Söker delar till en custom loop (+eventuellt allt till en nas/server)

Permalänk
Medlem

Söker delar till en custom loop (+eventuellt allt till en nas/server)

Edit: Jag var visst lite dum/klumpig så jag har ändrat lite i texten. Om ni vill skratta/skämmas/bli upprörda över originaltexten så bjuder jag er att läsa Vzanos kommentar.

Nu är det bestämt, datorn ska bli vattenkyld... (Är även eventuellt intresserad av nas/serverkomponenter, se längst ned för info.)

Allt är mer eller mindre av intresse. Det finns däremot ett par punkter med saker jag önskar:

  • Välkända tillverkare

  • Bra skick

  • Jag vill veta vad jag köper så jag är tacksam ifall du skriver märke/modell på prylarna på en gång för att spara både din och min tid

  • Om radiatorn är 420 får den inte vara tjockare än 30mm

  • Tjockleken för andra radiatorstorlekar är inte lika viktigt men de som är "mellan"tjocklek är av störst intresse.

  • Helst vill jag ha radiatorer som har 140 som bas, d.v.s. 140, 280 eller 420

  • Jag har visserligen tänkt köpa pumpen ny men om du har en i bra skick (D5 med PWM) kan du förstås komma med ett prisförslag, inget är omöjligt.

  • Jag har en Gigabyte 980 Ti G1 Gaming så om du har ett block till den är jag intresserad. Jag är dock inte intresserad av block som bara täcker delar av kortet

  • Fläktar har jag hemma men om du har några liggandes av hög kvalité (tänk Noctua) anpassade till radiatorer kan jag vara intresserad.

  • Har tänkt köra med mjuka slangar

  • CPU:n som ska kylas är en 6700k

Så för att sammanfatta letar jag efter i stort sett allt (reservoar, slangar, block, fittings, ja... allt). Det enda jag är lite tveksam till att köpa begagnat är pump men som sagt, kom gärna med ett prisförslag om du har en liggandes.

Jag är tacksam om ni kommer med prisförslag på en gång, antingen i diskussionstråden eller i PM.

Jag bor mellan Göteborg och Trollhättan (längs E45) så jag kan hämta sakerna på plats däromkring. Kan mötas i Trollhättan med omnejd nästan varje dag men då Göteborg ligger en bit bort har jag bara möjlighet att mötas för lite större affärer.

Om sakerna ska skickas vill jag först se bild på sakerna tillsammans med ditt nick och aktuellt datum. Jag står förstås för fraktkostnaden.

Angående serverkomponenterna:
Ska skaffa fler diskar till min NAS vilket gör att jag måste köpa nytt chassi. Det plus att det inte skulle skada med en kraftfullare CPU gör att jag funderar lite smått på att uppgradera hela systemet.
Jag är inte insatt i serverkomponenter och beroende på hur det går med vattenkylningen m.m. har jag kanske inte heller ekonomin för en server. Därför har jag satt den här delen som en liten parantes. Men om du har någon minut över så kan du alltid säga vad du har så kan jag kolla om det passar mig.

Det jag söker är:
-Chassi för minst 8 diskar men inte så jättemånga fler än så.
-En CPU som är relativt strömsnål men ändå klarar av ett par transcodes från Plex. Helst en som klarar av en 4k transcode i full bluray-kvalitet. Men jag antar att de kostar mer än vad de smakar.
-ECC-ram
-Det mesta runtomkring, förutom hårddiskar.

Servern kommer köra freenas om det på något sätt är relevant.

Läs hela annonsen här

Permalänk

@Trunk Jag har två stycken 280mm EK-CE radiator. Kolla min annons för mer informarion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Drygaste annonsen iår alltså Önskar dig lycka till i ditt sökande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

@Tdoll Jag har två stycken 280mm EK-CE radiator. Kolla min annons för mer informarion

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ha varit trött när jag lästa annonsen i nättras, fick för mig att du bara sålde det som set så jag tänkte vänta in lite erbjudanden härifrån innan jag började komplicera saker för dig

Aja, jag hör av mig lite senare beroende på vad som dyker upp

Skrivet av Wasp:

Drygaste annonsen iår alltså Önskar dig lycka till i ditt sökande.

