Bioware-chef bekräftar problem inom företaget

Permalänk
Melding Plague

Bioware-chef bekräftar problem inom företaget

Nyligen framkom det att Anthems utveckling kantats av otydlig styrning, stora förändringar i design och utsliten personal. I ett internt utskick från Casey Hudson bekräftas nu många av problemen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att han menar vad han säger och hoppas att han lyckas med vända skutan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att Hudson säkerligen försökt rätta skutan. Det var väl ingen hemlighet att kalkonen Mass Effect: Andromedas utvecklare, Bioware Montreal, också led av kraftiga organisationsmässiga problem som påverkade utvecklingen negativt.

Frågan jag ställer mig är hur dragkampen ser ut mellan EA:s representanter hos vardera studio och Biowares egna interna ledning. Eller kanske det är ett sånt överlapp att båda är samma personer.

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt som att det är dags att hela branschen ser över hur dom sköter allt.
Inte minst på hur skicket på spel är när dom släpps. Massor med buggar, utlovat innehåll fattas, grafiken kraftigt nedskruvad mot vad som sades och visades på stora mässor, bristfällig story osv.

Det är rätt ruttet nu i spelträsket. Jag personligen skulle inte köpa ett spel innan det är släppt och hört hur det är.
En återgång till fria demos vore med tacksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Andrew Wilson måste försvinna från EA, han har nu kört EA i botten sedan han tog över 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=iw7bBd3Tqjg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Känns faktiskt som att det är dags att hela branschen ser över hur dom sköter allt.
Inte minst på hur skicket på spel är när dom släpps. Massor med buggar, utlovat innehåll fattas, grafiken kraftigt nedskruvad mot vad som sades och visades på stora mässor, bristfällig story osv.

Det är rätt ruttet nu i spelträsket. Jag personligen skulle inte köpa ett spel innan det är släppt och hört hur det är.
En återgång till fria demos vore med tacksamt.

Det enda spelbolag jag riktigt litar på just nu är Nintendo. Men jag brukar även där vänta med att höra hur spelen är.

Helt ärligt är jag emot att förhandsboka (även fast jag gjort det ibland, och kommer nog göra det i framtiden.)

Hoppas verkligen att Bioware vänder på pannkakan, men även att EA gör det. Finns mycket att önska från EA, men de är inte sitt gamla jag längre.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Det enda spelbolag jag riktigt litar på just nu är Nintendo. Men jag brukar även där vänta med att höra hur spelen är.

Helt ärligt är jag emot att förhandsboka (även fast jag gjort det ibland, och kommer nog göra det i framtiden.)

Hoppas verkligen att Bioware vänder på pannkakan, men även att EA gör det. Finns mycket att önska från EA, men de är inte sitt gamla jag längre.

Jag litar typ på de jag har bekanta som jobbar på och där jag kan få info om läget

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Andrew Wilson måste försvinna från EA, han har nu kört EA i botten sedan han tog över 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=iw7bBd3Tqjg

Blir väl lite av en definitionsfråga om va ”botten” är, aktien upp 300% och omsättningen 200%...

Är dock inte omöjligt att han kanske börjar sitta löst, ea strategi börjar få rätt tydliga konsekvenser (även ekonomiskt). Så även om han faktiskt vart vid rodret under en något som antagligen skulle kunna beskrivas som en framgångssaga, så brukar det spelar mindre roll när trenden vänder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mjah, allt de skapat har ju varit skit för konsolplebs. Jag om annat har högre standard.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Mjah, allt de skapat har ju varit skit för konsolplebs. Jag om annat har högre standard.

Men då får de ju engagera sig mer om de ska finputsa spelen över 24-30FPS och medium/720P.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Beror på om EA låter honom göra det eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Känns faktiskt som att det är dags att hela branschen ser över hur dom sköter allt.
Inte minst på hur skicket på spel är när dom släpps. Massor med buggar, utlovat innehåll fattas, grafiken kraftigt nedskruvad mot vad som sades och visades på stora mässor, bristfällig story osv.

Det är rätt ruttet nu i spelträsket. Jag personligen skulle inte köpa ett spel innan det är släppt och hört hur det är.
En återgång till fria demos vore med tacksamt.

Minns de gamla demo skivorna man fick med sin tidning pc gamer. Perfekt när man fick testa en bana och se om det föll en i smaken. Idag får man betala för "demos" i form av early access och liknande lösningar och KANSKE få ett helt spel en dag.

Många spelstudios som tappat bort sig PGA pengar som styr det mesta idag och stressar kompetent personal till den grad att dom slutar...då blir det så här.
Kostym nissarna måste låta nördarna få göra sin grej och lyssna på dom.

Tur att man har klassikerna kvar. om ett par årtionen kör vi crysis 1 i 9999 fps på våra 10000hz skärmar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men då får de ju engagera sig mer om de ska finputsa spelen över 24-30FPS och medium/720P.

Mjah, jag spelar inte under 60FPS. Allt under 120 är låg status. Försökte i timmar med BOTW på Nintendo Switch, men det går inte. Spytt 4 gånger och la ner efter det. Motion blur + låg fps fungerar inte. Älskar Zelda men fixar inte 15-30 FPS. Det går bara inte. Vi PC spelare har högre krav av en anledning och det får mig att koka att konsolspel ska påverka PC's UI. Är så fallet så är spelet dött i mina ögon. Punkt slut.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Mjah, jag spelar inte under 60FPS. Allt under 120 är låg status. Försökte i timmar med BOTW på Nintendo Switch, men det går inte. Spytt 4 gånger och la ner efter det. Motion blur + låg fps fungerar inte. Älskar Zelda men fixar inte 15-30 FPS. Det går bara inte. Vi PC spelare har högre krav av en anledning och det får mig att koka att konsolspel ska påverka PC's UI. Är så fallet så är spelet dött i mina ögon. Punkt slut.

