Bioware-anställd: "Frostbite-motorn och vanskötsel sänkte Anthem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Aktieägarna borde kräva Andrew Wilson's avgång, han missköter EA något brutalt. Han har även fostrat en atmosfär där EA betraktar sina kunder som outbildad boskap.

Att släppa både Anthem och Battlefield V i de skick de var måste anses som grov misskötsel.

Han har gjort så aktieägare förlorat enorma pengar sedan sitt tillträde 2013 för att inte tala om all frustration spelare fått stå ut med.

När han tillträdde stod aktien i 29$ Nu står den i 102$

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Aktieägarna borde kräva Andrew Wilson's avgång, han missköter EA något brutalt. Han har även fostrat en atmosfär där EA betraktar sina kunder som outbildad boskap.

Att släppa både Anthem och Battlefield V i de skick de var måste anses som grov misskötsel.

Han har gjort så aktieägare förlorat enorma pengar sedan sitt tillträde 2013 för att inte tala om all frustration spelare fått stå ut med.

Det är nog på gång. Apex Legends är enda skälet till att det inte hänt än.

Samtidigt skall man vara medveten om att MTX är något aktieägarna vill ha, de lär inte sparka ut honom p.g.a att han är pressat in det överallt. Många av de problem som EA har nu är något som pågått under lång tid. Visst hade Anthem blivit bättre med ytterligare några månaders fördröjning, men samtidigt har de redan gett det förlängd tid, och det är egentligen inga spel som släpps i juni-augusti. Man hade kunnat släppa det i maj, men det är inte lång tid extra, och det hade pressat EAs resultat eftersom det är på ett annat räkenskapsår.

Risken för EA är att de är i en härdsmälta på allt utom sportspelen. Spelarna är rejält trötta på deras fasoner, de har uppenbart svårt att rekrytera efter hur de har behandlat sina utvecklare tidigare, och de har ingen direkt USP inom företaget (Frostbite har ju uppenbart en del problem).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Så mycket som EA pushat Frostbite till mängder av sina spelstudior känns det som en okunnig ledning i toppen trott det varit en bra idé att ha den överallt när den från grunden är byggd för en grej, battlefield-spel.

Dom gör ju need for speed spel i Frostbite motorn också och fyfan vad spelen har blivit dåliga sen de gick över till "film" grafik.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta visste man egentligen redan innan spelsläpp. Oddsen var inte direkt på spelets sida samt hypen och allt det lovade var klart mer än vad EA kan leverera utan att jag låter bitter. Sen hurvida spelet är "godkänt" eller ej är upp till spelaren. Själv föll det mig inte i smaken.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så långsiktigt att tidigare tro att något var fel inom bioware... Men Fy farao! Helt galet mycket värre än jag ens misstänkte!

Kan inget annat än att ge ALLA utvecklarna inom Bioware en klapp på ryggen.
Jag har full respekt för dessa, och jag tycker synd om dem för vad de ha blivit tvingade att genomlida!

Men heliga makrillar! Deras ledning, dra åt skogen! SHAME! SHAME! SHAME!
Dagis nivå!

Måste bli ändring, den saken är helt klart. Om de inte enas snart kommer Bioware dö ut
Och det vill jag inte, men är en värklighet som inte är omöjlig efter det här.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Anthem, men detta påminner en hel del om vad som hände med doom 4 (lång intervju). Där spenderade de 5 år på att göra saker som inte resulterade i något och följde en vision som de i slutändan dumpade (passande nog så var det Jason Schreier som skrev artikeln där också). Men det är värt att komma ihåg att idSoftware hade sin egen motor (till i skillnad från Bioware) och ändå så gick allt dåligt. Utom slutresultatet som jag inte kan beskriva med något annat än ett mästerverk. De verkar ha haft mer tid att utveckla sin idé på idSoftware (3 år?) medan Anthem hade 1,5 år sedan alla var på samma bana. Får en att undra om de fått mer tid om resultatet hade blivit mycket bättre.

Från artikeln om Anthem får man intrycket att de stora problemen låg högre upp, att visioner kastades hejvilt omkring vilket ledde till att de behövde bygga om allting flera gånger. Visst, Frostbite kan ha varit någonting som fördröjde allt, som är relativt rimligt om hela spelmotorn byts, men kanske inte till en grad att de la ner 5 år på det. idSoftware hade ju lyckats med samma sak trots att de hade egenutvecklade spelmotor.

Det tråkigaste tycker jag är att det verkar ha varit så många som blev slutkörda. Hade de lagt mindre tid på att bolla idéer och bygga om allting, och omfördelat mer tid på att utveckla själva spelet så kanske det inte hade behövt hända. Hoppas de inblandade lär sig någonting av detta (och även andra kan dra lärdomar av det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Så mycket som EA pushat Frostbite till mängder av sina spelstudior känns det som en okunnig ledning i toppen trott det varit en bra idé att ha den överallt när den från grunden är byggd för en grej, battlefield-spel.