Vad exakt syftar du på, att jag radat upp vad jag söker?
I min värld, både när jag köper och säljer, så är det bättre att på en gång veta vad den andra parten söker på en gång. Finns säkert de som ser PM-skickande som en hobby men de flesta av oss vill nog helst hålla det till ett minimum, åtminstone när det kommer till köp och sälj.

Allt kan som sagt vara av intresse men vissa saker är ju mer intressant än andra.

Det är absolut inte meningen att jag ska framstå som dryg så om jag någonstans varit klumpig med min formulering får du gärna säga till.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Trunk:

Det är absolut inte meningen att jag ska framstå som dryg så om jag någonstans varit klumpig med min formulering får du gärna säga till.

Se detta som positiv kritik :

Pumpen måste ha ett riktigt bra pris för att jag ska vara intresserad .

Tonen får dig att framstå som väldigt kräsen och svår att få intresserad för ett potentiellt köp.

vill egentligen nämligen köpa den ny för garanti m.m. Men som sagt, om priset är väldigt generöst är inget omöjligt.
fyllnadstext? Behövs inte direkt nämnas om man vill hålla det clean.

Om du fortfarande tror jag är intresserad av en pump (...).
Halva meningen har en divig ton mot köparen som får dem att framställas som ivriga säljare som försöker tvinga dig att köpa en annan pump än vad du är intresserad av, säg helt enkel: "jag är endast intresserad av D5 med PWM". det är kort och straight forward med vad du vill.

Jag har en Gigabyte 980 Ti G1 Gaming så om du har en platta (backplate kan man säga om man vill vara petig och tydlig) som täcker allt till den är jag intresserad. Jag är däremot inte intresserad av plattor som bara täcker delar av kortet. Då väntar jag hellre att skaffa GPU-kylning tills jag uppgraderar kortet.

Blir överflödigt och en längre variant av Jag söker backplate till Gigabyte 980 Ti G1 Gaming.

Jag är inte intresserad av fläktar (om de inte är ordentliga kvalitetsfläktar till ett riktigt bra pris förstås, då är man ju alltid intresserad)
Enklare sagt: Bra fläktar för radiatorer kan vara av intresse.

Jag bor mellan Göteborg och Trollhättan (längs E45) så jag kan hämta sakerna på plats däromkring. Gbg ligger däremot åt "fel" håll så beroende på vad som säljs och vart du bor är det inte säkert att jag kan hämta med kort varsel. Trollhättan vistas jag däremot i nästan dagligen.

Enklare: Jag bor mellan Göteborg och Trollhättan och befinner mig nästan dagligen i Trollhättan, extra intressant om delarna finns i närheten.

Förövrigt: Nämn även vad du behöver, pump och radiator är inte allt, behöver du fittings, block, res eller liknande så är det bra att nämna det direkt än att behöva svara på det senare och vänta på erbjudanden.

Dold text
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Sjusovarn

Köp nytt, med din ton och din divighet hoppas jag ingen vill sälja till dig. Du får det som att du ska tjäna på att folk säljer saker till dig.

(p.s förlåt för OT mods)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Se detta som positiv kritik :

Man blir visst aldrig för gammal för att läxas upp

Så här i efterhand kan jag se att tonen på vissa ställen inte var den bästa. Som försvar skrev jag allting i syfte att inte ödsla folks tid i onödan, något som jag själv föredrar när jag säljer saker.

Ironiskt nog skrev några av sakerna just för att inte verka dryg och kräsen. Men men, ibland blir det fel.

Jag tror jag lyckats få det lite bättre i annonsen nu, men för att göra det extra tydligt:

Skrivet av Vzano:

Pumpen måste ha ett riktigt bra pris för att jag ska vara intresserad .

Tonen får dig att framstå som väldigt kräsen och svår att få intresserad för ett potentiellt köp.

Jag är kräsen när det kommer till att köpa pumpen begagnad. Att jag skrev exakt "riktigt bra pris" var för att det krävs just ett bra pris för att jag ska våga chansa med en begagnad pump. Jag förstår att de flesta inte är intresserad av att "slumpa" bort en pump men samtidigt finns det de som gärna snabbt och smidigt vill bli av med sina prylar. Jag gör det i alla fall regelbundet och om det är någonting jag inte är så är det unik.

