Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo ett 1070 ska vara klart snabbare än ett RX570. Ett fel som inte har med drivrutiner att göra är att man kan sätta minnet i fel slots, så man får en kanal i stället för två. Men det borde inte göra så stor skillnad.

Lite långsökt, det råkar inte vara så att "game mode" är påslaget i Ryzen Master? I så fall används bara halva processorn. Game mode ska bara användas på Threadripper.

Kolla gärna cpu och gpu-last under spelandet, kan ju vara nåt fel på 1070 kortet, annars är det väl att testa med RX570 kortet (om du har det tillgängligt) för att se om det blir nån skillnad.

Ram sitter som det ska, vad är ryzen master? Det konstiga är att det blir inte så stor skillnad i fps när jag sänker från ultra till low :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo ett 1070 ska vara klart snabbare än ett RX570. Ett fel som inte har med drivrutiner att göra är att man kan sätta minnet i fel slots, så man får en kanal i stället för två. Men det borde inte göra så stor skillnad.

Lite långsökt, det råkar inte vara så att "game mode" är påslaget i Ryzen Master? I så fall används bara halva processorn. Game mode ska bara användas på Threadripper.

Kolla gärna cpu och gpu-last under spelandet, kan ju vara nåt fel på 1070 kortet, annars är det väl att testa med RX570 kortet (om du har det tillgängligt) för att se om det blir nån skillnad.

Gpu lasten ligger på 100% och cpu på 40-50%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widstige:

Jag gjorde en återställning och valde ta bort mina filer, har installerat drivrutiner till moderkortet och grafikkortet. Får fortfarande inte i närheten av 100 fps, ligger mellan 58 till 80 och ibland dippar det ner till 30 i nån sekund.

Sjukt störande, förstår verkligen inte vad som kan vara fel. Ett 1070 ska väl kunna prestera bättre? Har jag kastat mina pengar i sjön eller missar jag bara något?

Läste nån tråd där en kille skrev att man bara ska ladda ner drivrutinen, inte verktygen som laddar ned automatiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du detta?
#17847958

Prova dina gamla delar med GTX 1070 kortet och se.

Hade du gått från 7600k till tex en 9700k hade du nog fått se en bra prestanda ökning i just 1080p.
Intel har bra singeltråd prestanda som spel gillar i lägre upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widstige:

Gpu lasten ligger på 100% och cpu på 40-50%

Skickades från m.sweclockers.com

Du får låg CPU last när inte spelet stödjer många kärnor/ trådar..
Här är det viktigt att ha en CPU med stark singeltråd prestanda tex Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Gpu lasten ligger på 100% och cpu på 40-50%

Skickades från m.sweclockers.com

Då jobbar GPU allt den kan åtminstone så det är den som begränsar prestanda. Kan vara HW eller drivrutinsrelaterat. Så skulle testa 1070 på gamla systemet och 570 på nya o se om det blir nån skillnad.

Är det möjligen så att du har annan upplösning på skärmen på de olika systemen?

När jag läser ditt första inlägg igen så står det att du inte hade problemet från början, så nåt måste ha hänt. Misstänkt är win10 uppdatering samt att GPU inte klockar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Du får låg CPU last när inte spelet stödjer många kärnor/ trådar..
Här är det viktigt att ha en CPU med stark singeltråd prestanda tex Intel

Tror jag kom på vad felet var, tog ut grafikkortet och såg att det satt i pci x4 sloten och inte pcix16 sloten. Monterade även en bättre kylare på processorn.

DDUade även och installerade drivrutiner till gput på nytt.
Har nu 95 fps istället för 80 i unigine heaven och ligger på mellan 100-130 fps multiplayer på bfv med dx12 aktiverat.

Är förmodligen bara jag som är okunnig haha! Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Du får låg CPU last när inte spelet stödjer många kärnor/ trådar..
Här är det viktigt att ha en CPU med stark singeltråd prestanda tex Intel

Bf v stödjer 8kärnor och han har 30-60fps med ett GTX1070+R7 2700X. Något är fel och det är inte processorn(om den inte är defekt dvs)

Här kommer en lista som bör lösa ditt problem men är lite tidskrävande.
1. FORMATERA HELT!! (Dvs inte bara återställning)
2. Ladda hem chipset o grafik drivrutiner och ryzen master. (Drivrutiner laddar du hem från tillverkarens hemsida, nvidia, amd, asus osv och bara från tillverkarens hemsida, inga shady sidor!!)
3. Ställ om windows strömschema till RYZEN performance som du kan om du laddar ned chipset drivisar o ryzen master(eventuellt går detta göra i ryzen master).
4. Installera spelet på nytt.
5. Se till att inte ha över 100% skalning i spelet.

Punkt 3 kan du testa göra före du ens försöker formatera!! Det kan göra stor skillnad.

Då det inte ens blir högre fps när du sänker grafiken betyder att det är mjukvarufel, dvs ingen hårdvara flaskar för annars hade du fått högre fps med lägre inställningar.

