Permalänk

Förarens ansvar och han ska betala - iofs hade mina kompisar insisterat på att splitta detta på tre (eftersom det hade kunna inträffat när som helst under sträckan)
Föraren ska inte behöva be om att dela betalningen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag det är en no-brainer att dela det på er alla tre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakenglund:

@htbtoma: det känns ju nästan som att i såna fall ska var och en betala bensin/diesel för respektive sträcka dom kör också. Nej, jag tycker det är självklart att man delar kostnaden på tre

Det var precis det jag skrev?
om man delar en bil oavsett resmål så är det i min vänkrets givet att alla kostnader delas lika. det skulle gälla även som i detta fallet vid en självrisk eller tex vid en fortkörningsbot.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hade det varit min bil hade jag tyckt det är naturligast att jag betalar. Att någon hjälper mig att köra min bil är ju redan det ett plus jämfört med att jag måste köra en lång sträcka på egen hand.. Enbart om den som jag låter köra min bil är vållande så känns det rimligt att den personen står för självrisken. Att externa faktorer kan fucka upp ens bil är en risk man tar och blir "ägare" av när man köper en bil. Det blir man inte när man hjälper till att köra någon annans bil imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Dela på alla tre. OM, inte föraren körde alldeles för fort eller höll på med mobilen eller okoncentrerad av andra anledningar. Så länge det var mer eller mindre oundvikligt så dela på tre.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

Förarens ansvar. Om de andra två är något till vänner så ställer de upp och betalar 1/3 var utan att ens få frågan. Bilägaren som lånade ut sin bil ska givetvis inte betala hela kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hade jag kört bilen eller ägt bilen och åkt med hade jag inte förstört vänskapsband för ynka 3000 kr.
Skickades från m.sweclockers.com

Undrar hur man kan förstöra vänskapsband för 3000 kr?

Vägrar samtliga personer att samarbeta så kan man lika gärna skaffa nya vänner.

Visst, har du det väldigt bekvämt med pengar så kanske 3000 inte betyder så mycket, men om man viker sig för 3 lappar för att inte göra sina vänner arga/besvikna så är man en toffel.

Dela på kalaset, det kan kännas surt men det blir mest rätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burks:

Undrar hur man kan förstöra vänskapsband för 3000 kr?

Vägrar samtliga personer att samarbeta så kan man lika gärna skaffa nya vänner.

Visst, har du det väldigt bekvämt med pengar så kanske 3000 inte betyder så mycket, men om man viker sig för 3 lappar för att inte göra sina vänner arga/besvikna så är man en toffel.

Dela på kalaset, det kan kännas surt men det blir mest rätt

Jag skulle påstå att det är 1000kr som man ger upp vänskapen för. Och 3000kr är bara totalsumman, detta gör det ännu mer bisarrt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag skulle påstå att det är 1000kr som man ger upp vänskapen för. och 3000kr är bara totalsumman, detta gör det ännu mer bissart.

Håller med. Om någon är snål nog att vilja ge upp sin vänskap för ynka 1000kr, så är det inte mycket till vän att hänga i granen iaf.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle påstå att det är 1000kr som man ger upp vänskapen för. Och 3000kr är bara totalsumman, detta gör det ännu mer bisarrt.

Skrivet av Playboy_1338:

Håller med. Om någon är snål nog att vilja ge upp sin vänskap för ynka 1000kr, så är det inte mycket till vän att hänga i granen iaf.

Men nu var samtlig ganska så tydligt överens om att samköra i 11 timmar. Såklart finns det risker på vägen så man måste räkna med diverse variabler inför resan.

Om man inte är berädd att stå ansvarig för något så förstår jag inte varför man sätter sig bakom ratten.

Permalänk
Medlem

Ser att många skriver "förarens ansvar", det är märkligt tycker jag. Rent moraliskt tycker jag att alla bör dela på det eftersom det var en oförutsedd händelse som drabbade den gemensamma resan utan att det var någons fel.

Rent formellt så är det ju ägarens ansvar eftersom han eller hon står på försäkringen.

Permalänk
Medlem

Viltolyckor är ju oftast viltets fel som inte har vägvett utan springer ut på vägen utan vettig uppsikt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det inte ägaren formella ansvar. Gör föraren något brottsligt, som att köra onykter blir det ju en brottsutredning mot personen däremot. Ägaren däremot har ju frivilligt lämnat över nyckeln och därmed lånat ut bilen till en annan person. Försäkringsbolaget kommer väl aldrig kräva pengar från denna person, det måste väl vara fordonets ägare som har 100% ansvar för att betala in pengarna.

Permalänk
Medlem

@Tomika: Även om motorn pajar för att ägaren av bilen inte har fyllt på olja och oljelampan är trasig? Du borde ju självklart ha kollat att det fanns olja ändå eller hur? Det är ju du som kör.

Permalänk
Medlem

I första hand så är det ägarens ansvar eftersom det är ägaren av bilen som försäkringen står på antar jag? Har sedan föraren kört oansvarigt på något sätt så har denne ett moraliskt ansvar och kanske även ett straffrättsligt ansvar om rättsvårdande myndigheter skulle vilja blanda sig i det hela. Möjligen så kommer även ett eventuellt försäkringsbolag ha åsikter om det hela också. Men är det 100% olyckshändelse så lär de enbart se till självrisken. Bara för att ägaren låtit någon annan köra bilen under resan så övertar inne denna personen betalningsansvaret för bilen. Är rätt självklart att så inte är fallet eftersom den som kör bilen inte äger bilen under den tiden som personen kör bilen och alltså inte heller då blir betalningsskyldig. Nästa gång så får TS se till att köra de 11 timmarna själv helt enkelt om han nu anser att han kan komma och kräva föraren av bilen vid en ren olycka på hela självrisken. För egen del så hade jag väl tyckt att det hade varit en bra sak att dela på även denna kostnad som jag antar att ni gjort upp om med bränsle och liknande. Så om ni ska dela på den kostnaden så varför ska då föraren vid något oförutsett stå för den kostnaden kan man fråga sig. Och nej, att ägaren eventuellt inte har skött servicen på bilen så den går sönder räknas inte till oförutsett som en viltolycka gör.

