Permalänk

DIY AC till lägenhet.

Hej!

Tänkte vara lite proaktiv inför sommaren denna gång och implementera någon form av aktiv kyllösning redan nu, innan hela samhället förvandlats till en flämtande zombiehord som vacklar genom köplador stönandes "cold.. coooooold.."

Läget:

35 kvm hyreslägenhet (så inga fasta installationer) i stenöken. Huskroppen blir rejält varm under värmebölja.
"Självdragsventilation" = dvs noll drag vid hetta.
Fönster - och balkong - enbart i en riktning, med sol från ca 12-20.
Vanlig rund ventil ut i skafferiet samt smal ventil under fönster i rum finns.
Rätt begränsad budget.

Förra sommaren installerade jag solfilm på samtliga fönster vilket gjorde stor skillnad.

Jag hade också för vana att hålla fönstren stängda så fort yttertemp nådde över innetemp på morgonen och sen öppna allt på kvällen när det motsatta gällde och ställa bordsfläkt i balkongdörren för att dra in sval luft hela nätterna. Cirkulationen kändes ändå väldigt måttlig och det var ofta uppåt/kring 30C inne, med kanske nedåt 27/28 best case på morgonkvisten. Utluften kan ju inte ha varit direkt imponerande kanske.

Alltså aktiv kyla.

Det första jag har tänkt är att bygga en DIY variant av billig bilkylare + lämpliga fläktar, se t.ex här. MEN jag tänker mig att den står på diskbänken och att kallvatten (ca 11C när det var som varmast) konstant leds in via slang från uttag för bänkdiskmaskin på köksblandaren och rinner ut via slang i vasken.

Sen väljer man billiga våtrumsfläktar och driver från jordade uttag i armaturen i bänkskåpet.

Designen i länken - med ett plasttråg på baksidan, fäst med buntband, och fläktarna i överkant på detta - verkar vettig. Kondens lär bildas på kylaren och om man sätter tråget så att det sticker ned ett par cm i underkant kan ev. kondens i tråget rinna av även den vägen.

Skulle det bildas så mycket kondens att det blir sjö på diskbänken får man väl ställa något tråg under med avledning ned i vasken intill.

Förstår jag det hela rätt innebär detta att man får en luftavfuktande effekt på köpet? Eller blir det problem i och med att systemet inte är slutet, dvs vatten rinner fritt ned i avloppet? I så fall så lång avrinningsslang som möjligt, ev. med ett hål taget i gallret i vasken?

Den borde ju inte behöva låta jättemycket (53db, ungefär som en bordsfläkt vilket jag körde dygnet runt förra sommaren) och därmed gå att köra i princip dygnet runt. Särskilt om man dels ser till att montera fläktarna så att minimalt med vibrationer överförs till resten av konstruktionen - kanske med en ring av liggunderlag etc och ställer det hela på någon form av gummifot för att undvika vibrationer i diskbänk?

Luftflödet skulle gå rakt mot köksdörren och sängen ca 5 meter bort.

Någon som har koll på om denna variant skulle ge rimlig kyleffekt givet en temperaturskillnad på ca 20C mellan vatten och luft och ett luftflöde (genom fläktarna iaf) på knappa 200 kubikmeter/timme?

En annan tanke:

- I och med att det känns som att ventilationen även nattetid blev rätt usel, skulle det vara någon poäng att blåsa ut luft genom tex ventilen i skafferiet för att kunna dra in mer relativt sval nattluft genom balkongdörr? Alternativt dra ett flexibelt kanalrör och suga ut luft från precis under taket i rummet (där jag sover) genom balkongdörrens överkant samtidigt som en fläkt längre ned blåser in sval luft? Utluften via "självdrag" känns som sagt tveksam när allt - tex taket.. - lär vara väl uppvärmt, varför det är svårt att få in sval luft när man inte har möjlighet till naturligt korsdrag.

PS. I förebyggande syfte: Jag betalar inte för vatten efter förbrukning, som enpersonshushåll gör jag sannolikt av med betydligt mindre än den schablon jag betalar för genom hyran och min klimatpåverkan över lag är betydligt lägre än genomsnittet. Denna extra vattenförbrukning under några veckor om året för att göra lägenheten beboelig (hyresvärden har trots påstötningar inte varit intresserad av att göra något åt värmen öht) står jag alltså för. LÄMNA DÄRMED EVENTUELLA SYNPUNKTER KRING DETTA UTANFÖR TRÅDEN TACK! DS

Permalänk
Medlem

Tycker det låter märkligt att ditt kranvatten är 11 grader på sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gjorde något väldigt snarlikt, för att inte säga exakt likadant som din första idé, under min studietid, då jag bodde på 18 kvm. Lägenheten hade fönstren i sydväst, solen låg på i princip hela dagen till nedgång. Temperaturrekordet när jag var borta och inte gjorde nåt åt saken var 36 grader om jag inte missminner mig, hade en såndär digital min/maxtermometer.

Småbilskylare med integrerad 12VDC-fläkt, en adapter som orkade driva fläkten, och kallvatten från kranen, funkade faktiskt skitbra. Det såg ut som fan, och bullrade därefter, men svalt blev det, överdriver inte om jag säger att min lägenhet var närmare 10 grader svalare än grannarnas under värmeböljorna.

Det blev förstås kondensfest. Inget större problem när man bor i en studentlägenhet med trinettkök dock, och kan ha hela baletten parkerad på diskbänken och ändå få svalkan i det enda rummet där man vill ha den. Du som har lite större lär väl få hantera det på nåt annat vis, men räkna med kondens

Givetvis kommer det leda till en svalare lägenhet att dra in luft utifrån när utetempen är lägre än innetempen. Det där är dessutom lätt att automatisera, hade låtit en enkel OP-krets som jämför en resistiv tempgivare inomhus mot en likadan utomhus, möjligen med någon grad eller två hysteres, styra det där. Förmodar dock att det är nog rätt ineffektivt med ett extrasystem som gör det, kranvattnet lär vara svalare än utetempen typ hela natten under de där månadena när vädret närmar sig tropiskt.

Undvik att mixtra med självdragsventilationen. Förutom att det inte kommer ge något särskilt är det förstås en moralisk fråga. Även om grannarna inte kommer fatta att deras lägenheter blir varmare pga dina byggen, så kommer de märka av matoset, och undra över det. Förvisso kommer du väl aldrig "åka dit" för det, men någon slags moraltänk får man väl ändå ha kan jag tycka.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Visst det skulle fungera att göra som du säger.

MEN, att slösa vatten på en sån sak är inget att rekommendera under torka, risken kan ju vara att man förstör för så många på grund av det.

Kan ju nämna att en grannarna i min brors hyreshus hade en läckande toalett som han inte sa till ägarna att fixa, för den enligt han "läkte ändå så lite", gjorde så att deras brunn torkade ut.

Så nej, slösa inte på vattnet för sådana saker.
Och skulle alla tänka att göra som du, så finns det ingen som får något vatten. Tänk hur trevligt att inte kunna ta en dusch i värmen eller ha något vatten att dricka..

Permalänk
Avstängd

Man kanske kunde göra en cirkulerande slinga i ett bad med någon köldblandning?

Själv brukar jag öppna dörren in till logen, ganska mysig på ett sätt, kan göra det de gånger man är själv iaf... ha ha!
Skall gå att köra värmepumpen så att den kyler, men var för snål att göra det förra sommaren.

En fläkt som drar ut luften gör faktiskt viss skillnad.

En grej jag länge velat hitta något svepskäl till att bygga är en värmeväxlare på datorn och en kylare utomhus, tex en ombyggd gammal bilkylare och detta system fyllt med glykol, sedan kan man köra in värmen inomhus på vintern tänkte jag.

Tror faktiskt jag skall investera i en liten kompaktvärmeväxlare om man får pengar över längre fram så att man kan köra den mot ett gammalt element eller liknande, mest för att det vore ballt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Hej!

Tänkte vara lite proaktiv inför sommaren denna gång och implementera någon form av aktiv kyllösning redan nu, innan hela samhället förvandlats till en flämtande zombiehord som vacklar genom köplador stönandes "cold.. coooooold.."

Läget:

35 kvm hyreslägenhet (så inga fasta installationer) i stenöken. Huskroppen blir rejält varm under värmebölja.
"Självdragsventilation" = dvs noll drag vid hetta.
Fönster - och balkong - enbart i en riktning, med sol från ca 12-20.
Vanlig rund ventil ut i skafferiet samt smal ventil under fönster i rum finns.
Rätt begränsad budget.

Förra sommaren installerade jag solfilm på samtliga fönster vilket gjorde stor skillnad.

Jag hade också för vana att hålla fönstren stängda så fort yttertemp nådde över innetemp på morgonen och sen öppna allt på kvällen när det motsatta gällde och ställa bordsfläkt i balkongdörren för att dra in sval luft hela nätterna. Cirkulationen kändes ändå väldigt måttlig och det var ofta uppåt/kring 30C inne, med kanske nedåt 27/28 best case på morgonkvisten. Utluften kan ju inte ha varit direkt imponerande kanske.

Alltså aktiv kyla.

Det första jag har tänkt är att bygga en DIY variant av billig bilkylare + lämpliga fläktar, se t.ex här. MEN jag tänker mig att den står på diskbänken och att kallvatten (ca 11C när det var som varmast) konstant leds in via slang från uttag för bänkdiskmaskin på köksblandaren och rinner ut via slang i vasken.

Sen väljer man billiga våtrumsfläktar och driver från jordade uttag i armaturen i bänkskåpet.

Designen i länken - med ett plasttråg på baksidan, fäst med buntband, och fläktarna i överkant på detta - verkar vettig. Kondens lär bildas på kylaren och om man sätter tråget så att det sticker ned ett par cm i underkant kan ev. kondens i tråget rinna av även den vägen.

Skulle det bildas så mycket kondens att det blir sjö på diskbänken får man väl ställa något tråg under med avledning ned i vasken intill.

Förstår jag det hela rätt innebär detta att man får en luftavfuktande effekt på köpet? Eller blir det problem i och med att systemet inte är slutet, dvs vatten rinner fritt ned i avloppet? I så fall så lång avrinningsslang som möjligt, ev. med ett hål taget i gallret i vasken?

Den borde ju inte behöva låta jättemycket (53db, ungefär som en bordsfläkt vilket jag körde dygnet runt förra sommaren) och därmed gå att köra i princip dygnet runt. Särskilt om man dels ser till att montera fläktarna så att minimalt med vibrationer överförs till resten av konstruktionen - kanske med en ring av liggunderlag etc och ställer det hela på någon form av gummifot för att undvika vibrationer i diskbänk?

