Permalänk
Medlem

Olycka - dela kostnader?

Jag sitter med ett moraliskt/ekonomiskt dilemma som ni gärna får hjälpa mig med. Jag var nyss med om en singelolycka med min bil. Det var inte jag som körde, men jag tror inte den skulle gått att undvika om jag körde ändå. Vi var tre personer i bilen.

Nu är frågan: Skulle ni dela på försäkringskostnaderna eller som ägare av fordonet betala allt själv? I detta fall rör det sig om 3000 riksdaler.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SkisBit:

Jag sitter med ett moraliskt/ekonomiskt dilemma som ni gärna får hjälpa mig med. Jag var nyss med om en singelolycka med min bil. Det var inte jag som körde, men jag tror inte den skulle gått att undvika om jag körde ändå. Vi var tre personer i bilen.

Nu är frågan: Skulle ni dela på försäkringskostnaderna eller som ägare av fordonet betala allt själv? I detta fall rör det sig om 3000 riksdaler.

Hade jag kört bilen eller ägt bilen och åkt med hade jag inte förstört vänskapsband för ynka 3000 kr.

Åker man hyrbil tillsammans och har självrisk på 10.000kr så får man prata om det innan man sätter sig bakom ratten och kör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det var jag som förare körde min väns bil och hamnade i en "Singel olycka som inte gick att undvika" hade jag erbjudit mig att stå för försäkringen. Sen om ni hade delat på det hade känts bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker föraren borde stå för minst hälften, är väl ändå den personen som är ansvarig. Oavsett om du kunde förhindrat det eller inte så var det ju inte mycket du kunde göra från passagerarstolen. Men det beror väl på hur väl ni känner varandra / om det kommer förstöra vänskapen och du värderar det högre.

Edit: Viltolycka alla 3 körde olika tidpunkter. Jag byter ståndpunkt till att alla 3 borde betala 1000 för att vara sjysta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag tänker helt tvärtom. Är ju självklart Föraren som Ska betala, men för att vara sjysst så kan du ju betala hälften.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Om jag körde bilen åt skogen så hade jag snällt betalat oavsett omständigheter.
Skulle dock bli väldigt glad om någon pitchade in

Permalänk
Medlem

Erbjuder sig föraren att betala så är det upp till dig att bestämma hur du gör om du vill betala hälften eller inte etc.

Allt beror också på, var ni ute på ärende för någon i sällskapet, joyride, varför körde han och inte du? Behövde du hjälp med något varpå han körde eller tvärtom. Föregående är i min mening dock bara avgörande för huruvida du bör tycka att han ska erbjuda sig eller inte samt vilken uppfattning du rimligen kan förväntas ha kring det. Jag skulle inte ta upp det om det var ett ärligt misstag eller oundvikbart.

Jag hade dock definitivt erbjudit mig att betala då jag respekterar andras egendom.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hade jag kört en kompis bil hade jag tagit hela kostnaden utan att tjafsa om det..

Permalänk
Medlem

Beror på. Vad gjorde föraren för fel så att olyckan inträffade?
Körde personen på ett sätt som orsakade olyckan så ska ju den betala.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Det här är väl en sån där rolig grej där du kanske borde betala men han ändå borde ERBJUDA sig att betala

Permalänk
Medlem

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Förarens ansvar.

Jag och mina kompisar skulle delat det på 3 dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Varför körde han och inte du? Gjorde han dig en tjänst så hade jag definitivt betalat det helt själv om han inte totalt fuckat up...

Ah, fick ju svar där. Tycker ni kan dela på det allihopa om.ni var på en roadtrip tillsammans.

Permalänk
Medlem

Vad var körningens art? Om han exempelvis ställde upp med att köra dig hem från en fest där du druckit alkohol och han inte körde vårdslöst så kan du ju stå för den kostnaden då enda anledningen att han sitter bakom ratten är för att vara schysst mot dig.

Om alla 3 i bilen hade intresse av att transportera sig från punkt A till B så kan ju alla 3 dela kostnaden som nu uppstått. En olycka är ju en olycka oavsett vem som kör just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag att det är rimligt att alla delar på det. Du borde inte straffas för att du va den som fixade bilen till resan.

Permalänk

Det är ju mycket bakom kulisserna man inte känner till för att kunna göra rätt beslut åt dig. T.ex. hur mycket 3000:- är för dig. Hur pass bra vän det är. Varför han körde. Osv. Jag föreslår den gamla goda listan på för- och nackdelar.

Jag betalar: hela beloppet, halva beloppet, inget belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

I min vänskapskrets brukar vi komma överens innan. Ska vi av någon anledning komma fram fort? Dela på eventuell fortkörningsböter annars kör föraren i sin egen takt och man får inte klaga, oavsett om man kommer sent eller inte.

Krockar man brukar föraren stå för självrisken men, rent generellt, brukar man pitcha in ändå. Beror ju lite på vad som händer. I just ert specifika fall, när det handlar om en viltolycka på en väldigt lång resa så hade vi garanterat hjälpt varandra. Om vi åker på skidresa, (är studenter), och föraren råkar köra på ett djur som hoppar ut från vägen, då är ju den skidresan förstörd för föraren eftersom att det kostar så mycket att fixa.

Som alla andra skriver i tråden beror det ju mycket på hur din vänskap med föraren ser ut. Vad har föraren själv sagt? Vill han inte betala alls?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Jag sitter med ett moraliskt/ekonomiskt dilemma som ni gärna får hjälpa mig med. Jag var nyss med om en singelolycka med min bil. Det var inte jag som körde, men jag tror inte den skulle gått att undvika om jag körde ändå. Vi var tre personer i bilen.

