Borderlands 3 blir exklusivt för Epic Games Store fram till april 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Börjar gilla det här, enda sättet bryta steam-monopolet. Nej, min högaffel läggs undan

Skickades från m.sweclockers.com

Min enda oro är att GOG drabbas hårdare en Steam, de vore inte ok!

Permalänk
Medlem

Hinner de fixa cloud saves så köper jag det nog. Har blivit alldeles för bortskämd på senare år för att orka ta backup själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Hade du vägrat att köpa det om det släpptes exklusivt på Steam?

Ne, men jag hade inte suttit och försvarat det. Det är det som är skillnaden.

Jag tycker det är bra med konkurrens, exklusivitet är raka motsatsen. Svårt för vissa att förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpt o spelat borderlands 2 till ps3 ,ultimate ce till xbox360, samt handsome collection till ps4. Planerar att köpa det till pc också. Kommer nog köpa det nya dag ett från epic. Känns bättre att pengarna går till de som gör spelet än till gabe's lyxbåtar, för spel sysslar knappast valvet med längre. Visst vore det nice med en launcher. Men det gör ju inte direkt marknaden bättre för någon i längden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte om frågan ställts tidigare, men ifall man köper det på EGS och senare vill spela med någon som köpt det via Steam, går det?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@Xelfeir: Fast hade du kunnat köpt det från 2K hade Valve fått noll kronor.

Permalänk
Medlem

Jaja inget borderlands för mig då, epic store stödjer inte linux så det är ett stort f-u till mej.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att man behöver ladda ner ännu en launcher.

Ska man sno marknadsandelar på rätt sätt så skall man antingen erbjuda en bättre tjänst eller likvärdig tjänst till bättre pris. Att tvinga kunder till att använda din värdelösa spyware-tjänst, utan varken bättre priser eller bättre funktioner... Nä tack, dit går inte mina pengar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Om EPIC skaffar achievements funktion för deras tjänst precis som Steam, Origin och U-Play har, då skulle jag utan nå som helst tvivel köpt spel därifrån.

Jag menar lägger dom till AAA spel utan att man kan tjäna achievements på så stora titlar, det känns tomhet som bara den och spela.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nya spel kommer aldrig till rean.

Spelet är ju nästan ett år gammalt vid release.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@Flygman: Det gör dom då dom ger tillverkaren av spelet mer pengar . Steam borde sänka till samma % och ta ut resten av kunderna .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag kommer utan tvekan att köpa spelet i Epic Games Store. Har aldrig haft några problem med deras tjänster tidigare och det har t.o.m. fungerat bättre än Steam i en del avseenden.

Du får hemskt gärna ge oss ett eller två exempel där EGS fungerar bättre än Steam - är ruskigt nyfiken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag tycker att detta börjar bli riktigt illa. Att armbåga sig själv in i marknaden genom att köpa exklusiv försäljning är visserligen effektivt då många tänker "vad gör ännu en launcher" men det ger också upphov för ett icke konsumentvänligt sätt att "konkurrera". När tror ni detta kommer att sluta? När Epic har köpt tillräckligt många speltitlar eller när Valve sänker sin andel, eller kommer det uppstå ett helt nytt platformskrig då högsta budet får sälja spelen först? Det var ingen som direkt hyllade denna sortens konkurrens mellan PS och xbox då man snällt fick vänta 6-12 mån på tredjeparts-spel om man hade fel konsol.

Nej tack!

Epic måste först och främst fixa sin launcher och sen hitta ett annat sätt att locka till sig kunder - en morot för att välja Epic före Steam. Öppna en fond för välgörenhet, Erbjud V-bucks eller rabattpoäng. Vad fan som helst men ingen tvingad fårvallning. Valve kommer bli tvungna att sänka sin andel förr eller senare ändå.

6 månader är inte lika illa som 12 men det är fortfarande lika ruttet!

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttsi:

Jag tycker det är bra med konkurrens, exklusivitet är raka motsatsen. Svårt för vissa att förstå.

Med Steams dominerande ställning så kan exklusivitet på en stor titel som Borderlands göra att många får upp ögonen för Epic Games Store. Jag gillar inte heller exklusiviteter, men det kan vara den boost som behövs för att EGS ska kunna växa och på sikt utmana Steam.

Även om jag som sagt också har nästan alla mina spel på Steam så tycker jag det känns rätt skönt att inte behöva göda Valve med mer pengar än nödvändigt. Jag har redan betalat dem jag vet inte hur många tusen genom deras 30-procentiga avgifter på varje köp. Det måste vara en bra bit över 10-15 tusen vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Förstår inte riktigt all fanboyism över Steam. Ja, jag har också nästan alla mina spel på Steam, men det är bra att Steam får konkurrens. Monopol är aldrig bra för konsumenter och Steam kan i dagsläget utnyttja sin dominerande ställning och ta oskäligt stora andelar av spelens säljpriser. Spelutvecklare kan blöda pengar i flera år medan de jobbar på sina spel, och när de väl lanseras så tar Steam 30% av pengarna. Hutlöst mycket om du frågar mig. Endast de riktigt storsäljande spelen får gå ner på 25% eller 20% i avgifter, vilket fortfarande är mycket. Epic Games Store tar 15%, om jag minns rätt.

Även om jag fortsatt också föredrar att använda Steam så är det nödvändigt och bra att Steam får konkurrens. Det leder till bättre tjänster och bättre priser till oss konsumenter, och mer pengar till spelutvecklarna, vilket i sin tur leder till större budgetar för framtida spel.

Jag kommer utan tvekan att köpa spelet i Epic Games Store. Har aldrig haft några problem med deras tjänster tidigare och det har t.o.m. fungerat bättre än Steam i en del avseenden.

antar att du vet vad support och vad servrar kostar och vilken kvalitet på detta steam och epic store har?
och hur bra lön och villkor deras medarbetare får. vet du något om detta när du gör detta uttalande ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Förstår inte riktigt all fanboyism över Steam. Ja, jag har också nästan alla mina spel på Steam, men det är bra att Steam får konkurrens. Monopol är aldrig bra för konsumenter och Steam kan i dagsläget utnyttja sin dominerande ställning och ta oskäligt stora andelar av spelens säljpriser. Spelutvecklare kan blöda pengar i flera år medan de jobbar på sina spel, och när de väl lanseras så tar Steam 30% av pengarna. Hutlöst mycket om du frågar mig. Endast de riktigt storsäljande spelen får gå ner på 25% eller 20% i avgifter, vilket fortfarande är mycket. Epic Games Store tar 15%, om jag minns rätt.

Även om jag fortsatt också föredrar att använda Steam så är det nödvändigt och bra att Steam får konkurrens. Det leder till bättre tjänster och bättre priser till oss konsumenter, och mer pengar till spelutvecklarna, vilket i sin tur leder till större budgetar för framtida spel.

Jag kommer utan tvekan att köpa spelet i Epic Games Store. Har aldrig haft några problem med deras tjänster tidigare och det har t.o.m. fungerat bättre än Steam i en del avseenden.

Inget fel på konkurrens, men den blir ju snedvriden åt andra hållet när epic köper exklusiviteter och tvingar in köpare i deras ekosystem.

Problemet är ju att en lägre avgift till utvecklaren bara gynnar spelaren om utvecklaren delar med sig av denna sänkning. Och då är man ju på väg tillbaka mot steams nivåer.
Mao så har ju epic inte så mycket annat val än att köpa exklusiviteter för att (snabbt?) få fart på sin spelarbas.

Hade dom istället satsat på att jobba fram/upp en genuint bättre produkt så hade ju spelarna förmodligen kommit av sig själva, men så är det ju ingen som orkar driva sin business idag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Jag väntar ändå till game of the year edition på alla spel som inte är mina 2 MUST HAVE(dragon age, Mass effect). Jag är väldigt nyfiken på om Valve kommer svara på detta. Steam borde ha mer pengar än Epic. Sänk deras cut till 15% i alle fall?

Jao men Steam har högre driftkostnader.

Permalänk
Medlem

Inget Borderlands 3 för mig då

Permalänk
Medlem

Köper det såklart på EGS, vilket jag tror att majoriteten som är intresserade av spelet också kommer att göra. De få som säger att de köper 2020 tror jag kommer köpa på EGS rätt omgående när de märkera att alla deras vänner redan köpt och spelar via EGS.

Nästa år vid det här laget kommer det vara lika naturligt att köpa på EGS som Steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hade dom istället satsat på att jobba fram/upp en genuint bättre produkt så hade ju spelarna förmodligen kommit av sig själva, men så är det ju ingen som orkar driva sin business idag....

Det är ironiskt att deras grundare kommer ut och säger att dem inte kan konkurrera genom att leverera en bättre eller likvärdig tjänst, när dem inte ens försöker. Jag har själv inget intresse att vara kund hos ett företag som inte har något intresse att investera i bra programvara för deras kunder.

Får se om jag ändrar ställning om 3-5 år när tjänsten blivit bättre, men som dem säger, man får endast en chans att lämna ett första intryck och detta är inte ett bra intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det handlar inte om att man behöver ladda ner ännu en launcher.

DRM-free support är ett skämt på Steam, mer att "det råkar funka" än något annat.

