Noctua NH-U12A – flaggskeppskylare med imponerande prestanda

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Satsa på ett choklad tema

Haha absolut inget jag utesluter. Alla bygger väl sina datorer utifrån CPU-fläkten? X)

Permalänk

Dessa fläktar görs i svart. Finns i fyndhörnan hos Inet. Har precis fått hem en 140mm 3000RPM som ska testas med D15 under morgondagen. Presterar den lika bra som original så får den sitta kvar. Svart är snyggare, än brunt iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@NaturMackan: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4540648

Nej. Menar en svart version, eller "chromax" till NF-A12x25.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Noctua har själva sagt att plasten (i deras nya NF-A12x25 fläktar) är så pass känslig att ett simpelt färgbyte inte är så lätt som man kan tro (pga det ytterst lilla marginalen mellan fläktblad och "ramen"). Svarta fläktar är på ingång mot slutet av våren/sommaren.

Kan du ha citerat fel person kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att vanlig luftkylning kan visa imponerande resultat. 🙏🏻

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kan du ha citerat fel person kanske?

Dessa ska passa...

https://www.inet.se/produkt/6308859/noctua-nf-f12-ippc-2000-1...

Var placerar sig Dark Pro 4 i detta test?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Dessa fläktar görs i svart. Finns i fyndhörnan hos Inet. Har precis fått hem en 140mm 3000RPM som ska testas med D15 under morgondagen. Presterar den lika bra som original så får den sitta kvar. Svart är snyggare, än brunt iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är deras äldre och "sämre" fläktar som finns i svart och som 140mm. Tyvärr. Hade gärna bytt ut mina chassifläktar mot nya 140...

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lite upphetsad av kylningstester. Hade planer på ett hyfsat tyst bygge tills jag köpte ett vega 64. Där sket det sig med tystnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@NaturMackan: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4540648

Nej. Menar en svart version, eller "chromax" till NF-A12x25.

Ok. Jo, dom har ju börjat göra svarta chromax fläktar av äldre modeller. Svart modell av NF-A12x25 vore ju väldigt efterlängtat, det är bara väldigt tråkigt att behöva vänta en rätt lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Misstänkte att så var fallet. Fan jag är stort Noctua-fan men vill att mitt nästa bygge skall vara sådär enhetligt snyggt och färgmässigt igenomtänkt

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@NaturMackan: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4540648

Nej. Menar en svart version, eller "chromax" till NF-A12x25.

Skrivet av NaturMackan:

Ok. Jo, dom har ju börjat göra svarta chromax fläktar av äldre modeller. Svart modell av NF-A12x25 vore ju väldigt efterlängtat, det är bara väldigt tråkigt att behöva vänta en rätt lång tid.

Har bytt ut min bruna som var till NH-U14S till 2st Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap
140mm x 25mm 300-1500rpm i push-pull konfigurering. Fungerar kanon!

https://www.inet.se/produkt/5320458/noctua-nf-a14-pwm-chromax...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Så tar man bort en fläkt så presterar den typ som en 300kr kylare (pure rock) och för detta vill de ha 1100kr?

Jag förstår såklart att det inte riktigt är fallet, men satan vilken diminishing return det är på luftkylare för att kräma ut de där sista graderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja. väntar på 140mm varianten på dessa oavsett färg

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hade jag haft en större låda hade det blivit en sån här i nästa bygge. Nu har jag dock blivit drabbad av mini-itx-buggen, och kan inte sluta.

Ska köra BitFenix Prodigy M (svart) som chassi för nästa rigg, det är det minsta chassit som jag får plats med bluray skrivare (viktigt för speciell datalagring jag håller på med) och fullstor kylare/grafikkort.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt trevlig. Som äldre medlem här på Swec så stör färgen inte mig. Avskyr RGB, Har helst chassi utan fönster och utan krussiduller. Enda jag har belysning i är tangentbordet. Tyvärr är det RGB-belyst men det gick att ställa i svagt vitt ljus. Tycker fler top end produkter ska vara anskrämligt fula:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Hur presterar en BeQuiet Pure Rock med dubbla fläktar? Den här fick samma värden med en fläkt.
Presterar BeQuiets kylare bättre med en Noctua fläkt? (379+299 kr)

Så många funderingar... Var riktigt sugen på den här, men priset ligger alldeles för högt för prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Testa de nya fläktarna på D15 med

Permalänk
Medlem

Härligt med RGB-fritt och traditionsenlig brunt. Inte bara gör de förbaskat bra hårdvara, Noctua. De står dessutom emot allt nonsens om att slänga in bling-bling i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Härligt med RGB-fritt och traditionsenlig brunt. Inte bara gör de förbaskat bra hårdvara, Noctua. De står dessutom emot allt nonsens om att slänga in bling-bling i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite bling bling har dom börjat med... saker som ser bra ut men som fyller noll funktion.

https://www.inet.se/produkt/5320455/noctua-na-hc3-chromax-bla...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Var placerar sig Dark Pro 4 i detta test?

Dark Rock Pro 4 presterar allt mellan 0-5 grader sämre än Noctua D15 så den hamnar nog på ungefär samma nivå som U12A, eller någon grad sämre, beroende på situationen (CPU, OC, osv).

Till nästa bygge så har jag nu tre val: D15, U12A eller Dark Rock Pro 4.

D15: Bäst, generellt något billigare, men störst och fulast.
U12A: Liten och presterar bra för sin storlek, dyrast, ful.
DRP4: Snyggast, tystast, men presterar någon grad sämre än D15 och generellt något dyrare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Dark Rock Pro 4 presterar allt mellan 0-5 grader sämre än Noctua D15 så den hamnar nog på ungefär samma nivå som U12A, eller någon grad sämre, beroende på situationen (CPU, OC, osv).

Till nästa bygge så har jag nu tre val: D15, U12A eller Dark Rock Pro 4.

D15: Bäst, generellt något billigare, men störst och fulast.
U12A: Liten och presterar bra för sin storlek, dyrast, ful.
DRP4: Snyggast, tystast, men presterar någon grad sämre än D15 och generellt något dyrare.

Väntar du lite kommer den kanske med dessa fläktar.

noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black.swap, 4-Pin Premium Quiet Fan (140mm, Black) https://www.amazon.co.uk/dp/B07654B9MR/ref=cm_sw_r_cp_api_i_A...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Min gamla U12P SE2 sitter fortfarande i min (numera sekundära) Haswell-rigg och i Mini ITX-systemet med en 2600K bor den nyare U12s. När det byggdes nytt, så fick en D15 flytta in. Samtliga med dubbla fläktar. Även om den här lockar, så kan jag inte riktigt motivera ett byte.

Team RGB - Riktigt Gött Brunt

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Är lite besviken på att redaktionen fortfarande använder 8700k. Nu när 9x00k använder en fastlödd värmespridare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Precis som någon skrev tidigare, givetvis är färgen väl uttänkt. När du ser en brun fläkt vet du att den är bra. Skitsmart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Presterar bättre i än Corsair 2x140mm rad när båda är i quiet läge till samma ljudnivå och då är det ofta svårare att få in 2x140 än en medium tornkylare. Ingen pump som går sönder heller. Riktigt trevlig verkar det som.

Så har det alltid varit, förstår inte varför folk envisas med sin "vattenkylning".

Rejäl luftkylare spöar alltid en opålitlig AIO vattenkylare och är oftast rejält mycket mer prisvärd, den enda gången dessa "vattenkylare" gör någon nytta är väl i tighta ITX byggen där enbart en 120mm radiator går att få till för "rejäl" kylning.

Hade en Corsair H100 innan jag bytte till den kylaren jag har i signaturen (pumphaveri efter 1,5 år) och fick både bättre temps och lägre ljudnivå efter bytet (körde originalfläktar på H100) och min tornkylare var också 300kr billigare i inköpspris och denna kylaren har rullat i min rigg oavbrutet i 3 år nu utan problem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kommer med största sannolikhet rulla i min nästa rigg. Dock med bara en fläkt och den andra som chassi fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Men vad hände med den svarta versionen av D15 (chromax) som skulle komma under slutet av 2018?

Permalänk
Medlem

@anon12433: Kontaktade dem och fick veta att den släpps nån gång under andra kvartalet i år.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Det är deras äldre och "sämre" fläktar som finns i svart och som 140mm. Tyvärr. Hade gärna bytt ut mina chassifläktar mot nya 140...

Kommer dom nya fläktarna även till industrifläktarna?

Sen tycker jag att det är synd att hur man än gör får man inte fläktarna i linje med varandra. Den yttersta måste man flytta upp och eftersom jag vill ha dom i linje flyttade jag upp den mittersta oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Bra att de blir bättre. Det är dock sällan man ej får plats med 15". Jag skulle vara sugen på en noctiafläkt byggt på deras 200mm fläktar: https://www.inet.se/produkt/5320241/noctua-nf-a20-pwm-premium...
Och nej et är inte extremt luftflöde jag är ute efter utan hyfsad tyst kylning vid låg belastning. (låg = 50%)

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig noll i vad för färger datorkomponenter har. Så länge de presterar bra.
Aldrig kört med fönster i ett chassi och kommer aldrig att göra det heller. Lägre ljudnivå alla dagar i veckan!

Bra recension och väldigt imponerande kylare. Noctua is king!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850