Borderlands 3 släpps den 13 september – blir exklusivt för Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

#HYPE
Får man se till o skaffa Epic launcher då.
Snart en launcher per spel.... synd att steam är så giriga, annars hade man kanske klarat sig med 1 :}

Ja shit vad giriga, samma split som är standard i nästan alla digitala storefronts.
Tycker jag att 20% vore mer fair? sure.
Innan någon annan launcher leder utvecklingen av funktioner så känns det inte speciellt obefogat att ta betalt därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det var väldigt irreterande, ingen linux version då, och ingen chans att köra det genom proton. Då blir det inget köp för mig tyvärr, jag som såg framemot det.

Precis vad jag tänkte med. Epic Games Store? Nej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@N4kame0: För dig som gillar och utnyttjar fler Steamfunktioner än mig har jag inga problem att förstå att du vill koncentrera ditt bibliotek där. Men själv känner jag som sagt avsmak för plattformen och dess coola funktioner (även om de varit omtänksamma nog att låta mig manuellt tacka nej och bocka bort och stänga av all junk jag inte bett om när jag nu köper ett spel istället för att smärtfritt segla på de sju haven). Om någonting mer ändamålsenligt avskalat börjar norpa nysläpp som Borderlands 3 blir jag därför bara glad!

Det bästa av alla världar vore självklart valfrihet så vi båda kan bli nöjda, men eftersom jag ogillar Steam så klagar jag inte över att Epic slår sig fram.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bästa av alla världar vore självklart valfrihet så vi båda kan bli nöjda, men eftersom jag ogillar Steam så klagar jag inte över att Epic slår sig fram.

@Wladir: Absolut valfrihet vore det bästa. Dock klagar jag på hur Epic slår sig fram, eftersom det är skadligt för kunder i längden.

Rekommenderar att du går in och ändrar inställningarna så får du det mer avskalat som du efterfrågar, tar ca 1 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nej, det är en fri marknad där Epic gett säljaren det högsta budet och därmed får sälja produkten de köpt upp. Valve eller vilket annat företag som helst skulle kunna buda över/bättre än Epic och istället få sälja produkten.

Knappast monopol utan uppenbarligen en fri marknad.

Hahaha, vilket skitsnack. En fri marknad innebär att man själv väljer var man vill köpa produkten. Vilken återförsäljare man föredrar. Att ett företag köper ensamrätt till att sälja produkten är monopol för ens möjlighet att välja försvinner. De kan då själva sätta de priser de vill utan konkurrens.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Är en fri marknad för dem att köpa ensamrätterna till saker även om det är kundfientligt och borde resultera i bojkott av utgivaren i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hahaha, vilket skitsnack. En fri marknad innebär att man själv väljer var man vill köpa produkten. Vilken återförsäljare man föredrar. Att ett företag köper ensamrätt till att sälja produkten är monopol för ens möjlighet att välja försvinner. De kan då själva sätta de priser de vill utan konkurrens.

Njaää, det är väl en fri marknad. Jag menar att Valve hade ju kunnat betala ännu mer och fått det exklusivt? Det kryllar ju av affärer både digitala och analoga som betalar för att deras produkter ska säljas i deras butik?
Skulle du kalla klädmarknaden ett monopol bara för att HM betalar en designer att bara sälja sina kläder i deras butik?

OS marknaden är väl mer monopol lik då det i proncip inte finns något alternativ till windows om du vill bygga en egen dator, även om linux har blivit väldigt mycket bättre...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det släpps på 3.5" diskett, jag kommer att köpa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack (se §7 i forumreglerna).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

@Wladir: Absolut valfrihet vore det bästa. Dock klagar jag på hur Epic slår sig fram, eftersom det är skadligt för kunder i längden.

För att inte tala om att vi alla vet ju den verkliga orsaken - double dipping på release dates på samma platform.

BL3 kommer släppas till full pris på Epic store, normalt sett så skulle det sen sjunka i pris efter ett tag... men nej, det kommer släppas till stor fanfar på Steam till full pris. Eller förmodligen högre pris.

Finns nog inget AAA publishers hatar mer än gamers som inte vill köpa deras spel och DLCs till fullt pris. Om Bethesda kunde sälja Fallout 76 för $60 idag så skulle dom det.

BL3 är tom bara 6 mån. Kommer vara exakt samma sak för de som är exklusiva i ett år. Dom kommer sälja dom som "nya" spel igen, garanterat.

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som tycker det är lite tragikomiskt att dessa kränkta utvecklare gnäller om hur elaka Valve är som tar 30% av kakan, enbart för att sälja spelet ett år senare på Steam?

Om Steam är så hemska, varför ens sälja spelet på Steam överhuvudtaget? Jävla hycklare hela bunten.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Vill inte splittra på en spelserie, OCD som man är på sånt. Har alla andra BL-spel på Steam så väntar tills det släpps där eller så får man få tag på spelet på annat håll tills det släpps på Steam.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Oh äntligen ett nytt borderlands spel, det här blir day 1:D
Att spelet kommer till Epic store spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men kan man inte köpa spelet fysiskt i butik och på så sätt undvika att Epic får en del av kakan?
Visst, du måste säkert ändå ha launchern installerad men då kanske inte Epic får något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Någon annan än jag som tycker det är lite tragikomiskt att dessa kränkta utvecklare gnäller om hur elaka Valve är som tar 30% av kakan, enbart för att sälja spelet ett år senare på Steam?

Om Steam är så hemska, varför ens sälja spelet på Steam överhuvudtaget? Jävla hycklare hela bunten.

Kanske därför den största andelen av spelen säljs under den första perioden efter spelet släpps och att det efter 6 månader / 1 år spelar mindre roll om mellanhanden tar en större del av kakan?

Det man klagar på är inte att Steam är hemska utan att de tar en oskäligt stor andel av vinsten.
Skulle man göra en liknande jämförelse med musikbranschen så har jag svårt att se att någon skulle försvara att ett bolag såsom Valve som faktiskt innehar dominerande ställning på marknaden skulle ta ut mer än en dubbelt så stor andel av upphovsrättsinnehavarens intäkter.

Epic Games Store är här för att stanna, det är bara att acceptera eller låta plånboken tala om man inte tycker om villkoren.
Klart är att marknaden kommer utvecklas, Epid Games Store kommer inte se ut som den gör just nu utan den kommer utvecklas över tiden och om kunderna verkligen vill ha vissa funktioner så lär de komma sinom tid.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Kan inte med epic games och kommer således inte att köpa detta.

Vet du inte hur man installerar EGS, köper ett spel där och startar spelet? Är rätt likt alla andra launchers. Efter dom tre stegen som är lika på de flesta launchers så är man inne i spelet och spelar det, vilket funkar likadant oavsett hur man startat spelet.

Dold text

Skrivet av N4kame0:

Stäng av nyhets pop-up:en om du nu tycker den är dryg.
Ingen tvingar dig att köpa skitspel.
In-Game overlayen tycker jag är skitbra. Men inget som stör dig i ditt spelande. Du kan gå in och ställa in om du vill få pop-up från achievements eller inte.
Items kan man strunta i helt om man inte är intresserad.

Problemet är inte att det är en till ikon på skrivbordet.
Problemet är att utgivarna/utvecklarna tar en deal som ger en sämre slutprodukt för kunden och tycker vi ska vara glada för deras skull.
Hur ska jag streama spelet till mitt vardagsrum i EGS?
Var kan man komma åt och dela olika kontroll bindningar för i princip alla typer av kontroller som finns?
Cloud saves är på gång men inte där ännu.
Kan man ge utgivarna kritik för agerande mot kundbasens intressen som syns på sidan de säljer spelet på?
Finns en uppsjö av qol man går miste om via EGS vs Steam

Spelet är likadant oavsett hur man startar det, så slutprodukten [spelet] förblir oförändrad. Däremot launchern och dess funktioner är annorlunda. Sen beror det på vad man gillar. Själv tycker jag det är för mycket "bloat" som någon annan i tråden skrev. Ska vara cleant och tyst från launchern imo. Helst ska man kunna starta spelet via en ikon på skrivbordet och launchern ska bara tyst stara i bakgrunden och sätta sig som en ikon i verktygsfältet.

Streama spelet kan du göra med andra program än Steam. Moonlight, Nvidia Gamestream, Remotr och en del andra alternativ finns.

Print screen tar du med knappen till höger om F12.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av havoc:

Kanske därför den största andelen av spelen säljs under den första perioden efter spelet släpps och att det efter 6 månader / 1 år spelar mindre roll om mellanhanden tar en större del av kakan?

Det man klagar på är inte att Steam är hemska utan att de tar en oskäligt stor andel av vinsten.
Skulle man göra en liknande jämförelse med musikbranschen så har jag svårt att se att någon skulle försvara att ett bolag såsom Valve som faktiskt innehar dominerande ställning på marknaden skulle ta ut mer än en dubbelt så stor andel av upphovsrättsinnehavarens intäkter.

Epic Games Store är här för att stanna, det är bara att acceptera eller låta plånboken tala om man inte tycker om villkoren.
Klart är att marknaden kommer utvecklas, Epid Games Store kommer inte se ut som den gör just nu utan den kommer utvecklas över tiden och om kunderna verkligen vill ha vissa funktioner så lär de komma sinom tid.

Har uppfattat det så att musikbranchen är mycket sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hur kommer detta gå i längden. Allt epic gör är att köpa exklusivitet men de har själva sagt att det bara är tillfälligt. Vad gör de som gör att man inte ska gå tillbaka till steam?
Jag hade kunnat tänka mig borderlands 3 och spela direkt när de kommer men jag blev trött på kassa launchers för många år sedan så detta är en spik i kistan för mig. 6 månader och något annat spel har tagit spelets plats.
Det är samma sak som när man släpper ett undermåligt spel och sedan fixar det 6-12 månader senare, då har man hittat något nytt. Bara de mest hängivna är kvar och väntar

Epic kommer tvinga in spel genom något form av licensavtal i deras spelmotor. Så alla som utvecklar med den motorn måste släppa på Epic Games Store för att slippa tunga avgifter.

Permalänk
Digital fyndjägare

Känner mig redo för BL3.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Helst ska man kunna starta spelet via en ikon på skrivbordet och launchern ska bara tyst stara i bakgrunden och sätta sig som en ikon i verktygsfältet.
...
Streama spelet kan du göra med andra program än Steam. Moonlight, Nvidia Gamestream, Remotr och en del andra alternativ finns.

Print screen tar du med knappen till höger om F12.

Sjukt mycket bloat det är på steam då eller? Välj att få ut en genväg och starta spelet från den, stäng av 2 saker i inställningarna så är det precis som du vill ha det.

Kan göra =/ Göra bra.

Tack, stort om sant. Trollar du bara?

Men var finns det community gjorda kontroll bindings som är rankade och går att modifiera till absurdum som dessutom är spelspecifika och du kommer åt med 2 knapptryckningar?

Citat:

Spelet är likadant oavsett hur man startar det, så slutprodukten [spelet] förblir oförändrad.

Så du menar att utvecklarna inte behöver lägga ner extra tid på sin slutprodukt och därmed kan leverera en bättre (slut/spel/helhets)upplevelse(allt kunden interagerar med, ink launchern) via Steam? Ja så är det, och Steam är överlägset i framkant när det gäller detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Sjukt mycket bloat det är på steam då eller? Välj att få ut en genväg och starta spelet från den, stäng av 2 saker i inställningarna så är det precis som du vill ha det.

Kan göra =/ Göra bra.

Tack, stort om sant. Trollar du bara?

