Testpilot: Ivy Splendor 161 TC – bärbar speldator med Geforce RTX 2060

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Ivy Splendor 161 TC – bärbar speldator med Geforce RTX 2060

Ivy Splendor 161 TC är en bärbar speldator med ett överklockat Geforce RTX 2060. Testpiloten Björn Endre har testat för att se hur den står sig i spel och vid vardaglig användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en slimmad dator med hög prestanda som inte ser ut som bling bim pling designat den själv på fritiden. Riktigt najs med anpassningsbar fläktkurva. Undervolt m.m. verkar ju ha gjort datorn tyst även i prestandaläget. Tunna datorer brukar ju låta som jetplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevlig recension. Tycker det är häftigt hur vi pressar in mer och kraftfullare komponenter på så liten yta, och med 144Hz skärm som pricken över i:et så är det riktigt trevligt!
Tycker själv det är väldigt smidigt att ha en kraftfull laptop som får plats i en ryggsäck tillsammans med tangentbord, mus, hörlurar. För det där extra helg LANet hos en vän eller liknande, möjligheten i alla fall. Inte lika smidigt med en stationär så att säga.

Sen vad jag kan se på pc-konsultens sida så är priserna ändå väldigt tilltalande på vissa modeller jämfört mot större konkurrenter. Under förutsättningen att det är en power user som vet vad den gör och vart den skall ladda hem drivrutiner.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

Ojdå, att bärbara spel-datorer presterar så dåligt hade jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Har man snålat in på en fingeravtrycksläsare så undrar man ju om inte resten av datorn håller väldigt tveksam kvalitet. För det priset väntar sig något bättre kvalitet rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant recension!
Jag misstänker att en uppgradering till RTX 2080 vore ett misstag. Alla recensioner jag sett/läst av bärbara datorer med RTX 2080 visar att kylningen då inte hänger med, så datorn underpresterar.

Hur står sig denna dator prestandamässigt mot tidigare generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Intressant recension!
Jag misstänker att en uppgradering till RTX 2080 vore ett misstag. Alla recensioner jag sett/läst av bärbara datorer med RTX 2080 visar att kylningen då inte hänger med, så datorn underpresterar.

Hur står sig denna dator prestandamässigt mot tidigare generation?

På bärbara så kommer det alltid att underprester med några % mer eller mindre men det du kan göra för att minska % förlusten är att köpa den större modellen med mer bekostad kylning och kylplatta. Tex MSI GT serien är en av datorerna som har bästa kylning utan att låta som ett jetplan men de väger mer p.g.a bättre kylförmåga.

Jag själv har satt gränsen att en gaming-laptop ska inte vara under 30mm tjock är det under det så är det att kasta pengarna i sjön för kylningen håller inte jämna steg med hur mycket värme den ger ifrån sig när det går under 30mm

Har själv MSI GT73VR Titan med gtx1070 och 120Hz skärm och den klarar fortfarande att maxa dagens spel utan att börja låta som ett jetplan sen väger datorn+laddare ca 5kg men vikten är sånt man måst offra om man vill ha så mycket valuta för pengarna som möjligt när det kommet till bärbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Bra recension.

Köper man en bärbar speldator, ska man köpa den för att den är just bärbar.
Och att man är i behov att den är just bärbar!
Visst verkar del logiskt

Att som mig, köpa en bärbar speldator, när man inte är i behov i bärbarheten, är bara så dumt!
Speciellt om man redan har en fet stationär speldator.

Nu är detta dumma misstag några år sen, men jag kan mycket väl tänka mig att flera har gjort så, eller kommer kanske att göra (?)

Min bärbara speldator, kostade många tusenlappar, och idag är den inte värd 1000Kr ens
Att sälja den, för några hundra hade bara gjort än mer ont i själen.

Kanske värt att tänka på när man köper en bärbar speldator som kostar 15 000Kr + ?

Måste den vara bärbar?
Att byta ut hårdvaran i den, är istort sett noll (ja RAM & hårddisk går, men hur kul är det)

Så kan det gå när "köpfingret darrar"
Och nu sitter man där med ett underlägg

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är på jag efter en liknande bärbar men nu efter ryktena att nya i7-9750H ska prestera nästan 25% bättre än 8750H så kommer jag vänta till slutet av maj åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tack för en bra recension. Välskriven och mycket roligt att läsa en recension av en lite ovanligare modell. Jag fortsätter nog att hålla mig till mina Thinkpads och spelar på den stationära med 1080 ti istället även om man blir lite sugen.

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers