Varför denna rage mot Epic Games store/launcher?

Permalänk
Hjälpsam

Varför denna rage mot Epic Games store/launcher?

Min spontana reaktion när den dök upp: Jaha, ännu en butik att hålla koll på.

Andra reaktion, hmm indie gratisspel varannan vecka, får la samla några och kolla.

Överlag nöjd med hur butiken funkar, utbudet blir bättre varje dag, uppdateringar med mera är för mig klanderfritt.
Till stor del föredrar jag interfacet över Steams som nu är ålderstiget och onödigt plottrigt.

Att devs får större del av kakan så att de kan fortsätta att utveckla de spel jag gillar tillräckligt för att köpa ser jag som en stor fördel, både praktiskt och solidariskt.

Är det bara Steamfanboyism, eller har Epic Games några allvarliga brister?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är nog mer av en "jaha, en till launcher utan mening".
Anledningen till att jag gillar steam är för att den fungerar bra, lite lull och så klart, workshop.
Origin fungerade ju knappt i flera år efter dom började med det, fast man var tvungen att använda Origin för att spela battlefield.
Uplay ska man inte ens nämna i hur dåligt det har fungerat över åren.

Epics launcher i detta fall bidrar inte direkt med något alls. Gratis spel? Kunde dom haft på hemsidan. Annars är det ett till program man måste in med för att klicka på "start". Och programmet i fråga bidrar inte med något annat än en knapp för att klicka "start".
Steam har ju allafall workshop som bidrar med enormt många moddar, samt bra forum med mycket användbar information och guider.

Så varför ska jag ha Epics launcher? Eller några av dom andra egentligen, gäller även Origin och Uplay. Finns enbart där för att klicka "play" och en till sak att komma ihåg att stänga av för att slippa ha 18 saker i bakgrunden som inte gör någon nytta.

Att utvecklarna får en större del av intäkterna är alltid bra, men programmet i sig bidrar inte med något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har inget direkt emot just Epic Games Store.
Men gillar defintivt inte att alla företag har dille på att ha sina launchers att autostarta, är det bara att ta bort en nyckel i registeret, så är det väl en sak, men många har också att det läggs till någon form av auto uppdaterings funktion i tjänster osv. och det kan vara ett rent helvete att hitta allt.

Så jag undviker nya iaf. tills det det företaget har något jag vill ha, och för tillfället så har Epic Games (Store) inget som jag är intresserad av.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ha allt på ett ställe. Blir rörigt med flera konton.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

1. köp av "exklusiva" spel.
2. helt ofärdigt launcher som man kan någ kalla för en alpha och inget mer. varför inte gör den feature complete först och sen lansera det. tydligen har dem ju inga problem med att finsansera det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrans.

Samma spel bör kunna säljas genom flera butiker dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ju först och främst GOG då de inte har någon DRM, noll. Har man spelen på hårddisken kan man starta utan launcher etc. Så finns spelen på GOG köper jag alltid där, sedan är GOG och CDPR samma så vill man sponsra de som tillverkar Witcher och Cyberpunk är det också bra att köpa på GOG.

Sedan efter GOG är allt annat samma skit för mig egentligen. Jag är inte intresserad av reviews, chat, cloud save, user profiles och sådant. Jag vill bara ha spelet och spela det. Så om det inte finns på GOG så blir det den distributören som har bäst villkor för speltillverkarna, och om det då står mellan steam och epic så är epic bättre för speltillverkaren.

Permalänk
Medlem

Exclusives och China being China.

Permalänk
Medlem

Visst, konkurrens är bra och det är väl inget fel med att företag vill tjäna pengar.

Men för oss förbrukare så är väl "exclusive" titlar aldrig något att hurra för, det är jobbigt helt enkelt, att behöva splittra sin spelsamling bland massa andra launchers (3-4 stycken finns det väl minst?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men för oss förbrukare så är väl "exclusive" titlar aldrig något att hurra för, det är jobbigt helt enkelt, att behöva splittra sin spelsamling bland massa andra launchers (3-4 stycken finns det väl minst?)

Det finns en hel uppsjö om man räknar in företag som i stort sätt bara sysslar med F2P spel, som te.x PWE (Perfect World Entertainment).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns en hel uppsjö om man räknar in företag som i stort sätt bara sysslar med F2P spel, som te.x PWE (Perfect World Entertainment).

