Permalänk
Medlem

Är min PSU tillräcklig?

Halloj,

Inhandlade en färdigbyggd dator för tre månader sen och så jag inte var så noggrann med att välja nattaggregat så sitter det en 400 watt platinum i burken. Detta tillsammans med ett GTX 1070 och en i5-processor.

Efter lite nyfiket läsande så kräver tydligen grafikkortet minst 450 watt och jag undrar då om jag direkt borde uppgradera nättagget för att förhindra att komponenterna tar stryk? Blev lite smått nojig då datorn tenderar till att låta högt när jag spelar. Tacksam för hjälp!

Vill notera om att temperaturen i datorn visar normalt när jag både spelar och är idle.

Permalänk
Medlem

I officiella specifikationen står det att GTX 1070 drar max 150W. NVIDIA rekommenderar minst 450W för hela systemet, men det beror ju på vilka andra komponenter du har också. Återkom gärna med fler detaljer (exakt processor, antal diskar, överklockningar, etc.).

Tumregeln är att nätagget inte ska lastas hårdare än ca 2/3 av märkeffekten för att den ska hålla väldigt länge och ha lite marginal när burken momentant drar lite extra. Du kan skaffa ett händigt litet verktyg för att mäta vad datorn faktiskt drar under full last men för överslagsberäkningar kan HWMonitor ge en uppfattning om vad som behövs.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

I officiella specifikationen står det att GTX 1070 drar max 150W. NVIDIA rekommenderar minst 450W för hela systemet, men det beror ju på vilka andra komponenter du har också. Återkom gärna med fler detaljer (exakt processor, antal diskar, överklockningar, etc.).

Tumregeln är att nätagget inte ska lastas hårdare än ca 2/3 av märkeffekten för att den ska hålla väldigt länge och ha lite marginal när burken momentant drar lite extra. Du kan skaffa ett händigt litet verktyg för att mäta vad datorn faktiskt drar under full last men för överslagsberäkningar kan HWMonitor ge en uppfattning om vad som behövs.

Intel I5 8400
GTX 1070
2 SSD hårddiskar sammanlagt 1250 GB
16 GB RAM DDR4
Ingen optisk enhet
1 fläkt för luftkylning, har tyvärr inte exakt info om denna.
Ingen överklockning

Endast mus och tangentbord kopplat via USB.

Jämförde med på någon sida och upptäckte att jag bara hade 50 watt i marginal med mitt användande. Är det riskfyllt att köra på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazed01:

Intel I5 8400
GTX 1070
2 SSD hårddiskar sammanlagt 1250 GB
16 GB RAM DDR4
Ingen optisk enhet
1 fläkt för luftkylning, har tyvärr inte exakt info om denna.
Ingen överklockning

Endast mus och tangentbord kopplat via USB.

Jämförde med på någon sida och upptäckte att jag bara hade 50 watt i marginal med mitt användande. Är det riskfyllt att köra på?

Grov uppskattning av effekten du behöver:

GPU: 150W
CPU: 65W
SSD: ~5W
Chipset: 6W (antar Z390)

Totalt: 226W
Med marginal: (3/2) * 226W = 339W

Teoretiskt minimum för systemet är alltså ca 350W. Hur mycket det går att lita på tillverkarnas siffror är dock en annan sak, så vi gör om med överklockningssäkra siffror:

GPU: 1.5 * 150W = 225W
CPU: 2 * 65W = 130W
SSD: ~5W
Chipset: 6W (antar Z390)

Totalt: 366W
Med marginal: (3/2) * 366W = 549W

Ska du ha marginal för att överklocka grafikkortet och ha marginal för att processorn kör tokhårt med sin turboinställning en stund är det nog minst 550W som gäller. Men det är som sagt med överklockat grafikkort och 450W är en rätt rimlig rekommendation som ändå ger marginaler för processorn.

TL;DR: 400W är nog inte så farligt lite egentligen men du kan ju alltid mäta med någon av metoderna i förra inlägget för att vara mer säker.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazed01:

Halloj,

Inhandlade en färdigbyggd dator för tre månader sen och så jag inte var så noggrann med att välja nattaggregat så sitter det en 400 watt platinum i burken. Detta tillsammans med ett GTX 1070 och en i5-processor.