Ja det är ju sin sak men det är ju nästan värre att man inte kan få vettig support ens inom företaget. Vilket skämt.
Tycker jag har problem med support emellanåt, främst av stora företag med tusen växlar, inga direktnummer, mail via någon jävla supportsida etc.
Här är det som jag skulle vända mig till kollegan och bli nekad hjälp för att omsättningen på mig varit för dålig den senaste månaden. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Detta är varför man ska vänta tills hypen lagt sig. Är såhär med mer eller mindre alla spel nuförtiden tycker jag...
Men visst, några tappra måste ju vara först med att testa såklart - men jag håller mig till grupp B i såna här lägen, samma med konsoler, grafikkort u name it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag har verkligen fått intrycket att frostbite är väldigt frustrerande att jobba med, även för battlefield. Youtubern jackfrags har flertalet gånger besökt dice i Stockholm för att ge feedback och ställa frågor. Och han konstaterade i en video för ett tag sen att många av utvecklarna ger intrycket att frostbite är ett hinder i många fall. Saker som borde vara lätta att implementera är inte det, och man har målat in sig lite i ett hörn. Lägg till tidspress och en stram budget från chefer så är det dukat för problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Han som skrev artikeln på Kotaku har en uppdatering efter svaret som blev publicerat.
https://twitter.com/jasonschreier/status/1113254146067402752

"I've spoken to several current and former BioWare employees since my article went live today, including some I hadn't interviewed earlier. General consensus has been sadness and disappointment at BioWare's statement, which read as disheartening to those who hoped for change."

Permalänk
Medlem

Spelar Mass Effect: Andromeda just nu, har inte upptäckt några särskilda buggar eller fel, till skillnad från t ex i Far Cry 5 som jag avslutade nyss; det mest buggiga Far Cry jag spelat trots ett år sedan släpp. Och gameplaydelen i FC5 är i sig stabil, men glappar betänkligt mot handlingen, nästan så att det känns som två lager utvecklade var för sig som sedan hjälpligt matchats ihop, och skarvarna märks tydligt. Det nämns nästan inte alls i recensionerna som jag sett.

ME:A är betydligt bättre sett ur de aspekterna idag. Visst, en del mimik kunde fortfarande vara bättre, men spelet är ingen katastrof som det så ofta drastiskt utmålas. Känns som att kraven sätts högre för Bioware? Problemet ligger kanske snarare i att spelet inte upplevs lika engagerande som de tidigare spelen, med en mer ojämn kvalitet på dialogerna, det är mer "trivsamt", inget som sticker ut. Handling och karaktärer har kanske strömlinjeformats för att passa alla, och därmed inte riktigt passa någon? Men ME:A är inget dåligt spel, bara kanske inte lika bra.

Angående Frostbite; hade Bioware någon egen bättre motor på gång själva? Eller vad var alternativet? Deras gamla motor var ju inget under i vare sig grafikhänseende eller vad det gällde t ex hanteringen av inventarier, den behövde ändå förändras. Efter så många år med Frostbite borde de ha lärt sig, alternativt bidragit till att utveckla den till att passa bättre. Att dessutom slänga ut barnet med badvattnet genom att börja om på nytt och ignorera redan gjorda implementationer som gjorts i DA:I kan ju inte heller ha förbättrat saken. Det tyder mer på systemfel hos Bioware än i spelmotorn, vilket ju framgår i artikeln också.

Permalänk
Medlem

Hur kan EA bestämma vilken spelmotor som skall användas?! Det är väl inte EA som skall bygga spelet? Om ingen drog i handbromsen redan där är det ju inte så konstigt att det blev som det blev med Anthem. EA bryr sig inte om spelare och pressar utvecklare. Tror att det börjar bli dags att inte skaffa spel som EA rört vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Hur kan EA bestämma vilken spelmotor som skall användas?! Det är väl inte EA som skall bygga spelet? Om ingen drog i handbromsen redan där är det ju inte så konstigt att det blev som det blev med Anthem. EA bryr sig inte om spelare och pressar utvecklare. Tror att det börjar bli dags att inte skaffa spel som EA rört vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Folk brukar säga det men jag läste länge sedan någonstans att företagen får använda vilken motor de vill men om de kör t ex Unreal så får de själva stå för royalties till Epic, kör de Frostbite får de således behålla hela sin egna del av kakan.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara EA som kör med fel spelmotorer till fel spel, hela branschen gör samma sak. Spel har blivit tråkigt tack vare detta, man flyr inte in i en annan verklighet, man sliter sitt hår för att orka spela en stund till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Bioware svek mig, vad gällde Dragon Age Inqusition, de får inga fler chanser.

What, det var ju helt fantastiskt! Samma nivå som Witcher 3 imo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Full Strike:

What, det var ju helt fantastiskt! Samma nivå som Witcher 3 imo

Reklamen var "Utvecklat för PC spelare av PC spelare", sedan visar det sig att deras UI är helt anpassat för konsoller, man förutsätts använda en xbox kontroller, mus och tangentbord är klumpiga mappningar.

https://www.youtube.com/watch?v=O0Dp7HeW9vs (läs också kommentarer)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

De borde släppa en ME-triligy remaster istället och dra in lite cash. Tyckte ifs att Andromeda var rätt bra ändå, om man väntade ut alla patchar innan man började spela som jag gjorde. Inte lika starkt som trilogin, men rätt bra.