Luftflödet skulle gå rakt mot köksdörren och sängen ca 5 meter bort.

Någon som har koll på om denna variant skulle ge rimlig kyleffekt givet en temperaturskillnad på ca 20C mellan vatten och luft och ett luftflöde (genom fläktarna iaf) på knappa 200 kubikmeter/timme?

En annan tanke:

- I och med att det känns som att ventilationen även nattetid blev rätt usel, skulle det vara någon poäng att blåsa ut luft genom tex ventilen i skafferiet för att kunna dra in mer relativt sval nattluft genom balkongdörr? Alternativt dra ett flexibelt kanalrör och suga ut luft från precis under taket i rummet (där jag sover) genom balkongdörrens överkant samtidigt som en fläkt längre ned blåser in sval luft? Utluften via "självdrag" känns som sagt tveksam när allt - tex taket.. - lär vara väl uppvärmt, varför det är svårt att få in sval luft när man inte har möjlighet till naturligt korsdrag.

PS. I förebyggande syfte: Jag betalar inte för vatten efter förbrukning, som enpersonshushåll gör jag sannolikt av med betydligt mindre än den schablon jag betalar för genom hyran och min klimatpåverkan över lag är betydligt lägre än genomsnittet. Denna extra vattenförbrukning under några veckor om året för att göra lägenheten beboelig (hyresvärden har trots påstötningar inte varit intresserad av att göra något åt värmen öht) står jag alltså för. LÄMNA DÄRMED EVENTUELLA SYNPUNKTER KRING DETTA UTANFÖR TRÅDEN TACK! DS

Har du en fläkt på 0.18-0.37 kW så borde du kunna få ~1-2 kW kyleffekt med en kylare i den storleken och ett delta T på 10 grader, troligen lite lägre då du inte kommer ha så högt vattenflöde.

För att säga mer exakt måste man ha data på kylflänsen samt fläkt och flöde.

Följande datablad skulle kunna ge en fingervisning:
https://universalhydraulik.com/products-solutions/heat-exchan...

Borde man inte kunna bugga en reservoir där man återcirkulerar vattnet, och ha ett litet tillflöde för att hålla ner temperaturen på kylvattnet. Tänk att man fyller vasken som man har pumpen i och sedan återleder vattnet till vasken, sedan ha man ett lågt flöde från kranen som fyller på, det "överblivna" vattnet rinner ut genom översvämningsskyddet. Med fördel kan man sätta en bit slang på kranen som leder det kalla vattnet till botten på vasken samt tar bort skval-ljudet.

Permalänk
Medlem

Onödigt slöseri med vatten.
Du är ju dessutom uppe i 1000 spänn bara på delarna.
lägg undan lite pengar innan sommaren och köp en mobil AC istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Defender:

Onödigt slöseri med vatten.

Precis vad jag också tänkte, riktigt slöseri.

Bara för att du själv inte kanske betalar för vattnet - utan detta "ingår" i hyran, är det inte schysst att bara spola ut det timme in och timme ut för din hyresvärd får ju pröjsa - samt att det ofta råder bevattningsförbud under högsommaren / man skall vara sparsam med vattenförbrukningen då det råder brist med tanke på värmen.

Sådär ja, nu fick jag låtit riktig vuxen och som en pappa.
... Men, jag menar det - det är naturens resurser som vi alla skall dela på.

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför inte be din lokala kyltekniker installera en AC med utomhusdel istället?

Permalänk
Medlem

Låter som ett otroligt slöseri med rent vatten. Så jag hade nog köpt en AC som gick att flytta runt istället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Tycker det låter märkligt att ditt kranvatten är 11 grader på sommaren.

Mätte, eftersom jag filade på idén mot slutet av värmeböljan.

Skrivet av kaput:

...överdriver inte om jag säger att min lägenhet var närmare 10 grader svalare än grannarnas under värmeböljorna.

Låter ju lysande! Tack för erfarenheten!

Skrivet av kaput:

Det blev förstås kondensfest. Inget större problem när man bor i en studentlägenhet med trinettkök dock, och kan ha hela baletten parkerad på diskbänken och ändå få svalkan i det enda rummet där man vill ha den.

Faktiskt precis vad jag tänkte mig, med tanke på att kylaren kommer att vara riktad rakt mot dörren ut i rummet.

Skrivet av kaput:

Givetvis kommer det leda till en svalare lägenhet att dra in luft utifrån när utetempen är lägre än innetempen. Det där är dessutom lätt att automatisera, hade låtit en enkel OP-krets som jämför en resistiv tempgivare inomhus mot en likadan utomhus, möjligen med någon grad eller två hysteres, styra det där.

Cool! Kan du översätta det där till länkar till budgetprodukter på Biltema/Kjell etc? ;p
Tänker att det kanske kan vara en vettig grej att köra separat nätter när det inte är så varmt att vattenkylan behövs.

Skrivet av kaput:

Undvik att mixtra med självdragsventilationen.

Nä, det hade jag inte tänkt. Däremot kanske få till aktiv cirkulation av jämförelsevis sval nattluft - genom fönster/väggventil - iom att jag misstänker att självdraget är obefintligt.

Skrivet av mattoys:

Har du en fläkt på 0.18-0.37 kW så borde du kunna få ~1-2 kW kyleffekt med en kylare i den storleken och ett delta T på 10 grader, troligen lite lägre då du inte kommer ha så högt vattenflöde.

För att säga mer exakt måste man ha data på kylflänsen samt fläkt och flöde.

Följande datablad skulle kunna ge en fingervisning:
https://universalhydraulik.com/products-solutions/heat-exchan...

Tack för feedback! Min tyska är dock rasslig och mina VVS-skillz obefintliga.

Fläktarna jag länkade till är vad jag förstår på max 2x14 W och luftflöde på 2x95 m³/h
Med vattentemp 11 och inomhustemp 28+ som det var förra sommaren blir ju tempdiffen (Delta T?) kanske högre, även om jag antar att man inte kan räkna med att hela kylelementet håller lika låg temp som vattnet?

Skulle det gå att översätta infon ovan till dummyspråk av typen "i vilken bollpark hur mycket svalare kan man tänka sig att min 35 kvm lägenhet skulle kunna bli med denna design"?

Gällande reservoir är det ju så att jag kommer att använda diskbänk och vask för deras avsedda ändamål. Tänkt kylare tar väl upp en max 20 cm vid väggen. Alltså mindre lämpligt att fylla vasken som reservoir. Min tanke är att helt enkelt köra lägsta nödvändiga vattenflöde. Plus något i stil med slang så man slipper skval.

Tjoff!

/Narco

Permalänk
Medlem

@Narcoleptic
Kul tråd , jag gjorde en egen AC.
Blir ganska varmt hos mig också ( eller brukade bli )

Använde Dessa youtube video's som mall, sen köpte jag egna saker och byggde ihop min egen AC
https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis
https://www.youtube.com/watch?v=TpqUr6bEYOs
Fungerar klockrent

Kan posta bilder mot helgen hur de blev

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

det som kan hända vid slöseri av vatten är nog att hyresvärden slår av vattnet vid vissa tillfällen tex nätter...

fundera på en riktig AC. när jag bodde i lägenhet med samma problem så satte jag upp folie på ca halva fönstren och det blev mycket bättre.

bor nu i hus men grannen sågade förra året av okänd anledning ned sin stora och skuggivande gran mot vårt sovrumsfönster så nu sitter det folie där med

sen har vi värmepumpar som fungerar mycket bra på sommaren. hade ca konstant 20c inne förra sommaren, mycket trevligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Cool! Kan du översätta det där till länkar till budgetprodukter på Biltema/Kjell etc? ;p
Tänker att det kanske kan vara en vettig grej att köra separat nätter när det inte är så varmt att vattenkylan behövs.

Hehe, vill du ha nåt mer eller mindre färdigt som bara är att koppla in, finns det gott om folk på forumet som har mycket bättre koll än jag. Det finns så otroligt många sätt att lösa det där

En jämförarkrets är dock inte jättesvår att slänga ihop, särskilt så då du bara vill att den ska göra omslag när det är varmare inomhus än utomhus, och skiter totalt i vilka de absoluta temperaturerna råkar vara

----

Det är förresten en hel del miljörelaterad kritik mot idén i tråden. Det skulle vara intressant med någon slags uppskattning där man jämför:

1) "Ful-AC":

- Begagnad bilkylare med integrerad fläkt, plockad på skroten. Ingen nyproduktion krävs.
- Lite plastslangar, lär man väl inte återvinna, blir nya grejor.
- Några rördelar + en och annan slangklämma, lär bli nya grejor också.

- Förbrukningen lär landa kring några liter kallt kranvatten i minuten, samt något hundratal watt el för fläkten om man kör den på full spänning, vilket man inte kommer göra om man vill stå ut i att vara i samma rum i längden.

Kranvatten kostar väl mellan tumme och pekfinger någon krona kubikmetern för slutkonsument, vilket ger ett hum om att miljöpåverkan för framställa det ändå inte kan vara så enorm. Det ska täcka driftskostnader för distributionsnät och avlopp/omhändertagandeinfrastruktur också.

2) Portabel AC

- Nyproduktion bestående av 20-30 kilo blandad metall, plast, elektronik etc,
- Kylmedia som i bästa fall kan omhändertas vid återvinning, men har en förmåga att sippra ut över tid, även ur slutna system. AC-aggregat kasseras ofta pga detta. Inga jättemängder, men ändå.

- Förbrukar väl någon kilowatt högvärdig energi i form av el. Väldigt svårt att göra en bedömning av miljöpåverkan utifrån priset här, utan att skaffa sig koll på alla skatter och pålagor.

Har förstås missat en massa parametrar - på väg i säng och har inte på något vis funderat klart - men det skulle faktiskt inte förvåna mig särskilt mycket alls om det i slutändan visade sig att ful-ACn var det miljövänligare alternativet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Visst, det kan vara roligt med projekt och konstruera saker osv. men varför inte bara köpa en portabel AC?

Den kommer du att ha användning för varje sommar oavsett var och hur du bor. Förutom riktig kyla så får man oftast en acceptabel ljudnivå, valbar temperatur, fjärrkontroll, timer, sleep-funktion, avfuktning osv.

