Nytt ljud - heos, lg, yamaha, samsung?

Permalänk
Medlem

Nytt ljud - heos, lg, yamaha, samsung?

Jag är på jakt efter (nytt) ljud till huset. Men det känns lite som en djungel, som så mycket annat.

Det jag har tänkt är att skaffa en soundbar med tillhörande sub till tv. (tv kommer antingen bli en Samsung eller LG).

Vill ha bra tryck och bra ljud, främst för musik tror jag. Ser ganska sällan på film.

Vill kunna streama spotify enkelt. Vill även kunna utnyttja mina nya Google home mini som jag nyss införskaffat.

Jag har även funderingar på att skaffa en eller två lösa högtalare för att kunna ställa i t.ex. Köket och badrummet. Även dessa med möjlighet att streama Spotify till och använda Google home till.

Jag har varit inne på att skaffa heos soundbar och sub och även deras lösa högtalare. För att få allt i samma app.

Sen har jag kikat på Yamaha musiccast och deras soundbar med sub och lösa högtalare.

Sedan tycker jag tex. LG sk10y låter som en bra pryl. Men här får jag då ändå löpa lösa högtalare av annat märke kanske?

Hur ska man tänka? Vad hade ni gjort? Försöker hålla mig i samma prisklass.
Soundbar och sub ligger väl på ca 6k-8k och sedan ett par lösa högtalare.

Permalänk
Medlem

Jag kör Sonos sen några år tillbaka, är helnöjd med hur de fungerar och ljudet räcker till gott och väl. Har en playbar, sub + 2 st play 5or som surround setup för tvn. Och några play one för smårum. De nyare play one kommer även få support för google assistant under 2019.

Permalänk
Medlem

Ingen som kör med denon heos?

Permalänk

@Sweina: Heos borde du ju kunna få en bra demo på åtminstone eftersom det finns hos hifi-klubben. Men, måste det vara just en soundbar, i heos-världen finns ju bra receivers också, då kan du ju välja högtalare ganska fritt sedan och blir inte lika låst.

Tycker soundbars kan vara både praktiskt och se ganska bra ut, men när du skriver främst musik så blir jag lite tveksam.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn har jag aldrig hört en soundbar som låter bra till musik.
Den minst dåliga skulle jag nog påstå är Canton DM 90.3 av de jag lyssnat på, Då får du förvisso ingen sub med men kan köpa en aktiv vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ingen som kör med denon heos?

Jag kör en liten blandad miljö med både Heos och Sonos.

Hemmabiosystemet är en x2400 Denon med HEOS funktionerna inbyggt, låter makalöst bra.
Är ingen expert på området men uppgraderade förstärkare från en Pioneer VSX 527 och det är verkligen en otrolig skillnad och då kör jag ändå samma högtalare (Canton 5.1).

I köket kör jag en Heos 5 HS2 och i ett annat rum en Sonos 3.

Det finns mkt att säga om båda lösningarna, det man kan säga om Sonos är att "det bara funkar", det är lite "set and forget", iallafall med deras vanliga högtalare.

Heos har haft lite barnsjukdomar (och rättstvister med bland annat Sonos, inget som påverkar ljudkvalitet eller funktion dock) men det känns som dom blivit bättre på senare år.
I början så tappade min Heos 5 config men det har inte hänt på ett bra tag.
Sprang på en bugg när man grupperade ihop förstärkaren och Heos 5;an att ljudet föll bort och att dom spelade lite osynkat vilket gav en ekoeffekt, men det kan finnas flera faktorer till detta. Dels så är det många fler komponenter som Heos inte har koll på (som högtalarna från Canton) och dels så har jag inte hunnit sätta mig in i hur man kan tweaka detta, vad jag vet så går det att ställa in fördröjning.

Om man kör Heos egna system så tänker jag att detta sannolikt funkar automagiskt (en gissning men ändå).

Det jag hatade med Sonos var att det var ett mer instängt system än Julian Assange initialt, kunde t.ex. inte streama ljudböcker osv i början. Detta löste sig med appar men blev ändå aldrig kompis med Sonos systemet.
Därav min första Heos 5 köp, den hade BT.

Sen så har det ju hänt saker, bland annat Airplay 2 (om du kör apple prylar) det gör ju att allt kan streamas.

Så....för att summera en massa spretiga kommentarer.
Jag gillar båda systemet numera, Sonos känns aningen mer stabilt och genomtänkt men Heos har andra fördelar såsom riktiga hemmabiosystem som Denon/Marantz (med bättre ljud och lägre prislapp) än t.ex. Sonos.

Men det hela handlar ju lite om vad du vill ha och vad just dina behov är.

Som exempel.
Hade jag inte haft behov av ett riktigt hemmabiosystem, haft mkt stålar och kört Appleprylar (airplay2), så hade jag nog valt Sonos idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag kör en liten blandad miljö med både Heos och Sonos.

Hemmabiosystemet är en x2400 Denon med HEOS funktionerna inbyggt, låter makalöst bra.
Är ingen expert på området men uppgraderade förstärkare från en Pioneer VSX 527 och det är verkligen en otrolig skillnad och då kör jag ändå samma högtalare (Canton 5.1).

I köket kör jag en Heos 5 HS2 och i ett annat rum en Sonos 3.

Det finns mkt att säga om båda lösningarna, det man kan säga om Sonos är att "det bara funkar", det är lite "set and forget", iallafall med deras vanliga högtalare.

Heos har haft lite barnsjukdomar (och rättstvister med bland annat Sonos, inget som påverkar ljudkvalitet eller funktion dock) men det känns som dom blivit bättre på senare år.
I början så tappade min Heos 5 config men det har inte hänt på ett bra tag.
Sprang på en bugg när man grupperade ihop förstärkaren och Heos 5;an att ljudet föll bort och att dom spelade lite osynkat vilket gav en ekoeffekt, men det kan finnas flera faktorer till detta. Dels så är det många fler komponenter som Heos inte har koll på (som högtalarna från Canton) och dels så har jag inte hunnit sätta mig in i hur man kan tweaka detta, vad jag vet så går det att ställa in fördröjning.

Om man kör Heos egna system så tänker jag att detta sannolikt funkar automagiskt (en gissning men ändå).

Det jag hatade med Sonos var att det var ett mer instängt system än Julian Assange initialt, kunde t.ex. inte streama ljudböcker osv i början. Detta löste sig med appar men blev ändå aldrig kompis med Sonos systemet.
Därav min första Heos 5 köp, den hade BT.

Sen så har det ju hänt saker, bland annat Airplay 2 (om du kör apple prylar) det gör ju att allt kan streamas.

Så....för att summera en massa spretiga kommentarer.
Jag gillar båda systemet numera, Sonos känns aningen mer stabilt och genomtänkt men Heos har andra fördelar såsom riktiga hemmabiosystem som Denon/Marantz (med bättre ljud och lägre prislapp) än t.ex. Sonos.

Men det hela handlar ju lite om vad du vill ha och vad just dina behov är.

Som exempel.
Hade jag inte haft behov av ett riktigt hemmabiosystem, haft mkt stålar och kört Appleprylar (airplay2), så hade jag nog valt Sonos idag.

Tack för input.

Jag kommer köra på mitt gamla harman kardon system i min studio. Där kan jag lyssna på musik i lugn och ro. Bra ljud i detta gammal system.

Men för att få något relativt billigt och bra i vardagsrummet till tv. Så lutar det åt denon heos homecinema. Den kommer ju spela tv/filmljud men även musik tänker jag. Funderar även på att utöka med en lös högtalare i tex köket.

Sonos bar och sub har man ju inte råd med. Och tror inte ljudet är såpass mycket bättre för det priset heller...

Permalänk

Kör 2 st Heos 5 som är stereo kopplade i vardagsrummet, samt en Heos 7 i köket. Till TV Denon 2113 med vanliga högtalare till det, 5:1.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG