Svenska riksdagsledamöter vill stoppa Artikel 11 och Artikel 13 i EU

Permalänk
Medlem

Skickat mejl till samtliga socialdemokrater i EU-nämnden

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

@AplAy Det är mig veterligen bara att maila om man vill göra sin röst hörd. Ju fler som hör av sig desto bättre! Vill samtidigt understryka till alla som funderar på det att det är en människa i andra änden och att man naturligtvis uppnår bäst resultat (och kanske rentutav får ett svar!) med ett respektfullt bemötande.

Gjort och sagt! (se mitt ovanstående inlägg med världens minsta mspaint-bilder)

Jag skickade till alla på listan och skrev bara att jag tycker att de (personen jag skrev till i "jag till dig"-stil) ska ej få igenom det i Ministerrådet (visste inte ens riktigt vad jag menade själv men de förstår nog ändå) utan rösta "Nej" till EU-direktivtet helt enkelt.

Sedan ville jag få in något som är personligt viktigt för dem utan att låta som en allt för tokig knasboll, så jag skrev, "Du kommer att förlora inflytande inom politiken, {Name}, då blabla". Till sist önskade jag personen en fantastisk helg & att ta hand om sig själv.

Jag fick copy&paste mallen cirka 100 gånger då jag behövde skriva in varje persons namn tre gånger per mejl. Jag har i princip ALDRIG varit otrevlig när jag skrivit till varken kundsupport, pratat med kundsupport via telefon eller annars.

Det har alltid slagit mig i att det är en annan person på andra sidan telefonen/mejlen och vi kommer att komma någonvart om vi då behandlar varandra som medmänniskor.

Nu håller vi tummarna att detta inte går igenom så jag självbelåtet kan tro att jag var största orsaken till det! :'D

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag vill göra en rättelse. Det stämmer att två Sverigedemokrater tryckte på fel knapp. Men påtalade sedan att så skett och rättelse gjordes innan resultatet utföll.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Ifall någon politiskt aktiv ser det här;

In i h-e att ditt parti får min röst så länge ni röstar för direktiven. Den rösten går automatiskt till det parti som vill behålla friheten på internet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kommer bara att komma upp igen om det röstas ner..du tror inte EU släpper detta så lätt?

Säg ifrån i maj, låt maktkorridoren svettas lite..

Kommer bara o kommer bara....

Så kan jag inte tänka!
Jag har en chans att påverka nu. Och då gör jag det.
Jag har ingenting att förlora, mer än min egentid

Och hur har du försökt påverka seriöst idag?

Hur många i länken ovan har du mailat idag t e x för att göra din egenröst hörd ?

Klart vi kan påverka!
Bara vi är tillräckligt många.
Med respektfullt bemötande och bra frågeställningar, kommer man långt!!!!

Men det tråkiga är att du har rätt i att EU släpper inte detta så lätt!
Men vi måste försöka

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det viktiga är väl ändå om de får igenom att det skall omprövas? Känns lite skitsamma vad de eventuellt har för dolda motiv bakom. Gött att det är val till EU-parlamentet snart så att de känner blåslampan från helvetet i arslet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag vill göra en rättelse. Det stämmer att två Sverigedemokrater tryckte på fel knapp. Men påtalade sedan att så skett och rättelse gjordes innan resultatet utföll.

Nej. Det man kan göra är att efter att röstningen är genomförd skicka in info om att man röstat "fel". Det har emellertid ingen inverkan i röstningen utan när röstningen görs är det det som gäller. Man kan alltså inte påverka utfallet i efterhand av att lämna in information om ens felröstande utan det enda som inverkar är att man kan flagga för att man röstat på annat sätt än man egentligen tänkte sig.

Lyssna gärna på EUpodden jag länkat till i tidigare inlägg

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag vill göra en rättelse. Det stämmer att två Sverigedemokrater tryckte på fel knapp. Men påtalade sedan att så skett och rättelse gjordes innan resultatet utföll.

Nope, din rättelse är felaktig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att det parti som lyckas med detta har min röst i nästa val 100 procent.

Permalänk
Skrivet av Tipko:

Det skulle vara bra att ta en titt på det här lagförslaget också https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/a...

Laget skulle kunna reglera vilken mjukvara kan laddas upp på ett elektroniskt enhet som har förmågan att emittera radio signaler (bl.a. mobiltelefoner, routrar osv). Det kan leda till att det blir olagligt att flasha ett custom ROM eller router firmware på en enhet utan tillverkarens certifiering om mjukvarans säkerhet/kompatibilitet som tillverkarna givetvis aldrig kommer att göra.

Chockerande.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Sveriges politiker!

Skit i blocken i den här frågan och gå ihop och stoppa detta tillsammans!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tycker egentligen det är dåligt att det räcker med 50.3% för att något nytt ska gå igenom i en demokratisk omröstning. Jag menar helt ärligt, hur bra kan ett förslag egentligen vara om 49.7% är emot?

Tänk själva att ni är ett gäng i en grupp där någon lägger fram ett förslag för något. Men säg 6 är emot och 7 är för, då brukar man oftast inte köra över de där 6 personerna (inte i en vettig grupp i alla fall!) utan man försöker diskutera fram ett bättre förslag eller kompromiss som lite fler kan vara OK med istället för att hälften känner sig överkörda.

Det borde krävas i alla fall liiite mer, typ 55% kanske?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kom igen nu Sveriges politiker!

Skit i blocken i den här frågan och gå ihop och stoppa detta tillsammans!