Men var finns det community gjorda kontroll bindings som är rankade och går att modifiera till absurdum som dessutom är spelspecifika och du kommer åt med 2 knapptryckningar?

Så du menar att utvecklarna inte behöver lägga ner extra tid på sin slutprodukt och därmed kan leverera en bättre (slut/spel/helhets)upplevelse(allt kunden interagerar med, ink launchern)? Ja så är det, och Steam är överlägset i framkant när det gäller detta.

Nej, jag menar själva spelet, dvs slutprodukten, är oförändrad - du vet det du betalar pengar för att spela. Launchern har ingenting med slutprodukten att göra.

Det är en del bloat i Steam ja. Varför ens ha en printscreen funktion när Windows redan har det? Lite som Touzhwiz till samsung mobiler där de skickar med sina egna varianter av funktioner som redan existerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nej, jag menar själva spelet, dvs slutprodukten, är oförändrad - du vet det du betalar pengar för att spela. Launchern har ingenting med slutprodukten att göra.

Det är en del bloat i Steam ja. Varför ens ha en printscreen funktion när Windows redan har det? Lite som Touzhwiz till samsung mobiler där de skickar med sina egna varianter av funktioner som redan existerar.

Varför har steam en prinscreen funktion?
För att steam är Instagram för datorspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Är ni som avskyr och bojkottar Epic Games samma personer som lipar över Uber och hur deras affärsidé förstör taxibranschen?

Måste ju vara årets sämsta liknelse, eftersom jag fortfarande kan beställa en vanlig taxi och ta mig vart som helst.
Hade varit skillnad på om Uber enbart kör till de områden som jag vill till och de har köpt ensamrätt för körningar i just de områdena...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nej, jag menar själva spelet, dvs slutprodukten, är oförändrad - du vet det du betalar pengar för att spela. Launchern har ingenting med slutprodukten att göra.

Det är en del bloat i Steam ja. Varför ens ha en printscreen funktion när Windows redan har det? Lite som Touzhwiz till samsung mobiler där de skickar med sina egna varianter av funktioner som redan existerar.

Klart den har, allt jag interagerar med ger värde till mig som kund. Tänk om jag köpte ett spel och det inte fanns något så standard som cloud saves, det hade tagit från min spelupplevelse nästa gång jag skulle starta spelet från en annan dator.

Ja den känns ju helt obefogad eller? Lika befogad som program som utvidgar printscreen funktionaliteten i ditt os, något jag föredrar.
Själv använder jag ShareX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

om jag är en hatare för att jag inte vill ha sjuttioelva olika launchers med spel här och var till den gräns att jag bokstavligt talat inte kommer ihåg alla spel jag äger / vilka launchers de är till så jag effektivt sett blir av med spelen.

visst då är jag väl en hatare då

Du är absolut en av hatarna. En sån där som tycker att *faktisk* monopol är bra för att du upplever bekvämlighet med det. Men bra att du har den insikten själv

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du är absolut en av hatarna. En sån där som tycker att *faktisk* monopol är bra för att du upplever bekvämlighet med det. Men bra att du har den insikten själv

Om man som konsument tror att exklusivitet är en fördel så är man lurad. Det finns inget hinder att släppa spelet på flera launchers samtidigt vilket de såklart borde göra.

Hade du tyckt det var bra ifall säg Spotify hade haft 10% av all musik och sedan hade du fått köpa 9st andra tjänster för att få tillgång till resten?... Nej precis, det hade sugit och det är exakt samma sak här. Precis som andra skriver så är det bara negativt att ha massor av olika launchers. Vill du komma till en framtid där du måste bolla 20-30 olika launchers på datorn? Nej det vill du inte! Men om den här skiten fortsätter så är det där vi kommer landa tillslut. Utöver alla dessa punkter så är ju Steam också långt mycket bättre än samtliga konkurrerande tjänster, och trots att de leder marknaden så har man gått i framkant och lanserat saker som betyg direkt i klienten och möjligheten till ånger, något som exempelvis Epic eller EA, aldrig skulle gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Vill inte ha launcher på launcher. och sen finns det i princip ingen vits att köpa exempelvis Ubisoftspel hos epic då man ändå skall logga in på båda för att spela. ne tack epic games kan va för min del.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Om man som konsument tror att exklusivitet är en fördel så är man lurad. Det finns inget hinder att släppa spelet på flera launchers samtidigt vilket de såklart borde göra.

Hade du tyckt det var bra ifall säg Spotify hade haft 10% av all musik och sedan hade du fått köpa 9st andra tjänster för att få tillgång till resten?... Nej precis, det hade sugit och det är exakt samma sak här. Precis som andra skriver så är det bara negativt att ha massor av olika launchers. Vill du komma till en framtid där du måste bolla 20-30 olika launchers på datorn? Nej det vill du inte! Men om den här skiten fortsätter så är det där vi kommer landa tillslut. Utöver alla dessa punkter så är ju Steam också långt mycket bättre än samtliga konkurrerande tjänster, och trots att de leder marknaden så har man gått i framkant och lanserat saker som betyg direkt i klienten och möjligheten till ånger, något som exempelvis Epic eller EA, aldrig skulle gjort.

Oj.. alltså var börjar man. Man vill ju debattera men samtidigt så lägger man ner så mycket energi på att göra just detta vid det här laget att man hade velat ha en smidig youtubevideo att länka till istället. Men men har inte sökt upp någon sådan. Undrar om jag kan sammanfatta detta med någon slags punktlista? Jag testar.

1) Valve har haft effektiv monopol på digital distribution. Effektivt som i: De var först, du tar det bekväma alternativet, de fortsätter växa.

2) Då Steam är den de-facto front-enden så har de möjlighet att ta ut massiva avgifter från de som vill sälja sina spel där. Utvecklarna får svälja det (och i längden får vi svälja den kostnaden, förstås.)

3) Epic, EA m.fl. kan göra sin digitala spelbutik hur smidig som helst men som konsument har man ju redan ett spelbibiliotek hos Valve, så smidigt att fortsätta där. Inget alternativ växer fram (annat än GoG som hittade en nisch som Valve klumpigt nog hade struntat i)

4) Att strunta i exklusiva deals och konkurrera med prissättning på spelen i sig visar sig inte fungera särskilt bra givet att kunden inte finns på deras plattform för att iakkta prissättningen från början. Därav blir det exklusiva och tidsexklusiva titlar.

5) Exklusiva titlar innebär en monetär bonus åt utvecklaren som går med på det, och bör leda till att dessa titlar får mer polering. "Flaggskeppen" måste vara bra, det är tumregeln för att lyckas.

6) Att installera en extra launcher är inte svårt när man väl prövat, och ingenting blir hårdvaruexklusivt likt PS4/Xbone-kriget. Ge mig 10 launchers, 20. Det är lugnt! Ju fler spelare desto bättre! Se vad som händer när alla konkurrerar om att bli nya de-facto Video on Demand-tjänsten. Dyra välproducerade TV-serier överallt! Jag lider inte alls av det kriget.

VI vinner, Valve förlorar. Med eld i bakändan så måste de göra något: Half Life 3. Alla är nöjda. Gabe är något mera stressad.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Teddis:

1) Valve har haft effektiv monopol på digital distribution. Effektivt som i: De var först, du tar det bekväma alternativet, de fortsätter växa.

Detta är inte definitionen av monopol, endast konkurrenskraft. De har inte hindrat nån utvecklare/utgivare från att lansera sina spel nån annanstans via faktiskt monopolistiska tendenser (se Epic Games) såsom köpt exklusivitet.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Som jag antydde på i mitt inlägg så är jag sne på Steam oavsett om man kan tacka nej eller "bara ignorera" bloaten. Jag rekomenderar mig själv att stödja bättre alternativ!

Visa signatur

Save Scummer!