Ostabilt Wi-Fi här hemma. Vad kan jag göra för att förbättra det?

Permalänk
Medlem

Ostabilt Wi-Fi här hemma. Vad kan jag göra för att förbättra det?

Hallåja!

Kort & gott: Problemet är att Wi-Fi'et lider av kronisk instabilitet.

Använder endast min telefon (Samsung s10+) med Wi-Fi här hemma. Inga andra komponenter använder Wi-Fi'et & har inga andra prylar att testa med & dylikt.

I telefonen ser man ju två pilar under Wi-Fi signalen som visar att den tar emot/skickar data. Men ibland slutar den ena blinka & i samma vända slutar nätet att funka tills jag skiftar mellan 2.4 & 5ghz. Det spelar ingen roll om jag kör 2.4 eller 5ghz, det sker med båda.

Detta fenomen har hänt med alla telefoner jag haft, så det är inget problem där.

Jag ringde Telia & försökte få dem att byta ut routern, men de förklara då att det 9/10 av gångerna är annat omkring som orsakar instabiliteten, grannarnas nät osv. Det köper jag. Om man kör på samma band osv.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att lösa de här. Jag vill minnas att routern jag brygga med innan(en Asus router), så hände detta då med. Är dock inte helt hundra.

Men vill göra vad jag kan för att se ifall jag verkligen måste köpa en ny router för att undgå problemet.

Jag bor i en lägenhet & har flera Wi-Fi anslutningar i närheten. Avståndet spelar ingen roll, det sker när jag är bredvid & en bit ifrån routern.

Det är Telias router jag använder. Technicolor Media Access TG799vac.

Vad kan jag göra?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Börja med att testa hos någon med en annan router, så du vet om det är den eller din telefon som strular. Att det hände med dina andra telefoner, det låter märkligt... jag tror du gör liknelser utan att ha felsökt mer än "typ samma fel".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det finns appar för att scanna wifi-nätverk. Då kan du se vilka band som är "lediga"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/David

Permalänk

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Ladda ner denna (eller motsvarande för iOS) och kolla vilka WiFi-band som mindre belastade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

de flesta routrar har skräp wifi idag tyvärr. speciellt billiga man får med sitt internet. ofta funkar dom bra så länge man har bra och stark signal vilket gör att de fungerar rätt bra i mindre lägenheter.

ett mycket mixtrande och testande och köp av olika routrar så köpte jag en unifi AP. som är stenstabil oavsett om jag står brevid med full signal eller andra sidan tomten med låg signal. de routrar jag testat har alla fungerat bra till signalen började gå ned bara någon enstaka "pinne" så låste wifit sig så man fick koppla upp sig till det hela tiden titt som tätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova ställa kanalen manuellt!

Jag hade ett kul problem hos en kund jag hjälpte från några år sedan, de hade golvvärme(!) som störde ut deras WiFi. Hur osannolikt det än låter. Säkert något fel på golvvärmen i fråga. Jag hade vart ute och bytt router två gånger innan jag började ana ugglor i mossen och började dra proppar i proppskåpet.

När jag manuellt valde en annan kanal försvann problemen.

Många WiFi-routrar har automatiskt kanalval men tar bara hänsyn till "riktiga" Wifi-signaler, och inte annat skräp som kan förekomma på bandet. Det var precis det som hade hänt där, flera routrar hade valt en "ledig" kanal, som det så klart förekom en massa skräp på. Appar som scannar WiFi kommer inte hitta detta heller, du behöver en spektrumanalysator eller liknande om du ska kunna hitta detta.

Kör du 2,4 GHz, håll dig till kanal 1, 7 och 13. Övriga kanaler överlappar bara varandra i onödan.

Permalänk
Medlem

Använd bara technicolorn som router och skaffa en eller flera ordentliga AP:s så ska det lösa sig

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Prova ställa kanalen manuellt!

Jag hade ett kul problem hos en kund jag hjälpte från några år sedan, de hade golvvärme(!) som störde ut deras WiFi. Hur osannolikt det än låter. Säkert något fel på golvvärmen i fråga. Jag hade vart ute och bytt router två gånger innan jag började ana ugglor i mossen och började dra proppar i proppskåpet.

När jag manuellt valde en annan kanal försvann problemen.

Många WiFi-routrar har automatiskt kanalval men tar bara hänsyn till "riktiga" Wifi-signaler, och inte annat skräp som kan förekomma på bandet. Det var precis det som hade hänt där, flera routrar hade valt en "ledig" kanal, som det så klart förekom en massa skräp på. Appar som scannar WiFi kommer inte hitta detta heller, du behöver en spektrumanalysator eller liknande om du ska kunna hitta detta.

Kör du 2,4 GHz, håll dig till kanal 1, 7 och 13. Övriga kanaler överlappar bara varandra i onödan.

Kanal 1, 6 och 11 är det man ska hålla sig till för 2,4Ghz för att försöka undvika störningar från andras nät. Tyvärr kör allt för många på "auto".

1, 6 och 11 är icke överlappande kanaler.(Tabell nedan) Kanal 12 och 13 är fria att använda i Sverige. Men det är inte säkert att enheter stödjer dem.

F0 är närmaste heltal för centrum frekvens för kanalen
Range är hela spannet för kanalen

____________________________________ | Channel | F0 | Range | | 1 | 2412 | 2401-2423 | | 2 | 2417 | 2406-2428 | | 3 | 2422 | 2411-2433 | | 4 | 2427 | 2416-2438 | | 5 | 2432 | 2421-2443 | | 6 | 2437 | 2426-2448 | | 7 | 2442 | 2431-2453 | | 8 | 2447 | 2436-2458 | | 9 | 2452 | 2441-2463 | | 10 | 2457 | 2446-2468 | | 11 | 2462 | 2451-2473 | | 12 | 2467 | 2456-2478 | Inte laglig i nordamerika. | 13 | 2472 | 2461-2483 | Inte laglig i nordamerika. ------------------------------------

Tog inte med kanal 14 här då den är lite udda. Och är enbart laglig i Japan för att köra gamla 802.11b(11Mbit/s)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mayth:

Kanal 1, 6 och 11 är det man ska hålla sig till för 2,4Ghz för att försöka undvika störningar från andras nät. Tyvärr kör allt för många på "auto".

1, 6 och 11 är icke överlappande kanaler.(Tabell nedan) Kanal 12 och 13 är fria att använda i Sverige. Men det är inte säkert att enheter stödjer dem.

Jag har aldrig sett en enhet som inte stödjer kanal 12 och 13. Möjligtvis om routern är felkonfigurerad till att vara i USA.

Kanal 1, 6 och 11 kan man också använda (så gör man i USA), men 1, 7 och 13 ligger lite längre ifrån varandra, vilket gör det lättare för radiomottagaren att inte störas ut av en annan kanal allt för nära. Signaler har ju en tendens att "splattra" ut lite bredare än deras frekvens, och mottagarnas filter kanske inte är riktigt så smala eller så effektiva vid frekvenser för nära.

I Europa kan man också använda kanalerna 1, 5, 9, 13, då har man 4 kanaler som "nästan" inte överlappar.

Teoretiskt är alltså 1, 7, 13 bättre, men i praktiken är nog inte skillnaden mellan 1, 7, 13 och 1, 6, 11 jättestor. Särskilt inte i en miljö där man är omgiven av mängder med okontrollerad radioutrustning.

Hur som, prova en annan kanal och var medveten om att kanaler som är nära varandra stör varandra. Dessa eftersom kanalerna överlappar om de är för nära.

Anledningen att de ens överlappar alls är är jag osäker på. Jag tror att det kan vara så att kanalnumren kommer från den gamla standarden 802.11 (ingen bokstav) med en lägre hastighet på 2 Mbit/s, och därmed också hade en betydligt smalare bandbredd (bandbredd betyder hur bred en signal är i MHz, har egentligen inget direkt med nedladdningshastigheter att göra). När man skrämde upp hastigheten till 802.11b så tror jag man man helt enkelt gjorde signalen "bredare".

Det här var ju nu en självklart jättestor parentes i sammanhanget, men jag måste ändå låta min latenta radioamatörsida komma fram.

TLDR-slutsatsen för icke-radionördar är alltså: Prova en annan kanal, och var medveten om att kanaler som ligger nära varandra kan överlappa och störa ut varandra.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska ta & kolla i den appen efter vilka kanaler som är använda samt testa de ni föreslår.

Blir efter jobbet idag, återkommer om det inte skulle hjälpa! Tack änsålänge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Anledningen att de ens överlappar alls är är jag osäker på. Jag tror att det kan vara så att kanalnumren kommer från den gamla standarden 802.11 (ingen bokstav) med en lägre hastighet på 2 Mbit/s, och därmed också hade en betydligt smalare bandbredd (bandbredd betyder hur bred en signal är i MHz, har egentligen inget direkt med nedladdningshastigheter att göra). När man skrämde upp hastigheten till 802.11b så tror jag man man helt enkelt gjorde signalen "bredare".

Själva standarden heter fortfarande 802.11 (utan någon bokstav) även om den har uppdaterats med diverse tillägg genom åren.

Även den ursprungliga 802.11 standarden från 1997 använde sig av en kanalbandbredd på 20MHz (egentligen 22MHz), precis som de nyare moduleringarna i 802.11b

Själva kanalnumreringen är nog vald för att vara tämligen generell och inte vara beroende av vilken kanalbandbredd som används.
Kanalerna inom varje frekvensband i 802.11 ligger 5MHz ifrån varandra. Det gäller även t.ex 5GHz bandet, även om man där normalt inte använder alla kanaler utan endast de som ligger en bit ifrån varandra - just för att undvika överlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Teoretiskt är alltså 1, 7, 13 bättre,

Inte om det finns andra nät i närheten eftersom du/ni då kommer störa varandra i stället.
Att ligga på samma kanal som sin granne är bättre än att överlappa sin granne.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad för kanaler skall jag välja för 5Ghz signalen?

Edit: Det är primärt 5Ghz som jag använder, kanske jag skulle nämnt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz