Permalänk
Medlem

Får ej 144 Hz via mDP till DP

Hallå!

Har ett mycket besynnerligt problem med en laptop och skärm, en vän köpte en asus vg248qe 144hz som han kopplade ihop med hans laptop. Kopplat i skärmen till laptoppen via dp till minidp, men när kopplar till skärmen finns det bara en upplösning att välja (1280x800) går inte ens att välja 1920x1080@144hz.

Prövat med olika kablar och problemet består, för en kort sekund funkade 1920x1080@100hz, slapp och välja flera olika upplösningar samt olika hz, men när man väljer högre hz slår skärmen av och står DP no signal. Prövat inaktivera integrerade intel grafiken, prövat ha bara asus skärmen som aktiv skärm, inget verkar fungera.

Provade via hdmi då funkade 1920x1080 men körde då endast via intels integrerade grafikdel.

Specifikationer på fanskapet i fråga:
Intel i7 6700hq
Geforce 960m (drivrutiner uppdaterade)
16 gb ram

Hjälp 🙃

(Ursäkta för eventuella stavfel.)

Förtydligade rubriken från "Laptopsbekymmer"/Thomas Y
Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem

Går inte säga mycket utan att veta exakt vilken laptop det är. Man ska aldrig ta för givet att det fungerar som man kan tro med laptops.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hjälpsam

Förmodligen är utgången från Intel chippet, inte direkt kopplat till NVIDIA chippet och har därmed förmodligen inte stöd för 144.

Just guessing.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sebb3n: Vill minnas snarlika (men ovanliga) problemrapporter ifall skärmen i menyerna har en omkopplare för DP 1.1 eller 1.2 där det med äldre hårdvara kan hjälpa att ändra till 1.1-läget. Asus VG248QE är dock inte en skärm där ett sådant reglage skulle behövas. HBR-bandbredden "DP 1.1" räcker till för 1920x1080 i 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Går inte säga mycket utan att veta exakt vilken laptop det är. Man ska aldrig ta för givet att det fungerar som man kan tro med laptops.

Det är en xmg a706, är köpt nångång runt 2016, nej de e klart men en annan vän har exakt samma skärm men en annan laptop, fungerade direkt för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Förmodligen är utgången från Intel chippet, inte direkt kopplat till NVIDIA chippet och har därmed förmodligen inte stöd för 144.

Just guessing.

Dp porten är kopplad till grafikdelen, bara hdmi som inte är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sebb3n: Vill minnas att det bör gå att slå av/på den automatiska omkopplingen för intel/Nvidia GPU via Intels drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sebb3n: Vill minnas att det bör gå att slå av/på den automatiska omkopplingen för intel/Nvidia GPU via Intels drivrutiner.

Okej, måste kolla om jag hittar något sådant!

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem

UPPDATERING

Har försökt hela dagen att få skärmen att fungera men förgäves.

-Prövat min skärm med min väns laptop, fick 144 hz att fungera direkt
-Prövat hans skärm med min dator, 144hz direkt.
-kopplar in hans skärm med hans laptop, no signal direkt jag ställer in 144hz
-Prövat olika fixes jag hittat på nätet, inget tycks fungera

Tacksam för all hjälp jag kan få

Skärmen ifråga: Asus vg248qe Laptop: XMG a706 i7-6700hq (hd530 integrerad grafik) geforce 960m.

Kan välja 144 hz i nvida kontrollpanel men när man väljer 144hz står det bara no signal i skärmen och blir svart.

blir galen.

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sebb3n: Deduktionen där pekar på att det är kombinationen av just hans dator och just den skärmen. Förmodligen är det enklare, mindre tidskrävande och därmed mindre kostsamt att helt enkelt välja en annan skärm. För alternativet vore en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sebb3n: Deduktionen där pekar på att det är kombinationen av just hans dator och just den skärmen. Förmodligen är det enklare, mindre tidskrävande och därmed mindre kostsamt att helt enkelt välja en annan skärm. För alternativet vore en annan dator.

Visst vore det enklare, ska fundera med honom och se om vi hittar en lösning. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk

testa byta kabel?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

testa byta kabel?

Eller byta vän till någon som inte heller får det att funka så man har skäl att köpa en ny monitor?

Antar att OP kollat så det inte är så att du försöker göra skärmdelning eller något? Borde inte vara det som är problemet men vore dumt testa mer avancerade saker om det var det

Permalänk
Medlem

Vissa skärmar har problem ifall kabeln är längre 1.5m -ish, så vissa skärmar fungerar ej ifall DP kabeln är 2m lång tex.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eller byta vän till någon som inte heller får det att funka så man har skäl att köpa en ny monitor?

Antar att OP kollat så det inte är så att du försöker göra skärmdelning eller något? Borde inte vara det som är problemet men vore dumt testa mer avancerade saker om det var det

Hade annan vän prova med hans skärm nu och den funkade inte heller med laptopen, så hittils är det bara min skärm som har funkat med laptopen. Ja det har jag kollat, tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Vissa skärmar har problem ifall kabeln är längre 1.5m -ish, så vissa skärmar fungerar ej ifall DP kabeln är 2m lång tex.

Ska säga åt honom att pröva köpa en kortare sladd och se om det hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara värt att testa, om det inte redan gjorts, är att skapa en custom resolution med lägre frekvens än maximal frekvens. Säg 142 Hz istället för 144 Hz. Minskar risken för problem med signalöverföringen och synkronisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara värt att testa, om det inte redan gjorts, är att skapa en custom resolution med lägre frekvens än maximal frekvens. Säg 142 Hz istället för 144 Hz. Minskar risken för problem med signalöverföringen och synkronisering.

Prövade redan men fungerade inte, jag vet inte om det är skärmen eller laptopen det är fel på efter allt jag har prövat. Har det skillnad om displayports versionerna är olika på laptopen och skärmen? T.ex laptops dp är 1.1 och skärmens dp är 1.2? Är inte displayport bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sebb3n: 1.1 och 1.2 handlar om referenser till funktioner i specifikationen, vanligtvis sådant som länkhastighet, HBR eller HBR2 samt MST-funktioner för att koppla skärmar via DP-kedjor.

Det du upplever är gissningvis en olycklig kombination av hur kretsarna i sink och source (mottagare och källa) mer exakt skapar och sedan tolkar den signal den får. Det kan vara så att source – laptopen i fråga – inte alstrar en signal som är helt enligt spec och att sink – skärmen i fråga – i sin tur inte är lika tolerant som de andra skärmarna ni testar med på hur signalen avviker. Och ju högre frekvens du kör, desto mer bandbredd krävs och desto större krav ställs på exakthet i signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sebb3n: 1.1 och 1.2 handlar om referenser till funktioner i specifikationen, vanligtvis sådant som länkhastighet, HBR eller HBR2 samt MST-funktioner för att koppla skärmar via DP-kedjor.

Det du upplever är gissningvis en olycklig kombination av hur kretsarna i sink och source (mottagare och källa) mer exakt skapar och sedan tolkar den signal den får. Det kan vara så att source – laptopen i fråga – inte alstrar en signal som är helt enligt spec och att sink – skärmen i fråga – i sin tur inte är lika tolerant som de andra skärmarna ni testar med på hur signalen avviker. Och ju högre frekvens du kör, desto mer bandbredd krävs och desto större krav ställs på exakthet i signalen.

aha okej, tack för ett utförligt svar, varje dag lär man sig något!

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600