Permalänk
Medlem

Civil Butikskontrollant 88% tjänst 27000 brutto
Ordningsvakt på Nattklub/event 30-40h extra i månaden. 6-1000kr extra.
brukar få ut 25-28k
Ledig alla sön/mån/tis. jobbar ons-fre Dagtid och fre/lör natt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

@Autodidact: Vad gör du de veckor du jobbar?

Nattreceptionist på ett hotell.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Har en årslön på 264000:- innan skatt. Då jobbar jag dock endast 22 veckor per år och är därmed även ledig 30 veckor per år.

Att ha mycket fritid är mer värdefullt än att tjäna mycket pengar, om ni frågar mig.

Vad är din årsarbetstid i timmar?

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-konsult i Stockholm (~9 år).
Är 29 år gammal och tar ut 23400 kr i månaden efter skatt.

Permalänk
Medlem

Lönesamtal och fick 4.7% med ett snitt i gruppen på 2.4% så det var bra. Känns som att de äntligen har förstått att de måste värdera de som levererar ordentligt och inte försöker glida igenom med en ”lagom” prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Jobbar som IT-konsult i Stockholm (~9 år).
Är 29 år gammal och tar ut 23400 kr i månaden efter skatt.

Vad betyder it-konsult i det här fallet? Känns som en väldigt låg lön som konsult med 9 års erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vad är din årsarbetstid i timmar?

Jag jobbar alla jämna veckor, 64 timmar per vecka (7 nätter i rad). Jag är alltså helt ledig alla ojämna veckor och jag har dessutom ca. 2 månaders sammanhängande sommarsemester.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Lång historia kort: Tjänar för lite, sliter för mycket och säger upp mig den här veckan. Ser fram emot att skriva en gladare uppdatering snarast!
Fritidsledare med IT-Ansvar på skolan, lägre lön än kollegor utan tillägg i sina tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Vad betyder it-konsult i det här fallet? Känns som en väldigt låg lön som konsult med 9 års erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Inom systemutveckling.
Är egenföretagare och lägger mig under statlig inkomstskatt, du har helt rätt i att lönen är låg men det blir skatten också.

Permalänk
Medlem

Jag har en halv termin kvar på utbildning till systemutvecklare. Bestämde mig för att ändå söka jobb och fick en tjänst som väldigt väldigt junior fullstack-utvecklare.

Fick 26000kr/mån under provanställningen och 31000 efter, förutsatt att de vill ha kvar mig. Resonemanget för lägre lön under provanställningen var att jag har mycket att lära,så blir mycket utbildning. Vilket stämmer.
Lite andra förmåner som dubbel insättning på tjänstepensionen, telefon och två friskvårdstimmar/veckan.

Jobbar på ett litet företag med väldigt många kunder. Trivs väldigt bra och är jävligt glad att jag tog mig i kragen och faktiskt utbildade mig inom ett område som jag har såpass stort intresse för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Inom systemutveckling.
Är egenföretagare och lägger mig under statlig inkomstskatt, du har helt rätt i att lönen är låg men det blir skatten också.

Men du verkar ha lagt dig ganska mycket under taket för max-pension. Taket på allmänpensionen ligger väl på strax över 43 000kr, så om du vill maximera pensionen så bör du ligga där uppe. 23 400 kr efter skatt är väl ungeför 30 000 före?

---------------------------------

Och för att mitt inlägg inte ska bli helt off-topic så kommer min lön här:

Systemutvecklare (inhouse-konsult på ett mindre bolag) C#/.Net, Göteborg med ca 5,5 års erfarenhet: 36 500 kr före skatt (förra årets lön, har inte haft lönesamtal i år än), samt beredskapsersättning på ytterligare ca 7,5% = 2700 kr/månad, så en slutlön på ungefär 39 300).

Vanlig tjänstepension/försäkring ingår, men inga andra förmåner ger en slutlön efter skatt på ca 29 000kr.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Men du verkar ha lagt dig ganska mycket under taket för max-pension. Taket på allmänpensionen ligger väl på strax över 43 000kr, så om du vill maximera pensionen så bör du ligga där uppe. 23 400 kr efter skatt är väl ungeför 30 000 före?

---------------------------------

Och för att mitt inlägg inte ska bli helt off-topic så kommer min lön här:

Systemutvecklare (inhouse-konsult på ett mindre bolag) C#/.Net, Göteborg med ca 5,5 års erfarenhet: 36 500 kr före skatt (förra årets lön, har inte haft lönesamtal i år än), samt beredskapsersättning på ytterligare ca 7,5% = 2700 kr/månad, så en slutlön på ungefär 39 300).

Vanlig tjänstepension/försäkring ingår, men inga andra förmåner ger en slutlön efter skatt på ca 29 000kr.

Anledningen till att jag ligger så lågt i lön i år är för att jag fick en extremlön i Januari via gammalt bolag så mina 30k innan skatt i månaden är "resten" för att hålla sig under gränsen, nästa år så höjer jag. Lön innan jag startade eget var 65K innan skatt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inflationen i Sverige ligger runt 2% så din ökning är mer eller mindre bara en justering av din lön för att täcka inflationen.

Permalänk
Skrivet av PyzzeN:

Inflationen i Sverige ligger runt 2% så din ökning är mer eller mindre bara en justering av din lön för att täcka inflationen.

Jo jag vet. Det är därför det känns snålt, särskilt när jag fått utökat ansvar dessutom. Det enda som legitimerar justeringen är att företaget går sådär för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytte jobb inom life science ganska nyligen, jobbar med testning, verifiering och validering.
Lön 39k. Har fått för mig att life science inte är det mest högavlönande området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Jo jag vet. Det är därför det känns snålt, särskilt när jag fått utökat ansvar dessutom. Det enda som legitimerar justeringen är att företaget går sådär för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr verkar det inte löna sig att jobba kvar på företagen. Hoppa runt med jämna mellanrum är vägen att gå ifall man vill ha högre lön.
Har ni haft något lönesamtal där ni tagit upp frågan eller har du bara fått dina procent? Annars kan du alltid be om ett lönesamtal av just ovan anledning att du fått ökat ansvar (och andra argument du kan lägga fram för en högre lön).

Permalänk
Medlem
Skrivet av haralds:

Bytte jobb inom life science ganska nyligen, jobbar med testning, verifiering och validering.
Lön 39k. Har fått för mig att life science inte är det mest högavlönande området.

Jag tänker att åtminstone läkemedelsbranschen är en av de mest högavlönade efter typ finans, men det kanske varierar mellan olika områden i life science.

Är själv i läkemedelsbranschen, sent i kedjan och ligger mkt högt i lön, visserligen i utlandet, men även mina svenska kollegor tjänar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av PyzzeN:

Tyvärr verkar det inte löna sig att jobba kvar på företagen. Hoppa runt med jämna mellanrum är vägen att gå ifall man vill ha högre lön.
Har ni haft något lönesamtal där ni tagit upp frågan eller har du bara fått dina procent? Annars kan du alltid be om ett lönesamtal av just ovan anledning att du fått ökat ansvar (och andra argument du kan lägga fram för en högre lön).

Precis. Det är jag medveten om. Det har varit lite dålig timing att byta för min del och jag vill gärna jobba i två år innan jag byter.

Det blev en delgivning och inget samtal/förhandling. Jag frågade dock om min nya roll hade tagits i beaktning. Fick undflyende svar och något om att jag inte hade personalansvar. Vilket stämmer, jag ska göra allt utom att sätta löner...

Jag kommer nog börja kolla efter andra tjänster. Det har varit en hård kamp att ens få kring 2% och jag vet att om jag hade bytt hade lönen hamnat på 50+.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att justera jobb, som team leader inom IT så är du ruskigt underbetald

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Nyexaminerad systemutvecklare (6 månaders erfarenhet från paktik/examensarbete).
2årig YH-utbildning.
Tjänst som systemutvecklare inom Java.

28 dagars semester
3500kr i friskvårdstillägg samt 1 friskvårdstimme per vecka
Flexibel arbetstid
ingånslönen landade på 31,000 brutto

Jag är nöjd, hade säkert kunnat få mer om jag letade runt lite men jag tycker om kollegorna samt arbetsplatsen.

Nu 8 månader senare ligger jag fortfarande på 31.000.

För dock samtal med närmsta chef och vi delar uppfattning om att jag är underbetald, speciellt då jag sedan anställning har tagit på mig rollen som teamleader.

