Windows 10 börjar köra Filhanteraren som separat process

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kör 1809 på min primära burk och det var redan ikryssat. Det är INTE jag som gjort det. Intressant. Kan det vara för att jag kör 1903 på en annan burk och det är en av inställningarna som Windows migrerar till alla desktops? Eller är det för att jag kör 32GB minne?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En av de första inställningarna jag alltid har gjort i alla Windowsversioner som haft den. Så nu kan jag spara säkert en halv sekund varje gång jag nyinstallerar (vilket är så gott som aldrig).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Nu blev jag påmind om varför jag har det avstängt... det är alldeles för långsamt, delay på typ en halv sekund. Upplever inte att det är så i Linux, de behöver optimera bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Jag är inte rektor. Jag bara skrev ett random ord för att få ett användarnamn som var ledigt.

Permalänk
Skrivet av anon52343:

Nu blev jag påmind om varför jag har det avstängt... det är alldeles för långsamt, delay på typ en halv sekund. Upplever inte att det är så i Linux, de behöver optimera bättre.

Sitter du med en 486:a?

Permalänk
Medlem

Filhanteraren? Den från Windows 3.0? Skämtar ni? Jag vet att MS har den tillgängling i Windows Store men kom igen, finns det någon som seriöst använder den? Utforskaren är ju totalt värdelös den med och att Microsoft inte kommit med en riktig filhanterare år 2019 är ju skrattretande minst sagt, men FILHANTERAREN!? Jisses...

Själv är jag en gammal Norton Commander-räv (och Midnight Commander i *nix) och det kändes helt naturligt att gå över till Total Commander och det är det första programmet som installeras på datorn och enda programmet som autostartas. Finns inget återvändo...

Filhanteraren... hahaha.... Gissar på att ni använder defrag, edlin och emm386 också? Tänk på det där viktiga HMA-minnet! :).

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att explorer körs i en egen process by default. Att det skulle ta så här många år...

@mrpijey: Inte många som är vakna idag, inklusive mig själv. Vi är nog på helstpänn allihop för att inte åka ut för något april skämt.
Du verkar vara den enda som reagerar på att han skrivit Filhanteraren

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Redan i bockat för mig av nån anledning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Släpptes precis 1903? Jag hade preview builden med vattenmärke, och det försvann efter en uppdatering för en kvart sedan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att de fixade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Anade att det var nåt sånt, men hur går då det ihop med att man kan kicka igång ett nytt explorerfönster och fippla parallellt?

Beror helt på vilket lås den håller. Om det är så att den skall göra något med filsystemet på en disk så håller den låset för den disken, medan övriga diskar är lediga. Om den väntar på en nätverksdisk är det normalt inget Kernel-lås som den håller, utan den väntar bara på svar och ett annat fönster kan agera helt oberoende. Om den verkligen håller ett lås på filsystemet på startdisken så kan man inte gör speciellt mycket ens med ett annat fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den här inställningen var aktiverad för mig som default. Drog igång en VM nu med samma Windows 1809 ISO och där är den också aktiv som default. Skumt, undrar vad för ISO jag fått tag på. Den är från MS hemsida. :S

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Redan i bockat för mig av nån anledning.

Var kollar man detta? Jag vet inte ens vad jag ska söka efter...

/ B

Permalänk
Medlem

@Bill50x: Testa att läsa kommentarerna från början...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Bill50x: Testa att läsa kommentarerna från början...

Strax efter jag skrev inlägget hittade jag inställningen

/ B

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Vettefan, ligger själv med i snabb-ringen och hos mig la jag märke till att vattenmärket förvann för typ en månad sen. Det var snack om att den skulle bli RTM och skickades ut till slow-ringen, sen drogs den tillbaka ett tag

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4