Valves VR-headset Index lanseras den 15 juni – Geforce GTX 1070 rekommenderas

Permalänk
Melding Plague

Valves VR-headset Index lanseras den 15 juni – Geforce GTX 1070 rekommenderas

Flera ofärdiga produktsidor för Valve Index på Steam avslöjar ytterligare detaljer om det kommande VR-headsetet och inte minst ett par nya handkontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Händer lite på VR-fronten i alla fall som man kan se fram emot.

Är väldigt nöjd med min Rift överlag, skulle dock vilja ha en VIVE eller Pimax 5K Plus - Dock är det lite för dyrt för min smak i slutändan. Hoppas på att Valve Index prissätts någorlunda okej och att bundle för Index, knuckles & sensorer går att köpa vid launch direkt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på lite Linux-stöd från start denna gången tro?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en 8-900 PPI och mindre screendoor, det är det som hindrar mig från att köpa ett headset i dagens läge. Kan tänka mig lägga en del på det om det är nära perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag citerar från mitt inlägg i den förra tråden:

Med den nya information som framkom igår så finns det nu mycket som tyder på att Index har Vive Pro-upplösning (1440x1600):

* Det var originalryktet om upplösningen
* Index har samma minimumspecifikationer som Vive Pro
* Den kan drivas med Displayport 1.2, vilket tyder på att den inte skulle vara superhögupplöst
* Skärmbilden från en video visade en renderingsupplösning som (med hänsyn tagen till standard-supersamplingen) exakt motsvarar 1440x1600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Vågar man hoppas på lite Linux-stöd från start denna gången tro?

Det är i alla fall vad jag håller tummarna för. Jag skaffade en Oculus Go för att kunna testa lite VR, men trots att Go är fristående så blir jag som Linux-användare ändå begränsad p.g.a. t.ex. Virtual Desktop inte finns till Linux. Fortsätter Valve med sin Linux-satsning även med Index så lär det bli ett köp från min sida i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Skulle vilja se en 8-900 PPI och mindre screendoor, det är det som hindrar mig från att köpa ett headset i dagens läge. Kan tänka mig lägga en del på det om det är nära perfekt.

Mindre screendoor får man vanligen vid högre upplösningar så den delen är väl ganska covered tror jag. Har själv en HMD odyssey+ med samma lite högre upplösning och där har de dessutom lagt ett filter som har diffuseringslinjer runt pixlarna (ej över dem såklart) vilket också hjälper till att visa minska screendoor. Pixlarnas kanter smetas typ ihop kan man väl säga så att de svarta kanterna inte syns så mycket. Blir aningen mindre crisp tror jag, men det är det väl värt.

800-900 ppi är i sig inte någon omöjlighet i teorin. Men det lär kräva fovated rendering i nuläget för det skulle väl innebära skärmar på över 4k per öga vilket blir tämligen tungdrivet. Säg att det behövs kanske 3000*3000 pixlar per öga - 18 miljoner pixlar. Det där mäktar nog inte dagens grafikkort med att driva med bra framerate riktigt om allt ska renderas lika högupplöst.
Så den viktiga frågan är väl egentligen dels när ögonspårningen kommer i VRheadsetsen vilket möjliggör så höga upplösningar och dels hur stödet för att tillämpa fovated rendering kommer se ut och hur det är tänkt att implementeras.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de båda kamerorna i fronten är till för inside-out tracking på grund av följande.

Systemkraven i bilden nämner "pass-through cameras", alltså för att kunna se omkring sig medan man behåller enheten på.

Inside-out tracking kräver betydligt fler kameror än två, Rift S har till exempel fem.

Även HTC Vive har en kamera på framsidan för pass-through, utan inside-out tracking, så en uppgradering till två för stereosyn känns rimlig.

Om man justerar kontrast och ljusstyrka på produktbilderna framträder skuggningar som tyder på att Index har ljussensorer liknande de i Vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Jag tror inte de båda kamerorna i fronten är till för inside-out tracking på grund av följande.

Systemkraven i bilden nämner "pass-through cameras", alltså för att kunna se omkring sig medan man behåller enheten på.

Inside-out tracking kräver betydligt fler kameror än två, Rift S har till exempel fem.

Även HTC Vive har en kamera på framsidan för pass-through, utan inside-out tracking, så en uppgradering till två för stereosyn känns rimlig.

Om man justerar kontrast och ljusstyrka på produktbilderna framträder skuggningar som tyder på att Index har ljussensorer liknande de i Vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då.
Jag har ett hmd odyssey + som har 2 kameror och där finns ingen extern tracking utan det fungerar endast genom dessa två kamerorna. Så det är absolut möjligt att ha tracking med bara 2 kameror i headsetet. Alltså inte krav på fler kameror - men visst är det säkert bättre med fler likt Rift S har.
Det headsetet jag har kan även släppa igenom bilden från omvärlden så det behöver inte vara antingen pass-through eller tracking utan det kan vara både och samtidigt. Det här gäller för övrigt för alla windows mixed reality headsets.
Får väl tillägga att bilden för passthrough ser ut som ren dynga på mitt headset hehe.

Hur det sedan ser ut för index vet jag inte. Lite tunt med info fortfarande. Ville bara upplysa om läget lite

Edit:
Får väl tillägga att vive inte har ljussensorer i headsetet utan det är LEDlampor som de är utrustade med. Sensorerna för trackingen sitter i de externa enheterna. Inte alls omöjligt att det finns LEDs även på detta headset så att det kan kombineras med deras befintliga tracking däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dom kanske gör en hybrid.
Både insideout och externa sensorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

"Virtuell verklighet (VR) tog inte marknaden med storm"
Inte konstit med tanke på priset, och den kommer att sitta mestadels på hyllan efter man testat tillräckligt.

Har själv varit sugen på att testa sedan den släpptes, men men..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

"Virtuell verklighet (VR) tog inte marknaden med storm"
Inte konstit med tanke på priset, och den kommer att sitta mestadels på hyllan efter man testat tillräckligt.

Har själv varit sugen på att testa sedan den släpptes, men men..

Skickades från m.sweclockers.com

Använt VR flitigt sen jag skaffade.
Men det är klart, bäst är om man har lite utrymme och det inte är allt för krångligt att ordna sig ett sånt utrymme.
Men det går ju sittandes också men är inte alls samma om det nu inte är bil eller flyg

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Får väl tillägga att vive inte har ljussensorer i headsetet utan det är LEDlampor som de är utrustade med. Sensorerna för trackingen sitter i de externa enheterna.

Tvärtom!

https://gizmodo.com/this-is-how-valve-s-amazing-lighthouse-tr...

Citat:

Valve’s Lighthouse boxes don’t have any cameras. They don’t need to “see” anything at all. Like their namesake, they just fire light out into the world to help ships (or VR headsets) navigate on their own.

Meanwhile, the receiver (read: VR headset or controller) is covered with little photosensors that detect the flashes and the laser beams.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen haha!
De där grejerna man monterar på väggen ju kallade lighthouses till och med för att de sänder ut ljuset så det är såklart som ni säger att sensorerna måste sitta i headet och kontroller! My bad!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hoppas att de rekommenderade inställningarna gäller för subsampling och att det egentligen finns högre upplösta skärmar som man kan använda. Är rätt less på nuvarande upplösningen i min vive som jag haft i över två år nu och vill gärna se ett större hopp än till den i vive pro, särskilt med tanke på att man har en 2080ti. Supersampling gör ingen direkt skillnad efter 200-250%

Släpps den med knuckles (högst troligt) så blir det ett köp i vilket fall, fyfan vad jag längtar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

"Virtuell verklighet (VR) tog inte marknaden med storm"
Inte konstit med tanke på priset, och den kommer att sitta mestadels på hyllan efter man testat tillräckligt.

Har själv varit sugen på att testa sedan den släpptes, men men..

