TSMC inleder produktion på 5 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC inleder produktion på 5 nanometer

I enlighet med tidigare uppgifter inleder nu TSMC produktion av kretsar på 5 nanometer, vilket ska ge en prestandavinst på 15 procent vid samma effektuttag jämfört mot produkter på 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig den faktiska transistortätheten mot t. ex Inte's 10nm? Det här med nanometer betyder ju inget längre utan är bara marknadsföring, så det vore intressant att veta ifall de ligger före Intel eller om det är same same but different.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Meanwhile Intel: Gogo 14nm!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det var väl sagt att TSMC 7nm och Intel 10nm var "samma" förut. Men efter Intels problem med med deras 10 nm så är det väl inte säkert att så är fallet längre. Så att TSMC är före Intel nu med deras 5 nm är det ingen tvekan om.

Permalänk

Tätheten på Intels 10nm är väl till och med aningens högre än TSMCs 7nm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lavaguden:

Tätheten på Intels 10nm är väl till och med aningens högre än TSMCs 7nm

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/08/Intel-10nm-process-comparison-updated-typo.jpg

Fast spekulationen är att "fixen" för Intels 10 nm är att man backat densiteten till att motsvara TSMC 7 nm. Tror inte Intel kommenterat om detta, kanske blir lite klarhet senare i år när (om?) deras produkter med 10 nm hittar ut.

Orsak: Intels ursprungliga densitet kräver fler än fyra litografisteg för vissa delar, den densitet som TSMC använder klarar sig med fyra litografisteg som mest.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer