Bioware-anställd: "Frostbite-motorn och vanskötsel sänkte Anthem"

Permalänk
Melding Plague

Bioware-anställd: "Frostbite-motorn och vanskötsel sänkte Anthem"

I en artikel hos Kotaku berättar flera Bioware-anställda om utvecklingen av Anthem, och vittnar om stora problem med Frostbite-motorn och obeslutsamhet från chefer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så mycket som EA pushat Frostbite till mängder av sina spelstudior känns det som en okunnig ledning i toppen trott det varit en bra idé att ha den överallt när den från grunden är byggd för en grej, battlefield-spel.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Spelet i sin helhet är bra och underhållande, men precis som Destiny 2 så är det för få spelare. Det är inte så roligt att göra quest själv mot drakar och demoner som det minst krävs två spelare för.

Hade varit bättre att kunna välja spela med bottar.

Permalänk
Inaktiv

Bioware dog efter ME3 enligt mig. Konstigt att inte EA har skrotat studio ännu (up next)

Permalänk
Medlem

Här finns en bra genomgång av och diskussion runt artikeln och svaret, för er som gillar videoformat.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Är ett utmärkt exempel på att grafiken gör inte ett spel. Frostbite motorn är väldigt snygg och har helt klart sina designmål, men det gör per automatik inte ett bra spel. Grafiken är verkligen det minst viktiga, tro det eller ej...

Synd, för själva iden och känslan man fick från spelet i tidiga grunder var faktiskt väldigt kul. Man tycker dock att de borde insett att om de måste hacka sig till för att ens visa ett demo, kanske det inte är rätt grund. Hellre då en motor med sämre grafik, som klarar öppna världar och multiplayer på det sätt man önskade.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt intressant läsning, om än lite lång artikel från Kotaku (som vanligt när det gäller Schreier). Roligt att läsa att de gjorde ett demo som skulle vara så snyggt som möjligt, bara för att imponera på Patrick Söderlund.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

spelade skit mycket när det kom ut. tyckte det mycket underhållande men alla buggar fick mig att sluta spela. framförallt den som gjorde att ljudet försvann och man var tvungen att starta om allt.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Över lag tycker jag att Anthem är helt OK, jag är uppe i level 25 iaf, och tycker fortfarande att det är underhållande. Men det är absolut ingen Wow-upplevelse, mycket pga de problem spelet dras med. Vissa uppdrag buggar så att de inte går att klara, det är fruktansvärt repetitivt, och de har på något sätt lyckats få det att kännas "trångt", tycker jag. Ingen jättelevande värld direkt, och all story utspelas på en otroligt liten yta i spelet, och berättas mest för en. Även story-uppdragen är ju typ samma som alla andra uppdrag, och när man klarat main-storyn fortsätter man som inget hänt egentligen.

Men som sagt, underhållande tycker jag väl att det är, än så länge. Men jag vet inte om jag kommer bry mig så långt att jag hinner bli level 30.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta i den artikeln är de anställda som pekar ut att problemet är att DA:I gick förhållandevis bra. Om det inte hade gjort det, hade Bioware fått inse att något inte fungerade och börja om. Nu gick det ganska bra - mycket för att det var lite konkurrens på PC-sidan den hösten (AC:Unity var en katastrof och GTA V var försenat för PC) - men det var inte ett spel i klass med Biowares bästa.

Skrivet av KTL:

Så mycket som EA pushat Frostbite till mängder av sina spelstudior känns det som en okunnig ledning i toppen trott det varit en bra idé att ha den överallt när den från grunden är byggd för en grej, battlefield-spel.

Frostbite gör snygga spel och är billigt för EA, det är det enda de bryr sig om. Det passar illa för Biowares metod att börja om från noll med varenda spel, men det verkar som om de har insett det och skall byta metod.

Skrivet av anon52343:

Bioware dog efter ME3 enligt mig. Konstigt att inte EA har skrotat studio ännu (up next)

Jag tror helt ärligt att de hade gjort det om det inte vore för det där memet om att EA lägger ner allt. Dock undrar jag om inte Dragon Age 4 är Biowares sista chans.

Även om DA4 blir bra - och den artikeln gör ju att det inte känns så troligt - så är det inte samma Bioware som det var. Det är för många som lämnat. I en del fall kanske det var dags - speciellt David Gaiders manus har varit repetitiva i åratal nu, och de behöver något nytt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Se där, medelmåttiga betyg och en nätt prislapp på 649:-
Gör spelet exklusivt för EPIC Games Store också så är cirkeln fullbordad.