Dags att testa CEMU alltså! Inga problem att få över 60 FPS, och du kan dra upp BOTW i 4K om du vill!

Permalänk
Medlem

Starta en fackklubb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias800:

Dags att testa CEMU alltså! Inga problem att få över 60 FPS, och du kan dra upp BOTW i 4K om du vill!

Jo eller så vaknar ni och slaktar CEMU.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Mjah, allt de skapat har ju varit skit för konsolplebs. Jag om annat har högre standard.

Som t.ex. Baldurs gate 1 och 2?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Känns faktiskt som att det är dags att hela branschen ser över hur dom sköter allt.
Inte minst på hur skicket på spel är när dom släpps. Massor med buggar, utlovat innehåll fattas, grafiken kraftigt nedskruvad mot vad som sades och visades på stora mässor, bristfällig story osv.

Det är rätt ruttet nu i spelträsket. Jag personligen skulle inte köpa ett spel innan det är släppt och hört hur det är.
En återgång till fria demos vore med tacksamt.

Tror inte att problemet är industrin. Många spel vi får höra om dåliga arbetsförhållanden är företag i usa. Usa ser sina anställda som kossor som ska till slakten.

USA är en av länderna som har längsta arbetsveckor i världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tror inte att problemet är industrin. Många spel vi får höra om dåliga arbetsförhållanden är företag i usa. Usa ser sina anställda som kossor som ska till slakten.

USA är en av länderna som har längsta arbetsveckor i världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågade Google och det här kom upp:

Citat:

According to the most recent data (July 2018), Americans worked an average of 34.5 hours per week. The hours worked, on average, vary according to gender, age, marital status, race, location, type of job, and education level.

https://www.thebalancecareers.com/what-is-the-average-hours-p...

Hur säker sidan är vet jag inte men det är ju inte långa dagar om man slår ut det på en vecka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Bokjotta skiten o låt dem köra det i botten.

Bättre att öppna upp för nya företag som fokuserar på att göra bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Frågade Google och det här kom upp:
https://www.thebalancecareers.com/what-is-the-average-hours-p...

Hur säker sidan är vet jag inte men det är ju inte långa dagar om man slår ut det på en vecka.

men det där är ju genomsnitt, hur många icke arbetare har dom i usa som drar ner snittet?

https://www.independent.co.uk/news/business/american-work-hab...

enligt denna artikel jobbar amerikanen 47h i veckan tar ingen semester inga föräldradagar ingen sjukledighet...

Permalänk
Inaktiv

Ge mig Jade Empire 2 NU!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

men det där är ju genomsnitt, hur många icke arbetare har dom i usa som drar ner snittet?

https://www.independent.co.uk/news/business/american-work-hab...

enligt denna artikel jobbar amerikanen 47h i veckan tar ingen semester inga föräldradagar ingen sjukledighet...

Skitsida! Den tror att jag har adblocker trots att jag avaktiverade det. Jag antog att sidan jag länkade tog medel på dom som jobbade men läste bara början. 47h i veckan tycker jag inte låter så farligt ändå. Övertid en lördag är ju lätt 6 timmar att lägga till på den svenska tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Frågade Google och det här kom upp:
https://www.thebalancecareers.com/what-is-the-average-hours-p...

Hur säker sidan är vet jag inte men det är ju inte långa dagar om man slår ut det på en vecka.

Kunde svära på att jag har läst att usa ligger på runt 45-46h/veckan. Väldigt nära 50h gränsen. Hade fel då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror dom när jag ser resultat, idag är det bara snack från en arrogant jävel som var med att släppa ett ofärdigt trasigt skitspel. Han hade ju inga problem med visa trailers par månader tidigare av något som inte ens visa sig vara det Anthem vi fick med alla saker dom snacka om var borta. Inget dom informera om när dom släppte spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Beror på om EA låter honom göra det eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt anställda på Bioware så var deras ledning den största anledningen till att Anthem blev som det blev. Spelet låg i pre-production i 6 år, och själva utvecklingen av spelet började inte på allvar förrän vid årsskiftet 2017-2018. De hårt arbetande utvecklarna på Bioware hade alltså drygt 12-16 månader på sig att bygga Anthem. EA hade satt en deadline på Q1 2019, Bioware fick 7 år på sig, men ledningen slösade bort 6 år på en massa velande fram och tillbaka och ljög mest troligt för EA om hur färdigt spelet var.

EA är dock inte oskyldiga. Att tvinga alla sina studios till att använda Frostbite är enligt mig rent ut sagt idiotiskt. Motorn är inte byggd för spel som Anthem, Mass Effect och Dragon Age. Men man tvingar dem till det för att dels ha ett gemensamt system inom företaget så att de enkelt ska kunna flytta runt sina anställda till olika projekt utan att behöva lära om sig, men också för att spara pengar. Låter bra på papper, men är idiotiskt i praktiken när man har en väldigt begränsad motor som främst är framtagen med Battlefield i åtanke.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag litar typ på de jag har bekanta som jobbar på och där jag kan få info om läget

Låter rimligt! Kommer nog själv tänka samma sak om några år (utbildar mig till spelutvecklare).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Hjälpsam

Största problemet är inte buggiga ofärdiga spel.
Största problemet är att de kört många anställda i botten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Som t.ex. Baldurs gate 1 och 2?

Ber om ursäkt. Det senare de skapat är skit.
Det tidigare var guld.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias800:

Dags att testa CEMU alltså! Inga problem att få över 60 FPS, och du kan dra upp BOTW i 4K om du vill!

Fungerar det bra i dagsläget?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F