Varför denna rage mot Epic Games store/launcher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Citerar mig själv från en tidigare tråd ang. exemplet med Metro Exodus som blev EGS-exklusivt och plockades bort från Steam:

Det sammanfattar även problemet med alla som försöker argumentera "bra med konkurrens". EGS är i sig inte problemet utan det är Epics förkärlek för att köpa exklusivitet för spel som annars blivit släppta på flera plattformar. Släpps spelen på alla tillgängliga plattformar möjliggör det för konsumenter att välja features som dom själva prioriterar i sin respektive launcher samt pushar ner priserna.

Låt säga att ett spel skulle släppas billigare på EGS än på Steam, då tack vare att Epic tar en lägre procent. Spelet släpps för $50 dollar på Steam (Valve tar $15), men det släpps för $41 på EGS, dvs de $35 utvecklaren fått om de släppt det för $50 på Steam, och de $6 som Epic hade fått för 12% om spelet hade släppts för $50, eller om utvecklaren hade sålt det på EGS för $39, dvs $35 + 12%. Idéen då att ett lägre pris gör att fler kommer att köpa spelet och att det kommer att generera större vinster.

Är det något som alla bör ha lärt sig så är det att väldigt många köpare på Steam verkar ha en mognadsgrad närmare ett barns. Hade det ovanstående skett så hade de gnällt, gnällt, gnällt, skrivit urusla recensioner för allt från utvecklaren och så vidare, för att då priset var lägre i EGS. För de måste kunna köpa det till samma pris från Steam....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Högre pris? Du kan ju fortfarande köpa spelen på andra ställen, där du får en kod som du löser in i Epic.

Right, visa mig var detta är möjligt.

Har inte lyckats hitta varken sida eller fysisk butik som listar PC-versionen. Enbart Xbox och PS4.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Right, visa mig var detta är möjligt.

Har inte lyckats hitta varken sida eller fysisk butik som listar PC-versionen. Enbart Xbox och PS4.

Tog mig 3 sekunder
Exempel
https://cdon.se/spel/metro-exodus-40578773?gclsrc=aw.ds&&gcli...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra men inlåsning är dåligt. Hade gärna sett att spelen släpps på flera plattformar så får man välja vart man vill handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Borderlands 3.....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Tror det är många som inte gillar att Tim lurar pengar av småbarn medans Tencent klappar honom på ryggen...

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Jag hatar inte Epic Games mer än steam.
Installera ett program direkt på sin dator som ligger och stör med andra program. Vissa spel kräver att man måste installera dessa bloatwares för att man ska kunna starta dem.

Gör om gör rätt tycker jag.
Rätt är:
1: Alla spel ska gå att köra utan någon extra bloatware
2: Inga spel ska under några omständigheter ändra något i windows. I praktiken ska en dataexpert ska inte efteråt ens kunna se att ett spel har varit kört på datorn, då bortsett från att leta upp "tempfiler" som är borttagna ur filtabellen.
Orsaken till detta krav är enkelt, folk ska kunna köra spel på vilken dator som helst utan att behöva vara det minsta rädd för att det påverkar något annat.
3: Spel får säljas genom mellanhänder, men man ska kunna skippa dessa för att få ner priset.

Permalänk
Medlem

-Emot konkurrens (köper upp spel)
-Bryter mot GDPR-lagar
-Inget offlineläge
-Dålig support, samt underligt med refund
-Dålig säkerhet (80m konton har blivit hackade)
-Använder mer resurser på datorn (kunde få runt 10% extra fps på Subnautica i Steam)
+Gratis spel. Hittade min kärlek till subnautica på detta sätt, men nu är det köpt på steam då jag har avinstallerat Epic Games från min dator.

Konkurrens är bra, men detta är inte konkurrens. 40% av användarna har inte ens steam, så egentligen är det bara en fortnite-launcher för många.
https://www.pcgamer.com/40-percent-of-epic-games-store-users-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Låt säga att ett spel skulle släppas billigare på EGS än på Steam, då tack vare att Epic tar en lägre procent. Spelet släpps för $50 dollar på Steam (Valve tar $15), men det släpps för $41 på EGS, dvs de $35 utvecklaren fått om de släppt det för $50 på Steam, och de $6 som Epic hade fått för 12% om spelet hade släppts för $50, eller om utvecklaren hade sålt det på EGS för $39, dvs $35 + 12%. Idéen då att ett lägre pris gör att fler kommer att köpa spelet och att det kommer att generera större vinster.

Är det något som alla bör ha lärt sig så är det att väldigt många köpare på Steam verkar ha en mognadsgrad närmare ett barns. Hade det ovanstående skett så hade de gnällt, gnällt, gnällt, skrivit urusla recensioner för allt från utvecklaren och så vidare, för att då priset var lägre i EGS. För de måste kunna köpa det till samma pris från Steam....

