Lätt att bli lurad på grafikkort ?

Permalänk

Lätt att bli lurad på grafikkort ?

Ja, hur ser man på ett kort vilket det är ? På vissa kort finns det en vit klisterlapp med info, men om den är borta hur ser man det då ?

Varför jag frågar är pga att jag blev nästan lurad igår vid köp av ett MSI 980ti.
Säljaren sa att det var ett 980ti, han skickade en bild på det. Jag kollade som f-n på alla bilder och såg till slut att det var något skumt i det vänstra hörnet uppe som inte såg ut som ett 980ti. Säljaren sa då att det var en tidig version av kortet. Jag började kolla ännu mer på bilder. Såg då att tex 980 ( på vissa bilder ) samt 970 liknade kortet säljaren visade bild på.

Första bilden visar kortet som liknar säljarens och även 970 kortet
https://www.tradera.com/item/341372/345665980/msi-geforce-gtx...
https://www.tradera.com/item/341372/345793776/gtx-970-4-gb-

Andra bilden visar skillnaden i vänstra hörnet
https://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti...

Är jag helt ute o cyklar, eller var kortet kanske helt rätt ?

Permalänk
Medlem

Lösningen är nog att inte handla på Tradera och hålla sig till Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Han har ändrat annonsen till 970...

Permalänk

Nej, bilderna från Tradera har ej med säljaren att göra. Dom tog jag bara för att visa skillnaden mellan korten. Säljaren fanns på Blocket. Men visst är det lätt att bli lurad ? Kan man på något sett se vilket kort det är om lappen är borta ? Ja, swec är ju det bästa
@Spiffman
@Baxtex

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare trycker modellbeteckningen.
Gigabyte vet jag trycker vid pcie kontakteb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lösningen är nog att inte handla på Tradera och hålla sig till Sweclockers.

Folk blir blåsta titt som tätt på marknaden även här.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lösningen är nog att inte handla på Tradera och hålla sig till Sweclockers.

Betalar man via PayPal eller Klarna på Tradera så har du ett större skydd som köpare än om du köper på SweClockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Folk blir blåsta titt som tätt på marknaden även här.

Jag handlar mycket här.
Titt som tätt låter som en överdrift, kan du ge exempel?

Sen kan jag önska att SweClockers lägger in ett riktigt omdömessystem, vet andra forum som har försäljning där det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag handlar mycket här.
Titt som tätt låter som en överdrift, kan du ge exempel?

Sen kan jag önska att SweClockers lägger in ett riktigt omdömessystem, vet andra forum som har försäljning där det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att kolla i omdömestråden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Folk blir blåsta titt som tätt på marknaden även här.

Skrivet av Molotov:

Jag handlar mycket här.
Titt som tätt låter som en överdrift, kan du ge exempel?

Sen kan jag önska att SweClockers lägger in ett riktigt omdömessystem, vet andra forum som har försäljning där det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med @Molotov. Långt ifrån "titt som tätt" i min mening, och referenstråden verkar styrka detta. Håller även med om att ett bättre omdömessystem vore bra.

Som med alla köp görs de bäst i person, men även där finns det ju sätt att luras vad gäller funktionalitet och annat om man inte är påläst.

Permalänk
Medlem

Man kan tyvärr alltid bli lurad om man köper begagnat. Spelar ingen roll varifrån man köper eller vilka bilder säljaren har. Om man inte får betala först efter att man noggrant testat produkten i sin egna dator. Ända sättet att att nästan helt garanterat inte bli lurad är att köpa nytt av en etablerad och välkänd återförsäljare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Bara att kolla i omdömestråden.

Den är jätte bra, men hade varit mkt smidigare om man bara kunde se omdömen direkt för användaren när man är i annonsen, men tills dess så är ju omdömes tråden bra att ha.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Den är jätte bra, men hade varit mkt smidigare om man bara kunde se omdömen direkt för användaren när man är i annonsen, men tills dess så är ju omdömes tråden bra att ha.

Det jag menade var att han kan kolla i omdömestråden för att se att folk titt som tätt blir blåsta.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det jag menade var att han kan kolla i omdömestråden för att se att folk titt som tätt blir blåsta.

Ahh du tänkte så. My bad

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag handlar mycket här.
Titt som tätt låter som en överdrift, kan du ge exempel?

Sen kan jag önska att SweClockers lägger in ett riktigt omdömessystem, vet andra forum som har försäljning där det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag både handlar och säljer mycket här, väldigt mycket.

Skrivet av kronwalled:

Håller med @Molotov. Långt ifrån "titt som tätt" i min mening, och referenstråden verkar styrka detta. Håller även med om att ett bättre omdömessystem vore bra.

Som med alla köp görs de bäst i person, men även där finns det ju sätt att luras vad gäller funktionalitet och annat om man inte är påläst.

HÅller med, så sällan man stöter på en "blåsning" här då de brukar få rätt mycket uppmärksamhet här både som egna trådar och som omdömen i referenstråden.

Skrivet av Jonny Myran:

Det jag menade var att han kan kolla i omdömestråden för att se att folk titt som tätt blir blåsta.

Det vi menade var att han kan kolla i omdömestråden för att se att folk inte "titt som tätt" blir blåsta.. Du sprider en falsk bild av min mening bästa marknadsplatsen för elektronik för oss här i Sverige. Nu har vi tre personer ifrågasatt dig o ditt "titt och tätt" påstående och ingen backat upp dig.
Då kan du givetvis visa lite exempel på var folk "titt som tätt" blir blåsta här på marknaden..?

Edit: Medlem i 13 år och 0 annonser i marknaden? Har du verkligen någon erfarenhet av marknaden eller sprider du vidare din rädsla bara?
Sökning i marknadstråden ger 0 träffar på dig så inte har du själv skrivit en negativ referens om någon som blåst dig heller..

Hur som helst tycker jag självklart alla ska få ha sin åsikt men 100% säkert blir det aldrig oavsett marknadsplats, men tycker det är väldigt klart att sweclockers jobbar hårt för- och lyckats bra med sin marknad. Det finns ingen anledning enligt mig att smutskasta den i onödan då det bara leder till att de oerfarna får en felaktig bild av läget.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ja, lurad kan man bli överallt. Men jag la tråden under grafikkort, för att det gällde just grafikkort.
Vad är det på 980ti i vänstra hörnet som tex 970 inte har ?

Permalänk
Medlem

Det är lätt att bli lurad på Blocket.
Det beror inte på att de som lurar är genier eller ens är intelligenta.
Det beror bara på att många är godtrogna och naiva.
Och att vissa ser bara det som en svaghet att utnjytta.
Jag har köpt och sålt på Blocket, men om det är något dyrt, köp alldrig på distans.
Om du köper däremot från en sida där du kan kolla upp folk och deras tidigare affärer, då är det lugnt!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ja, lurad kan man bli överallt. Men jag la tråden under grafikkort, för att det gällde just grafikkort.
Vad är det på 980ti i vänstra hörnet som tex 970 inte har ?

Lägg upp bilderna du fick så kan någon säkert säga vilket kort det är

(sen om det är det kortet du får hem sen är en annan femma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Håller med. Jag både handlar och säljer mycket här, väldigt mycket.

HÅller med, så sällan man stöter på en "blåsning" här då de brukar få rätt mycket uppmärksamhet här både som egna trådar och som omdömen i referenstråden.

Det vi menade var att han kan kolla i omdömestråden för att se att folk inte "titt som tätt" blir blåsta.. Du sprider en falsk bild av min mening bästa marknadsplatsen för elektronik för oss här i Sverige. Nu har vi tre personer ifrågasatt dig o ditt "titt och tätt" påstående och ingen backat upp dig.
Då kan du givetvis visa lite exempel på var folk "titt som tätt" blir blåsta här på marknaden..?