-Är det något man kan klaga på när det gäller vanskötsel så är det läget för hur man tänker vid lanseringar just nu.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Frostbite gör snygga spel och är billigt för EA, det är det enda de bryr sig om. Det passar illa för Biowares metod att börja om från noll med varenda spel, men det verkar som om de har insett det och skall byta metod.

Tror alla är vida överens om det. Och kan ge mig på att folk på DICE sagt det till topparna men att de ryckte på axlarna. Money talks.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som vanligt då. Mellanchefer som sysslar med micro management och vet bäst vilka ramverk som ska användas. Inte konstigt att det går åt pipsvängen sen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skumt att de inte visste vad man kunde och inte kunde göra med spelmotorn då de faktiskt har gjort andra spel med den...

Nåja, testade betan lite snabbt och var tyvärr inget för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt flera av de som arbetat med Anthem märkte de tidigt att många av de idéer och koncept de tagit fram var väldigt svåra eller rentav omöjliga att implementera. Detta då spelmotorn inte var byggd för att användas för ett online-spel med öppna världar, som Anthem är.

Låter som en annan motor till ett annat spel som gick rent åt helvete.... *host* fallout 76 *host*

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst artikeln måste man ju ändå medge att det är rätt imponerande att de ändå fick ihop något på så pass kort tid, produktionsmässigt. Att spelet saknar innehåll verkar inte lika konstigt, men att de ska få ihop både spelet som helthet samt få med nytt innehåll känns inte lika troligt som när de först avslöjade sina planer.

Det har nu gått snart två månader sedan spelet släpptes och de har fortfarande interna problem verkar det som där man inte verkar kunna komma överens om hur en så viktig del som loot-systemet ska fungera. Den plågsamt långsamma utvecklingen och lidandet av för dålig grind i kombination med utbud gör att jag tror detta spel blir svårt att rädda, tyvärr.

Jag tycker det är väldigt konstigt att man två gånger av misstag gjort så att loot var rejält generösare och båda gånger har community svarat med att det aldrig varit så roligt att spela som då - patchat bort det inom 8-12h följt av massiv kritik från den döende spelarbasen. Hur kan man i detta skede ta ett så konstigt beslut? Man har inget innehåll i princip, så mycket buggar och annat ofärdigt att spelet mer påminner om en alpha än ens en beta. Trots detta så vägrar man att ge efter helt, självmord om du frågar mig.

Jag förstår att man alltid har en vision man vill hålla vid liv, att man vill ge spelarna sin vision men här ser jag också ett stort problem som många utvecklare gör. Istället för att utveckla och ge spelarna spelet de själva vill ha så går man tvärtemot och håller envist fast vid sina visioner, även om det innebär att majoriteten inte gillar utvecklingen.

Givetvis kan man inte blidka alla, eller bara göra precis som en samling upprörda spelare på 4000-5000 tycker på Reddit - men det går ju inte heller att bara köra strutstekniken och köra på, någonstans måste man ju inse att man behöver lyssna och foga sig för sin community. Ubisoftspelen tycker jag har varit ett bra exempel med Division 1 och Rainbow Six Siege, spel som inte höll måttet vid launch men som sedan har fått mycket kärlek och putsats upp till riktigt bra spel som uppskattas av de flesta.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stackars folk alltså...sliter ut sig själva för nästan ingenting.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känner igen exakt den här menataliteten, jobbar själv på ett spelföretag och känner igen precis hur allt fungerar. Praktiska buggar ned prioriteras för häftiga funktioner och dylikt. Marketing lovar och visar saker som visar sig nästan omöjliga att leverera. Med rätt ledarskap och val av annan motor hade Anthem kunnat bli vad de lovade men kommer inte köpa såvida det inte finns för 99kr.

Tråkigt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Varför kör dom inte en längre beta så dom kan få bort buggar och problem som dom alltid gjorde förr i tiden med online spel..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I en artikel hos Kotaku berättar flera Bioware-anställda om utvecklingen av Anthem, och vittnar om stora problem med Frostbite-motorn och obeslutsamhet från chefer.

Läs hela artikeln här

Det står fel i artikeln. Bioware's svar kom innan artikeln var publicerad. Med andra ord hade de inte ens läst den när deras svar kom.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av monster08:

Det står fel i artikeln. Bioware's svar kom innan artikeln var publicerad. Med andra ord hade de inte ens läst den när deras svar kom.