Nu är frågan: Skulle ni dela på försäkringskostnaderna eller som ägare av fordonet betala allt själv? I detta fall rör det sig om 3000 riksdaler.

Vems fel var det moraliskt? Med andra ord: var det någon passagerare som störde föraren, var det någon utanför bilen som gjorde en idiotisk manöver som framtvingade en väjning eller lyckades föraren orsaka olyckan utan inblandning från andra?

Skrivet av DavidtheDoom:

Åker man hyrbil tillsammans och har självrisk på 10.000kr så får man prata om det innan man sätter sig bakom ratten och kör.
Skickades från m.sweclockers.com

Japp! Det där är något som bör uppmärksammas. Sen är haken att vissa förare är sämre alternativt mer vårdslösa än andra, vilket kan problematisera det hela. Bara för att ta ett exempel: Föraren väljer på egen hand att köra för fort, trots att passagerarna är emot det, och råkar därför orsaka en olycka.

Edit: En oundviklig viltolycka kan med fördel delas på alla som sitter i bilen (något förenklat).

Se tillägget längst ned i inlägget.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

I detta fall tycker jag att ni borde dela på kostnaden. 1000 kr per person, ett ynka pris att betala för ett bra samvete och fortsatt bra kamratskap!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är inte mycket pengar visserligen men hade jag kört en polares bil, och oundviklig eller ej vart med om en olycka hade jag inte kunnat sova om natten om jag inte betalade de där 3000kr åt honom iaf för jag hade känt mig ansvarig. Visst, om de föreslår att vi delar så fine. Men hade ändå gjort dem väl medvetna om jag jag är beredd att ta hela kostnaden.

Hade en polare kört min bil och råkat ut för något är det mer oklart. Hade inte krävt något av denne förstås men hade nog förväntat mig att de står sitt kast eftersom de satt bakom ratten, precis som jag nämnde ovan. Mest sannolikt hade jag föreslagit att vi delar om de säger att de tar kostnaden, de visade ju att de var redo att ta allt och som medpassagerare hade jag ändå känt mig delvis ansvarig liksom så inte mer än rätt.

Visst, är det oundvikligt är det ju svårt att skylla på den bakom ratten tekniskt sett. Men samtidigt hade jag själv kört hade bilen kanske inte befunnit sig just där just då, typ, och då undvikit olyckan. Samma logik som gör att jag betalat om jag kört polarens bil och ngt hänt. Jag ser föraren som ansvarig helt enkelt.

Så för att översätta till ditt fall....jag hade inte krävt något. Utan hade hoppats att polaren står sitt kast självmant helt enkelt. Gör denne det hade jag nog föreslagit att ni delar. Gör denne inte det hade jag inte gjort någon grej av det, det är klart att de sjunkit lite i mina ögon. Men inte något att bli arg över eller starta en konflikt kring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Är det en viltolycka där alla körde varsin bit så borde ni ju dela kostnaden på alla tre. Den olyckan hade ju lika väl kunnat ske med någon annan av er som körde.

Permalänk
Medlem

Föraren ska betala hela självrisken i min menig. Du som ägare får ju lägga ner all tid på administration vid skadereglering.

Permalänk
Medlem

För några månader sedan när jag flyttade körde min far min bil in i en stolpe på parkeringsplatsen, det är en förmånsbil via jobbet så det gick på vagnskadegarantin och företagspriset var 7500kr i självrisk.
Surt men jag resonerade att min far skulle aldrig hamnat i situationen där han kunde krockat om han inte hade hjälpt mig flytta (detta helt gratis såklart). Så jag erbjöd att betala hälften ur egen ficka även fast jag själv inte gjort något för att orsaka olyckan så känns det ju olyckligt att han skulle behöva betala för att vara schyst.

Skulle resonerat liknande om en vän skulle råkat ut för en olycka i sin egna bil om resan var för mitt ändamål, klart jag ska vara med och betala eftersom han aldrig skulle befunnit sig i situationen om inte vore för mig.

Bara så jag resonerar!

Permalänk
Avstängd

Ser inte varför den som kör inte ska betala. Jag själv körde sönder en av mina gamla 125cc på E20 för en herrans massa årsen, varpå Kolv, Cylinder, vevaxel och lite annan skit pajade. Såg inget annat än att jag skulle betala för det, då det var jag som pajade den.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Med tanke på resan så är det ju schysstast att alla tre delar på självrisken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle jag krocka en kompis bil så skulle jag utan att blinka swishat över självrisken till ägaren av bilen. Sen kan 3000 vara mycket eller lite det är ju så olika. Men sätter jag mig bakom ratten i en kompis bil så anser jag det är MITT ANSVAR att bilen kommer fram hel och schysst.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det rör sig om en viltolycka på en 11 timmars lång resa där vi alla tre körde var sin bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det är rimligt att alla 3 betalar 1000kr var. Precis som jag antar att ni tänkte dela de övriga kostnaderna för resan såsom bensin på 3.

vem som råkade sitta vid ratten när viltolyckan skedde tycker jag känns irrelevant.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@htbtoma: det känns ju nästan som att i såna fall ska var och en betala bensin/diesel för respektive sträcka dom kör också. Nej, jag tycker det är självklart att man delar kostnaden på tre

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag tror jag har en uppfattning om hur jag går vidare! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Utifrån din beskrivning så tycker jag att alla tre bör dela på kostnaden