Vissa märken har 5 års garanti, säg att den håller mellan 5 och 10 år så blir det enligt mig en väldigt billig investering för att få behaglig temperatur inomhus (och för att slippa ha en bilkylare i köket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kranvatten kostar väl mellan tumme och pekfinger någon krona kubikmetern för slutkonsument, vilket ger ett hum om att miljöpåverkan för framställa det ändå inte kan vara så enorm. Det ska täcka driftskostnader för distributionsnät och avlopp/omhändertagandeinfrastruktur också.

Ta det du tror ovan gånger 10-15 ggr så är du på den nivån som faktureras husvärden - där ja bor kostar kommunalt vatten 18:- kubiken

vatten är inte så billig som du tror bara för att du aldrig sett fakturan... - och vad vatten kostar i rörlig avgift går att slå fram på nästan ingen tid mha google och beroende var runt sverige så varierar det mellan 10 - 20 :-/m^3

till detta kommer din uppskattade 1l/min vara väldigt underskattad volym, jag skulle nog gissa på 5 liter/minuten snarare när det kommer till kritan...

med andra ord 50 - 75 ggr mer kostnad än du uppskattar det till...

Citat:

2) Portabel AC

- Nyproduktion bestående av 20-30 kilo blandad metall, plast, elektronik etc,
- Kylmedia som i bästa fall kan omhändertas vid återvinning, men har en förmåga att sippra ut över tid, även ur slutna system. AC-aggregat kasseras ofta pga detta. Inga jättemängder, men ändå.

- Förbrukar väl någon kilowatt högvärdig energi i form av el. Väldigt svårt att göra en bedömning av miljöpåverkan utifrån priset här, utan att skaffa sig koll på alla skatter och pålagor.

Också felaktig antagande att de skulle läcka, är det inte rena mekaniska skador och därmed läcka så finns det mesta kvar.
sådana maskiner har inge problem att hålla full laddning i 20 år och också fungera med full kapacitet efter 20 år. Funkar de inte så är det ofta andra orsaker än läckage. BIL-AC däremot - det är tamefasen designat för att gå hål inom 10 år och en full laddning ut utan skruppler - nu har man förvisso också bytt köldmedel där men den har lägre verkningsgrad medans den används i fordonet och är inte helt problemfri för naturen heller om den läcker ut - och det gör det.

Hur många kWh en sådan portabel AC-maskin förbrukar på sommaren är nästan inget gentemot vad som dras på vinter för uppvärmning - även med värmepumpar och för så länge sedan var det inte problem med hela uppsättningar med GPU-kort för cryptopengar och då var det fasen inga funderingar på miljöpåverkan där inte - bara om man tjänade mer än vad strömmen kostade typ - fast man bara gjorde lågkvalikativ värme av högkvalikativ ström hela tiden typ. Maskiner med HCF håller på att utfasas (och man använder istället propan (R290) som köldmedel) så problemet blir allt mindre och det mesta med HCF-fyllning är från uppdämd lager av maskiner sålda under många år hos användare som ännu fungerar och det kan dröja många år till innan de sista körs till återvinningen.

Var tro du pumparna som driver fram vattnet till dig och bortför vattnet från dig drar i det stora hela - ja det är inte oväsentligt i el, det är också nedlagt ganska mycket arbetet på vattnet för att det skall vara i drickstandard och som du bara låter gå direkt i avloppet, så det är resusrslösri på något som inte alls är självklart finns på stora delen av jorden - rent vatten!.

I det avseendet är energiförbrukning för aktiv AC ett mindre miljöpåverkan än att hälla en massa utmärkt dricksvatten rakt i avloppet utan att användas till något vettigt på vägen - hade du åtminstone duschat i det hela tiden med din kropp i det iskalla vattnet så skulle jag inte gnälla...

Permalänk
Medlem

Ser mer att du har två alternativ.

1) Riktig AC med utedel, detta inkluderar såklart (luft/luft) värmepumpar.

2) Evaporativ luftkylare som kan förbruka upp mot 2-5 l/h vatten.

Portabel AC är för riktigt små rum, och dessutom riskerar du dra in luft via frånluftsventilerna eftersom ACn måste dumpa värmen via sin frånluftsslang.

Permalänk

SCHAS PÅ ER! :p

Ok, då tar vi det en andra - och sista - gång:

Denna tråd - skapad av mig - är INTE avsedd för diskussion av miljö-, etiska- etc aspekter av ett sådant här projekt!

Den är avsedd för diskussion av de TEKNISKA aspekterna! Min av forumkultur är att det är ofint att gå off topic, särskilt mot trådskaparens uttryckliga önskan. Vill någon däremot starta en separat tråd för att avhandla dessa aspekter står det givetvis denne fritt.

Dessutom - om någon antyder re: bitcoinmining ovan - var är miljöaspekterna i övriga trådar? Detta är ett forum där det frekvent diskuteras vilka splitternya elektronikprodukter (som har EXTREM miljöpåverkan över lag - inklusive enorma mängder färskvatten, i regel på ställen där försörjningen är betydligt skörare än i Sverige) man ska ersätta sina nästan splitternya dito med för att uppnå ofta minimala rena lyxeffekter, som lite högre FPS i gaming etc.

När jag som barnfri, bilfri, mycket sällan flygande (=way mindre klimatavtryck än most anyone i vårat samhälle) undersöker ett sätt att åstadkomma det jämförelsevis basala behovet att kunna VARA - och inte minst SOVA - i min bostad under väderförhållanden som numera kan komma att vara i veckor i stöten är det rätt märkligt att miljöaspekten plötsligt blir extremt viktig för vissa.

