Hög värme gtx 1080ti strix OC

Permalänk
Medlem

Hög värme gtx 1080ti strix OC

Hej,

Har ett 1080TI strix OC som jag köpte i höstas. Körde med överklockning i början och tyckte inte kortet gick så varmt + den throttlade inte ner klockfrekvensen..

Men nu måste jag köra -33mhz underclock för att inga spel ska krascha?? Jag kan alltså inte köra på stock frekvensen. Om jag inte har fläktarna inställda på 100% så kan jag endast spela i -100Mhz underclock. Dessutom så går kortet upp i 84c under full load och med fläktarna manuellt inställd på 100%. Ventilationen i chassit är bra...

Om jag kör stockfrekvensen på kortet så kraschar spelen inom ca 3 minuter. Om jag kör stockfrekvensen fast med 100% fläkthastighet så kraschar spelen istället mellan 5-10 minuter... Så verkar va ett frekvens + värmeproblem.

Ska man ta och byta kylpastan eller lämna in kortet på garantin? Eller ska det helt enkelt vara såhär? Som sagt, kunde spela på 2000Mhz innan utan att det går neråt medans nu får jag köra på 1900Mhz och det går ner till 1700Mhz...

Permalänk
Medlem

Det ska såklart inte vara så. Har du gjort rent kortet, så det inte är fullt med skit i flänsarna? I vissa fall kan man få ett kort där kylaren inte sitter helt hundra. Men då tycker jag att problemet skulle kommit ganska snart.

Nog för att det suger o behöva skicka iväg ett kort och man blir utan dator, men det kanske är lika bra att ta det på garanti om du inte hittar något direkt fel. För jag tror vissa tillverkare inte accepterar att man skruvar isär kortet själv. Det kan sitta klistermärken över någon skruv och då kan ju garantin ryka.

Jag tror mitt strix 2080ti +100/1000mhz når runt 68-70c på kanske 60% fläkthastighet

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Det ska såklart inte vara så. Har du gjort rent kortet, så det inte är fullt med skit i flänsarna? I vissa fall kan man få ett kort där kylaren inte sitter helt hundra. Men då tycker jag att problemet skulle kommit ganska snart.

Nog för att det suger o behöva skicka iväg ett kort och man blir utan dator, men det kanske är lika bra att ta det på garanti om du inte hittar något direkt fel. För jag tror vissa tillverkare inte accepterar att man skruvar isär kortet själv. Det kan sitta klistermärken över någon skruv och då kan ju garantin ryka.

Jag tror mitt strix 2080ti +100/1000mhz når runt 68-70c på kanske 60% fläkthastighet

Har precis gjort rent kortet... ingen märkbar skillnad. Det konstigaste är att problemen dök upp över en natt. Fick kraschar i alla spel och installerade om Windows osv tills jag provade att underclocka -100mhz.

Permalänk
Medlem

Märkligt. Jag ska inte utnämna mig själv som någon expert här. Men det låter ju inte som att det ska ha något med drivare eller liknande o göra, Eftersom kortet blir så pass varmt med fläktarna på 100% och underklockat. Normalt är ju 84c ingen fara, men just att du måste underklocka och köra fläktarna max. Det låter ju lite lurt faktiskt. Personligen skulle jag nog ta det på garantin faktiskt. För jag kan inte komma på någon mjukvara som ska ha någon inverkan på temps osv.

Jag fick flasha bios och dona för att få mitt kort att fungera bra. Men jag hade ju aldrig problem med värmen som du har.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Märkligt. Jag ska inte utnämna mig själv som någon expert här. Men det låter ju inte som att det ska ha något med drivare eller liknande o göra, Eftersom kortet blir så pass varmt med fläktarna på 100% och underklockat. Normalt är ju 84c ingen fara, men just att du måste underklocka och köra fläktarna max. Det låter ju lite lurt faktiskt. Personligen skulle jag nog ta det på garantin faktiskt. För jag kan inte komma på någon mjukvara som ska ha någon inverkan på temps osv.

Jag fick flasha bios och dona för att få mitt kort att fungera bra. Men jag hade ju aldrig problem med värmen som du har.

Tack!

Ska lämna in skiten på garantin imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangelol:

Tack!

Ska lämna in skiten på garantin imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Ja gör det. Bråkar det efter det om du får tillbaka samma kort så återkom så ska vi se om vi kan fixa det.

Steg ett är annars att ta av kylaren och återmontera den samt rengöring och ny kylpasta då.
Just att återmontera kan göra stor skillnad. Tex fel spänning i fästet skapar ett microglapp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja gör det. Bråkar det efter det om du får tillbaka samma kort så återkom så ska vi se om vi kan fixa det.

Steg ett är annars att ta av kylaren och återmontera den samt rengöring och ny kylpasta då.
Just att återmontera kan göra stor skillnad. Tex fel spänning i fästet skapar ett microglapp.

Nu har jag hämtat den. De sa att de stresstestade i stresstest program men jag sa ju att det var SPEL som kraschade...

Iaf så vet jag inte vad de gjort för nu kör den witcher 3 med 69c som högsta värme på 100% fläktar.

Kör stock clocks (1683) med 90c temp target och +100% volt för o få det stabilt + 500mhz memory. 100% power target kör jag med, om jag ökar till 120% så kraschar det.

Lite synd bara att man behöver höja volten för o få det stabilt och inte ens kunna använda det medföljade ”OC” inställningen.
Skickades från m.sweclockers.com