Sen borde Steams DRM-metod att låsa hela spelbiblioteket ge 100 minuspoäng i listan (vet inte om Epic har samma eller inte).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Köper det såklart på EGS, vilket jag tror att majoriteten som är intresserade av spelet också kommer att göra. De få som säger att de köper 2020 tror jag kommer köpa på EGS rätt omgående när de märkera att alla deras vänner redan köpt och spelar via EGS.

Nästa år vid det här laget kommer det vara lika naturligt att köpa på EGS som Steam.

Ska jag gissa så slutar det med att typ alla som slår sig för bröstet runtom i världen och minsann ska bojkotta det tills det finns på Steam köper det på EGS i slutändan. Så bojkottar typ alltid slutar utan undantag. Låter bra men när det kommer till kritan skiter man i det.

För att inte tala om typ alla som köper det dessutom tillhör garanterat skaran som inte kan bry sig mindre. De vill bara spela Borderlands 3 och skiter i det mesta förutom det. Som min ståndpunkt. Klienten ska kunna starta spelet. Då fungerar den i mina ögon korrekt och utöver det kan jag inte bry mig mindre. De allra flesta där ute tillhör nog denna skära är jag rätt övertygad om.

Ska man bojkotta bör man göra det på riktigt och faktiskt inte köpa spelet alls oavsett var det säljs dessutom. Någonsin. Men så långt ser jag ytters få vara villiga att gå, vilket ytterligare stärker min hypotes att inverkan blir minimal till obefintlig. Lite högljutt gnäll nu bara som snart lägger sig.

Klart att detta inlägg triggar någon nu men detta är jag rätt övertygad om är sanningen vare sig man gillar det eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uttsi:

Ne, men jag hade inte suttit och försvarat det. Det är det som är skillnaden.

Jag tycker det är bra med konkurrens, exklusivitet är raka motsatsen. Svårt för vissa att förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket hyckleri.

Permalänk
Inaktiv

Om man är eld och lågor över vilken launcher man *"måste"* köpa ett spel i behöver man ta sig en funderare, gå en lång skogspromenad, disconnecta och koppla av.

Kommer köpa det när det är rea om ett tag, vart jag inhandlar det beror helt på vart det är billigast, oavsett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

antar att du vet vad support och vad servrar kostar och vilken kvalitet på detta steam och epic store har?
och hur bra lön och villkor deras medarbetare får. vet du något om detta när du gör detta uttalande ?

Det är ju inte så att Steam vinner några priser när det gäller support...
Serverkostnader hit och dit, jag tvekar jag inte en sekund på att Valve tjänar pengar som gräs på att ta 30% av vinsten.
(samt förstås all handel med items osv runt om)
Det måste finnas rejäla marginaler att ta av där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det är rätt intressant att när det gäller fysiska saker vill konsumenter gärna ha många aktörer och mer konkurrens men om det samma händer med saker som distribueras digitalt tex spel, musik och film/serier då blir det något negativt. Menar inte att det är fel på något sätt men ganska intressant ändå varför det tenderar att bli så.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

@Swedish Berserk: Inte direkt raketkirurgi om man säger så.

Om du handlar från en fysiskt aktör är ditt hem biblioteket. Handlar du av någon i ett moln vill du gärna ha allt på samma bibliotek, om det skulle va om du handlat i 100 fysiska butiker men har allt hemma lättillgängligt.

Gällande filmer och liknande är det ju frågan om en kostnad också. Om man inte tittar på film all sin vakna tid kanske det inte är värt ett par hundra i månaden för att följa samtliga. Klart det är bättre med en samlad, lite dyrare tjänst än 300 olika.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt i flera tidigare trådar; exklusivitet förtjänar att brinna.

Jag kommer inte att stödja denna galenskap.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Stackars alla som får vänta tills det släpps på deras favorit plattform, jag kommer köpa på Epic Store

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av anon291473:

@Swedish Berserk: Inte direkt raketkirurgi om man säger så.

Om du handlar från en fysiskt aktör är ditt hem biblioteket. Handlar du av någon i ett moln vill du gärna ha allt på samma bibliotek, om det skulle va om du handlat i 100 fysiska butiker men har allt hemma lättillgängligt.

Gällande filmer och liknande är det ju frågan om en kostnad också. Om man inte tittar på film all sin vakna tid kanske det inte är värt ett par hundra i månaden för att följa samtliga. Klart det är bättre med en samlad, lite dyrare tjänst än 300 olika.

Nej givetvis. Men hur mycket är man beredd att betala för att ha allt på samma ställe i molnet? Och mer konkurrens när det gäller digital distribution verkar inte ge lägre priser trots allt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I