Var hittar man en TV utan spyware 2019 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Inte hört något om att dom samlar in något sådant, länk ?

Ja jag försöker ju undvika den värsta skiten men samtidigt så är det ju helt enkelt så att man kan aldrig undvika allting om man inte vill leva som en grottmänniska.

Är väl ganska gammal nyhet från förra året, men är väl typ det som de snackades om?
https://www.theguardian.com/technology/2018/aug/13/google-loc...

Jag håller absolut inte med dig med allt du skriver, men ska inte säga något mot det. Men om du tycker som du faktiskt säger, så skulle jag rekommendera att INTE skaffa en google chromecast.

Bygg en egen mediaserver istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inte 4K-UHD-TVs utan smarttv-funktioner med en normal prislapp. Digital-signage-modeller med vettiga funktioner och vettig bild hittar du inte för en överkomlig prislapp. Det är ju också lite betydelselöst, det är ju bara att inte ansluta TVn till nätverket, och köra med din egna mediaspelare och mottagare om du inte vill använda de inbyggda funktionerna.

Edit: Vill du verkligen ha en skärm helt utan TV-funktioner, men med HDR-stöd, 4K-UHD och som verkar fungera någorlunda så kanske Philips 436M6VBPAB är något. Vill du ha något större så kör på en vanlig TV och se till att ACR inte är påslaget.

Borde finnas kan man tycka. Skulle aldrig få för mig att köpa en så men kanske ändå vill ha en vanlig tv på UHD 60 tum. Visst PD finns ju annars.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du kan ju alltid kolla begagnat marknaden? har ingen aning om detta men olika "moddar" finns till telefoner och plattor och ibland helt nya system HELT utan all bloat, kanske det även finns till tv apparater?

Hur många 4K-UHD-TVs med HDR hittar du på begagnatmarknaden och hur många tror du går att köra med alternativ firmware? Svaret på sista är noll. Tio år gammal TV så visst, det finns en liten chans.

Litar du inte på din mediaspelare, så visst du kan kanske ersätta firmware där, men custom-rom med DRM-stöd blir en svår nöt och poängen med mediaspelaren är väl att kunna spela upp 4K-UHD med HDR o.s.v. från legitima källor/tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är väl ganska gammal nyhet från förra året, men är väl typ det som de snackades om?
https://www.theguardian.com/technology/2018/aug/13/google-loc...

Jag håller absolut inte med dig med allt du skriver, men ska inte säga något mot det. Men om du tycker som du faktiskt säger, så skulle jag rekommendera att INTE skaffa en google chromecast.

Bygg en egen mediaserver istället.

Det blir omöjligt att få igång 4K-UHD och HDR på en HTPC när vi talar strömningstjänsterna, med ett undantag. Vill han ha en Chromecast Ultra så vill han nog ha 4K-UHD och HDR från strömningstjänster. I Windows 10 kan du få 4K-UHD+HDR att fungera med Netflix med vissa hårdvarukombinationer, men inte med Amazon Prime och andra tjänster. Sen kommer såklart det mesta fungera direkt i TVn så Chromecast Ultra är i princip onödigt givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kan man inte ha internet via eluttagen nu för tiden också? Finns kanske något som gör att TVn skickar ut informationen den vägen?
Bästa vore egentligen om man hade ett eget kraftverk och kopplade bort hela hemmet från stadsnätet.

Hehe, du får akta dig för Ellevio, rätt vad det är tar de dina data.

Nej men skämt åsido så tänker du på homeplug, sådana använder du om du t,ex vill ha en nätverksanslutning i källaren men inte vill dra kabel och wifi är för klent.

Dock bör de sitta på samma säkring, annars blir det inte mycket krut för pengarna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur många 4K-UHD-TVs med HDR hittar du på begagnatmarknaden och hur många tror du går att köra med alternativ firmware? Svaret på sista är noll. Tio år gammal TV så visst, det finns en liten chans.

Litar du inte på din mediaspelare, så visst du kan kanske ersätta firmware där, men custom-rom med DRM-stöd blir en svår nöt och poängen med mediaspelaren är väl att kunna spela upp 4K-UHD med HDR o.s.v. från legitima källor/tjänster.

du behöver inte bli arg, som sagt så vet jag inte. var något jag tog ur luften som jag inte hade en aning om det fanns eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

du behöver inte bli arg, som sagt så vet jag inte. var något jag tog ur luften som jag inte hade en aning om det fanns eller ej.

Ingen som blir arg här. Att du tog det ur luften är precis varför jag skrev svaret.

Permalänk
Medlem

Minns att jag själv tittade på olika lösningar åt en vän för ett år sedan ca.
En ren monitor, d v s inget smart, inga högtalare, ingen tv del och fixa detta sidan av.

Men det blev rent för dyrt.

Tycker faktiskt att det är för jävligt att det inte går att lätt deaktivera allt jag inte vill den ska göra eller visa. Hur smart är den då?
Lätt som att det är samlat i en meny och står utförligt i manualen så min mormor skulle klarat det själv.

Det är ett val vi gör när vi skaffar prylar som samlar information osv om oss.
Ett val, men fan heller att jag gillar det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Minns att jag själv tittade på olika lösningar åt en vän för ett år sedan ca.
En ren monitor, d v s inget smart, inga högtalare, ingen tv del och fixa detta sidan av.

Men det blev rent för dyrt.

Tycker faktiskt att det är för jävligt att det inte går att lätt deaktivera allt jag inte vill den ska göra eller visa. Hur smart är den då?
Lätt som att det är samlat i en meny och står utförligt i manualen så min mormor skulle klarat det själv.

Det är ett val vi gör när vi skaffar prylar som samlar information osv om oss.
Ett val, men fan heller att jag gillar det.

De flesta TVs med Android TV har bara rekommendationer (hemskärmen och dylikt) och ACR. ACR kan du alltid slå av, hemskärmen kan du rensa upp. Sen tycks ju inte folk märka av reklamen på WebOS och Tizen heller... ACR är det som samlar in vad du tittar på hur som helst och det finns ju ingen anledning att faktiskt köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen som blir arg här. Att du tog det ur luften är precis varför jag skrev svaret.

såg lite argt ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är väl ganska gammal nyhet från förra året, men är väl typ det som de snackades om?
https://www.theguardian.com/technology/2018/aug/13/google-loc...

Jag håller absolut inte med dig med allt du skriver, men ska inte säga något mot det. Men om du tycker som du faktiskt säger, så skulle jag rekommendera att INTE skaffa en google chromecast.

Bygg en egen mediaserver istället.

Artikeln verkar vad jag kan läsa handla om "web- och app-aktivitet" och det har jag haft avstängt sedan första dagen jag skaffade min telefon. En moto g5s plus btw, riktigt bra telefon för inga pengar alls. Så bra att fem personer har gillat min telefon och köpt en efter mig xD

Men som sagt så är den där spårningen avstängd på min telefon och skulle det nu vara så att google sparar positionsdata från en CC ja då vet dom ju var min tv är, whoopee

Skrivet av jeffan97:

Borde finnas kan man tycka. Skulle aldrig få för mig att köpa en så men kanske ändå vill ha en vanlig tv på UHD 60 tum. Visst PD finns ju annars.

Finns som sagt bara ett enda märke på prisjakt som har alla funktioner jag vill ha i en modern "dum-TV" och det är swedx. Dock är dessa just public displays och kvaliteten på backlight och panel ska väl vara sådär. Inget man direkt känner att "en sån måste jag ha!".

Skrivet av Petterk:

De flesta TVs med Android TV har bara rekommendationer (hemskärmen och dylikt) och ACR. ACR kan du alltid slå av, hemskärmen kan du rensa upp. Sen tycks ju inte folk märka av reklamen på WebOS och Tizen heller... ACR är det som samlar in vad du tittar på hur som helst och det finns ju ingen anledning att faktiskt köra det.

Ja antagligen blir det väl en LG av något slag, morsan har ju som sagt en och deras OSD ser ok ut och menystrukturen är ju inte helt åt helvete.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tycker faktiskt att det är för jävligt att det inte går att lätt deaktivera allt jag inte vill den ska göra eller visa. Hur smart är den då?

Behöver knappast vara svårt. På LG:
1) Ta dig igenom förstagångs-setupen och strunta i allt. Totalt 4 klick.
2) Koppla in datorn och välj HDMI-inputen som dyker upp. Totalt 1 klick.
3) Byt bildprofil till Game-läget och stäng av overscan. Totalt ca 10 klick.* Alla menyalternativ har dessutom väldigt tydliga (bild)förklaringar direkt bredvid, med en gullig pingvin för att vara extra tilltalande.

Grattis, du har nu i princip en monitor i factory default-läge, så det enda du behöver göra är ändra bildinställningar etc. likt en monitor, och som sagt är menyerna mycket tydligare och enklare att hantera på TV:n, även om det förstås också finns betydligt mer att välja på.

*Alternativt sätt den i PC-läge vilket bara kräver typ 5 klick men detta är ett något gömt alternativ utanför de vanliga menyerna.