AMD inviger Computex 2019 med nyheter om Ryzen 3000-serien, Epyc och Navi

Permalänk

Om de skulle lyckas att slå 9900K så räkna med ett pris runt 5-6K
Om de skulle komma i närheten av ett 9900K så räkna med ett pris på 4-5K
Förstår inte varför folk väntar och väntar i evigheter på att bygga en dator på kommande produkter.
De flesta vill ha det bästa om budgeten finns och köper 9900K just nu.
Slår dom det så blir det omvända roller.
Sen efter 1-2 månader kommer Intel och säger om ett halvår så kommer vår nya bla bla bla som kommer att slå allt därute.
Så bygger man aldrig en dator och sitter där med sitt skit.
Amds senaste gpu är sämre en nvidias den som folk trodde skulle vara så bra, sämre strömförbrukning och prestanda med nästan samma pris som ett 2080.
Amd är ett med-low gpu företag just nu när det gäller gpu och cpu, medans nvidia och intel är ett med-high företag.
Där av deras låga priser på cpuer annars överlever de inte.
Vill att de ska slå 9900K lite bara lite för att se deras prissättning och hoppas att den kommer att kosta runt 6K.
Då vill jag se alla som tänkt uppgradera sina system om de gör det när de måste betala samma pengar för det, då kan de vänta på nästa stora steg om 6 månader eller nåt ju.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Förstår inte varför folk väntar och väntar i evigheter på att bygga en dator på kommande produkter.
De flesta vill ha det bästa om budgeten finns och köper 9900K just nu.

Ingen väntar "i evigheter", men ofta har man redan någonting som är tillräckligt bra för att kunna vänta in någonting ännu bättre.
Jag tror också att de flesta har en begränsad budget, så om det finns en chans att bättre alternativ dyker upp i rimlig tid så kan det löna sig att vänta. Med en budget på upp till 4500kr för CPU, moderkort och (om nödvändigt) kylare är det svårt att slå Ryzen i dagsläget, och med nästa generation runt hörnet finns dubbel anledning att vänta: Antingen blir nya generationen mer köpvärd än nuvarande så att man väljer den, eller så drar man fördel av att nuvarande generation sjunker i pris när nästa släpps.

Permalänk
Medlem

Mina förväntningar är stora på Zen 2, men jag har själv nyligen förvärvat nytt system. Så inte för min skull just nu, men för det stora hela. Mycket för att vissa aktörer ska landa på marken igen.

Navi, navi, navi.. ..jag vill tro och hoppas!

Att det äntligen kan komma ett trevligt medelsegmentskort som är litet till storleken och passivt kylt. Jag hoppas helt enkelt på trevlig energieffektivitet i deras nya alster.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Ingen väntar "i evigheter", men ofta har man redan någonting som är tillräckligt bra för att kunna vänta in någonting ännu bättre.
Jag tror också att de flesta har en begränsad budget, så om det finns en chans att bättre alternativ dyker upp i rimlig tid så kan det löna sig att vänta. Med en budget på upp till 4500kr för CPU, moderkort och (om nödvändigt) kylare är det svårt att slå Ryzen i dagsläget, och med nästa generation runt hörnet finns dubbel anledning att vänta: Antingen blir nya generationen mer köpvärd än nuvarande så att man väljer den, eller så drar man fördel av att nuvarande generation sjunker i pris när nästa släpps.

Instämmer. Jag har själv fingrat på en 9900K flera gånger. 9700K känns gimpad utan HT, sedan Nehalem har desktop i7or alltid haft just HT. Min 920 hade det för tio år sedan.

Men 9900K tycker jag inte känns värd pga dess brister, den har ett par. Och när det nu är så nära till Zen 2 lanseringen kan man lika väl vänta lite till. Har man brottom har 9900K funnits ute i runt ett halvår redan. Skulle vara om någon butik slänger ut ett erbjudande med 9900K + vettigt moderkort för runt 6000kr. Spoiler och strömförbrukning motiverar inte att betala runt 8000kr.

Jag ser fram emot när Intel får ut en ny arkitektur. Hoppas på lika stort lyft som från Pentium 4 till Core 2, inte 6700K till 7700K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Att folk väntar är inte så konstigt. Jag själv väntar också.
AMD sedan Ryzen kom har lagt sig på lägre priser än Intel med CPUer som legat på samma nivå/slagit sin motsvarighet.