Inte helt ovanligt att inblandade får se det material som ska publiceras om dem innan det släpps.
Så det är möjligt att Bioware först läst och sedan svarat även om artikelns publiceringsdatum kommit efter deras svar.
Hur det ligger till i det här fallet vet jag såklart inte så jag undviker slutsatser kring den biten ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att chefernas inkompetens syns i lönekuverten...

"I dagsläget har Anthem ett snittbetyg på 55 hos Metacritic, vilket är det lägsta sedan Bioware grundades år 1995."
Vilket betyg hade Anthem på Metacritic för 24 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inte helt ovanligt att inblandade får se det material som ska publiceras om dem innan det släpps.
Så det är möjligt att Bioware först läst och sedan svarat även om artikelns publiceringsdatum kommit efter deras svar.
Hur det ligger till i det här fallet vet jag såklart inte så jag undviker slutsatser kring den biten ;).

Det står i Kotaku-artikeln att de inte skickade över hela artikeln utan en punklista med summering av innehållet.

"UPDATE (11:30am): Minutes after the publication of this article, EA and BioWare put up a blog post in apparent response. We had sent over a bullet-pointed summary of what was in this piece, although they did not have a chance to read the article before publishing their post, which makes it a particularly bizarre response."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inte helt ovanligt att inblandade får se det material som ska publiceras om dem innan det släpps.
Så det är möjligt att Bioware först läst och sedan svarat även om artikelns publiceringsdatum kommit efter deras svar.
Hur det ligger till i det här fallet vet jag såklart inte så jag undviker slutsatser kring den biten ;).

Artikelförfattaren har kommenterat detta. Skall se om jag hittar länken senare, men som jag minns det:

EA/Bioware har inte fått läsa artikeln. Författaren har dock kontaktat dem och bett om kommentarer, och i det sammanhanget har de fått stolpar om vad artikeln kommer att handla om (för att veta vad det skulle bli frågor på). Uppenbarligen har man läst dessa stolpar, avböjt att kommentera, och sedan skrivit ett svar som publicerades i princip samtidigt som artikeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns som exakt samma saker som ME Andromeda och även DA Inquistion hade problem med motorn. Den är gjort för FPS inte allt som de vill använda den för. Jag gav upp Bioware efter Andromeda det var sista strået så att säga. Jag hade dem som favoritbolag i många år men var många år sefan de släppte något jag älskade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Epic köper bioware, bioware byter till unreal engine. Hurray! ME1-3 köre unreal engine så den motorn e de vana vid och den är väll heeelt ok. De säger att Dragon age 4 skall använda Anthem moddade frostbite motorn, uhm jag antar att den är bättre än Inquisition moddade motorn då som redan har allt ett dragon age skulle vilja ha? Deras val låter så knäppa.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Ja, man har ju hört att BioWare har problem med frostbite sedan Inquisition kom...så det började kanske utvecklas typ 2011.... De har alltså jobbat med den i 8+ år (minst) och samma mantra upprepas varje gång ett spel kommer trots detta.

Någonstans på vägen tänker ju jag att Frostbite kan fan inte vara det enda problemet i ekvationen. De säger att de stöter på saker de vill göra men inte kan och då tar det tid. Förstår det så långt. Men de borde ju rimligtvis känna till ev begränsningar i motorn efter 8+år av jobb med den och kanske de kan stoppa galna idéer de inte kan genomföra i tid tex? Alternativt får de väl se till att motorn utvecklas så den uppfyller även BioWares behov?

Äsch, kan inget om sånt här men jag känner att det duger inte att skylla på frostbite hela tiden när man haft den som verktyg så länge helt enkelt. Något borde de fan lyckats lösa efter nästan ett decennium.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hjälpsam

Bioware svek mig, vad gällde Dragon Age Inqusition, de får inga fler chanser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Aktieägarna borde kräva Andrew Wilson's avgång, han missköter EA något brutalt. Han har även fostrat en atmosfär där EA betraktar sina kunder som outbildad boskap.

Att släppa både Anthem och Battlefield V i de skick de var måste anses som grov misskötsel.

Han har gjort så aktieägare förlorat enorma pengar sedan sitt tillträde 2013 för att inte tala om all frustration spelare fått stå ut med.

Permalänk

Detta förvånar mig inte. Några skrev längre upp i tråden att dom haft lång tid att experimentera med motorn och att dom använt UE innan.

i och med att det är EA så står där säkert någosntans eller någon högt upp gjort beslutet att dom ska använda Frostbite då det är EAs motor och vill inte ha in andra motorer pga licens skäl skulle jag gissa.

verkar som alla beslut EA tar är kortsiktiga beslut för att hova in pengar utan att tänka på framtiden.