Valve presenterar Index – VR-headset med lanseringsdatum i maj 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ser mest fram emot Knuckles-kontrollerna (om de nu bundlas med Index). Mina Vive-stavar känns verkligen hopplöst utdaterade rent ergonomiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker kontroller i allmänhet känns hopplöst utdaterat när det gäller VR, jag vill ha handskar som i Johnny Mnemonic!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är rena fantasier just nu om detta headset. Ni kommer bli besvikna. Hade de haft ett headset som ligger så före alla andra så hade de garanterat funnits på GDC och PAX. Nu postar de en taskig bild för att jävlas med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Är index anledningen de vägrar släppa knuckles?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Jag tycker det är rena fantasier just nu om detta headset. Ni kommer bli besvikna. Hade de haft ett headset som ligger så före alla andra så hade de garanterat funnits på GDC och PAX. Nu postar de en taskig bild för att jävlas med konkurrenterna.

Jo, eftersom att ingen vet förutom Valve själva så är det såklart fantasier.

Att dom inte visar det på GDC eller Pax kan ju bero på att dom kan nå ut ändå och inte vill trängas med andra nyheter, bättre att ha ett eget event där dom kan få full uppmärksamhet.

8K, 240Hz, wireless med Knuckle-kontroller och HL:Prequal, HERE WE GO!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SID 6.7:

Tycker kontroller i allmänhet känns hopplöst utdaterat när det gäller VR, jag vill ha handskar som i Johnny Mnemonic!
https://www.youtube.com/watch?v=8p0jmewhXeU

En bra implementation av handskar som kontrolldon för VR skulle verkligen göra enormt mycket för inlevelsen! Häftigaste vore om man kunde integrera någon form av låsning i handskarna när man greppar föremål, så att det faktiskt känns som att man håller i exempelvis en boll eller vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Index är med största sannolikhet en referens till deras nya teknik där dom använder dubbla fresnel-displayer i lager på varandra (...) tekniken kallas "index of refraction".

"Index of refraction" är inget namn på någon teknik, utan är bara en siffra som anger hur ljus bryts i ett material (alltså hur mycket ljusets riktning ändras när det går från ett genomskinligt material till ett annat, t ex från luft till vatten). Refraktionsindex för vatten är 1,33, diamant har 2,417, och olika linsmaterial har förstås sina egna värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

135 är mer eller mindre confirmed. Tidigare läckor som varit korrekta visade på 135.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/b7488x/valve_index/ejp...

Siffrorna kommer troligtvis från UploadVR, som i november rapporterade att "We’ve also heard the field of view will be 135° with Vive Pro resolution". Det är alltså ett rykte, och om det är sant så kommer bilden bli ungefär lika skarp som på original-Rift/Vive (i och med att det blir lite högre upplösning, men samtidigt lite bredare synfält).

Jag skulle ta ryktena med en nypa salt. Kanske stämmer de, men jag skulle inte bli förvånad ifall synfältet var smalare eller skärmarna skarpare.

Permalänk

HTC Vive är ju ett samarbete mellan Valve och HTC så tycker att artikeln är lite tokigt formulerad, jag får intrycket att detta är deras första rodeo inom vr när jag läser artikeln.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Med den nya information som framkom igår så finns det nu mycket som tyder på att Index har Vive Pro-upplösning (1440x1600):

* Det var originalryktet om upplösningen
* Index har samma minimumspecifikationer som Vive Pro
* Den kan drivas med Displayport 1.2, vilket tyder på att den inte skulle vara superhögupplöst
* Skärmbilden från en video visade en renderingsupplösning som (med hänsyn tagen till standard-supersamplingen) motsvarar 1440x1600