Ah, stämmer nog, jag spelar inte så mycket F2P spel nu för tiden, utan triple A titlar och div. gamla spel xD

Permalänk
Medlem

Ogillar tanken på att tidsexklusivitet ska leta sig till PC också, det har varit ett otyg på konsol.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Inget linuxstöd. Enkel anledning.
Steam har även gjort det så enkelt att emulera utan wine,vm, annat konstigt. spelar AOE lite då och då.
Jag stödjer gärna steam med lite extra slantar för det de gjort åt plattformen.

Apex verkar ju dock kul vill jag erkänna.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
  • Annat, skriver i kommentarerna

Steam är på intet sätt något helgon i sammanhanget men EPIC's väg är enl. min åsikt helt fel väg att gå.

Flera olika orsaker, men för att nämna några:

Fel sätt att försöka slå sig in på marknaden genom att köpa sig exklusivitet, det är bara ett störande sätt att försöka locka till sig kunder. Man borde istället försöka konkurrera och utklassa Steam med innovation och nytänk på de punkter där de är dåliga idag. Varan (I detta fall Borderlands 3) kommer ju ändå vara densamma när båda butiker erbjuder den så småningom.

Denna sortens strategi innebär i princip att båda läger kan lägga sig på latsidan då Steam inte har någon möjlighet att erbjuda spelet via en bättre tjänst eller annat pris så kan de endast acceptera läget, och i nästa vända kanske det är Valve/Steam som istället "köper" sig exklusivitet. Vem vinner på sådana tilltag? -Inte jag som kund iaf.

Oss kunder, där konkurrensen är tänkt till för att driva utvecklingen framåt gynnas troligen inte av något av de ovanstående taktikerna.

Frestar inte med ännu en store att ge ut sin konto-/personliga information till.

Innebär inga som helst fördelar för mig som Linux användare.

Fel av EPIC att få Steam att se bra ut i detta läge när vi som kunder egentligen efterfrågar äkta konkurrens, innovation och priskrig mellan distributörer med möjlighet att erbjuda tjänster som passar bra och tilllgodoser kunden/användarens önskemål.

Vill inte se något som kan liknas vid en stängd konsolmarknad för PC-plattformen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar att ha allt på samma plats. Men sen förstår jag också varför de dyker upp utmanare till Steam. Jag stör mig lite på de, men jag finner mig i de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Exklusivitet som inte ger någon konkurrens och ger oss konsumenter 0 alternativ och högre pris!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Exklusivitet som inte ger någon konkurrens och ger oss konsumenter 0 alternativ och högre pris!

Exakt. Ser ingen fördel för mig som konsument just nu med att tvingas välja Epic.
Har inget emot att fler ger sig in och konkurrerar men att tvinga konsumenten till sin plattform genom exklusivitet är bar störande.
Bättre om man konkurrerar genom lägre prissättning, bättre service, bättre vilkor osv.

Permalänk
Medlem

Definitivt inget problem, men det är väl som alltid den som klagar mest hörs också mest vi andra spelar ju bara och har kul : )

Hade jag ogillat Epic hade jag definitivt lagt mer energi på att klaga men som nöjd konsument håller man ju för det mesta tyst och njuter av att spela istället

Permalänk
Medlem

Mitt problem med dem är att de har en så oförlåtande attityd mot fusk. Missförstå mig inte, jag fuskar aldrig och kommer aldrig att göra heller, och jag gillar verkligen inte att folk fuskar i spel. Men det finns "false positives", så att säga, och hos Epic blir man i det fallet av med ALLT, trots att man kan vara helt oskyldig. Förutom det bryr jag mig inte om vilken launcher det är för ett visst spel. Men den attityden mot kunder tolererar jag inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Det är helt klart en liten men extremt högljudd skara steamanvändare som opponerar sig mot detta utan egentlig anledning. Det finns något enstaka argument till varför de föredrar Steam framför EGS men i huvudsak är det påhittade argument och hat. Gissningsvis för att de upplever att "det var bättre förr".
Jag känner mig ganska säker att denna skara som opponerar sig hårdast mot EGS är ganska liten. Detta då spel som Fortnite drar in rekordmycket pengar utan deras hjälp och de tidigaste rapporterna pekar på att försäljningen av spel i EGS går mycket bra. Kanske är det en ilska riktad mot att inte känna sig relevant längre? Att samma typ av spel som var populära när de var unga inte längre går så bra?
Ni har säkert sett dessa "listor" med fördelar och nackdelar mellan plattformarna postade av Steamförespråkare? Flera av punkterna är falska/påhittade och resten är funktioner som ingen egentligen bryr sig om. Om man går så långt så att man måste ljuga för att få fram fördelar med Steam, hur bra är då Steam egentligen?