Efter lite nyfiket läsande så kräver tydligen grafikkortet minst 450 watt och jag undrar då om jag direkt borde uppgradera nättagget för att förhindra att komponenterna tar stryk? Blev lite smått nojig då datorn tenderar till att låta högt när jag spelar. Tacksam för hjälp!

Vill notera om att temperaturen i datorn visar normalt när jag både spelar och är idle.

Du kommer klara dig bra på det!
Om det inte skulle klara det (det kommer det) så finns hur mkt failsafe som helst i nätagg idag.
Så inget kommer pajja utan nätagget kommer bara att shutdowna fint isåfall.

Men det är bara att köra på!

Du kan nog överklocka med skulle jag säga. Kollade swecs test av 1070 från ASUS och MSI.

Där drar ett system bara 335 Watt med överklockad CPU och 1070!!!

Dock kan du inte köra SLI (vem vill det idag anyway? brrr)

Och så får du helt enkelt kolla framtida komponenter när/om du uppgraderar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Visst kan det vara fint med en sådan. Tänk på att det ditt system drar ur väggen inte är det samma som ditt system förbrukar.

Om jag kommer ihåg rätt så räknade man såhär.

Säg att ditt system drar 400W vid mätaren/väggen (mät inte din skärm samtidigt) och att ditt nätaggregat har en verkningsgrad på 0.9 så får du då 400*0.9=360W system förbruka. Dom resterande 40 Watten försvinner i värmetap.

Skrivet av Djhg2000:

Grov uppskattning av effekten du behöver:

GPU: 150W
CPU: 65W
SSD: ~5W
Chipset: 6W (antar Z390)

Totalt: 226W
Med marginal: (3/2) * 226W = 339W

Har du nu tagit den faktiska förbrukningen av varje komponent vid full last i watt eller har du tagit TDP värdet , möjligen blandat dom?

Jag har inte tillgång på siffrorna just nu dock så kan inte kolla upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svar allihopa!

Kommer antagligen uppdradera till 650 w men detta utan brådska då.

Hoppas ni får en go helg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lättast är att använda en elmätare och se hur mycket hela systemet drar när du stressar både CPU och GPU.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Tex kör prime95 med ”max power consumption” -läget på och samtidigt en snurra med Heaven eller dylikt. Ligger du under, eller runt 350-375 skulle jag säga att det är OK, men inte högre - är du uppe och nosar på runt 390-400 eller till och med över det så bör du byta upp dig.
https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html
https://benchmark.unigine.com/heaven

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Du kan skaffa ett händigt litet verktyg för att mäta vad datorn faktiskt drar under full last men för överslagsberäkningar kan HWMonitor ge en uppfattning om vad som behövs.

Skrivet av Burks:

Visst kan det vara fint med en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av andreas_dock:

Lättast är att använda en elmätare och se hur mycket hela systemet drar när du stressar både CPU och GPU.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Hmm.
Den typen av enkla elmätare är bra. För vissa grejer. De klarar däremot inte att mäta effektförbrukningen för lite mer kompext maskineri. Switchade nätagg är en sådan grej som kräver en annan nivå av mätutrustning.
Finns trådar om det här sedan innan så jag länkar in en sådan
#17803351

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Visst kan det vara fint med en sådan. Tänk på att det ditt system drar ur väggen inte är det samma som ditt system förbrukar.

Om jag kommer ihåg rätt så räknade man såhär.

Säg att ditt system drar 400W vid mätaren/väggen (mät inte din skärm samtidigt) och att ditt nätaggregat har en verkningsgrad på 0.9 så får du då 400*0.9=360W system förbruka. Dom resterande 40 Watten försvinner i värmetap.

Har du nu tagit den faktiska förbrukningen av varje komponent vid full last i watt eller har du tagit TDP värdet , möjligen blandat dom?

Jag har inte tillgång på siffrorna just nu dock så kan inte kolla upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiska förbrukningen på allt så långt det går (hittade ett test som visade att TDP stämmer inom några watt på just i5-8400). Det är bara en grov uppskattning så du får ändå bara ut en och en halv användbar värdesiffra.

Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Den typen av enkla elmätare är bra. För vissa grejer. De klarar däremot inte att mäta effektförbrukningen för lite mer kompext maskineri. Switchade nätagg är en sådan grej som kräver en annan nivå av mätutrustning.
Finns trådar om det här sedan innan så jag länkar in en sådan
#17803351

Intressant, jag hade ju räknat med att de klarade av en så enkel sak som att räkna faskorrekt. Den behöver ju ändå räkna ut fasfelet för att presentera det, så att integrera med den borde vara trivialt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Intressant, jag hade ju räknat med att de klarade av en så enkel sak som att räkna faskorrekt. Den behöver ju ändå räkna ut fasfelet för att presentera det, så att integrera med den borde vara trivialt.

Njaa. Nä. Jag skulle nog snarare säga att det saknas mätutrustning i de enklare elmätarna för att kunna hantera beräkning av switchade grejer (beroende på frekvens antagligen)
Ett switchat nätagg hackar ju upp sinuskurvan ordentligt. Säg att det görs på ett intervall av en MHz. För att kunna mäta det där korrekt behövs en miljon mätpunkter i sekunden som behöver sammanställas för att se hur stor del av tiden nätagget plockar in effekt och hur stor del av tiden det är avstängt. Kan utrustningen mäta det där så är det inte några större konstigheter att sammanställa förbrukningen. Men jag tror inte de billigare elmätarna kör mätintervall i närheten av så tätt.
Det där kräver bättre komponenter både gällande mätning, och beräkningschip för uträkningarna.
Inte rocket sience kanske men den nivån av mätutrustning återfinns inte i de billigaste produkterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Nä. Jag skulle nog snarare säga att det saknas mätutrustning i de enklare elmätarna för att kunna hantera beräkning av switchade grejer (beroende på frekvens antagligen)
Ett switchat nätagg hackar ju upp sinuskurvan ordentligt. Säg att det görs på ett intervall av en MHz. För att kunna mäta det där korrekt behövs en miljon mätpunkter i sekunden som behöver sammanställas för att se hur stor del av tiden nätagget plockar in effekt och hur stor del av tiden det är avstängt. Kan utrustningen mäta det där så är det inte några större konstigheter att sammanställa förbrukningen. Men jag tror inte de billigare elmätarna kör mätintervall i närheten av så tätt.
Det där kräver bättre komponenter både gällande mätning, och beräkningschip för uträkningarna.
Inte rocket sience kanske men den nivån av mätutrustning återfinns inte i de billigaste produkterna.

Det gick lite fort där och jag antog att den från Clas i sjön kunde visa power factor. Hittade manualen till den nu och det ser ut som att den inte kan det.

Till mitt försvar lär ett nätagg med Platinum-märkning ha tillräckligt bra PFC för att mätaren ska stämma någorlunda bra vid full last.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Det gick lite fort där och jag antog att den från Clas i sjön kunde visa power factor. Hittade manualen till den nu och det ser ut som att den inte kan det.

Till mitt försvar lär ett nätagg med Platinum-märkning ha tillräckligt bra PFC för att mätaren ska stämma någorlunda bra vid full last.

Det där med fasförsjkutning är i sig en källa för felmätning och där är det såklart bra med faskompenseringsutrustning.
Switchningen ger väl emellertid upphov till en annan typ av problematik när det kommer till effektmätning och kan förekomma även om man inte har någon fasförskjutning alls.

Mätningen av strömmen relaterat till sinuskurvan är inte oändligt kort utan denna mätning sker över ett tidsintervall. Har man en "slö" mätare som kanske kollar över en millisekunds tid per mätning så räcker det gott och väl för att mäta sinuskurvan. Om strömförbrukaren inte hackar upp sin förbrukning(!).
Men för switchade enheter blir det svårare att mäta med långsam utrustning.
Under den millisekunden elmätaren gör en mätning kan nätagget ha slagit på och av användningen hundra gånger och bara använt var fjärde intervallpunkt för att plocka ut ström medan 3 av 4 intervallpunkter används ingen el alls. Mätaren som är ganska slö märker inte av det här utan ser bara under sin millisekunds mätperiod att "ja det sker stömöverföring nu" och därmed får man ut ett fullt beslatningsvärde längs hela kurvan när det egentliga effektuttaget då kan vara mycket mindre.
Här hjälper det alltså inte att fasjustera i nätagget utan mätutrustningen måste kunna mäta ordentligt ofta för att förstå hur stor andel av tiden nätagget faktiskt plockar ström och hur ofta det är avstängt.