Edit: Medlem i 13 år och 0 annonser i marknaden? Har du verkligen någon erfarenhet av marknaden eller sprider du vidare din rädsla bara?
Sökning i marknadstråden ger 0 träffar på dig så inte har du själv skrivit en negativ referens om någon som blåst dig heller..

Hur som helst tycker jag självklart alla ska få ha sin åsikt men 100% säkert blir det aldrig oavsett marknadsplats, men tycker det är väldigt klart att sweclockers jobbar hårt för- och lyckats bra med sin marknad. Det finns ingen anledning enligt mig att smutskasta den i onödan då det bara leder till att de oerfarna får en felaktig bild av läget.

Nej men oj då vad defensiv man kan bli för att någon inte delar ens åsikt Har haft både annonser uppe och köpt grejer i marknaden. Dock bra många år sedan. Däremot läser jag regelbundet i marknadsreferenserna och står fast vid att blåsningar dyker upp titt som tätt. Vad er definition på titt som tätt är kan jag inte svara på, men för mig stämmer det alldeles utmärkt.

Att säga att blåsningar sker på Sweclockers marknad har knappast med smutskastning att göra. Någon presenterade Sweclockers marknad som lösning på att inte bli blåst, vilket jag påpekade inte var en realistisk bild, eftersom det sker även här. Ingen smutskastning, utan att konstaterande med solid grund i verkligheten.

Slutdiskuterat för min del eftersom det ni retar upp er på till 100% har med semantik att göra.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:
"Defensiv" vet jag inte om jag håller med om. Tror du får en sån känsla eftersom det tillslut kom någon som ville ha ett utvecklande svar av dig istället för att du bara upprepar "det händer titt som tätt" till varje person som frågar var du fått den bilden ifrån.. Det är en naturlig process av diskussioner bara när folk inte håller med varandra. Blir man ifrågasatt då av tre personer i rad så kan du ju förklara mer djupgående.
"utan att konstaterande med solid grund i verkligheten." - Ditt konstanterande av din solida grund i verkligheten var ju det vi ville veta mer av helt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Lägg upp bilderna du fick så kan någon säkert säga vilket kort det är

(sen om det är det kortet du får hem sen är en annan femma)

@Viochee har en bild på skrivbordet, men vet ej hur jag får in bilden här.

Permalänk
Medlem

Det står ju 970 på klistermärket på säljarens bilder, det känns som att antingen har den blivit lurad tidigare eller så försökte den luras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du menar skiljer i vänstra hörnet. Men 980ti har en backplate vilket inte 970 och 980 har.

Edit: På 980ti är Draken och MSI på fläktarna röda.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Det står ju 970 på klistermärket på säljarens bilder, det känns som att antingen har den blivit lurad tidigare eller så försökte den luras.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg en Traderasäljare som försökte sälja endast en stockkylare från ett grafikkort som ett fulländat grafikkort.

Gäller att vara vaksam

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Det jag menade var att han kan kolla i omdömestråden för att se att folk titt som tätt blir blåsta.

Omdömestråden funkar ju inte eftersom man inte får hänga ut folk där. Då blir det mest ett sätt att hitta folk man förhoppningsvis kan lita på men de som har både bra och dåliga omdömen blir svårare att identifiera eftersom man inte får lämna dåliga omdömen. Vilket jag förstår för då kan man ju så att säga hämnas på varandra genom att ge kass omdöme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Beijing:

Vet inte riktigt vad du menar skiljer i vänstra hörnet. Men 980ti har en backplate vilket inte 970 och 980 har.

Edit: På 980ti är Draken och MSI på fläktarna röda.

@Beijing, menar att det fattas något på då 970/980 i hörnet. Men som du skriver så är det backplate.

Menar du att det runda är rött och texten är svart ? För på kortet säljaren ville sälja som ett 980ti
så är det runda svart med röd text.

Edit nej det stämmer inte, 980ti har svart med röd text också. Vad menar du med ?
Vad jag kan se är dom precis lika, förutom backplate.