Vet inte om du överskattar Sveriges makt i EU eller om du inte riktigt hängt med men blocken är eniga om att artikel 13 och 15 (eller ska det vara 17 och 19) är något icke önskvärt. Problemet är att majoriteten i EU (även om den är en liten majoritet) verkar stödja detta och då får Sverige foga sig. Och innan folk börjar skandera Sweexit så rekommenderar jag att folk tänker lite på konsekvenserna och tar kaoset i Storbritannien som ett skräckexempel om man inte tänker.

Skrivet av dpom86:

Tycker egentligen det är dåligt att det räcker med 50.3% för att något nytt ska gå igenom i en demokratisk omröstning. Jag menar helt ärligt, hur bra kan ett förslag egentligen vara om 49.7% är emot?

Tänk själva att ni är ett gäng i en grupp där någon lägger fram ett förslag för något. Men säg 6 är emot och 7 är för, då brukar man oftast inte köra över de där 6 personerna (inte i en vettig grupp i alla fall!) utan man försöker diskutera fram ett bättre förslag eller kompromiss som lite fler kan vara OK med istället för att hälften känner sig överkörda.

Det borde krävas i alla fall liiite mer, typ 55% kanske?

Majoritet är majoritet och hela det demokratiska systemet bygger på det. Dessutom argumenterar du lite med ett argumentationsfel (Argumentum ad populum) här. Bara för att en stor del av medlemmarna är emot något så betyder det inte per automatik att det är negativt. Om 49,99% var för avskaffande av demokrati så betyder det inte att demokrati är något negativt. Att hälften känner sig överkörda är något man inte kommer undan. Spelar ingen roll om det handlar om 49% eller 2%. Den "förlorande" parten i en omröstning kommer alltid att känna sig överkörd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Här är Bahnhof uppmaning till folket, många bra länkar. Jag tycker ni alla kan ta er tiden att skicka lite mail. Det är ingen stor uppoffring för att i vart fall försöka bevara ett internet så som vi vet det idag.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/03/29/bahnho...

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Jag tycker ofta det verkar som svenska politiker säger en sak när det gäller integritetsfrågor och upphovsrätt, men sen går de och gör tvärtom, t o m verkar en del av dem vara drivande åt helt fel håll.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Majoritet är majoritet och hela det demokratiska systemet bygger på det. Dessutom argumenterar du lite med ett argumentationsfel (Argumentum ad populum) här. Bara för att en stor del av medlemmarna är emot något så betyder det inte per automatik att det är negativt. Om 49,99% var för avskaffande av demokrati så betyder det inte att demokrati är något negativt. Att hälften känner sig överkörda är något man inte kommer undan. Spelar ingen roll om det handlar om 49% eller 2%. Den "förlorande" parten i en omröstning kommer alltid att känna sig överkörd.

50% kallas för enkel majoritet, det finns även så kallad kvalificerad majoritet och det är inte mindre demokratiskt för det. Vissa frågor är helt enkelt för viktiga. Ditt exempel med "avskaffa demokrati" eller mer realistiskt grundlags ändringar är en sådan fråga där man knappast kan ha enkel majoritet.

Permalänk
Inaktiv

Yeeeee

Git that article 11 13 bs out

Permalänk
Medlem

Heja heja! Hoppas de lyckas

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Fördelar och nackdelar med allting, likaså EU. Här i Finland kunde vi dock arbeta för ett utträde endast för att "smeknamnet" passar så bra: Fixit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Jag tror det har med hur man skulle rösta.
"Vill du att det går igenom": Nej
"Vill du att vi ska diskutera villkoren": Nej... vänta ja för fan!

Med andra ord så om man var emot ville man rösta nej och sedan ja. Om man var helt insnöad på NEJ så blir det ganska lätt att råka trycka fel.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna förtidsrösta eller ha nån minut på sig att ändra sin röst? Den mänskliga faktorn är enorm!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fått information av vänsterpartisten Illona Sz Waldau: "Jag begärde överläggning förra fredagen och har fått besked om att en sådan kommer att ske. Jag anser att direktivet behöver förändras och kommer därför att förslå att regeringen ska rösta nej"

Ser ljust ut. Men fortsätt kämpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Som jag hört har dom ändrat på omröstningens ordning strax innan den hölls. Vilket ledde till missförståelse hos vissa.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Tycker egentligen det är dåligt att det räcker med 50.3% för att något nytt ska gå igenom i en demokratisk omröstning. Jag menar helt ärligt, hur bra kan ett förslag egentligen vara om 49.7% är emot?

Tänk själva att ni är ett gäng i en grupp där någon lägger fram ett förslag för något. Men säg 6 är emot och 7 är för, då brukar man oftast inte köra över de där 6 personerna (inte i en vettig grupp i alla fall!) utan man försöker diskutera fram ett bättre förslag eller kompromiss som lite fler kan vara OK med istället för att hälften känner sig överkörda.

Det borde krävas i alla fall liiite mer, typ 55% kanske?

Håller med dig helt. Problemet är bara var gränsen till absolut majoritet skall dras.
Det blir då mer av en känslomässig procentandel man kommer sätta, som alla kommer ser olika på.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

50% kallas för enkel majoritet, det finns även så kallad kvalificerad majoritet och det är inte mindre demokratiskt för det. Vissa frågor är helt enkelt för viktiga. Ditt exempel med "avskaffa demokrati" eller mer realistiskt grundlags ändringar är en sådan fråga där man knappast kan ha enkel majoritet.

Man måste ha en enkel majoritet med ett val mellan (alltså två mandatperioder) för en grundlagsändring. Oberoende så var det ursprungliga påståendet att det indirekt vore omdemokratiskt att ignorera 49,7% av mandaten.. vilket är bara underligt att påstå. Oberoende om man menar enkel eller kvalificerad majoritet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Här finns video på när de röstade ang. art. 13
Av Voss min att döma, så växte nog hans plånbok något...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S