Corsair Hydro H115i RGB Platinum eller asus ryujin 360mm

Permalänk
Avstängd

Corsair Hydro H115i RGB Platinum eller asus ryujin 360mm

Jag väntar hem Corsair Hydro H115i RGB Platinum undrar vad ni har för erfarenhet av kylaren
Har i9 900k hade tänkt asus ryujin 360mm från början men ångrade mig.

Permalänk
Medlem

H115i Pro iaf är kanske inte den bästa kylaren men är en av dem som låter minst. Riktigt bra programvara med båda också. Ryujin är riktigt jävla dyr och har inte det bästa styrprogrammet. Nice med Noctuaflältar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Jag väntar hem Corsair Hydro H115i RGB Platinum undrar vad ni har för erfarenhet av kylaren
Har i9 900k hade tänkt asus ryujin 360mm från början men ångrade mig.

Jag har ryujin 360.
Radiatorn låter inte mycket, men ger av nå irriterqnde vågljud var tredje sekund, låter som ”zoooom, zoooom, zooom”. Fläktarna är dock gudomliga och låter knappt då de sällan jobbar hårt då pumpen kyler bra.
Ligger på 55-60 c när jag spelar.

PS, köp inte den om du inte har ett rog bord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H115i Pro RGB

Har just köpt en Hydro 115 pro rgb. Pumpen går på fullt hela tiden och låter en hel del. Hur får jag ner varvet på pumpen?

Visa signatur

Bill Kilgore

Permalänk
Medlem
Skrivet av oal1974:

Har just köpt en Hydro 115 pro rgb. Pumpen går på fullt hela tiden och låter en hel del. Hur får jag ner varvet på pumpen?

Har du installerat mjukvaran iCUE?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

@Krokarn: Har installerat Corsair Link 4 men inte Icue. Kör med Noctua 140mm PWM-fläktar. Lyckades nyss sänka hastigheten på pumpen så det ska vara lugnt nu. Men den låter väldigt mycket mer än H90i jag hade innan.

Visa signatur

Bill Kilgore

Permalänk
Medlem

Det är nog nåt fel på din pump då, den ska knappt höras på fulla varv.
Jag har både H115i pro och H150i pro. Hör att det är skillnad på 1110 rpm och 2850 rpm, men inget som stör mej trots att jag hatar en dator med oljud.

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Corsair slutat ge support till Link och enbart kommer stödja Icue så skulle jag rekommendera att du kör med Icue.

Permalänk
Medlem

Hör du pumpen så är något fel, eller så har jag ett guld exemplar.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att han har monterat den i fronten vilket kan göra att luftbubblorna som kan finnas i den gör att den låter mer om man inte skakar ur dem eller har den i högläge ett tag.

Min pump jag har nu och de jag haft tidigare har ett lågt zummande ljud inte högre än fläktljudet.

Ska även tillägga att jag lämnade in min Platinum och gick tillbaka till PRO pga av ljudet. Enligt Corsair själva så låter konstig nog Platinum mer än PRO, samt att den har en högre RPM på pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan ju vara så att han har monterat den i fronten vilket kan göra att luftbubblorna som kan finnas i den gör att den låter mer om man inte skakar ur dem eller har den i högläge ett tag.

Min pump jag har nu och de jag haft tidigare har ett lågt zummande ljud inte högre än fläktljudet.

Ska även tillägga att jag lämnade in min Platinum och gick tillbaka till PRO pga av ljudet. Enligt Corsair själva så låter konstig nog Platinum mer än PRO, samt att den har en högre RPM på pumpen.

Platinum modellerna är gjorda för att kunna kyla bättre, därför går pumpen på dessa modeller på ett högre varvtal.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av oal1974:

@Krokarn: Har installerat Corsair Link 4 men inte Icue. Kör med Noctua 140mm PWM-fläktar. Lyckades nyss sänka hastigheten på pumpen så det ska vara lugnt nu. Men den låter väldigt mycket mer än H90i jag hade innan.

Ibland är Corsairs produkter känsliga för andra fabrikats fläktar, det läser man på Corsairs egna forum. Själv har jag bara använt Corsairs egna fläktar om jag bytt så jag har ingen egen erfarenhet.
Min H150i PRO så låter inte pumpen mycket alls på, hör mer av mina LL-fläktar som i sin tur är tysta. Kör med custom fläktkurva i iCUE.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Platinum modellerna är gjorda för att kunna kyla bättre, därför går pumpen på dessa modeller på ett högre varvtal.

Ja, det vore ju helt befängt om man inte kan uppnå lägre temps när pumpen går i nästan 1000rpm mer i quiet och fläktarna har 800rpm mer än PRO versionen. Dock så är det bara 1-2 grader extra med en del högre pumpljud som följd.

Permalänk
Medlem

Har monterat kylaren längst upp i chassit. Har installerat Icue men märker ingen skillnad. Måste nog köra med Corsair-fläktarna istället för Noctua. När pumpen går över 1500rpm låter den fruntansvärt.

Visa signatur

Bill Kilgore

Permalänk
Medlem

@Krokarn: Visade sig att pumpen var defekt så jag fick nytt hela skiten. Passade på att byta alla fläktar till Corsair ML140PRO och ett nytt nätagg (RM1000i). Roligt när allt funkar i ICUE

Glömde att skriva om det senare i inlägget innan jag la ut det.
Visa signatur

Bill Kilgore