Nvidia säljer två Geforce MX250 – ena varianten är betydligt långsammare

Permalänk
Melding Plague

Nvidia säljer två Geforce MX250 – ena varianten är betydligt långsammare

Precis som grafikkortet Geforce MX150 kommer även Geforce MX250 i två utföranden, varav en har 10 W TDP och den andra 25 W, något som inte alltid framgår vid köp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt, var väl samma med GT 1030?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför bara? Dels borde man inte få sälja två produkter med samma namn som inte går att avgöra vilken version det är, borde nästan vara straffbart. Sen förstår jag inte hur man som Nvidia eller ÅF frivilligt väljer att inte skylta med vad som är vad, det lär väl knappast skapa goodwill?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Detta är enbart fult spel. Tråkigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Inte ovanligt, var väl samma med GT 1030?

Yes. En av dem hade DDR4 medand den andra hade GDDR5 vilket inte vart helt tydligt på förpackningen.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Detta borde ju kunna gå under falsk marknadsföring eller? Sälja två helt skilda produkter med identisk namngivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Inte ovanligt, var väl samma med GT 1030?

Kanske för att MX150 som också det gjordes så här med är mobilvarianten av GT1030 med några små förändringar.

Att de gör så här med MX250 är inte förvånande då det är en uppdatering av MX150 men inte okej den här gången heller.
Kolla alltid sidor som notebookcheck (som är väldigt ingående och noggranna) om ni ska köpa en laptop.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dåligt, vi ser detta på flera håll från flera aktörer.

Tydlighet!

Det är inte entusiester som blir lurade utan lyckligt "ovetande"

Prisdifferensen brukar inte vara motiverat stor i de fall de faktiskt existerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget problem med att göra en variant som drar mindre men som många säger borde det framgå tydligare. Kalla det 240 istället för 250 eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri

Tråkigt.

Inga problem med två olika versioner, men det skall presenteras tydligt.

Tyvärr så gör fler tillverkare på detta viset och det leder bara till badwill och folk blir arga.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Jackbob: Är väl ungefär som att Volvo V70 säljs i femtio olika varianter med olika motorer, effekt, typ av lack, typ av utrustning etc.

Men det är klart att det borde finnas något enkelt sätt ett särskilja kretsarna åt, typ kalla den ena MX250A och den andra MX250B. Sedan är ju hela MXxxx-namngivningen väldigt konstigt. MX150 fick mig att tänka mig kretsen presterade i paritet med GTX 1050, och samma sak gäller ju med MX250. När MX150 presterade i paritet med GT 1030 borde ett mer logiskt namn varit MX130 eller något liknande.

Ok, nu finns ju MX130 men ni kanske förstår vad jag menar. Kalla MX130 för MX120 då.

Permalänk
Medlem

Vad hoppas Nvidia tjäna på detta?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@Jackbob: Är väl ungefär som att Volvo V70 säljs i femtio olika varianter med olika motorer, effekt, typ av lack, typ av utrustning etc.

Men det är klart att det borde finnas något enkelt sätt ett särskilja kretsarna åt, typ kalla den ena MX250A och den andra MX250B. Sedan är ju hela MXxxx-namngivningen väldigt konstigt. MX150 fick mig att tänka mig kretsen presterade i paritet med GTX 1050, och samma sak gäller ju med MX250. När MX150 presterade i paritet med GT 1030 borde ett mer logiskt namn varit MX130 eller något liknande.

Ok, nu finns ju MX130 men ni kanske förstår vad jag menar. Kalla MX130 för MX120 då.

Fast nej, det är inte detsamma. Att det finns flera V70 med olika specar är som att det finns flera Acer Predator-laptops med olika specar och utrustning, men allting är likväl tydligt och enkelt att se vad som gäller.
Detta är som att säga att båda motorerna är 2 liters diesel med 120hk och sedan i det finstilta påpeka att den ena är strypt till 70%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vrickat. Det är väl inte så svårt att döpa kortet till något annat?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@Jackbob: Är väl ungefär som att Volvo V70 säljs i femtio olika varianter med olika motorer, effekt, typ av lack, typ av utrustning etc.

Nu är ju bil-liknelser inte alltid de bästa. Denna jämförelse faller ju på sig ganska omedelbart.

Volvo skapar bilar på beställning, och vid beställning så väljer du SJÄLV utrustningen som följer med bilen. Detta är ju knappast jämförbart med färdiga produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast nej, det är inte detsamma. Att det finns flera V70 med olika specar är som att det finns flera Acer Predator-laptops med olika specar och utrustning, men allting är likväl tydligt och enkelt att se vad som gäller.
Detta är som att säga att båda motorerna är 2 liters diesel med 120hk och sedan i det finstilta påpeka att den ena är strypt till 70%

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i detta fall finns det inget finstilt, riktigt fult... bärbara segmentet har alltid varit fuffens känns det som

Permalänk
Medlem

En aspekt som blir viktig här är hur det påverkar butiksförsäljning.
Jag föredrar att handla i butik. Under förutsättning att personalen vet vad i helvete det är dom säljer och inte försöker prångla på mig precis vad som enbart för att sälja.
Med ovanstående försäljare och dubbla varianter på MX250 blir det skit att gå till en affär som kund.
Då är det mycket lättare att för mig som vet om att jag har möjligheten att fråga er här om denna o den där varan och sen beställa rätt online.

För den som inte kan teknik blir det lätt en otrevlig överraskning när varan inte stämmer med försäljarens och alla klisterlappas utlovade prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag är så pass invand med detta ifrån bilbranschen, så för mig är det inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

MX i namnet brukar vara ett "bra" tecken på att man har att göra med skräpkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

https://www.webhallen.com/se/product/308208-Asus-VivoBook-14-...

Försöker hitta ngn info om vilken som sitter i denna.
Vet ni var jag kan kolla vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett vilken version en laptop kommer med är det inte säkert att den kan hantera värmen utan att systemet throttlar eller att fläktarna får den att lyfta från bordet. Tillverkarna trycker gladeligen i komponenter som ser bra ut på pappret men som i praktiken bara är användbara i korta perioder, så läsa recensioner eller testa själv är viktigare än vad det står i specifikationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion