Anno 1800 byter till Epic Games Store – kan köpas på Steam fram till lansering

Permalänk
Melding Plague

Anno 1800 byter till Epic Games Store – kan köpas på Steam fram till lansering

Ubisoft fortsätter att flytta speltitlar ifrån Steam till Epic Games Store. Senast ut är strategispelet Anno 1800, vilket dock kommer gå att köpa på Steam fram till lanseringsdagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm vill ha anno. Men väntat på att de går tillbaka till steam och steamrea

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Synd! Såg fram mot ett nytt Anno

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tar valve 30% och Epic bara 12% så lär fler följa. Hade dock hellre sett att spelen var dyrare på steam än att de försvinner därifrån.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade så gärna spelat Anno igen, men klarar inte av Uplay. Det är sällan det tar mindre än en timme, om det över huvud taget går, att starta Anno 2070 eller Far Cry. Uppdateringar, nedladdningar, inloggning och omstarter som oftast låser sig flera gånger. Om man konstant använde Uplay så hade man kanske klarat av det, men om man bara vill spela ett spel någon gång så ligger ett halvårs backlog med strul och väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hade så gärna spelat Anno igen, men klarar inte av Uplay. Det är sällan det tar mindre än en timme, om det över huvud taget går, att starta Anno 2070 eller Far Cry. Uppdateringar, nedladdningar, inloggning och omstarter som oftast låser sig flera gånger. Om man konstant använde Uplay så hade man kanske klarat av det, men om man bara vill spela ett spel någon gång så ligger ett halvårs backlog med strul och väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast, det problemet har väl alla launchers? Alla uppdaterar väl spelen i tid och otid.

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet, tycker detta exclusive gör allt sämre för oss spelare. Om nu Valve tar 30% och Epic 12% hade det nog varit effektivare att konkurrera med ett lägre pris till spelarna än exclusive , tror till och med att de fått mer vinst från det, nu väljer man att skita i en del av marknaden som inte hoppar över till Epic... Men jag gissar att Epic står för de uteblivna fiolerna så utvecklarna skiter väl i viket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast, det problemet har väl alla launchers? Alla uppdaterar väl spelen i tid och otid.

Steam petar väl ned updateringar löpande även om man inte startar spelet?

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken dag det är och all ilska kring tidigare liknande nyheter har jag svårt att tro att detta är sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Tråkig nyhet, tycker detta exclusive gör allt sämre för oss spelare. Om nu Valve tar 30% och Epic 12% hade det nog varit effektivare att konkurrera med ett lägre pris till spelarna än exclusive , tror till och med att de fått mer vinst från det, nu väljer man att skita i en del av marknaden som inte hoppar över till Epic... Men jag gissar att Epic står för de uteblivna fiolerna så utvecklarna skiter väl i viket.

Förhoppningsvis så kommer väl Valve fatta detta till slut och sänka sina avgifter också då det är ett rån med 30%. Är ju inte direkt att Valve inte har råd med att sänka priserna och på så sätt sluta tappa utvecklare över utvecklare. Jag förstår varför spelutvecklare överger Steam, trots bättre funktioner och allt så gäller det ändå att tjäna pengar, och det är rätt stor skillnad i plånboken mellan 12% och 30%. Och väldigt många bryr sig faktiskt inte om det hamnar på Epic Store. Själv så kvittar det för mig, vill jag verkligen ha spelet så funkar det lika bra för mig på Epic som på Steam, har köpt både Metro och Satisfactory på Epic och det har funkat klockrent varje dag jag startat spelen. Visst, man saknar lite saker som achievements osv, men det är inget som avgör. Men fler och fler kommer gå över tills Valve inser att de inte längre är ensamma i världen på speldistribution. Sedan så är jag själv trött på Steam pga allt bloat och skit som finns på det, önskar att det fanns ett bra sätt att skala bort allt skräp och filtrera ut det som visas. Och då är Epic Store, Uplay osv skönt då det är avskalat och rent.

För mig är spelet i sig viktigast och då bryr jag mig inte var det hamnar så länge jag får spela det. Alla spelen är ju ändå bara hyrda på obestämd tid, man äger inte spelen oavsett. Ser fram emot Anno, körde betan och tyckte det var oerhört kul.

Permalänk
Medlem

Förlåt en dum fråga: Hur ser prisebilden ut för titeln ? Tittade på metro och såg att den låg på ca 500 kr "isch" på Epic.
Borde inte priset vara lägre på en produkt när utvecklarna köper plattform till lägre pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sjoooberg: Jag såg det på en annan sida redan i helgen / fredags (minns inte dagen). Så detta är inte aprilskämt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Map80:

Förlåt en dum fråga: Hur ser prisebilden ut för titeln ? Tittade på metro och såg att den låg på ca 500 kr "isch" på Epic.
Borde inte priset vara lägre på en produkt när utvecklarna köper plattform till lägre pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det väl ingen poäng med att vara exklusiv på EPYC?
De går ju med större vinst / enhet jämfört med Steam.

Det är snarare motsatsen som borde göras: dyrare pris i Steam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Map80:

Förlåt en dum fråga: Hur ser prisebilden ut för titeln ? Tittade på metro och såg att den låg på ca 500 kr "isch" på Epic.
Borde inte priset vara lägre på en produkt när utvecklarna köper plattform till lägre pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en teoretisk möjlighet för publishers att sänka priset på produkten då såklart. Verkar som att de inte riktigt valt den vägen so far.
Det kan hänga ihop med att om man sänker priserna på denna plattform så kommer fullpris inte godtas på steam senare och då förloras väl mer pengar på den plattformen senare istället. Är väl en hel del strategier i hur priming kring prissättning kan jag tänka mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Map80:

Förlåt en dum fråga: Hur ser prisebilden ut för titeln ? Tittade på metro och såg att den låg på ca 500 kr "isch" på Epic.
Borde inte priset vara lägre på en produkt när utvecklarna köper plattform till lägre pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju tycka det men eftersom det är exclusive till en store finns det inte mycket anledning till ett lägre pris när man kan maxa vinsten till investerare.

Permalänk
Medlem

Jag kände mig väldigt positiv till epics affär när den kom. Superpositiv! Och nu tycker jag att de är as. De startade exklusivitetskriget på titlar som de själva inte släppt. Jag vill inte hamna i samma sits som alla konsolspelare befinner sig i. Spel 1 endast på PS, Spel 2 endast på Nintendos och Spel 3 på Xbox.

WTF säger jag bara.

Skrivet av Chrisj:

Steam petar väl ned updateringar löpande även om man inte startar spelet?

Steam brukar pausa uppdateringar om man spelar, men det kan man stänga av.

Jag är glad för autoupdate. Hade nytta av det förra veckan. De andra som jag skulle spela med hade hoppat in 20 minuter innan, men när jag kom så uppdaterade de fortfarande PUBG, men mitt var redan klart. Riktigt nice!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vad är för det fel med uplay?
Innan Division 2 spelade jag Odyssey, har inte alls haft några problem med det.
Har spel på olika plattformer, visst hade det varit enkelt om allt vore samlat på samma ställe..
Men det stör mig inte som många andra, har väl 4-5 spel plattformer som startar utöver alla program som ska startas som är ca 4-5 det med.
Stör sig folk att det lägga upp spel på olika plattformer eller är det att "ett till program i autostart" ?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om Steam sänker sin andel av kakan, räcker det för utgivare att välja Steam? Epic ger dem ju en stor pengapåse för att vara tidsexklusivt på Epic. Måste Steam också börja med sånt, köpa exklusivitet?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag kände mig väldigt positiv till epics affär när den kom. Superpositiv! Och nu tycker jag att de är as. De startade exklusivitetskriget på titlar som de själva inte släppt. Jag vill inte hamna i samma sits som alla konsolspelare befinner sig i. Spel 1 endast på PS, Spel 2 endast på Nintendos och Spel 3 på Xbox.

