Var såga och fräsa MDF när man har lägenhet?

Permalänk
Medlem

Var såga och fräsa MDF när man har lägenhet?

Ett återkommande problem här hemma i lägenheten är när jag ockuperar köket för mina DIY-projekt. Men nu ska jag göra en hel del arbete i MDF och det är helt enkelt inte hållbart i en lägenhet. Det är fint väder och i teorin skulle man vara ute om det inte vore för att mina verktyg fungerar bäst när sladden är kopplad till ett eluttag.
Hur löser andra sådant? Vet att det finns en pyssel och DIY-förening här i Jkpg som har öppet tisdagar, men de har inte riktigt en snickeriverkstad som jag förstått det. De blir nog inte helnöjda med MDF-damm i deras lödnings- och sömnadspyssel. Dessutom jobbar jag ju mest med sånt här på helger. Var kan man damma ner någonstans fritt med tillgång till ett eluttag?

Permalänk
Medlem

När jag bodde i lägenhet så fanns det en "hobbyrum" i källaren på varje lägenhetshus. Har du kollat med förening/hyresvärd om det finns?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Har du ingen balkong?
Annars så släng ner en kabel från lägenheten till där du jobbar nedanför, borde ju inte vara några problem så länge du inte bor allt för högt upp.

Annars får du väl bygga ett "renrum" att vara i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

När jag bodde i lägenhet så fanns det en "hobbyrum" i källaren på varje lägenhetshus. Har du kollat med förening/hyresvärd om det finns?

Service som bygger på ömsesidig tillit och eget ansvar fungerar inte i mitt bostadsområde. Det finns tvättstuga, men där dras gränsen. :/

Skrivet av loefet:

@Aleshi: Har du ingen balkong?
Annars så släng ner en kabel från lägenheten till där du jobbar nedanför, borde ju inte vara några problem så länge du inte bor allt för högt upp.

Annars får du väl bygga ett "renrum" att vara i.

Balkongen är inglasad och inredd med heltäckande matta och möbler. Bor på femte våningen och marken nedanför är tomtmark som tillhör bottenlägenheterna. Att städa undan allt man har på balkongen eller bygga en box att arbeta i är hållbart om man har en stor villa. Nu har jag inte platsen för något sådant. :/

Permalänk
Medlem

Vissa städer har ju så kallade "Creation workshops" där man får tillgång till en stor verkstad för en ganska så liten kostnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vissa städer har ju så kallade "Creation workshops" där man får tillgång till en stor verkstad för en ganska så liten kostnad!

Jo men som jag sa i första inlägget så har jag hittat en sådan:
https://www.makejkpg.se/
De har öppet några timmar på tisdagar och deras grej verkar vara garn och lödning och annat som man egentligen kan göra hemma. Men att de erbjuder möjligheter till idéutbyte och socialt umgänge. Finns inte något för en som vill hålla käften och såga. :/

Permalänk
Medlem

@Aleshi:

Tänkte på det där du sa med att jobba utomhus, sådana här dagar går ju fint, men är ju inte alltid fint väder
En grej är ju att köra med batteriverktyg, det torde lösa elfrågan iaf
Men varför inte kolla med din hyresvärd om de inte har något förråd du skulle kunna låna eller hyra eller samsas med?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

@Aleshi:

Tänkte på det där du sa med att jobba utomhus, sådana här dagar går ju fint, men är ju inte alltid fint väder
En grej är ju att köra med batteriverktyg, det torde lösa elfrågan iaf
Men varför inte kolla med din hyresvärd om de inte har något förråd du skulle kunna låna eller hyra eller samsas med?

Kan ju kolla med hyresvärden vilka möjligheter som finns. Men är ju ändå så att man håller på alldeles för sporadiskt för att hyra dyr lokal. Att byta ut maskinparken till batteridrift kostar en bra slant också. Men då återstår problemet med var man kan vara och göra sånt.

Det där är faktiskt ett jättebra tips. Som de säger är de nog jönköpings enda ställe som erbjuder det där då jag inte hittat något. Precis vad jag söker bortsett från en detalj. Med tanke på att kulturhusföreningen misshandlar och jagar bort människor från "deras område" på lösa anklagelser om vad man röstar på eller vem man är vän med på FB så känns det sådär att bli medlem där. Men ska väl överväga det.

EDIT: För de som inte är insatta så är det ganska mycket AFA/SAC i Kulturhuset, G&B, UNF, Sveroks regionavdelning med mera. Är man en som varit i rollspelssvängen och dessutom går på spelningar där nere så ser man en del. Även fast infestationen inte är lika allvarlig som för 10 år sedan. Att kulturhusets logga har samma bildspråk som AFA använder sig av kan vara en ledtråd.