Har generellt svårt för spel som Anthem, Destiny och Division. Blir rätt grindigt och långtråkigt rätt fort. Speciellt om det inte finns någon stark story att utforska.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Skumt att de inte visste vad man kunde och inte kunde göra med spelmotorn då de faktiskt har gjort andra spel med den...

Nåja, testade betan lite snabbt och var tyvärr inget för mig

Utvecklarna visste, men de högre uppsatta hade satt "Frostbite-experterna" på Fifa och Madden istället för de spelen tjänar mera pengar. Om jag fattade rätt i vad som stod i originalartikeln.

Flera utvecklare hade sagt till cheferna att Det och Det inte går inte att göra så de hade fått göra en massa saker från grunden (utan eller med väldigt lite hjälp av "Frostbite-experterna") och sen hade det blivit skrotat och fått börja göra något annat från grunden etc. De hade ingen riktning i hur de ville att spelet skulle vara. Dålig ledning som dessutom inte lyssnade på de andra Bioware-studierna som faktiskt hade utvecklat RPG med Frostbite samt Online-spel.

Helt katastrofalt med andra ord.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Varför kör dom inte en längre beta så dom kan få bort buggar och problem som dom alltid gjorde förr i tiden med online spel..

hade räckt med ett demo på cdskiva som förr i tiden, följa med på en tidning eller dylikt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Anthem är som en F2P version av Warframe som kostar pengar, och Warframe är redan gratis. Såg det här komma från hela början. När ska folk lära sig?

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Reklamen var "Utvecklat för PC spelare av PC spelare", sedan visar det sig att deras UI är helt anpassat för konsoller, man förutsätts använda en xbox kontroller, mus och tangentbord är klumpiga mappningar.

https://www.youtube.com/watch?v=O0Dp7HeW9vs (läs också kommentarer)

Hmm, du kanske skall prova det själv istället, jag spelade igenom hela DAI med mus och tangentbord och det fungerade alldeles utmärkt! Ett av de bästa spelen de gjort, snyggt och flöt på utmärkt jämfört med andra.

Samma med Andromeda, dock så var det massivt och stressat, hade definitivt tjänat på att släppas tre månader senare. Grymt spel som lade grunden till en ny serie, aom nu kanske inte kommer att byggas vidare tyvärr, helr oförtjänt pga av drev i sociala media där troligtvis de flesta inte ens hade spelat spelet, tröttsamt!

Schreier har tyvärr del i detta, han verkar ha ett horn i sidan till Bioware/EA eller har ett fåtal kontakter på Bioware som inte gillar Frostbite, han drev samma linje när Andromeda släpptes.

Skulle tro att det i mångt och mycket är ett management/projektledningsproblem, tar man ett beslut aty Bioware skall använda en ny motor till en ny typ av spel (genre) så bör man givetvis paralellt med att ett team börjar med spelet ha ett team på Dice som utvecklar de delar av motorn som inte har behövts tidigare, tex en modul för inventory management etc.

Det kanske inte är studion som inte bygger motorer som skall göra, de skall fokusera på storyboard, graphic assets, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

När han tillträdde stod aktien i 29$ Nu står den i 102$

Burn!
Hehe

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zoolook13:

Hmm, du kanske skall prova det själv istället, jag spelade igenom hela DAI med mus och tangentbord och det fungerade alldeles utmärkt! Ett av de bästa spelen de gjort, snyggt och flöt på utmärkt jämfört med andra.

Samma med Andromeda, dock så var det massivt och stressat, hade definitivt tjänat på att släppas tre månader senare. Grymt spel som lade grunden till en ny serie, aom nu kanske inte kommer att byggas vidare tyvärr, helr oförtjänt pga av drev i sociala media där troligtvis de flesta inte ens hade spelat spelet, tröttsamt!

Schreier har tyvärr del i detta, han verkar ha ett horn i sidan till Bioware/EA eller har ett fåtal kontakter på Bioware som inte gillar Frostbite, han drev samma linje när Andromeda släpptes.

Skulle tro att det i mångt och mycket är ett management/projektledningsproblem, tar man ett beslut aty Bioware skall använda en ny motor till en ny typ av spel (genre) så bör man givetvis paralellt med att ett team börjar med spelet ha ett team på Dice som utvecklar de delar av motorn som inte har behövts tidigare, tex en modul för inventory management etc.

Det kanske inte är studion som inte bygger motorer som skall göra, de skall fokusera på storyboard, graphic assets, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har provat det själv, deras UI är frustrerande dåligt jämfört med DAO, tröttnade efter ett par timmar.
Testat ett antal gånger, men de har inte fixat sådana enkla saker som point&click.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |