Bygg din egen NAS – med moddaren Daniel "Faggan" Fagerström

Permalänk
Melding Plague

Bygg din egen NAS – med moddaren Daniel "Faggan" Fagerström

Har du någonsin funderat på att bygga en egen NAS? Proffsmoddaren "Faggan" visar hur det går till med sin skapelse byggd med NAS-hårddiskar ur Seagates Ironwolf-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man är väldigt lycklig lottad om man har en egen CNC. Rubriken får ändras till bara om du har en egen CNC hemma.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av crew seven:

Man är väldigt lycklig lottad om man har en egen CNC. Rubriken får ändras till bara om du har en egen CNC hemma.

Nu känner jag att du är aningen problemorienterad: https://www.blocket.se/vi/Bra_CNC_fran_Kina_nu_aven_med_verkt....

Bra guide för övrigt!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel. FreeNAS ser riktigt bra ut och lockande att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Nu känner jag att du är aningen problemorienterad: https://www.blocket.se/vi/Bra_CNC_fran_Kina_nu_aven_med_verkt....

Bra guide för övrigt!

Får man lägga till 5 lax på slutpriset. Frågan är om man skulle använda den så mkt att det är värt att köpa något för 5k för engångs användning? Sen får man inte glömma att man även måste lära sig och köpa rätt program.

Jag skulle gjort min i trä så alla har en chans att bygga...fogsvans, penna och linjal och en bräda från bauhaus sen är du all set 😉.

Men fint blev det även om jag tror att ca 0 pers kommer bygga detta då även rackskåpet var hemma gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte typ JBOD + ZFS som man bör ha om man vill ha hög pålitlighet?
*edit*
En som typ svarade på min fråga kring JBOD: #16575373

Permalänk
Proffsmoddare

@Aka_The_Barf: Racksåpet är ett Toten 10" rack, 15U, och finns att köpa på diverse olika svenska webshoppar. Allt som sitter i racket (utom NASen) är produkter som finns tillgängliga för konsumenter. Men om man letar lite är jag säker på att man kan hitta en färdig NAS eller ett chassi som passar att ställa på en hylla i ett sådant rack. Så möjligheter att göra liknande lösningar utan en CNC finns helt klart! Det handlar bara om vilja!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Tjusigt Daniel! 😀

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har precis börjat lägga över mina bilder på NAS-enheten och kan nu äntligen känna mig lite säkrare på att de inte kommer försvinna ifall den där 10 år gamla hårddisken de låg på skulle gå sönder.

Ojoj! Får du adrenalinkickar av att leva på gränsen? Själv har jag alla bilder av vikt på multipla backuper, inklusive M-discar.

Edit: Vill tillägga att det är ett väldigt imponerande bygge och bra bygglog som presenterades. Ungefärlig arbetsinsats och budget hade varit intressant.

Permalänk
Proffsmoddare

@crew seven: Många har telefoner dyrare än en "Hemma CNC". Idag finns det ingen ursäkt. En CNC kostar inte en halv miljon idag...

Bra jobb f.ö faggan!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Totalpris och driftkostnad hade varit intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Bra artikel. FreeNAS ser riktigt bra ut och lockande att använda.

Ja visst är FreeNAS lockande

Men jag lovar, var beredd att lägga ett X antal timmar på det, om du inte är insatt.

Och för dom som inte har en CNC fräs, och som vill ha en bra o billig NAS.

Köp en gammal HP MicroServer N54L Och lägg in unRAID, så är du mer än hemma.
Eller FreeNAS.

Fördelarna är många och hårdvaran i N54L räcker långt som enbart en NAS.
Den har 4st 3.5 hårddisk platser.
Du kan byta och utöka RAM (den äter både DDR3 vanliga och ECC)

En Synology Diskstation NAS t e x med lika många hårddiskplatser kostar typ det fyrdubbla.
Och då betalar du mest för mjukvaran, japp det går att fixa in Synology DLM på en N54L med (Fast är inget att rekommendera då uppdatering är jobbiga )

N54L trillar in här på marknaden lite då o då, jag köpte själv två st här. Bästa affär jag gjort.

