Pappa vill uppgradera sitt ljud..

Permalänk
Medlem

Pappa vill uppgradera sitt ljud..

Min far vill som sagt uppgradera sitt ljud på 2 ställen i huset, och det är väl mest för att högtalarna på båda ställen har vart med i evigheter, och nu har element gett sig, så.

Båda 2 är riktiga dussinstereos från 70 och 90 -talet, och han vill väl då ha 2 förstärkare med BT så han kan streama sin musik direkt, 1 till vardera ställe, och sen 4 högtalare, som ska stå på hans stativ. Eller är det kanske bättre att dra in en chromecast på varje stärkare och köra den via wifi istället för BT?

Jag är absolut skräp på stereo personligen, och farsgubben vill komma undan så billigt som möjligt, så har nån förslag på lite olika stärkare med BT, samt högtalare som kanske hamnar i budget-sektorn men ändå låter rätt bra?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Min far vill som sagt uppgradera sitt ljud på 2 ställen i huset, och det är väl mest för att högtalarna på båda ställen har vart med i evigheter, och nu har element gett sig, så.

Båda 2 är riktiga dussinstereos från 70 och 90 -talet, och han vill väl då ha 2 förstärkare med BT så han kan streama sin musik direkt, 1 till vardera ställe, och sen 4 högtalare, som ska stå på hans stativ. Eller är det kanske bättre att dra in en chromecast på varje stärkare och köra den via wifi istället för BT?

Jag är absolut skräp på stereo personligen, och farsgubben vill komma undan så billigt som möjligt, så har nån förslag på lite olika stärkare med BT, samt högtalare som kanske hamnar i budget-sektorn men ändå låter rätt bra?

Har han god Wifi-täckning på platser där förstärkarna ska stå så rekommenderar jag definitivt 2st Chromecasts i stället för Bluetooth. Det kommer med så många tekniska fördelar. Jag skulle dock säga att det kräver lite mer teknisk kunskap.

Skriv även vad ni har för budget. Eftersom ni har tänkt er 2st förstärkare + 4 högtalare så kanske det är ett alternativ att kolla på Sonos? Mycket smidigt. Kan ni dessutom vänta till augusti så ska IKEA lansera sina egna högtalare som är ett samarbete med IKEA och Sonos. Skulle tro att det blir ett mycket prisvärt alternativ. Läs mer om det här.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Ljudfocus har mycket saker. Dra ett mail till dem, dom är trevliga och hjälpsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Zachtionman: Bra wifi täckning på båda ställena, så ja.
Budget är svårt att säga då jag inte har bra koll på vad grejer kostar direkt, men tar 5000 oss nån vägen, eller 10K totalt för båda då?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att kolla in Sonos system, enkel installation/användning och bra ljud.

Permalänk

Tycker också ni ska kika på Sonos. Men, kom ihåg att Bluetooth försvinner då. Å andra sidan, finns det någon anledning till att vilja spela via just Bluetooth egentligen? Tar man med sig mobilen och går iväg i ett annat rum stannar ljudet. Kanske roligare då med t.ex. Sonos som kan spela samma musik i flera rum. Appen till mobilen känns helt ok att använda numera, även om man var nära härdsmälta ett tag när dom bytte design och funktioner tillkom och försvann lite då och då ett tag.

Ett alternativ dock till Sonos som man kan snegla lite på om man vill blanda in hemmabio är Denon's Heos. Det finns både som lösa delar och inbyggt i deras förstärkare vilket såklart tilltalar många. Ska - precis som Sonos är på g med - gå att styra via Google Assistant.

Sonos har ju sina enheter med förstärkare där man själv kan koppla in högtalare också, men då är det två-kanal som gäller och den nya är ganska dyr. Medan Denons receivers klarar 7.1 (7.2, 9.2 osv..) med de flesta ljudformat och streaming kan Sonos som max köra Dolby Digital 5.1. Men, Sonos är bra på det dom gör, så jag tänker mig att frågan blir var man själv vill dra gränsen.

Själv sneglar jag på en ny receiver någon gång efter sommaren, och då blir det nog en Denon med Heos, men det betyder nog inte att jag slänger ut mina Sonos-grejer för det.

Visa signatur

.:bjorn