Jag välkomnar konkurrensen som Epic bjuder på och handlar gärna hos dem för att ge Steam lite konkurrens så att de vaknar ur dvalan. Steam upplevs i mångt och mycket som Intel efter lanseringen av Sandy Bridge. De kontrollerade marknaden och kände inget behov av att förbättra sig. Jag ser fram emot en framtid där både Valve och Epic hålls på tårna pressas till att ge oss spelare bättre och bättre spel, priser samt tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Jag föredrar ju först och främst GOG då de inte har någon DRM, noll. Har man spelen på hårddisken kan man starta utan launcher etc. Så finns spelen på GOG köper jag alltid där, sedan är GOG och CDPR samma så vill man sponsra de som tillverkar Witcher och Cyberpunk är det också bra att köpa på GOG.

Sedan efter GOG är allt annat samma skit för mig egentligen. Jag är inte intresserad av reviews, chat, cloud save, user profiles och sådant. Jag vill bara ha spelet och spela det. Så om det inte finns på GOG så blir det den distributören som har bäst villkor för speltillverkarna, och om det då står mellan steam och epic så är epic bättre för speltillverkaren.

Jag kan bara citera detta och instämma. GoG is tha shit!

Har dock ingeting emot Epic, launchern gör vad den skall och det fungerar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller detta hat mot Epic.

Jag köper det att man ogillar att det är delvis ägt av Kina men kommer det fram att det missbrukas eller USA och Kina går mer på luven på varandra så kan det ändras snabbt.

Men många pratar om steam-workshop etc men när jag kollar upp det så dröjde det fram till 2012(?) innan steam fick det och steam lanserade 2003 så det tog 9år för dem att lansera det många gillar.

Epic launcher startade slutet av 2018(?) och det säger sig själv att det inte finns en chans att de inte kan konkurrera med steams alla funktioner från start men förhoppningsvis så kommer de att bygga upp sig inom en snar framtid och får motsvarande funktioner som steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag förstår inte heller detta hat mot Epic.

Jag köper det att man ogillar att det är delvis ägt av Kina men kommer det fram att det missbrukas eller USA och Kina går mer på luven på varandra så kan det ändras snabbt.

Men många pratar om steam-workshop etc men när jag kollar upp det så dröjde det fram till 2012(?) innan steam fick det och steam lanserade 2003 så det tog 9år för dem att lansera det många gillar.

Epic launcher startade slutet av 2018(?) och det säger sig själv att det inte finns en chans att de inte kan konkurrera med steams alla funktioner från start men förhoppningsvis så kommer de att bygga upp sig inom en snar framtid och får motsvarande funktioner som steam.

Jo det stämmer att det tog tid för steam att få alla de nya funktionerna.
Jag själv använder ju alla funktionerna på steam men det finns ju inte några direkta vettiga funktioner på varken Battle.net ,Uplay eller origin så de borde ju hata de lika mycket.
Nu hatar jag ju inte Epic för att det är kinesiskt eller liknande men jag gillar inte att spelet blir exklusiva men det är ju en smäll man får ta.
Har dock skaffat epic store för Borderlands 3 och kommer köpa det på steam sen med bara för att jag kan..
Dock tror jag att många som hatar epic är sådana personer som hatar allt som inte blir som de önskar..
Kolla varje gång när Activision släpper ett nytt Call of Duty när det hypas och sen hatas det för fullt sen hypas det igen varje år och spelarna köper det varje år med fast det blir samma skit varje år.. Helt otroligt.
Tror att Borderlands 3 kommer säljas bra på Epic store även om det säkert hade sålts mer på steam så tror jag att det kommer säljar bra oavsett vilken launcher det nu blir.

Är ju ungefär som att man ska stå och grina över att Willys inte har Ica Basic produkterna

Rättade till stavfel mobilen gjorde med auto korrekt
Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hur man kan jämföra Epic stores exklusiva titlar med konsol. Inte direkt så att du behöver annan hårdvara för att spela Epics exklusiviteter.

Likaså har andra launchers exklusiva titlar, men dom får inget hat av nån anledning, det är väl bethesda som fått det litegrann kanske.