Har lönesamtal efter semestrarna, vad bör jag lägga för anspråk?
Teamleader / backend utvecklare med strax över 1år erfarenhet, anställd statligt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Lön: 42.033
Jobbar som IT-konsult (frilansar). Har budgeterat för 8 veckors betald semester men brukar bara plocka 5-6.
Tar även utdelning varje år som ger typ 16k extra i månaden (200k / 12).
Det är bra tider att vara konsult nu, men det kommer garanterat inte hålla för alltid så bäst att passa på så länge man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Nu 8 månader senare ligger jag fortfarande på 31.000.

För dock samtal med närmsta chef och vi delar uppfattning om att jag är underbetald, speciellt då jag sedan anställning har tagit på mig rollen som teamleader.

Har lönesamtal efter semestrarna, vad bör jag lägga för anspråk?
Teamleader / backend utvecklare med strax över 1år erfarenhet, anställd statligt

36K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Jag jobbar alla jämna veckor, 64 timmar per vecka (7 nätter i rad). Jag är alltså helt ledig alla ojämna veckor och jag har dessutom ca. 2 månaders sammanhängande sommarsemester.

Så 80% av en normal arbetstid men att du väljer att knöka in det på en vecka istället? Det lät bättre i ditt första inlägg. Men funkar det för dig så är det ju bra.

Skrivet av haralds:

Bytte jobb inom life science ganska nyligen, jobbar med testning, verifiering och validering.
Lön 39k. Har fått för mig att life science inte är det mest högavlönande området.

Byt företag i så fall. Jag är visserligen tidig i min karriär och har inte chefsambitioner, men jag tjänar 51k + bonus. Sedan så är det generellt sett mer välavlönat inom läkemedelsbranschen att ha pappersbaserade uppgifter och inte stå på labb och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Tyvärr verkar det inte löna sig att jobba kvar på företagen. Hoppa runt med jämna mellanrum är vägen att gå ifall man vill ha högre lön.
Har ni haft något lönesamtal där ni tagit upp frågan eller har du bara fått dina procent? Annars kan du alltid be om ett lönesamtal av just ovan anledning att du fått ökat ansvar (och andra argument du kan lägga fram för en högre lön).

Byta arbetsplats är oftast bästa sättet att då högre lön/förmåner. Gick precis upp från 37->57k genom att byta. Blev budgivning mellan 4 företag. Rätt bra lön för ett års erfarenhet. Konsultar inom ett just nu, väldigt populärt it-verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick 3,5% vilket är mer än snittet enligt vårt avtal (2,2%). I reda pengar är 3,5% cirka 1200 kr vilket tar mig upp till 35,5k.

Jag är inte nöjd men samtidigt så har jag enligt min egen åsikt presterat rätt pissigt senaste året. Feedback från lönesättande chef är att de är väldigt nöjda med mig... Blandade känslor och självförtroendet för att försöka söka nytt jobb är snudd på obefintligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Byta arbetsplats är oftast bästa sättet att då högre lön/förmåner. Gick precis upp från 37->57k genom att byta. Blev budgivning mellan 4 företag. Rätt bra lön för ett års erfarenhet. Konsultar inom ett just nu, väldigt populärt it-verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara kul att få veta vilket verktyg, grattis till det stora lyftet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det lät bättre i ditt första inlägg.

Tror nog det är ett vanligt fenomen i denna tråd (:

Kanske inte på flashbacknivå. Men kanske kan vara tröst för alla med ”dålig lön” att veta att många gånger när folk skriver drömlöner här med korta arbetstider, att det även finns baksidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Byta arbetsplats är oftast bästa sättet att då högre lön/förmåner. Gick precis upp från 37->57k genom att byta. Blev budgivning mellan 4 företag. Rätt bra lön för ett års erfarenhet. Konsultar inom ett just nu, väldigt populärt it-verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter orimligt till och med. Men är marknaden som bestämmer ;). Lär vara under en promille som har 1års erfarenhet inom IT och >=57k.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Låter orimligt till och med. Men är marknaden som bestämmer ;). Lär vara under en promille som har 1års erfarenhet inom IT och >=57k.

Har inte ett års erfarenhet av IT. Jobbat brett tidigare, men inom verktyget och som konsult är det 1 år. Tittar man på vad som faktureras så är det inte så farligt mycket, även om det är högt jämfört med andra med samma erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com