HP ProLiant MicroServer Gen 8 är nästa offer

Edit/ Jag måste ju berömma Faggan med!! Otroligt fint jobbat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

@crew seven: Många har telefoner dyrare än en "Hemma CNC". Idag finns det ingen ursäkt. En CNC kostar inte en halv miljon idag...

Bra jobb f.ö faggan!

Då gäller det att man har plats för en sån också

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Citat:

När det kommer till minnen finns det en tumregel som säger att en NAS-enhet bör ha minst 8 GB minne i grundutförande, samt 1 GB minne per 1 TB lagring i NAS-enhetn. Så en NAS-enhet med 8 TB lagring skulle då behöva 16 GB minne. Detta är inte ett måste, men en bra generell uppskattning.

Detta skulle behöva utvecklas. Rekommendationer brukar ligga på 1-5GB per TB lagring för zfs eftersom zfs använder RAM som cache, vilket inte nödvändigtvis är sant för andra filsystem.

Sen är ju även bra att närmare förklara Vdev och pool då RAID-Z och striping/mirroring appliceras på olika nivåer.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av crew seven:

Då gäller det att man har plats för en sån också

Bara att göra plats

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

@Aka_The_Barf: Racksåpet är ett Toten 10" rack, 15U, och finns att köpa på diverse olika svenska webshoppar. Allt som sitter i racket (utom NASen) är produkter som finns tillgängliga för konsumenter. Men om man letar lite är jag säker på att man kan hitta en färdig NAS eller ett chassi som passar att ställa på en hylla i ett sådant rack. Så möjligheter att göra liknande lösningar utan en CNC finns helt klart! Det handlar bara om vilja!

Aha ja då blir det trä och såg som gäller. Fast metal brukar bli finare. Vilja och pengar är nog bra att ha om man ska ge sig på något sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som ägare av CNC-fräsar, allt som faggan har gjort går att göra manuellt

Det tar lite längre tid, men det går

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Madness!! Så vansinnigt imponerande

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Samba plex och sync på ett system med 32GB ram, snacka om overkill.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad det är för CNC-fräs han har?

Edit: Såg nu att @Faggan är med i tråden själv.

Permalänk
Medlem

Enastående!
Men leta efter en enklare lösning för att streama mina enorma musiksamling från min PC hårddisken till en moltjänst att når på telefonen. På 24/7, även dela med kompiser.
kanske fel tråd
Men hur gör jag?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Wow. Är tanken med denna maskinen att många användare ska använda den? Verkar jävligt overkill för ett hushåll med typ en användare.

Eller är jag dum nu? Kan inte ett billigt moderkort med typ en pentium duga utmärkt för ett hushåll? Och 16gb minne?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Snusfri

Det är trevligt med NAS.
Min bestär av en HP Microserver Gen8 med en G1610T, 16GB ECC RAM och 4x8TB Seagate IronWolf diskar och FreeNAS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Enastående!
Men leta efter en enklare lösning för att streama mina enorma musiksamling från min PC hårddisken till en moltjänst att når på telefonen. På 24/7, även dela med kompiser.
kanske fel tråd
Men hur gör jag?

Installera Plex Media Server på din PC.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna bygga en kring HDD-boxen men vill ha en tyst midi-tower. Hittar inget lämpligt chassi, närmsta är väl en Nanoxia Deep Silence men den är lite väl hög.
Dvs en midi-tower lösning, dämpad, inget glas eller RGB-trams med 5 hotswap vaggor (bakom dämpad dörr). Gärna modern i övrigt, USB-C etc. Det är min HTPC/Plex Media Server, nuvarande saknar bara hot-plug, nästa iteration av den räknar jag med att bygga i är eller nästa år.

Permalänk
Medlem

@Mordekai:
Men det krävs att min PC är på 24/7? Kan har en externt hårddisk på?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@Mordekai:
Men det krävs att min PC är på 24/7? Kan har en externt hårddisk på?

Ja, något måste ju vara igång, alternativet är ju en NAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

@miklon: Jag har en modifierad RAW 1.5.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har byggt många servrar genom åren, men det känns inte lika roligt längre. Nu har hårddiskarna passerat 10TB så för hemmabruk behövs sällan särkilt många diskar. Det var verkligen inte bättre förr, men det var roligare.