Epic köper tidsexklusivitet, driver upp priser och begränsar konsumenters valfrihet. Det är verkligheten. Ser inte riktigt poängen med ditt påhittade scenario som du sen använder för att "bevisa" din slutsats gällande miljontals Steam-användare.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot det. Visst kan jag förstå dem som verkligen värdesätter de extra sakerna som STEAM erbjuder. Men för mig personligen så har det inte någon betydelse alls.

Permalänk
Medlem

Jag kommer undvika Epic Games Store så länge som de pysslar med exklusivitetstjafset.

I andra hand föredrar jag Steam, där jag har troligen 90% eller mer av de ca 400 spel jag köpt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har själv inte använt steam på flera år för det finns inget jag spelar som körs via steam.
Har däremot kört epic launcher, origin osv.

Hade ju varit smidigast med 1 launcher såklart, men bryr mig inte heller direkt. Bara installera och se glad ut
Origin är rena skiten dock, föredrar ju epic över den iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag kommer undvika Epic Games Store så länge som de pysslar med exklusivitetstjafset.

I andra hand föredrar jag Steam, där jag har troligen 90% eller mer av de ca 400 spel jag köpt.

Och hur många spel är inte exklusiva för steam?

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast exklusivt om man kan köpa det i affär.

Är folk verkligen så kränkta över att behöva ha en till launcher? Tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Epic köper tidsexklusivitet, driver upp priser och begränsar konsumenters valfrihet. Det är verkligheten. Ser inte riktigt poängen med ditt påhittade scenario som du sen använder för att "bevisa" din slutsats gällande miljontals Steam-användare.

Påhittat? Räcker att läsa lite recensioner på Steam för spel där utvecklaren hamnat i onåd hos vissa av någon orsak, hur fånig den än må vara.

Är det en högljud minoritet? Då spelar det senaste gnället om Epic inte någon roll, massan som inte bryr sig och klarar av att köra mer än en launcher kommer att köpa de exklusiva från ESG. Den högljudda minoriteten kommer fortsätta gnälla om ESG tills den får något nytt att gnälla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Påhittat? Räcker att läsa lite recensioner på Steam för spel där utvecklaren hamnat i onåd hos vissa av någon orsak, hur fånig den än må vara.

Är det en högljud minoritet? Då spelar det senaste gnället om Epic inte någon roll, massan som inte bryr sig och klarar av att köra mer än en launcher kommer att köpa de exklusiva från ESG. Den högljudda minoriteten kommer fortsätta gnälla om ESG tills den får något nytt att gnälla om.

Det var ditt scenario om att Epic skulle besluta sig för att sänka sina priser som var påhittat och har noll förankring i verkligheten. Det finns snarare exempel på hur priserna gått upp när Epic announcat sina köpta exklusives (se Metro Exodus). Återigen missar du, liksom många andra i den konstanta debatten om EGS, att det inte bara handlar om Steam-diehards som inte vill öppna en annan launcher utan att grundproblemet är köpta exclusives. Köpta exklusives är dåligt, driver upp priserna, begränsar konsumenters valfrihet och är anti-consumer. Bemöt gärna den kritiken med något konstruktivt ist. för att klaga på omogna Steam-babies. För övrigt har Valve infört ett system för att bemöta det reella problemet med review-bombings. Epics "lösning" fortsätter att vara att helt banna user-reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och hur många spel är inte exklusiva för steam?

Jag känner inte till ett enda. Exempel?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gratis spel och en launcher utan onödiga tillägg jag aldrig använder ändå, har inget å klaga på personligen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och hur många spel är inte exklusiva för steam?

Ja hur många exklusiva spel finns det för steam?
Tror inte det finns någon alls

Permalänk
Medlem

Personligen har jag aldrig tyckt om launchers överhuvudtaget. Det leder till att folk blir lata och dessa företag tjänar på folks lathet genom små kostnander för spel som ingen köper längre. Tillsist så blir det som en konstig version av Facebook som tjänar på att sälja eller hålla i information istället för att skapa spel, typ som valve.
Den sociala delen av launchers är inte direkt nödvändig heller, minns att det gick alldeles utmärkt att spela med vänner och andra klanmedlemmar utan Origin, steam, epic games och va tusan som finns mer lol

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag känner inte till ett enda. Exempel?

Age of Empires 2 HD (bara för att det är ett av få Steam-spel jag installerat just nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Age of Empires 2 HD (bara för att det är ett av få Steam-spel jag installerat just nu)

Och det är alltså uttalat exklusivt enbart på Steam och får inte läggas upp på någon annan plattform förrän om tidigast 6-12 månader?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Och det är alltså uttalat exklusivt enbart på Steam och får inte läggas upp på någon annan plattform förrän om tidigast 6-12 månader?

Finns ingen annan stans, nej. (Och det släpptes typ 2013? Så det är ju ännu värre än 6-12 månaders tidsexklusivitet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns ingen annan stans, nej. (Och det släpptes typ 2013? Så det är ju ännu värre än 6-12 månaders tidsexklusivitet).