Det är så jag förstått det iaf.

Jag kan tillägga att jag också skaffat en av dessa billigare mätare och mätt på datorer och fått alldeles för höga värden. Trodde då att det var mätaren det var fel på (vilket det också var - nollvärdet ökade långsamt men konstant) men senare har jag förstått att det inte är helt trivialt att mäta förbrukningen för datorer. Bättre utrustning behövs.

Edit:
Såg nu att du skrivit "vid full last" ;). Ja vid full last lär väl mätningarna bli mycket bättre. Kanske aningen svårt att tillämpa för gemene man hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med fasförsjkutning är i sig en källa för felmätning och där är det såklart bra med faskompenseringsutrustning.
Switchningen ger väl emellertid upphov till en annan typ av problematik när det kommer till effektmätning.

Mätningen av strömmen relaterat till sinuskurvan är inte oändligt kort utan denna mätning sker över ett tidsintervall. Har man en "slö" mätare som kanske kollar över en millisekunds tid per mätning så räcker det gott och väl för att mäta sinuskurvan. Om strömförbrukaren inte hackar upp sin förbrukning(!).
Men för switchade enheter blir det svårare att mäta med långsam utrustning.
Under den millisekunden elmätaren gör en mätning kan nätagget ha slagit på och av användningen hundra gånger och bara använt var fjärde intervallpunkt för att plocka ut ström medan 3 av 4 intervallpunkter används ingen el alls. Mätaren som är ganska slö märker inte av det här utan ser bara under sin millisekunds mätperiod att "ja det sker stömöverföring nu" och därmed får man ut ett fullt beslatningsvärde längs hela kurvan när det egentliga effektuttaget då kan vara mycket mindre.
Här hjälper det alltså inte att fasjustera i nätagget utan mätutrustningen måste kunna mäta ordentligt ofta för att förstå hur stor andel av tiden nätagget faktiskt plockar ström och hur ofta det är avstängt.

Det är så jag förstått det iaf.

Jag kan tillägga att jag också skaffat en av dessa billigare mätare och mätt på datorer och fått alldeles för höga värden. Trodde då att det var mätaren det var fel på (vilket det också var - nollvärdet ökade långsamt men konstant) men senare har jag förstått att det inte är helt trivialt att mäta förbrukningen för datorer. Bättre utrustning behövs.

Det du pratar om är i grund och botten Nyquist-Shannons samplingsteorem och är ett väldigt vanligt problem med mätutrustning. Ett sätt runt det är att hitta en metod för att integrera över intervallet istället, hur de skulle gå tillväga rent praktiskt i en billig effektmätare vet jag inte. En teoretisk metod är att istället mäta joule och spänning, integrera joule över tiden mellan spänningsmätningarna och från det beräkna den faktiska effekten (och från det fasförskjutningen). Men som sagt, hur de dyrare prylarna mäter vet jag inte.

Om jag har förstått problemet rätt så stämmer det du säger (vilket jag hoppas är ett gott tecken ). Kan dock tillägga att switchade nätagg även har filter på inkommande sidan som komplicerar saker ytterligare med en kapacitiv last.

Edit:

Skrivet av Söderbäck:

Edit:
Såg nu att du skrivit "vid full last" ;). Ja vid full last lär väl mätningarna bli mycket bättre. Kanske aningen svårt att tillämpa för gemene man hehe.

Hehe jo, om nu syftet med övningen var att ligga på maximalt 2/3 av märkeffekten är det ju knepigt att lasta det så pass hårt

Det säkraste är nog helt enkelt att skaffa en något dyrare effektmätare som räknar mindre fel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810