När det gäller huruvida det är oschysst mot hyresvärden att använda vatten för kylning på detta vis är det alltså samma hyresvärd som gjort nada åt att jag hade 36 C hemma. Solfilm fick jag liksom ordna med själv. Med flera måttligt "schyssta" beteenden vi inte behöver ta här.

Till det kommer att man som hyresgäst visst BETALAR för vatten - med ett schablonbelopp i hyran. Om ni som bekymrar er så nu skulle ta och gissa vilt, tror ni då att min hyresvärd (ett stort bolag med tusentals hyresgäster) ser till att lägga denna schablon så att det täcker deras totala utgifter med marginal eller lägger sig på ett absolut minimum så de går back så fort en lågkonsument som jag - utan vare sig tvättmaskin eller badkar - plötsligt gör av med några kubik mer?

Var och en förstår nog egentligen själv att jag, som varit hyresgäst under många år, redan betalat för det vatten jag skulle göra av med i en sådan här anläggning många gånger om. Dessutom är det inte som att hyreskontraktet anger hur mycket vatten man får använda eller till vilka ändamål. Så, oschysst? Nä.

Avslutningsvis: SLUTA ALLTSÅ DISKUTERA DETTA I DENNA TRÅD TACK! Starta för all de en egen tråd i det syftet om du vill, men - ärligt talat - då kanske du skulle börja med att krascha ca 1000 hårdvarutrådar och skriva "det bästa grafikkortet (etc etc) är det du redan har - FÖR MILJÖN!" Todiloo!

Permalänk

Åter till saken!

Det mesta jag undrar framgår av bilden ovan, för ökad tydlighet och sammanhang. Alla bidrag mottages tacksamt!

Solfilm har jag som sagt redan, fast monterad värmeväxlare/AC är inte aktuellt i en hyresrätt, evaporativa kylare ökar vad jag förstår luftfuktigheten markant vilket är motsatsen till vad som eftersöks här (och iom kondens på kylelementet borde ske med planerad design - dvs avfuktning)?

Portabla AC tenderar vad jag kan se att hamna ca 10 dB högre i buller (=mycket näör man ska sova!), samt kommer antingen dra in varm uteluft (om de blåser ut kondens och varmluft - vilket också verkar bli bökigt med slang via fönster etc) eller innehålla en kondensvattenbehållare som kräver tömning (=konstant tillsyn eller avbrott). Är också dyrare, drar el som kostar och går sannolikt sönder snabbare. Oekonomiskt.

Det realistiska alternativ jag kan se vore en TVÅDELAD portabel AC, där utedelen ställs på balkong och kylmediumslang och el helst dras genom tilluftsventil 2, under fönstret. Då borde bullret inomhus komma ned. Buller ute bör vara ok iom att jag bor i stan och det finns gott om AC hos företag i samma/intilliggande fastighet/er. Frågan om kondensvattenbehållare kvarstår dock vad jag förstår för dessa?

Dessutom verkar även detta bli markant dyrare och jag har svårt att hitta särskilt många dylika mackapärer öht när jag söker.
Råd och länk till lämplig sådan för jämförelse hur som helst välkomna!

That's it for now!

/Narco

Permalänk
Avstängd

Ska inte hyresvärden rycka in om det blir för varmt i bostaden och åtgärda problemet?

Dvs de ska köpa en riktig AC som finns inom industrin, såna för 8000-10000:- klassen.

Eller har dessa rättigheter försvunnit pga bostadsbristen i Sverige och pga efterfrågan på tak över huvudet har hyresföreningarna mycket mer luft under vingarna och kan ducka för dessa krav de ska utföra för boendens trivsel?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

De kommer undan under "tillfällig" värmebölja och ignorerar. Lär dröja innan detta ändrar sig. Själv är bäste dräng..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förfyllda system får inte säljas i EU längre. Du har alltså inget annat val än att gå till din kyltekniker.

Kondensvatten går med slang utomhus, utedelen/kondensorn kan stå på balkongen. Skaffa tillåtelse av värden och installera, eller kör med luftkylare.

Med portabel AC riskerar du att dra in luft från frånluften, alltså i praktiken andra lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Ok, då tar vi det en andra - och sista - gång:

Denna tråd - skapad av mig - är INTE avsedd för diskussion av miljö-, etiska- etc aspekter av ett sådant här projekt!

Den är avsedd för diskussion av de TEKNISKA aspekterna! Min av forumkultur är att det är ofint att gå off topic, särskilt mot trådskaparens uttryckliga önskan. Vill någon däremot starta en separat tråd för att avhandla dessa aspekter står det givetvis denne fritt.

Dessutom - om någon antyder re: bitcoinmining ovan - var är miljöaspekterna i övriga trådar? Detta är ett forum där det frekvent diskuteras vilka splitternya elektronikprodukter (som har EXTREM miljöpåverkan över lag - inklusive enorma mängder färskvatten, i regel på ställen där försörjningen är betydligt skörare än i Sverige) man ska ersätta sina nästan splitternya dito med för att uppnå ofta minimala rena lyxeffekter, som lite högre FPS i gaming etc.

När jag som barnfri, bilfri, mycket sällan flygande (=way mindre klimatavtryck än most anyone i vårat samhälle) undersöker ett sätt att åstadkomma det jämförelsevis basala behovet att kunna VARA - och inte minst SOVA - i min bostad under väderförhållanden som numera kan komma att vara i veckor i stöten är det rätt märkligt att miljöaspekten plötsligt blir extremt viktig för vissa.

När det gäller huruvida det är oschysst mot hyresvärden att använda vatten för kylning på detta vis är det alltså samma hyresvärd som gjort nada åt att jag hade 36 C hemma. Solfilm fick jag liksom ordna med själv. Med flera måttligt "schyssta" beteenden vi inte behöver ta här.

Till det kommer att man som hyresgäst visst BETALAR för vatten - med ett schablonbelopp i hyran. Om ni som bekymrar er så nu skulle ta och gissa vilt, tror ni då att min hyresvärd (ett stort bolag med tusentals hyresgäster) ser till att lägga denna schablon så att det täcker deras totala utgifter med marginal eller lägger sig på ett absolut minimum så de går back så fort en lågkonsument som jag - utan vare sig tvättmaskin eller badkar - plötsligt gör av med några kubik mer?

Var och en förstår nog egentligen själv att jag, som varit hyresgäst under många år, redan betalat för det vatten jag skulle göra av med i en sådan här anläggning många gånger om. Dessutom är det inte som att hyreskontraktet anger hur mycket vatten man får använda eller till vilka ändamål. Så, oschysst? Nä.

Avslutningsvis: SLUTA ALLTSÅ DISKUTERA DETTA I DENNA TRÅD TACK! Starta för all de en egen tråd i det syftet om du vill, men - ärligt talat - då kanske du skulle börja med att krascha ca 1000 hårdvarutrådar och skriva "det bästa grafikkortet (etc etc) är det du redan har - FÖR MILJÖN!" Todiloo!

Säg vad du vill, men bli inte för förvånad om Polisen / hyresvärden dyker upp efter tips
Vad du anser spelar absolut ingen roll då din åsikt verkar vara lite skev.

Det finns väl dessutom forumregler som inte tillåter uppmaning eller planering av brott så jag tycker att tråden borde stängas.

Du tycker det är ofint att folk klagar på din FORUMTRÅD när du planerar att begå brott/regelbrott på andra människors bekostnad.

Maken till hyfs allstså.

" Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning."

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag har inga synpunkter på hur din lösning skulle påverka miljön, jag tänkte mest att en portabel AC skulle vara så mycket smidigare och effektivare och ingen större investering. Jag har själv en sådan i en lägenhet och tycker att det fungerar bra.
Har man kört den under dagen har den kylt ner sovrummet tillräckligt för att man ska kunna ha den avstängd eller i alla fall i sov-läge under natten. Det tar typ en vecka innan kondensvattenbehållaren blir full och då stänger den av sig så man behöver inte vara rädd för översvämning. Alternativt kan man ansluta en slang och leda bort vattnet.

Typ Elgiganten har ju 30 dagars öppet köp så du skulle kunna prova en AC i en månad och även mäta upp strömförbrukningen om du är orolig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Hej!

Tänkte vara lite proaktiv inför sommaren denna gång och implementera någon form av aktiv kyllösning redan nu, innan hela samhället förvandlats till en flämtande zombiehord som vacklar genom köplador stönandes "cold.. coooooold.."

Läget:

35 kvm hyreslägenhet (så inga fasta installationer) i stenöken. Huskroppen blir rejält varm under värmebölja.
"Självdragsventilation" = dvs noll drag vid hetta.
Fönster - och balkong - enbart i en riktning, med sol från ca 12-20.
Vanlig rund ventil ut i skafferiet samt smal ventil under fönster i rum finns.
Rätt begränsad budget.

Förra sommaren installerade jag solfilm på samtliga fönster vilket gjorde stor skillnad.

Jag hade också för vana att hålla fönstren stängda så fort yttertemp nådde över innetemp på morgonen och sen öppna allt på kvällen när det motsatta gällde och ställa bordsfläkt i balkongdörren för att dra in sval luft hela nätterna. Cirkulationen kändes ändå väldigt måttlig och det var ofta uppåt/kring 30C inne, med kanske nedåt 27/28 best case på morgonkvisten. Utluften kan ju inte ha varit direkt imponerande kanske.

Alltså aktiv kyla.

Det första jag har tänkt är att bygga en DIY variant av billig bilkylare + lämpliga fläktar, se t.ex här. MEN jag tänker mig att den står på diskbänken och att kallvatten (ca 11C när det var som varmast) konstant leds in via slang från uttag för bänkdiskmaskin på köksblandaren och rinner ut via slang i vasken.

Sen väljer man billiga våtrumsfläktar och driver från jordade uttag i armaturen i bänkskåpet.

Designen i länken - med ett plasttråg på baksidan, fäst med buntband, och fläktarna i överkant på detta - verkar vettig. Kondens lär bildas på kylaren och om man sätter tråget så att det sticker ned ett par cm i underkant kan ev. kondens i tråget rinna av även den vägen.

Skulle det bildas så mycket kondens att det blir sjö på diskbänken får man väl ställa något tråg under med avledning ned i vasken intill.

Förstår jag det hela rätt innebär detta att man får en luftavfuktande effekt på köpet? Eller blir det problem i och med att systemet inte är slutet, dvs vatten rinner fritt ned i avloppet? I så fall så lång avrinningsslang som möjligt, ev. med ett hål taget i gallret i vasken?

Den borde ju inte behöva låta jättemycket (53db, ungefär som en bordsfläkt vilket jag körde dygnet runt förra sommaren) och därmed gå att köra i princip dygnet runt. Särskilt om man dels ser till att montera fläktarna så att minimalt med vibrationer överförs till resten av konstruktionen - kanske med en ring av liggunderlag etc och ställer det hela på någon form av gummifot för att undvika vibrationer i diskbänk?

Luftflödet skulle gå rakt mot köksdörren och sängen ca 5 meter bort.

Någon som har koll på om denna variant skulle ge rimlig kyleffekt givet en temperaturskillnad på ca 20C mellan vatten och luft och ett luftflöde (genom fläktarna iaf) på knappa 200 kubikmeter/timme?

En annan tanke:

- I och med att det känns som att ventilationen även nattetid blev rätt usel, skulle det vara någon poäng att blåsa ut luft genom tex ventilen i skafferiet för att kunna dra in mer relativt sval nattluft genom balkongdörr? Alternativt dra ett flexibelt kanalrör och suga ut luft från precis under taket i rummet (där jag sover) genom balkongdörrens överkant samtidigt som en fläkt längre ned blåser in sval luft? Utluften via "självdrag" känns som sagt tveksam när allt - tex taket.. - lär vara väl uppvärmt, varför det är svårt att få in sval luft när man inte har möjlighet till naturligt korsdrag.

PS. I förebyggande syfte: Jag betalar inte för vatten efter förbrukning, som enpersonshushåll gör jag sannolikt av med betydligt mindre än den schablon jag betalar för genom hyran och min klimatpåverkan över lag är betydligt lägre än genomsnittet. Denna extra vattenförbrukning under några veckor om året för att göra lägenheten beboelig (hyresvärden har trots påstötningar inte varit intresserad av att göra något åt värmen öht) står jag alltså för. LÄMNA DÄRMED EVENTUELLA SYNPUNKTER KRING DETTA UTANFÖR TRÅDEN TACK! DS

Av ren nyfikenhet så undrar jag vart du fick tag i bra solfilm?
Sugen på sånt jag med då min högsta reggade temperatur i lägenheten jag bor i atm (studentlgh) var på 48c. Så gör i princip allt för att sänka temperaturerna!

Byggde själv en minikylare som är baserad på två pc fläktar fastsatta i en större burk, en för utsug och en för insug. I själva burken la jag alltid frysta kylklamrar. Funkade sjukt bra förutom det faktumet att klamrarna "smälter" på kort tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowwops:

Av ren nyfikenhet så undrar jag vart du fick tag i bra solfilm?
Sugen på sånt jag med då min högsta reggade temperatur i lägenheten jag bor i atm (studentlgh) var på 48c. Så gör i princip allt för att sänka temperaturerna!

Byggde själv en minikylare som är baserad på två pc fläktar fastsatta i en större burk, en för utsug och en för insug. I själva burken la jag alltid frysta kylklamrar. Funkade sjukt bra förutom det faktumet att klamrarna "smälter" på kort tid...

Med den temperaturen bör du få det fixat av hyresvärden. Jag har oftast 27-29 grader på sommrarna (i somras hade jag 31-33 pga hög värme). Jag ångrade skarpt att jag aldrig köpt den där portabla ACn jag funderat på så jag kommer hålla utkik efter en sådan och ha i sovrummet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Jag har inga synpunkter på hur din lösning skulle påverka miljön, jag tänkte mest att en portabel AC skulle vara så mycket smidigare och effektivare och ingen större investering. Jag har själv en sådan i en lägenhet och tycker att det fungerar bra.
Har man kört den under dagen har den kylt ner sovrummet tillräckligt för att man ska kunna ha den avstängd eller i alla fall i sov-läge under natten. Det tar typ en vecka innan kondensvattenbehållaren blir full och då stänger den av sig så man behöver inte vara rädd för översvämning. Alternativt kan man ansluta en slang och leda bort vattnet.

Typ Elgiganten har ju 30 dagars öppet köp så du skulle kunna prova en AC i en månad och även mäta upp strömförbrukningen om du är orolig för det.

Rummet är lite för stort för en portabel ac i hans fall skulle jag nog säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Säg vad du vill, men bli inte för förvånad om Polisen / hyresvärden dyker upp efter tips
Vad du anser spelar absolut ingen roll då din åsikt verkar vara lite skev.

Det finns väl dessutom forumregler som inte tillåter uppmaning eller planering av brott så jag tycker att tråden borde stängas.

Du tycker det är ofint att folk klagar på din FORUMTRÅD när du planerar att begå brott/regelbrott på andra människors bekostnad.

Maken till hyfs allstså.

" Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning."

Då funkar det utmärkt att anmäla tråden och låta en mod avgöra det istället för att kladda ner andra personers trådar.

Annars kan vi lika gärna gå off topic på varje tråd, skita i OPs fråga och hänvisa till whatever. Vilda västern.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Förfyllda system får inte säljas i EU längre. Du har alltså inget annat val än att gå till din kyltekniker.

Ah, det lär ju förklara det nagra resultatet då jag Googlat. Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd:
Jo jag hörde av mig till dem när det var som värst, men dem gjorde nada. Händer det igen så blir det att kontakta folkhälsomyndigheten!