Jag tänkte det var bättre att få det sagt på en gång istället för att behöva tacka nej i en massa PM. Men ja, det hade kunna gjorts snyggare.

Skrivet av Vzano:

Förövrigt: Nämn även vad du behöver, pump och radiator är inte allt, behöver du fittings, block, res eller liknande så är det bra att nämna det direkt än att behöva svara på det senare och vänta på erbjudanden.

Hehe, här kan jag i alla fall med gott samvete se mig som oskyldig

Jag skrev precis i början att jag var intresserad av "allt". Men nu har jag lagt till en liten bit senare i texten också.

Skrivet av My2nd:

Du får det som att du ska tjäna på att folk säljer saker till dig.

Jag kan som sagt köpa att min ton var öppen för tolkning men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Trunk:

Så här i efterhand kan jag se att tonen på vissa ställen inte var den bästa. Som försvar skrev jag allting i syfte att inte ödsla folks tid i onödan, något som jag själv föredrar när jag säljer saker.

Ironiskt nog skrev några av sakerna just för att inte verka dryg och kräsen. Men men, ibland blir det fel.

Vi är alla mänskliga.... Eller är vi? O.O AI är i vår skugga nä men bara att inte ta åt sig för mycket och blicka framåt

Skrivet av Trunk:

Jag tror jag lyckats få det lite bättre i annonsen nu, men för att göra det extra tydligt:
Jag är kräsen när det kommer till att köpa pumpen begagnad. Att jag skrev exakt "riktigt bra pris" var för att det krävs just ett bra pris för att jag ska våga chansa med en begagnad pump. Jag förstår att de flesta inte är intresserad av att "slumpa" bort en pump men samtidigt finns det de som gärna snabbt och smidigt vill bli av med sina prylar. Jag gör det i alla fall regelbundet och om det är någonting jag inte är så är det unik.

Så länge du kör på D5 så har du en bra och säker pump (och pumpen lever ett långt liv), DDC är bara värt att titta på om man inte har plats för D5 annars så bör man hålla sig bort från den som pesten (ökänd för att brinna upp).

Skrivet av Trunk:

Jag skrev precis i början att jag var intresserad av "allt". Men nu har jag lagt till en liten bit senare i texten också.

Då är jag lite blind

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Så länge du kör på D5 så har du en bra och säker pump (och pumpen lever ett långt liv), DDC är bara värt att titta på om man inte har plats för D5 annars så bör man hålla sig bort från den som pesten (ökänd för att brinna upp).

Det stämmer iofs inte, skillnaden är att D5 kyler sig med kylvattnet medan DDC kyls externt. DDC har dessutom högre huvudtryck, vilket är en fördel i alla situationer där man har ett högt motstånd i loopen, dvs många komponenter. Så man kan få en mindre pump, som är mer effektiv, oftast till mindre pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockegw:

Det stämmer iofs inte, skillnaden är att D5 kyler sig med kylvattnet medan DDC kyls externt. DDC har dessutom högre huvudtryck, vilket är en fördel i alla situationer där man har ett högt motstånd i loopen, dvs många komponenter. Så man kan få en mindre pump, som är mer effektiv, oftast till mindre pengar..

Som är betydligt mer högljudd, sämre livstid samt högre "pitch" på ljudet. trycket spelar ingen större roll då det för det mesta beror på pumptopp.

Nej, jag håller mig alltid till D5 då det finns plats pga jag vattenkyler för prestanda och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Som är betydligt mer högljudd, sämre livstid samt högre "pitch" på ljudet. trycket spelar ingen större roll då det för det mesta beror på pumptopp.

Nej, jag håller mig alltid till D5 då det finns plats pga jag vattenkyler för prestanda och ljudnivå.

Visa mig data på att den är mer högljudd, annars kan du ju fundera på vad "effektiv" betyder. Pitch har du säkert rätt i, men du har inget stöd för livslängden. Trycket spelar visst roll eftersom de beror på pumpen i sig, sen kan man optimera en topp för sitt syfte, men om man kikar på prestandan på själva pumpen så stämmer det jag säger. DVS att om du sätter på en topp på en DDC och en på en D5 så kommer DDC ha högre flöde i ett scenario med högt motstånd i loopen, dvs ett vanligt scenario med en vattenkylningsloop.
Här är en liten tråd med en diskussion om ämnet, och en datakälla.

Jaa precis, det är ju preferens egentligen eftersom de är hyfsat lika i prestanda. Gillar man runda pumpar så kör på runda pumpar liksom. MEN du har inget stöd för "prestanda" i den meningen, om du inte kan presentera lite ny fakta om det för mig. Ska man vara petig så får man ju ett uns bättre kylning med en DDC eftersom den inte dumpar sina ~23 Watt i ditt kylvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockegw:

Visa mig data på att den är mer högljudd, annars kan du ju fundera på vad "effektiv" betyder. Pitch har du säkert rätt i, men du har inget stöd för livslängden. Trycket spelar visst roll eftersom de beror på pumpen i sig, sen kan man optimera en topp för sitt syfte, men om man kikar på prestandan på själva pumpen så stämmer det jag säger. DVS att om du sätter på en topp på en DDC och en på en D5 så kommer DDC ha högre flöde i ett scenario med högt motstånd i loopen, dvs ett vanligt scenario med en vattenkylningsloop.
Här är en liten tråd med en diskussion om ämnet, och en datakälla.

Jaa precis, det är ju preferens egentligen eftersom de är hyfsat lika i prestanda. Gillar man runda pumpar så kör på runda pumpar liksom. MEN du har inget stöd för "prestanda" i den meningen, om du inte kan presentera lite ny fakta om det för mig. Ska man vara petig så får man ju ett uns bättre kylning med en DDC eftersom den inte dumpar sina ~23 Watt i ditt kylvatten.

Det låter som du inte har egen erfarenhet av båda pumparna. Jag har använt både DDC och D5 i många olika system och DDC:n ÄR mer högljudd, vilket 90% av folk i vattenkylningskretsar backar upp på. I dB kan jag säkert tro att ljudnivån är samma med då ddc har ett betydligt mer "whine" än det låga hummet från en d5 så uppfattas det som mer störande samt blir svårare att ljudisolera ifrån.

Sen pratar vi nu om att vattenkyla en dator, en loop är inte super-restriktiv så det spelar ingen roll om man har en D5 eller DDC, kör man dock parralelt så körs det nästan alltid med D5 då dom har 50% högre flöde.

Att en DDC har högre flöde än D5 stämmer inte, ivarjefall inte i mina erfarenheter. I ett av mina extremare byggen så gick min temp ner 7c med byte från DDC till D5 då DDC:n inte orkade.

Jag säger inte att DDC är en dålig pump, men jag säger att jag väljer en d5 alla dagar i veckan om jag får plats med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det låter som du inte har egen erfarenhet av båda pumparna. Jag har använt både DDC och D5 i många olika system och DDC:n ÄR mer högljudd, vilket 90% av folk i vattenkylningskretsar backar upp på. I dB kan jag säkert tro att ljudnivån är samma med då ddc har ett betydligt mer "whine" än det låga hummet från en d5 så uppfattas det som mer störande samt blir svårare att ljudisolera ifrån.

Sen pratar vi nu om att vattenkyla en dator, en loop är inte super-restriktiv så det spelar ingen roll om man har en D5 eller DDC, kör man dock parralelt så körs det nästan alltid med D5 då dom har 50% högre flöde.

Att en DDC har högre flöde än D5 stämmer inte, ivarjefall inte i mina erfarenheter. I ett av mina extremare byggen så gick min temp ner 7c med byte från DDC till D5 då DDC:n inte orkade.

Jag säger inte att DDC är en dålig pump, men jag säger att jag väljer en d5 alla dagar i veckan om jag får plats med den.

Jag höll ju med om ljudnivån, vi är överens där.

Hade du topp på båda i det exemplet? Var det en parallell setup? Kördes de båda på maxhastighet?

Jag skulle iofs argumentera för att en loop är ganska restriktiv, poängen är ju liksom att pressa vätska genom ett så litet tvärsnitt som möjligt för att åstadkomma så hög hastighet och turbulens som möjligt. Så jag vet inte riktigt var dina 50% kommer ifrån, men jag får väl ta dig på orden