Permalänk
Medlem

CPU sval Nordbrygga varm - vad göra?

I min nuvarande setup så ligger temperaturen på processorn på ca 50-62 grader (Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366) och på Nordbryggan (Asus - Socket 1366 - uATX Intel X58 (Rampage II Gene) - DDR3 / 2xPCI-E / HD Audio / eSATA) runt 86 grader. För mig känns det lite för varmt, vad kan man göra? Har provat att rikta en fläkt mot Nordbryggan men det verkar inte göra någon skillnad. Kan man minska spänningen till NB eller vad göra?

/ B

Permalänk
Medlem

@Bill50x:
All form av överklockning gör i regel att Nordbryggan blir varmare (och ja även att ha XMP på är en form av överklockning), så om du har någon form av överklockning, ta bort detta och se om tempraturen går ner.

Kan iofs, också vara så att pastan/padsen under kylflänsen har torkat (och därmed har kylflänsens kylförmåga försämrats), så prova att byta ut den/dem.
Kylflänsen sitter i regel med små piggar och det kräver oftast att man har moderkortet löst eftersom man i regel måste trycka ut dem från undersidan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Bill50x:
All form av överklockning gör i regel att Nordbryggan blir varmare (och ja även att ha XMP på är en form av överklockning), så om du har någon form av överklockning, ta bort detta och se om tempraturen går ner.

Kan iofs, också vara så att pastan/padsen under kylflänsen har torkat (och därmed har kylflänsens kylförmåga försämrats), så prova att byta ut den/dem.
Kylflänsen sitter i regel med små piggar och det kräver oftast att man har moderkortet löst eftersom man i regel måste trycka ut dem från undersidan.

Tack för infon.

Har öppnat upp lådan lite (men det låter också lite mer) så nu håller sig NB runt 85 grader. Kortet är ju rätt gammalt nu (typ 9 år, en evighet i dessa sammanhang) och pastan kan ju ha torkat, precis som du skriver. För problemet med att NB kliver över 100 grader och datorn stängs av är något som dykt upp senaste månaden (eller två).

Vad är XMP? Är det något man ställer in i BIOS?

I övrigt har jag inte överklockat någonting, känner inte att jag har ork att pilla med sådant utan kör med standardinställningar.

Ska kolla detta med kylpasta nästa gång jag river i datorn, har just fått ihop det nya chassit (Phantek P600S) och är trött på att meka för ett tag framöver

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Vad är XMP? Är det något man ställer in i BIOS?

Ja, man ställer in det i BIOS, och det överklockar automatiskt RAM enligt vissa specifikationer, och dessa är olika beroende på RAM & CPU.
Intel® Extreme Memory Profile

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, man ställer in det i BIOS, och det överklockar automatiskt RAM enligt vissa specifikationer, och dessa är olika beroende på RAM & CPU.
Intel® Extreme Memory Profile

Har just kollat och jag hade inte XMP valt utan Autoläge. Eftersom jag inte är så haj på alla dessa inställningar så vill jag inte köra manuellt och sedan fininställa.

/ B

Permalänk
Avstängd

Ny kylpasta skulle kunna göra susen, sen kolla så att kylflänsen får bra med kontakt på NB'an.

Kanske modda dit en liten fläkt på NB's kylfläns om det går?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Bill50x: Jag har samma erfarenhet av varm nordbrygga.
Spana in mitt galleri, jag satte en fläkt på kylflänsen. Det är samma moderkort till och med.

https://www.sweclockers.com/galleri/13127-biorriths-korta-def...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Bill50x: Jag har samma erfarenhet av varm nordbrygga.
Spana in mitt galleri, jag satte en fläkt på kylflänsen. Det är samma moderkort till och med.

https://www.sweclockers.com/galleri/13127-biorriths-korta-def...

Snyggt jobbat! Men hur fick du dit fläkten? Jag har en sådan liggandes men hur applicerar man den så den verkligen kyler och inte ramlar av?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Snyggt jobbat! Men hur fick du dit fläkten? Jag har en sådan liggandes men hur applicerar man den så den verkligen kyler och inte ramlar av?

/ B

Som det står under bilden, så har hen fäst den med plåtskruvar, jag har själva satt fast fläktar på det viset på kylflänsar, för att få bättre kylning.
Sen om man ska ha den att blåsa ner eller upp luft, är en smaksak, men jag har alltid satt dem att blåsa upp luft, dvs. den suger luft underifrån.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Maxtemp för X58 verkar vara 100 grader, så det är egentligen lugnt. Hade det varit så att kretsen behövde aktiv kylning så hade moderkortstillverkarna använt sig av det. Sen kan man ju vilja kyla det mer ändå bara för skojs skull, men som sagt ingen nödvändigt. De som bygger kretsar och moderkort vet vad de gör.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt med hög temp på X58 nu för tiden, detta då kylpastan eller det material som använts mellan SOC och kylflänsen har torkat. Byt ut mot ny kylpasta så bör det vara löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Maxtemp för X58 verkar vara 100 grader, så det är egentligen lugnt. Hade det varit så att kretsen behövde aktiv kylning så hade moderkortstillverkarna använt sig av det. Sen kan man ju vilja kyla det mer ändå bara för skojs skull, men som sagt ingen nödvändigt. De som bygger kretsar och moderkort vet vad de gör.

Fast nu har TS skrivet att datorn stängs av när den kommer upp i ~100 grader, så det är ett problem.
Sen får man också se skillnad på när saker var nya och har blivit använda ett antal år, eftersom kylpasta/pads torkar ut med tiden och får därmed sämre kyförmåga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Snyggt jobbat! Men hur fick du dit fläkten? Jag har en sådan liggandes men hur applicerar man den så den verkligen kyler och inte ramlar av?

/ B

En lagom stor skruv helt enkelt. Jag testade även med smältlim. Men när nordbryggan blev varm smälte limmet igen och fläkten trillade ner.

Enbart byte av kylpasta räckte inte för mig, den blev varm ändå. Jag hade iofs klockat rätt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

En lagom stor skruv helt enkelt. Jag testade även med smältlim. Men när nordbryggan blev varm smälte limmet igen och fläkten trillade ner.

Enbart byte av kylpasta räckte inte för mig, den blev varm ändå. Jag hade iofs klockat rätt högt.

Jag såg det när jag tittade lite mer noggrant på din bild efter påpekande från annan forumit

Provar nog först med att applicera fläkten så slipper jag riva hela datorn. Framförallt vill jag ha en tystare dator och jag blev lite besviken när jag var tvungen att öppna upp chassit för att hålla NB i schack. Jag tror att den lilla fläkten över NB, med moderat varvtal, är tystare än de tre chassifläktar som sitter i chassit (vilka ju naturligtvis inte behöver vara igång allihopa, fast det har jag inte testat ännu).

Jag tackar er alla för tips och kommentarer och ber att få återkomma om det trasslar fortsättningsvis. Härligt att kunna få hjälp på detta vis!

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag såg det när jag tittade lite mer noggrant på din bild efter påpekande från annan forumit

Provar nog först med att applicera fläkten så slipper jag riva hela datorn. Framförallt vill jag ha en tystare dator och jag blev lite besviken när jag var tvungen att öppna upp chassit för att hålla NB i schack. Jag tror att den lilla fläkten över NB, med moderat varvtal, är tystare än de tre chassifläktar som sitter i chassit (vilka ju naturligtvis inte behöver vara igång allihopa, fast det har jag inte testat ännu).

Jag tackar er alla för tips och kommentarer och ber att få återkomma om det trasslar fortsättningsvis. Härligt att kunna få hjälp på detta vis!

Skruvade dit fläkten enligt förslag och med lite trix hamnade den rätt. Nu ligger tempen på typ 85 grader och burken är tystare än vanligt.

Är nöjd och glad men kanske backar till min Silverstone Temjin TJ08B-E, den är (ännu) tystare och mycket lättare att hantera när man har svårt att lyfta tunga saker... Fast den klarar ju förstås inte ATX-kort vilket kanske blir aktuellt när jag ska uppgradera.

Bra förslag på tysta chassin som kan hantera ATX-kort är välkommet!

/ B

Permalänk
Medlem

Alla Fractal Design chassin som inte är ur "Core" serien är ljuddämpade. Kan också slå ett slag för BeQuiets chassin, dem är ännu tystare har jag för mig, samtidigt som temperaturen lider lite mer i deras chassin.
Här är en länk till alla ljuddämpade chassin som finns på Inet: https://www.inet.se/kategori/48/datorlada-chassi?filters=%7B"...

Om tystnad är #1 så bör du kika ut ett chassi utan fönster då fönstrets förmåga att dämpa ljud inte kan mätas med en insida klätt i ljuddämpande material.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Alla Fractal Design chassin som inte är ur "Core" serien är ljuddämpade. Kan också slå ett slag för BeQuiets chassin, dem är ännu tystare har jag för mig, samtidigt som temperaturen lider lite mer i deras chassin.
Här är en länk till alla ljuddämpade chassin som finns på Inet: https://www.inet.se/kategori/48/datorlada-chassi?filters=%7B"...

Om tystnad är #1 så bör du kika ut ett chassi utan fönster då fönstrets förmåga att dämpa ljud inte kan mätas med en insida klätt i ljuddämpande material.

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu har jag en (volumiös) Phanteks-låda Ecklipse P600S och den dämpar rätt bra. Men den är faktiskt inte tystare än min tidigare låda Silverstone Temjin TJ08B-E. Men förstås mycket rymligare, mitt mATX-kort ser nästan ut som nåt litet smuts som jag tappat i lådan ...

/ B

Permalänk
Medlem

Bytt pasta på 2st Gene x58 brädor, men det gjorde ingen större skillnad. Slutade med att jag hade en fläkt riktad mot NB flänsen.