I dagsläget sitter jag på ett rätt gammalt system och innan nedanstående satt jag på en gammal C2D E8400.
CPU: i5 4690K
RAM: 16GB Corsair @ 1600 Mhz
GFX: MSI Sea Hawk X GTX1080

Då jag spelar i 1080p och inte 4K lär jag inte behöva byta grafikort inom de närmaste åren. Men min CPU börjar nu få svårt att hänga med i moderna spel. Jag köper inte ny CPU, moderkort och RAM var 1-2 år utan snarare kanske 4-5 år ibland längre. Så när jag köper något så skall det vara framtidssäkrat för en sådan lång period. Jag är osäker på om jag ens kommer känna att Ryzen 3000 serien är värt det heller. Beror på vad statistik och testdata visar när det kommer. Jag är ännu inte i läget att jag måste uppgradera för att min CPU är för dålig, men det på väg dit.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr inte AMD kommer lyckas med Navi, även om jag innerligt vill det. Jag är klart mer spänd på vad som kommer efter GCN som började stark men sedan 200 serien inte haft något att säga till om i de högre segmenten. Sitter på ett 290X fortfarande som har krigat riktigt länge nu. Det låter inte vackert idag dock och om inte Navi levererar så kommer jag åtminstone behöva montera isär det och rengöra samt byta pasta.

Jag vill spela i 100+ Hz i 1440p och vill inte skruva ner _allt_ till botten, och för det krävs något i 2080/2080Ti klassen men är inte imponerad av Nvidias prislapp och helt ointresserad av RayTracing. 1080 Ti hade varit det solklara köpet men det var inte läge att uppdatera när det kom och är inte lockad att köpa ett flera år gammalt grafikkort, vare sig nytt eller beg.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Ingen väntar "i evigheter", men ofta har man redan någonting som är tillräckligt bra för att kunna vänta in någonting ännu bättre.
Jag tror också att de flesta har en begränsad budget, så om det finns en chans att bättre alternativ dyker upp i rimlig tid så kan det löna sig att vänta. Med en budget på upp till 4500kr för CPU, moderkort och (om nödvändigt) kylare är det svårt att slå Ryzen i dagsläget, och med nästa generation runt hörnet finns dubbel anledning att vänta: Antingen blir nya generationen mer köpvärd än nuvarande så att man väljer den, eller så drar man fördel av att nuvarande generation sjunker i pris när nästa släpps.

Det folk inte förstår är gamingdator där 9600K slår amd flaggskepp 2700X.
Pris under 3K för 9600K 2700X över 3.5K.
Då får du en asbra kylare till 9600K för de ca 700Kr skillnad.
Så kommer deras nya flaggskepp i närheten av 9900K så räkna med ett pris runt 5K.
Fps så slår 9600K 2700X i de flesta spelen.
Här pratar jag om fps inte trådar osv.
Den begränsade budgeten som de flesta har kommer inte att räcka till deras flaggskepp du får se, när deras 2700X kostar runt 3700Kr nu.
Så vad kommer de nya att kosta som kanske kommer att mäta sig som en 9900K?
Jag tror inte att de kommer att dela ut något gratis utan kommer att ta betalt för något som är bra och kan mäta sig med 9900K.
Alltså runt 5K.
De är som sagt för tillfället med-low och inte med-high och därför kostar deras produkter vad de kostar för de kan inte mäta sig med intel el nvidia.
Prissättningen sker därefter, så du får en 9600K som är bättre för en gamer istället för en 2700x. De vet hur de prissätter sina produkter.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det folk inte förstår är gamingdator där 9600K slår amd flaggskepp 2700X.
Pris under 3K för 9600K 2700X över 3.5K.
Då får du en asbra kylare till 9600K för de ca 700Kr skillnad.

Visst är en Core i5-9600K bättre än Ryzen 7 för en renodlad speldator.
Men skillnaden i spelprestanda mellan Ryzen 7 och Ryzen 5 är försumbart, så en Ryzen 5 2600X för 700kr mindre än Core i5, kombinerat med ett något billigare moderkort (eller avstå möjligheten att överklocka Intel-processorn) ger en bättre allrounddator och mer pengar att spendera på grafikkort eller SSD.

