Asus listar ROG Swift PG349Q – 34-tummare med Nvidia G-Sync och 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Asus listar ROG Swift PG349Q – 34-tummare med Nvidia G-Sync och 120 Hz

Asus uppdaterar sin ultrabreda spelskärm ROG Swift PG348Q, i form av ROG Swift PG349Q där den stora nyheten är en uppdateringsfrekvens på 120 Hz från tidigare 100 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Trodde det va,
ROG Swift PG35VQ Gaming Monitor - 35 inch, Ultra-WQHD, HDR, 21:9 Curved, 200Hz, G-SYNC™
Blev glad sen ledsen.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Trodde det va,
ROG Swift PG35VQ Gaming Monitor - 35 inch, Ultra-WQHD, HDR, 21:9 Curved, 200Hz, G-SYNC™
Blev glad sen ledsen.....

Samma här, det här ser ju ut att vara en model med samma panel som Alienware AW3418DW där ASUS ligger 100 år efter.

Helt ointressant.

Permalänk
Inaktiv

De kanske ska släppa PG35VQ först, har varit på ASUS hemsida i evigheter nu som kommande.

FALD har redan blivit utdaterat och håller på att ersättas av mini led backlight.

Skulle inte förvåna mig om de försenar PG35VQ ytterligare ett till två år för att uppgradera till mini led backlight.

Börjar tro att PG35VQ är en vandringssägen, skärmen som aldrig blev av.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LeVvE:

Samma här, det här ser ju ut att vara en model med samma panel som Alienware AW3418DW där ASUS ligger 100 år efter.

Helt ointressant.

Håller med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men jag tror inte DisplayPort 1.4 räcker till för att driva ROG Swift PG35VQ Gaming Monitor, inte till 200Hz i alla fall. Jag tror vi behöver vänta på DisplayPort 1.5. Sedan tar HDR bandvidd också om man inte ska fuska med färgskalan. Det är möjligt att man skulle kunna använda HDMI 2.1 men g-sync är byggt för DisplayPort och inte HDMI.

Det är möjligt att skärmen ROG Swift PG35VQ Gaming är klar men den kanske behöver DisplayPort 1.5 för att drivas fullt ut.

Permalänk
Medlem

Kan de inte släppa en utan G-sync så man kan få flera DisplayPorts eller HDMI 2.0+?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Jag kan ha fel men jag tror inte DisplayPort 1.4 räcker till för att driva ROG Swift PG35VQ Gaming Monitor, inte till 200Hz i alla fall. Jag tror vi behöver vänta på DisplayPort 1.5. Sedan tar HDR bandvidd också om man inte ska fuska med färgskalan. Det är möjligt att man skulle kunna använda HDMI 2.1 men g-sync är byggt för DisplayPort och inte HDMI.

Det är möjligt att skärmen ROG Swift PG35VQ Gaming är klar men den kanske behöver DisplayPort 1.5 för att drivas fullt ut.

Ska inte vara några problem, 3440x1440 har 4953600 pixlar. Displayport 1.4a med DCS 1.2 klarar den utan problem i 200Hz även med HDR.

What is the VESA Display Stream Compression (DSC) Standard?
VESA, the Video Electronics Standards Association, published a new Standard in 2014 that uses visually lossless image compression to increase the amount of data carried by a display interface data rate.

Läs mer om DCS här:
https://www.displayport.org/faq/#tab-display-stream-compressi...

PG27UQ har 8251200 pixlar och kör displayport 1.4 utan DCS, anledningen till att PG27UQ är "kripplad" är för att ASUS inte använde DCS med displayport 1.4 vilket gjorde att de hade mindre bandbred och fick göra kompromisser.

Om det skulle vara så som du säger så är inte Displayport 1.5 ens på kartan ännu, du kommer inte se skärmar med Displayport 1.5 förrän om TIDIGAST två eller till och med tre år.

Displayport tidigast 2020 men så segt det varit att få ut 1.4 så dröjer 1.5 säkert till 2021
https://www.anandtech.com/show/12213/vesa-announces-work-on-n...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aktsu: Asus MX34VQ finns, dock max 100 Hz. Den är från 2017 och är parallell med PG348Q (100 Hz, G-Sync) som är föregångaren till den PG349Q modell som nyheten tar upp. Så fullt tänkbart att en motsvarande ersättare dyker upp.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon162230: Display Stream Compression, DSC-komprimering har två stora utropstecken:

(!) DSC är en funktion som existerar på papper (tja, nämns på hemsidor och Wikipedia) och i bästa fall visas på ett fåtal teknikdemonstrationer. Jag har ännu inte sett någon färdig produkt som använder DCS i mottagande ände. Frågan är om det är "lata tillverkare" eller ifall det är så att kretsuppsättningar som verkligen klarar av DSC:s helt enkelt inte finns och/eller är för dyra för att någon tillverkare ska se det som en tänkbar eller ens möjlig lösning?

(!) DSC är en destruktiv komprimering av bildsignalen, framtagen för "acceptabla visuella förluster" av video, främst då 8K i låg bildfrekvens, stillbilder och skrivbordsgrafik av typen Office-paket. Ingen aning om hur detta beter sig eller inverkar på spel i höga frekvenser.

Tills verkligheten inträffar måste i alla fall jag betrakta DSC om en fantasilösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aktsu: Asus MX34VQ finns, dock max 100 Hz. Den är från 2017 och är parallell med PG348Q (100 Hz, G-Sync) som är föregångaren till den PG349Q modell som nyheten tar upp. Så fullt tänkbart att en motsvarande ersättare dyker upp.

Ja jag hoppas det kommer. Kör idag AOC AG352UCG6 så vill helst inte gå under 120 Hz om jag skall byta, lite jobbigt att endast få ut 50 Hz på koddatorn just nu. Får kanske hoppas på att de uppdaterar MX34VQ med 120 Hz då.

Permalänk
Medlem

Äh! Var är 43":an? ??

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aktsu: Jag tror misstänker att det är förhållandevis många vilka vill ansluta två (eller fler) datorer till sin skärm. Fler än vad Nvidia vill erkänna. Då blir det störande med en enda och dessutom strypt HDMI-anslutning på G-Sync-skärmarna. 18 Gbit/s från HDMI 2.0 räcker till att driva 3440x1440 i 100 Hz, men Nvidia väljer halva och kör på 2006 års HDMI 1.3-bandbredd.

Ifall du vill ha 3440x1440 i 144 Hz med mer fart i de extra anslutningarna är LG 34GK950F den jag kan komma på rak arm. Där når du 85 Hz över de två HDMI-anslutningarna: https://www.sweclockers.com/test/26953

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Om det skulle vara så som du säger så är inte Displayport 1.5 ens på kartan ännu,

På wikipedia står det såhär med syftning på 1.5:

"According to a roadmap published by VESA in September 2016, a new version of DisplayPort was intended to be launched in "early 2017".... (...) However, no new version was released in 2017, likely delayed to make further improvements after the HDMI Forum announced in January 2017 that their next standard (HDMI 2.1) would offer up to 48 Gbit/s of bandwidth. According to a press release on 3 January 2018, "VESA is also currently engaged with its members in the development of the next DisplayPort standard generation, with plans to increase the data rate enabled by DisplayPort by two-fold and beyond. VESA plans to publish this update within the next 18 months."[29] This implies a bandwidth of around 64.8 Gbit/s for the next version of DisplayPort. Assuming 8b/10b encoding, this would give a data rate of 51.84 Gbit/s."

Så som jag tolkar det planerade de att släppa 1.5 för rätt länge sedan men efter att HDMI 2.1 lanserades så har de hållt tillbaka standarden för att göra den "ännu bättre".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@FYNXER: Display Stream Compression, DSC-komprimering har två stora utropstecken:

(!) DSC är en funktion som existerar på papper (tja, nämns på hemsidor och Wikipedia) och i bästa fall visas på ett fåtal teknikdemonstrationer. Jag har ännu inte sett någon färdig produkt som använder DCS i mottagande ände. Frågan är om det är "lata tillverkare" eller ifall det är så att kretsuppsättningar som verkligen klarar av DSC:s helt enkelt inte finns och/eller är för dyra för att någon tillverkare ska se det som en tänkbar eller ens möjlig lösning?

(!) DSC är en destruktiv komprimering av bildsignalen, framtagen för "acceptabla visuella förluster" av video, främst då 8K i låg bildfrekvens, stillbilder och skrivbordsgrafik av typen Office-paket. Ingen aning om hur detta beter sig eller inverkar på spel i höga frekvenser.

Tills verkligheten inträffar måste i alla fall jag betrakta DSC om en fantasilösning.

Hittade en enkel liten PDF som förklarar vad DCS är och hur det fungerar:
https://www.quantumdata.com/assets/displayport_dsc_protocols_...

DCS används redan idag i många bärbara datorer för att förlänga batteritiden. Att tillverkare inte har implementerat DCS på externa skärmar kanske kan vara att displayport komponenterna halkar efter i utvecklingen men sedan DCS är från 2014 borde tekniken vara tillgänglig tycker man.

Att DCS skulle vara någon form av fantasilösning är nog lite att ta i eftersom som den faktiskt finns och fungerar.

Även HDMI 2.1 har stöd för DCS 1.2 för att nå 10K @ 120Hz:
https://blogs.synopsys.com/vip-central/2018/04/24/10k-resolut...

Mer benägen att dra slutsatsen att tillverkare av externa skärmar valt den enkla vägen för att spara pengar och/eller utvecklingstid.

Permalänk
Medlem

Jag har den, ja nu "äldre" PG348Q och för att vara helt ärlig så blir jag lite ledsen på Asus.

Känns lite slappt från deras sida, det enda som den "nya" PG348Q är att man kan knuffa den upp till 120hz, jo fint men var är allt annat ögon godis? Var är HDR som ett exempell eller varför inte någon slags ny skärm teknik som Samsung har alltså quantum dot eller något liknande.

Och om man nu kan jämföra med den gamla modellen så kommer ju priset att ligga kring 1300 Euro eller typ vadå 13000 Sek. Som i mina ögon är för mycket för en så liten uppgradering.

:/ o.O Asus what are you doing?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Asus uppdaterar sin ultrabreda spelskärm ROG Swift PG348Q, i form av ROG Swift PG349Q där den stora nyheten är en uppdateringsfrekvens på 120 Hz från tidigare 100 Hz.

Läs hela artikeln här

Så en överklockad variant av samma skärm?

Precis som X34P och Dells.

Nice.

Scanlines galore.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZothOmmog:

Jag har den, ja nu "äldre" PG348Q och för att vara helt ärlig så blir jag lite ledsen på Asus.

Känns lite slappt från deras sida, det enda som den "nya" PG348Q är att man kan knuffa den upp till 120hz, jo fint men var är allt annat ögon godis? Var är HDR som ett exempell eller varför inte någon slags ny skärm teknik som Samsung har alltså quantum dot eller något liknande.

Och om man nu kan jämföra med den gamla modellen så kommer ju priset att ligga kring 1300 Euro eller typ vadå 13000 Sek. Som i mina ögon är för mycket för en så liten uppgradering.

:/ o.O Asus what are you doing?

Det är samma sätt som Acer och Dell.
De tar en befintlig panel.
Pushar den lite, voila 20hz extra.
Säljer den som en helt ny produkt.

X34/X34A och X34P är exempelvis samma skärm med ny revision på panelen.
X34 och PG348Q hade förövrigt samma skärm med samma problem.

Permalänk
Medlem

Ja den här upplösningen och bildfrekvens med IPS börjar ju bli en standard idag, så inte jättespännande nyhet det här.

Väntar fortfarande på 32" 4K, IPS med G-Sync.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varit många gånger sugen i en PG348Q men kände 100hz varit för lite, för att gå från 144hz. Men PG349Q med 120hz blev man lite intresserad av, inte heller så jättestor förlust när de kommer till hz. Ska bli kul och se vad priset bli gissa mig runt 15-17k och vad testerna säger om denna skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon162230:

DCS används redan idag i många bärbara datorer för att förlänga batteritiden. Att tillverkare inte har implementerat DCS på externa skärmar kanske kan vara att displayport komponenterna halkar efter i utvecklingen men sedan DCS är från 2014 borde tekniken vara tillgänglig tycker man.

Jag skulle säga att förlänga batteritiden via DSC inte alls har mycket gemensamt med att överstiga bandbreddsgränsen med en HDR-bildsignal i 3440x1440/200 Hz.

Därav ordet "Fantasilösning" – Bara för att en teknik kan demonstreras som en lösning för situation A betyder inte att den automatisk löser situation B. Och det är väldigt lätt att googla fram en papperslösning och hävda att tillverkarna är efter/lata eller liknande. Klassiskt forumstoff.

DSC i syfte att förlänga batteritiden hos bärbara matchar ett scenario där du har stora nivåer av redundans så att signalen enkelt kan komprimeras. Extra batteriminuter till att knacka Excelark. På laptopskärmar som typisk inte har höga bandbreddskrav, utan snarare arbetar en god bit under de befintliga bandbreddgränserna.

Den tillämpningen stämmer inte alls med – snarare raka motsatsen till – scenariot med spel som renderas i 144 eller 200 Hz i en situation där syftet med DSC till att istället kliva över existerande bandbreddsgräns. Och det är inte beprövat eller demonstrerat.

Därför tror jag på DSC som en lösning när jag ser det. Och hade DSC fungerat för detta är jag övertygad om att vi redan hade sett den lösningen. 10K-HDMI i 120 Hz via DSC – absolut. Den dagen jag ser det. Men det betyder fortfarande inte att det är en fungerande lösning idag.

Tack för pdf:n! Precis det jag menar med att DSC existerar i teknikdemonstrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Det är samma sätt som Acer och Dell.
De tar en befintlig panel.
Pushar den lite, voila 20hz extra.
Säljer den som en helt ny produkt.

X34/X34A och X34P är exempelvis samma skärm med ny revision på panelen.
X34 och PG348Q hade förövrigt samma skärm med samma problem.

Det är synd.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Det är synd.

Beror helt på priset. Troligtvis blir den dock prissatt som om det är ny teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kommer skärmar som har lika bra pixel motion resolution som CRTs? Gick från en 10år gammal T220 (TN) till PG279Q (ips). Färgerna är riktigt fina men man kom ju på i efterhand att G-sync/freesync är inget att hänga i granen sålänge det ändå ser ut som en smörja i medium till snabba rörelser.

Död åt Sample and hold. ULMB gör saker bättre men då måste man ha konstant fps vid den hz du satt och det är fortfarande sämre än CRT... Saknar min 17tum syncmaster CRT :(.
Kanske offtopic men jag ser alla dessa "coola" skärmar släppas genom åren och nu sitter man o grinar för att man insett att skärmarna idag är sämre än vid CRT tiden i alle fall vid FPS gaming men även andra mindre rörelser gör stor skillnad.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@ChaosClocker: För att nå dit måste man få till teknik med korta tänd/släck-faser som kan moduleras i någorlunda hög frekvens. Det finns redan i form av OLED och inorganiska LED-arrayer. Men då i former av stora specialdisplayer för signage och liknande tillämpningar. Inget som finns för mindre än en årslön till ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ChaosClocker: För att nå dit måste man få till teknik med korta tänd/släck-faser som kan moduleras i någorlunda hög frekvens. Det finns redan i form av OLED och inorganiska LED-arrayer. Men då i former av stora specialdisplayer för signage och liknande tillämpningar. Inget som finns för mindre än en årslön till ett skrivbord.

Jag har sporadiskt sökt lite på om TV OLED är bra på detta och det verkar inte vara fallet då de fortfarande kör med sample & hold, rätta mig om jag har fel. VR headset skall tydligen köra något liknande som CRT där du skanna på samma sett då enbart för att få bort motion sickness.
Vet ej om du redan gjort en artikel/episod om pixel motion resolution men det får du jättegärna göra nån gång, speciellt när de nya TN panelerna med "ännu snabbare" <1ms respons pixlar kommer.
Jag har kört blurbusters moving photo test och det är enorm skillnad på icke ULMB och ULMB. Önskar jag hade en CRT för att gemföra med, speciellt för o se hur bra bilden ser ut om jag tittar stilla på en punkt med pursuit camera grid på vs ULMB då fyrkanterna bryts up om jag inte följer med bilden med blicken. Tyvärr kräver ULMB max fps till hz konstant.

Jag ser helt enkelt fram emot den dagen du har en artikel uppe med rubriken "CRT är tillbaka!" minus CRT om du vet vad jag menar ;).

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@ChaosClocker: LG Displays (som tillverka TV-OLED-panelerna) har valt att inte modulera sin OLED-teknik på det sätt som minskar/tar bort de här släpeffekterna. Det har ett pris också vilket om jag förstår saken rätt handlar om just priset att få till den funktionen. Vilket i slutändan blir pris som i "...Vad i h-e kommer den här TV:n kosta mig?"

Kapacitet för att modulera varje subpixel exakt är mer komplext och tja, dyrt. Det som gjort LG:s OLED-paneler framgångsrika och förhållandevis billiga är att de i hög grad bygger på existerande tillverkningsprocesser. LG D:s OLED-paneler fungerar ungefär som en LCD och uppdateras uppifrån och ned pixel för pixel i 120 Hz helt och hållet med analoga medel. Det är hur själva ljuset alstras som skiljer sig från en LCD.

Lösningar som fungerar på andra sätt finns alltså och har funnits i många år. Fast är då specialprodukter där vi alltså talar om en årslön eller mer för en modulär vägg av OLED eller LED-paneler.

Permalänk
Medlem

Kan det vara som så att Asus väldigt sena beslut att lansera denna skärm minst ett år efter konkurrenterna har att göra med att man insett att X35 och liknande bara kommer finnas i fantasin närmaste åren? För egen del har jag undrat varför dom inte matchat Acer och Dellienware när det rimligtvis bara borde handla om att byta ut panelen i befintlig konstruktion. Skulle så klart även kunna vara så att Acer och Dellienware (och AOC?) köpt upp alla tillgängliga paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Förmodligen lanserar Asus denna version därför att de inte längre kan tillverka PG348Q. De kritiska komponenterna som utgör den gamla modellen tillverkas helt inte längre. Då är enda alternativet att bygga en ny produkt baserat på vad som idag finns på komponentmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Förmodligen lanserar Asus denna version därför att de inte längre kan tillverka PG348Q. De kritiska komponenterna som utgör den gamla modellen tillverkas helt inte längre. Då är enda alternativet att bygga en ny produkt baserat på vad som idag finns på komponentmarknaden.

Ja, det är väl typ samma sak. Men ändå, det känns som ett rätt defensivt drag tycker jag, typ "Vi har inget nytt att lansera så vi lanserar samma produkt som vi hade innan i en version som konkurrenterna lanserade för ett år sen".