Samma som med 3D filmer. Alla vill vara med och tjäna pengar på hypen så mycket och så fort som möjligt... Men ingen vill investera den tid och det engagemenang det tar att skapa kvalitets produkter och kvalitets upplevelser.

Hade vi haft 3D glasögon på bio som faktiskt fungerade ordentligt och inte var 50 öres plastskräp, eller haft bra filmer där man använde 3D mer än som en gubben i lådan effekt så tror jag inte 3D film hade dött ut.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Samma som med 3D filmer. Alla vill vara med och tjäna pengar på hypen så mycket och så fort som möjligt... Men ingen vill investera den tid och det engagemenang det tar att skapa kvalitets produkter och kvalitets upplevelser.

Hade vi haft 3D glasögon på bio som faktiskt fungerade ordentligt och inte var 50 öres plastskräp, eller haft bra filmer där man använde 3D mer än som en gubben i lådan effekt så tror jag inte 3D film hade dött ut.

Du kan inte jämföra 3D-filmer med VR. Detta är så tröttsamt att lyssna på...

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli spännande att se vad det är för något, specar och sånt. Valves nya handkontroller ser ju mycket bättre ut än de som används för Vive nu.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom kanske gör en hybrid.
Både insideout och externa sensorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas på det här. Windows MR verkar ju funka någorlunda okej med bara två kameror, så kanske de gör en variant där basversionen av headsetet funkar utan Lighthouse för de som vill ha det enkelt och billigt, och för de som vill betala för det och som har passande utrymme finns det möjlighet till större precision.

Tracking utan basstationer, lite bättre skärmar och knuckles så kan det nog bli ett köp. Så länge priset för basversionen håller sig under 500-600 dollar då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tracking utan basstationer, lite bättre skärmar och knuckles så kan det nog bli ett köp. Så länge priset för basversionen håller sig under 500-600 dollar då.

Valve-försäljare: "Basversionen är alltså den utan basstationer. Men vill ni inte köpa basversionen så har vi även en version med baser."
Kund: "..."
Valve-försäljare: "Jag ser inte vad som är så svårt med det här!"

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att Index klarar inside out-tracking, men kamerorna lär också vara för AR. Vive Pro har två kameror och kan med hjälp av desse rita upp omgivningen i VR.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Verkar inte som inside-out då Steam-sidan som länkats säger att Headsettet kräver kontroller, basstationer och PC.

Inget köp för mig då. Haft en Vive och har WMR nu, går aldrig tillbaka till outside-in med basstationer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Samma som med 3D filmer. Alla vill vara med och tjäna pengar på hypen så mycket och så fort som möjligt... Men ingen vill investera den tid och det engagemenang det tar att skapa kvalitets produkter och kvalitets upplevelser.

Hade vi haft 3D glasögon på bio som faktiskt fungerade ordentligt och inte var 50 öres plastskräp, eller haft bra filmer där man använde 3D mer än som en gubben i lådan effekt så tror jag inte 3D film hade dött ut.

Det är väldigt olika saker du försöker jämföra med varandra. Men nu med VR så ser det positivt ut eftersom stora aktörer redan etablerat sig och fler uppenbarligen är på väg in nu enligt nyheten. Jag har själv ett lite billigare VR headset och kommer att uppgradera under året mest troligt. Fler och fler spel släpps också vilket är roligt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

"Virtuell verklighet (VR) tog inte marknaden med storm"
Inte konstit med tanke på priset, och den kommer att sitta mestadels på hyllan efter man testat tillräckligt.

Har själv varit sugen på att testa sedan den släpptes, men men..

Skickades från m.sweclockers.com

Lite väl generaliserande kan jag tycka. Men nej, VR är inte för alla.

Tillhör man gruppen spelare som mest nöter CS och Fortnite så är det bortkastade pengar. Om man däremot är intresserad av olika simspel så är det en gudagåva. Jag spelar själv en del bilspel och numera kan jag inte uppskatta de på samma sätt om jag inte använder VR.

Sen finns det förstås många andra bra spel men det behövs helt klart fler.

Och om du säger så skulle det inte skada om priset sjunker lite. Eller mycket.

Permalänk
Medlem

"Virtuell verklighet (VR) tog inte marknaden med storm som många trodde". Man hör det här ibland, tanken att VR skulle gå sämre än förväntat. Men vilka förväntade sig egentligen att VR skulle ta marknaden med storm. Vissa optimistiska företag som var tidigt ute? VR har förstås börjat som lågupplöst entusiasthårdvara, med en liten marknad. Jag undrar hur många som hade förväntat sig att det skulle gå så mycket fortfare. Men antalet VR-användare i de högre segmenten motsvarar ett nordiskt land i antal i nuläget, och på Steam kan man se att användarbasen växer exponentiellt. Kanske går det också bättre än många trodde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Verkar inte som inside-out då Steam-sidan som länkats säger att Headsettet kräver kontroller, basstationer och PC.

Inget köp för mig då. Haft en Vive och har WMR nu, går aldrig tillbaka till outside-in med basstationer.

/hulle.

Lånade ett Acer WMR och sen köpte jag själv en Vive, var själv väldigt imponerad av WMR men tracking med Vive är på en helt annan nivå.
Detta spelar dock endast roll ifall man gör snabba, skarpa och rörelser utanför WMR:s "synfält".
Det är ju dock ganska mycket setup för Vive jämförelsevis.

Är det hela besväret med setup som är deal-breaker? Vad kör du för något i VR?

Själv tänkte jag tvärtom, blev mycket mer intressant då det inte var inside-out tracking.

Permalänk
Medlem

Själv tvivlar jag på att kamerorna är till för inside-out tracking, HMDn är tillverkad för att fungera med Lighthouse enheterna och även Index kontrollerna (dom som nu heter enligt Valve) kräver lighthouse. Tror med på någon typ av hand-tracking eller någon AR funktion där du tillfälligt kan se ditt tangentbord exempelvis.

Tror också stenhårt på att Valve kommer ha en modul tillgänglig för att göra headsetet helt trådlöst, men även där med Lighthouse enheterna som krav. För mig gör det ingenting att lighthouse enheterna eventuellt blir ett krav. Tror fortfarande inte detta är någon typ av gen 2.0 headset - vi är kvar i gen 1.0 men hårdvaran blir bättre och tekniken går framåt sakta.

Det går även heta rykten om just nu att upplösningen är skarpare än 1440x1600, och vi får inte glömma att det är VÄLDIGT heta rykten om att headsetet kan ha en unik linskonfiguration som kan hjälpa utöka FOV.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte utvecklar ett headset som har riktigt hög upplösning (2 x 4K). En 4K-skärm för varje öga. Jag menar, dagens datorer klarar av det, smäcka in dubbla 2080 Ti och rendera på vardera kort till de två skärmarna. På så sätt får man nog tillräcklig(?) hög upplösning, samt blir av med screendoor-problematiken. Sedan när man ändå håller på gör man headsetet så litet och lätt som det bara går.

VR-spel har oftast inte så avancerad grafik heller så det ska nog inte vara ett bekymmer att uppnå 90 FPS?

De som verkligen vill ha hög upplösning kommer nog att köpa hårdvaran som kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Jag förstår inte varför man inte utvecklar ett headset som har riktigt hög upplösning (2 x 4K). En 4K-skärm för varje öga. Jag menar, dagens datorer klarar av det, smäcka in dubbla 2080 Ti och rendera på vardera kort till de två skärmarna. På så sätt får man nog tillräcklig(?) hög upplösning, samt blir av med screendoor-problematiken. Sedan när man ändå håller på gör man headsetet så litet och lätt som det bara går.

VR-spel har oftast inte så avancerad grafik heller så det ska nog inte vara ett bekymmer att uppnå 90 FPS?

De som verkligen vill ha hög upplösning kommer nog att köpa hårdvaran som kräver det.

Marknaden är så försvinnande liten för de som har råd med dubbla 2080 Ti, tillhörande dator + detta eventuella VR-headset. Det kommer aldrig löna sig ekonomiskt.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]