Så slutklämmen blir: Ägaren får betala självrisken på 3k. De övriga kan gärna betala 1k var till ägaren för att hjälpa till eftersom de åkte på en gemensam resa. Förarens ska absolut inte betala de 3k själv.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att alla tre delar på kostnaden av den enkla anledningen att ni säkert innan ni hoppade in i bilen var överens om att dela på kostnaden/bränsle etc?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag tänker att alla tre delar på kostnaden av den enkla anledningen att ni säkert innan ni hoppade in i bilen var överens om att dela på kostnaden/bränsle etc?

Men ägaren av bilen får massa jobb och eventuellt byta bil plus slitage på bil. Den som står för bil tycker inte jag ska betala eller i alla fall betala mindre beroende på hur ny bilen är kan det ju påverka värdet en del.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det visste väl ägaren av bilen om vid resans start? Om inte ägaren tyckte det var ok så får väl ägaren köra de 11 timmarna själv helt enkelt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@jOnÄTÄn: Det visste väl ägaren av bilen om vid resans start? Om inte ägaren tyckte det var ok så får väl ägaren köra de 11 timmarna själv helt enkelt då.

Så de två vännerna var enbart med för att köra inte för att de ville till destinationen? Är man schysst och erbjuder sin bil till en gemensam resa så tycker jag att de andra ska stå för större del än den som står för bil. Finns ju ändå en del kostnader utöver bränsle ex däck och service av bilen plus värdeminskningen som kommer med milen och nu med skadorna på bilen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Undrar vilket försäkringsbolag Ts har då han måste betala 3000 vid en viltolycka. Jag betalar 0 vid en sådan olycka, Då ägaren av bilen tecknat en skitförsäkring ska han stå för allt då det var en olycka som inte var förarens fel.

Permalänk
Medlem

Man får också tänka på att man lägger ribban för framtida situationer som kompisgänget råkar ut för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Tomika: Även om motorn pajar för att ägaren av bilen inte har fyllt på olja och oljelampan är trasig? Du borde ju självklart ha kollat att det fanns olja ändå eller hur? Det är ju du som kör.

Men altså vad FAN pratar du om?! Håll dig till topic istället för att sträva iväg som ett troll som söker jidder. Ja, du är knappast den första som tar skit ur kontext och ska hålla på.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Jag hade delad på kostnaden, alla kan drabbas av otur som man inte kan hjälpa.

Nåt att skratta åt i framtida fester med polarna

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men ägaren av bilen får massa jobb och eventuellt byta bil plus slitage på bil. Den som står för bil tycker inte jag ska betala eller i alla fall betala mindre beroende på hur ny bilen är kan det ju påverka värdet en del.

Ja precis det jag skriver, att man har en överenskommelse om att dela på kostnader på något sätt. Därför rimligt att man delar på även denna kostnad.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Föraren betalar eller delar ni

Permalänk
Medlem

Om det nu var en vilt olycka har han inte försäkring mot det i sin försäkring man brukar slippa självrisken då om jag inte mins helt fel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Ägaren till bilen borde betala allt i detta fallet.

Att man ens tänker på att låta andra betala är väl en varningsklocka att man förmodligen inte har många vänner kvar och bör vara extra rädd om de få vänner man har kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ägaren till bilen borde betala allt i detta fallet.

Att man ens tänker på att låta andra betala är väl en varningsklocka att man förmodligen inte har många vänner kvar och bör vara extra rädd om de få vänner man har kvar.

Varför då? :/

Ställer jag upp med bil så brukar alltid mina kompisar insistera på att kanske bjuda på lunch UTÖVER bränslekostnaden. Alla personer över 5 förstår alla extra kostnader som det innebär att ha en bil.
Jag är alltid tacksam när någon annan ställer upp med bil och föreslår alltid att vi lägger till några kronor per mil för slitage.

Som ensam person med bil i gänget under en lång tid så var det standard. Ge mig en bra anledning till varför jag ALLTID ska ligga ute med mer pengar än andra bara för att jag är den som ser till att det finns en bil?

Är man ett gäng som hyr en hyrbil så brukar man ju narturligtvis dela på alla kostnader.. inte bara bensin. Hoppas jag allafall, annars har man helt sjukt snåla vänner.

Tycker det låter som att om man har din attityd så är man en toffel utan några "riktiga" vänner.

Folk verkar tro att bilar växer på träd, inte kräver något jobb eller pengar förutom soppan man stoppar i. De vännerna brukar ju antingen vara under 15 eller så byts de ut fort

Bilägares högsta dröm är vanligtvis inte att ställa upp för vänner konstant helt gratis i alla lägen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Instämmer med att ni bör dela kostnaden på 3 då ni alla kört under samma resa.

Permalänk
Avstängd

Tar ni betalt för toalettpappret också när ni får besök?
Tråkigt att folk ska ha en så girig attityd i livet.

Bilar växer i princip på träd men det gör inte riktigt bra vänner.