Permalänk

@ExcZist:
Snarare att t.ex. Willys har exklusivitet på köttbullar. Ingen annan får sälja dom. Man kan åka till Willys men det är en omväg och irriterande.
Alltså det är mest en irritationsgrej för mig antar jag. Gillar inte exklusivitet på konsoler heller men där förstår jag det lite mer.

Aja ska inte klaga så mycket. i-landproblem men lite irriterad får man väl bli ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Exklusivitet som inte ger någon konkurrens och ger oss konsumenter 0 alternativ och högre pris!

Högre pris? Du kan ju fortfarande köpa spelen på andra ställen, där du får en kod som du löser in i Epic.

Skrivet av anon42512:

Förstår inte hur man kan jämföra Epic stores exklusiva titlar med konsol. Inte direkt så att du behöver annan hårdvara för att spela Epics exklusiviteter.

Likaså har andra launchers exklusiva titlar, men dom får inget hat av nån anledning, det är väl bethesda som fått det litegrann kanske.

Precis därför tycker jag att detta är ett mindre problem, vi kan ju fortfarande köra spelen. Till skillnad från konsolexklusiviteter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Finns det några källor på att Epic Games köper exlusives?

Att speltillverkarna publicerar sina spel exklusivt på Epic Store betyder inte att Epic har betalat dem för att göra det. Tvärtom är det ju fördelaktigt för utvecklaren att spelet inte samtidigt finns på Steam eftersom de får mindre andel där. Då är det ju naturligt att man låser spelet till Epic Store.

Sen är ju inte detta något nytt, såhär har det varit under alla år på Steam. Det har funnits tusentals exklusives där. Men är man kränkt och ilsken är det säkert svårt att ta till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Finns det några källor på att Epic Games köper exlusives?

Att speltillverkarna publicerar sina spel exklusivt på Epic Store betyder inte att Epic har betalat dem för att göra det. Tvärtom är det ju fördelaktigt för utvecklaren att spelet inte samtidigt finns på Steam eftersom de får mindre andel där. Då är det ju naturligt att man låser spelet till Epic Store.

Sen är ju inte detta något nytt, såhär har det varit under alla år på Steam. Det har funnits tusentals exklusives där. Men är man kränkt och ilsken är det säkert svårt att ta till sig.

Detta är en av sidorna som visar detta men jag tog första bästa
https://segmentnext.com/2019/03/25/epic-store-promises-to-sto...
Edit: Du kan även kolla upp det på youtube där youtubers pratar om det ifall det intresserar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Högre pris? Du kan ju fortfarande köpa spelen på andra ställen, där du får en kod som du löser in i Epic.

Citerar mig själv från en tidigare tråd ang. exemplet med Metro Exodus som blev EGS-exklusivt och plockades bort från Steam:

Skrivet av pålis:

Skillnaden för konsumenter är nu att spelet plockats bort från alla andra butiker och priset har gått från 45-60dollar/euro till att endast finnas på Epic-store för 60€. Amerikanerna får det iaf för 50 dollar ist för oss EU-scrubs. Hänvisar till denna ResetERA-tråd. Det handlar alltså om lite mer än att "bara ladda ner ännu en launcher" och det är knappast positiv konkurrens som gynnar oss konsumenter.

Det sammanfattar även problemet med alla som försöker argumentera "bra med konkurrens". EGS är i sig inte problemet utan det är Epics förkärlek för att köpa exklusivitet för spel som annars blivit släppta på flera plattformar. Släpps spelen på alla tillgängliga plattformar möjliggör det för konsumenter att välja features som dom själva prioriterar i sin respektive launcher samt pushar ner priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Citerar mig själv från en tidigare tråd ang. exemplet med Metro Exodus som blev EGS-exklusivt och plockades bort från Steam:

Det sammanfattar även problemet med alla som försöker argumentera "bra med konkurrens". EGS är i sig inte problemet utan det är Epics förkärlek för att köpa exklusivitet för spel som annars blivit släppta på flera plattformar. Släpps spelen på alla tillgängliga plattformar möjliggör det för konsumenter att välja features som dom själva prioriterar i sin respektive launcher samt pushar ner priserna.

Metro Exodus går ju att köpa i andra butiker, bara att du måste lösa in spelet i Epic Launcher. Även i Steam är prissättningen horribelt orättvis mellan olika länder. Av någon mycket märklig anledning betalar norrmännen ofta betydligt mindre för spel än vi svenskar för i princip alla spel. Tidigare skrivit en tråd om detta.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516676-varfor-ar-stea...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500