För en renodlad speldator är en Core i5-9400(F) dessutom mer prisvärd. Då konkurrerar den med Ryzen 5 2600, som hamnar på samma pris om man räknar in moderkorten (B360/B450).
I dagsläget är en 9400 marginellt snabbare i spel, medan Ryzen tar hem allt som nyttjar fler trådar. (Recension)

Med tanke på hur många som använder webbläsare med flera flikar öppna, program som spelar musik, kommunikationsprogram, säkerhetsprogram och annat samtidigt som de spelar spel känns det ganska befogat att ha en processor som kan hantera multitasking...

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Visst är en Core i5-9600K bättre än Ryzen 7 för en renodlad speldator.
Men skillnaden i spelprestanda mellan Ryzen 7 och Ryzen 5 är försumbart, så en Ryzen 5 2600X för 700kr mindre än Core i5, kombinerat med ett något billigare moderkort (eller avstå möjligheten att överklocka Intel-processorn) ger en bättre allrounddator och mer pengar att spendera på grafikkort eller SSD.

För en renodlad speldator är en Core i5-9400(F) dessutom mer prisvärd. Då konkurrerar den med Ryzen 5 2600, som hamnar på samma pris om man räknar in moderkorten (B360/B450).
I dagsläget är en 9400 marginellt snabbare i spel, medan Ryzen tar hem allt som nyttjar fler trådar. (Recension)

Med tanke på hur många som använder webbläsare med flera flikar öppna, program som spelar musik, kommunikationsprogram, säkerhetsprogram och annat samtidigt som de spelar spel känns det ganska befogat att ha en processor som kan hantera multitasking...

Det är därför folk måste lära sig att jämföra rätt cpu med prestanda.
Och inte bara säga att intel är dyrt när dom jämför med cpun som är mycket bättre än 2700x som 9700K och 9900K.
Man får det man betalar för och ser man till prestanda så ska dom jämföra den med den billiga 9600K.
Sen att AMD är ett med-low företag för tillfället är sant.
Det var längesedan dom var bättre än Intel och Nvidia därav deras lägre prissättningar för dom kommer inte upp i samma prestanda och måste ta betalt därefter annars går de under.
Ser många amd älskare här men de tror att allt kommer att bli så billigt och bra med den nya 3000 serien det återstår att se.
Och de stora amd älskarna måste lära sig att jämföra med rätta cpun och gpun.
Hade själv ett radeon tri-x innan jag köpte ett 1080TI så det är inte så att jag inte tycker om AMD men folk måste lära sig och ta saker precis som de är och i flera år har AMD varit sämre på båda delarna.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Nyligen fått ett heltidsjobb och AMDs 3000 serie är på ingång. Helt perfekt ju! Ny ska jag bara hitta tid att använda datorn också... hm..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Nyligen fått ett heltidsjobb och AMDs 3000 serie är på ingång. Helt perfekt ju! Ny ska jag bara hitta tid att använda datorn också... hm..

Låter som det blir ny dator ganska lagomt till semestern då med andra ord?

Grattis till jobbet med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter som det blir ny dator ganska lagomt till semestern då med andra ord?

Grattis till jobbet med!

Tack så mycket! ^^

Tja, planerar att inte vara hemma så mycket på semestern. Jag är numera betydligt mer intresserad av hårdvaran än av spel. Vilket får mig att vilja köpa en ny dator fast jag använder den ganska lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Blir det nytt bygge, blir det till hösten.
Kan vara bra att trösta sig med, när kvällarna blir mörka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blir troligen nytt bygge när Crosshair VIII Hero finns att köpa, helst med 16-kärnig Ryzen 3000. Så kan 2700X flytta in i Linux-servern, vilket den lär passa utmärkt för. Vi får se när detta händer

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

... Sen att AMD är ett med-low företag för tillfället är sant. ...

Så de får nöja sig med att ta alla större beställningar på nya HPC...?
Det är i princip bara i maximal enkeltrådsprestanda som Zen ligger efter.

Permalänk
Medlem

Min plan just nu är att uppgradera ifrån min 4690K till en AMD 16C/32T cpu. Men det beror på pris och prestanda i jämförelse mot en 9900K. Jag vill ha en CPU som garanterat levererar minst 60fps @ 1080p i minst 5år framöver. Jag ser möjligheterna med AMDs 16C/32T då spelmotorerna börjar bli mer och mer fler trådade och köper hellre en sådan en än 9900K som har 8C/16T, men det beror på pris och prestanda som sagt.

Vet någon när cpuerna är planerade på att släppas? Jag hoppas på Juni men då computex är nu i Maj känns det som mindre troligt att 16C/32T släpps i Juni.