Den stora skillnaden ligger i explicit exklusivitet (uttalat och enligt kontrakt) kontra implicit exklusivitet (för att utvecklaren t.ex. inte brytt sig om att lägga ut det på fler plattformar; det är inte Steam som har ställt några krav).

För övrigt kan även EA/Origin dra åt h-vete pga sin explicita exklusivitet (som dessutom är till synes oändlig, så ja, det är ännu värre än Epic Games Store). Jag har slutat köpa deras spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Den stora skillnaden ligger i explicit exklusivitet (uttalat och enligt kontrakt) kontra implicit exklusivitet (för att utvecklaren t.ex. inte brytt sig om att lägga ut det på fler plattformar; det är inte Steam som har ställt några krav).

För övrigt kan även EA/Origin dra åt h-vete pga sin explicita exklusivitet (som dessutom är till synes oändlig, så ja, det är ännu värre än Epic Games Store). Jag har slutat köpa deras spel.

Man är tvingad till att använda launchern så jag ser inte skillnaden. Mer än att Steam verkar ha full exklusivitet på många spel.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag har svårt att förstå det negativa i exklusiviteten på EGS. Steam har i stort sett haft det i flera år för att det inte har funnits ett annat val och har kunna göra lite som dom vill.
Samtidigt så klagas det över funktionaliteten som inte ligger i par med Steam, vilket jag håller med om. Men varför skulle Epic utveckla en klient fullt ut utan att ha några användare som använder den? Klart dom försöker få stora speltitlar först och sen utveckla när det finns en användarbas.

Med det sagt föredrar jag Steam eftersom allt redan finns där, men år 2003 när det lanserades ville jag bara slänga ut det genom fönstret. Tog lång tid innan ens friends list fungerade någorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man är tvingad till att använda launchern så jag ser inte skillnaden. Mer än att Steam verkar ha full exklusivitet på många spel.

Att ingen vill lägga upp det kontra ingen får lägga upp det. Ganska avgörande skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är helt klart en liten men extremt högljudd skara steamanvändare som opponerar sig mot detta utan egentlig anledning. Det finns något enstaka argument till varför de föredrar Steam framför EGS men i huvudsak är det påhittade argument och hat. Gissningsvis för att de upplever att "det var bättre förr".
Jag känner mig ganska säker att denna skara som opponerar sig hårdast mot EGS är ganska liten. Detta då spel som Fortnite drar in rekordmycket pengar utan deras hjälp och de tidigaste rapporterna pekar på att försäljningen av spel i EGS går mycket bra. Kanske är det en ilska riktad mot att inte känna sig relevant längre? Att samma typ av spel som var populära när de var unga inte längre går så bra?
Ni har säkert sett dessa "listor" med fördelar och nackdelar mellan plattformarna postade av Steamförespråkare? Flera av punkterna är falska/påhittade och resten är funktioner som ingen egentligen bryr sig om. Om man går så långt så att man måste ljuga för att få fram fördelar med Steam, hur bra är då Steam egentligen?

Jag välkomnar konkurrensen som Epic bjuder på och handlar gärna hos dem för att ge Steam lite konkurrens så att de vaknar ur dvalan. Steam upplevs i mångt och mycket som Intel efter lanseringen av Sandy Bridge. De kontrollerade marknaden och kände inget behov av att förbättra sig. Jag ser fram emot en framtid där både Valve och Epic hålls på tårna pressas till att ge oss spelare bättre och bättre spel, priser samt tjänster.

Problemet är ju att det är ju inte konkurrens förrns man kan komma åt titlarna på fler ställen än ett, då är det monopol. Hoppas Eu tar en titt så att man måste släppa titlar till alla aktörer som vill och sen får man konkurrera med pris etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Inget stöd för Linux.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem

För mig spelar inte butiken någon roll, har redan flera installerade så en till launcher gör varken till eller från. Tycker Super Meat Boy Forever-utvecklaren har en ganska intressant infallsvinkel i den här artikeln https://www.rockpapershotgun.com/2019/04/05/team-meat-on-the-...:

Everything that’s coming out and everything I know that’s coming out [there], I’m like, ‘Wow I’m in really good company’ and I can’t necessarily say that with Steam, because the company is everybody. I’m on the same platform as Borderlands 2 or whatever but I’m also on the same platform as that rape game, which is kinda like ehhhh.

“I don’t feel like [those types of games] will affect my sales or anything, but honestly it’s weird. It’s weird that on [Steam’s] New Releases, when Super Meat Boy Forever does come out, there will be some hentai match-three game either above me or below me – and the chances are pretty good – and like, that’s fine, but it’s also a little weird. It’s strange.

Steam är i dagsläget så fullt av spel som bara är skit att det blir svårt att nå ut som mindre utvecklare. Och alla kanske inte vill att deras spel ska ligga i samma lista som ett spel med namnet "Rape Day". Tycker det är intressant aspekt som man inte tänker på så ofta.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?