WTF säger jag bara.

Visserligen gör du ju inte det (du spelar ju fortfarande på PC) bara att du måste starta ett annat program.
Jag bojkottar dem men det argumentet var väl inte helt riktigt.

edit:
Det hade ju varit mer som om att ett spel BARA fungerar med grafikkort från Nvidia och inte ens går att köra med AMD/INTEL.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Frågan är ju om Steam sänker sin andel av kakan, räcker det för utgivare att välja Steam? Epic ger dem ju en stor pengapåse för att vara tidsexklusivt på Epic. Måste Steam också börja med sånt, köpa exklusivitet?

De har de väl redan gjort med Halo - The Masterchief Collection? Om man nu räknar bort Windows Store så klart och bara tänker på fejden mellan steam och epic.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Visserligen gör du ju inte det (du spelar ju fortfarande på PC) bara att du måste starta ett annat program.
Jag bojkottar dem men det argumentet var väl inte helt riktigt.

edit:
Det hade ju varit mer som om att ett spel BARA fungerar med grafikkort från Nvidia och inte ens går att köra med AMD/INTEL.

Vi kan dra detta längre. Man spelar ju faktiskt på transistorer på både datorer och konsoller. Så det är samma sak. (säger jag i löjlighetens tecken).

Konsollerna tog jag som en liknelse för hur exklusivitet påverkar. Jag vill inte ha en massa skitlaunchers på min dator. Den ena sämre än den andre. Steam är den enda som jag tycker är OK, även om den har DRM. Lutar mer åt GOG rent ägandemässigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De har de väl redan gjort med Halo - The Masterchief Collection? Om man nu räknar bort Windows Store så klart och bara tänker på fejden mellan steam och epic.

Det finns ingen deal gällande Halo. Det är som som alla andra spel på Steam. Valve gjorde ingenting för att det skulle komma till Steam, Gabe bekräftade det per email

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är otroligt dåligt, jag tycker det är helt sjukt att man ska konkurrera med exklusivitet istället för pris... Blir bojkott för min del av ren princip.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

@kelthar: Precis, GOG / DRMfritt är den vägen man borde gå. Men jag tycker Steam fungerar väldigt bra, tråkigt att ha origin / uplay osv installerat men de fungerar iaf nu förtiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Synd! Såg fram mot ett nytt Anno

Du kan fortfarande köpa spelet på Uplay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@kelthar: Precis, GOG / DRMfritt är den vägen man borde gå. Men jag tycker Steam fungerar väldigt bra, tråkigt att ha origin / uplay osv installerat men de fungerar iaf nu förtiden.

Mmm. De är så långt bakom att det känns. Och deras UI är så moderna och klunkiga. Jag vill ha det som steam. Små fonter, minimalistiskt och härligt.

Och för fasen, använd citeraknappen. Det är inte alltid man vet vad svaret svarar på annars. GL HF.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ja det var ju trist men jag köper spelet på Uplay då efter som det tas bort från steam.
Undrar när Borderlands 3 släpps på Epic Store då?

Hittade även artikel om att Crysis 4 kommer till epic store
https://www.dsogaming.com/news/crysis-4-has-been-announced-po...

Rättade till stavfel
Permalänk
Livsnjutare 😎

Det stora plattformskriget är i full kareta!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Synd! Såg fram mot ett nytt Anno

Så länge du köper spelet på Steam innan deras release dag så kan du installera och spela spelet på Steam, eller om du inte vill spela på Epic Games Store så kan du köpa det på Uplay. Finns alltid möjligheter.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Så länge du köper spelet på Steam innan deras release dag så kan du installera och spela spelet på Steam, eller om du inte vill spela på Epic Games Store så kan du köpa det på Uplay. Finns alltid möjligheter.

Nej inte alltid, det finns som tur är möjligheter i detta enskilda fall. I alla andra fall tas möjligheten att köpa spelet bort från Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt, speciellt för oss som ofta brukar vänta tills steam rea:or Nu får man köpa fullpris eller skippa helt...