Ladda hem afterburner och lägg på OSD på all hårdvara så kanske du ser där vad det är som inte klockar så högt det borde göra.
Skriv sedan här vilka frekvenser allt går i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

@Widstige: Haha Ja det gör ju ganska stor skillnad. Skönt att det löste sig

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Tror jag kom på vad felet var, tog ut grafikkortet och såg att det satt i pci x4 sloten och inte pcix16 sloten. Monterade även en bättre kylare på processorn.

DDUade även och installerade drivrutiner till gput på nytt.
Har nu 95 fps istället för 80 i unigine heaven och ligger på mellan 100-130 fps multiplayer på bfv med dx12 aktiverat.

Är förmodligen bara jag som är okunnig haha! Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja där ser man!
Kul att det löste sig!
Läs punkt 3 i mitt förra inlägg, testa med det så kanske du får ytterligare några fps! 🙂

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Formaterade du eller gjorde en återställning? det du ska göra är att rensa disken från allt gammal genom just en formatering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Formaterade du eller gjorde en återställning? det du ska göra är att rensa disken från allt gammal genom just en formatering!

Jag formaterade och installerade windows från usb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja där ser man!
Kul att det löste sig!
Läs punkt 3 i mitt förra inlägg, testa med det så kanske du får ytterligare några fps! 🙂

Trodde först att jag hade förstörd gpun när jag böt kylpasta då kortet blev varmt. Pastan från fabriken hade vällt över utanför gpun, så jag gjorde rent och böt till ny.

Sen blev jag rädd för att det skulle vara den nya processorn som gav så dålig fps, men så var det ett sånt klantigt misstag av mig.

Inget fel på min fina ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Tror jag kom på vad felet var, tog ut grafikkortet och såg att det satt i pci x4 sloten och inte pcix16 sloten.

PCIe x4-porten kör i PCIe 2.0 x4, vilket motsvarar PCIe 3.0 x2. Den är dessutom kopplad till B450-styrkretsen istället för direkt till processorn, så grafikkortet får samsas med alla hårddiskar, nätverkskort, etc. på PCIe 3.0 x4-länken mellan styrkretsen och processorn. Så jo, att sätta grafikkortet i den porten är ett ganska effektivt sätt att strypa prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Trodde först att jag hade förstörd gpun när jag böt kylpasta då kortet blev varmt. Pastan från fabriken hade vällt över utanför gpun, så jag gjorde rent och böt till ny.

Sen blev jag rädd för att det skulle vara den nya processorn som gav så dålig fps, men så var det ett sånt klantigt misstag av mig.

Inget fel på min fina ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är den upplevda prestandan jämfört med din gamla processor? Eller bytte du grafikkort o allt samtidigt?

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Hur är den upplevda prestandan jämfört med din gamla processor? Eller bytte du grafikkort o allt samtidigt?

Bytte grafikkort för typ en månad sedan och processorn, moderkort och ram förra helgen. Jag upplever det som att allt flyter på mycket bättre, datorn känns rapp liksom.

Fpsn är bättre också, även fast i5 7600k har bra single core speed så är väl ändå en ryzen med 8 kärnor och 16 trådar betydligt bättre.

8 kärnor känns mer framtidssäkert, samt att intel byter socket varannan vecka till skillnad från amd haha 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Bytte grafikkort för typ en månad sedan och processorn, moderkort och ram förra helgen. Jag upplever det som att allt flyter på mycket bättre, datorn känns rapp liksom.

Fpsn är bättre också, även fast i5 7600k har bra single core speed så är väl ändå en ryzen med 8 kärnor och 16 trådar betydligt bättre.

8 kärnor känns mer framtidssäkert, samt att intel byter socket varannan vecka till skillnad från amd haha 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Aa nå 4/4 mot 8/16 är ju en rejäl ökning i trådar 👍
Hoppas på rejäl ökning i prestanda på 3000 serien så kan du uppgradera rätt billigt sen med 👌

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Det är inte helt dumt att du flashar bios till moderkortet också.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Aa nå 4/4 mot 8/16 är ju en rejäl ökning i trådar 👍
Hoppas på rejäl ökning i prestanda på 3000 serien så kan du uppgradera rätt billigt sen med 👌

Kommer 3000 serien ha samma socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Kommer 3000 serien ha samma socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå 3000 serien är socket AM4

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Bytte grafikkort för typ en månad sedan och processorn, moderkort och ram förra helgen. Jag upplever det som att allt flyter på mycket bättre, datorn känns rapp liksom.

Fpsn är bättre också, även fast i5 7600k har bra single core speed så är väl ändå en ryzen med 8 kärnor och 16 trådar betydligt bättre.

8 kärnor känns mer framtidssäkert, samt att intel byter socket varannan vecka till skillnad från amd haha 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt å se att det löste sig för dig och kul att du fick bra prestanda jag gick själv förra året från en 4670K @ 4.3GHz till en Ryzen 5 1600 @ 3.8GHz och jag blev glatt överraskad vist kanske några FPS mindre i CS, men det var inget jag märkte utan det tuggar på bättre i spel. Hoppas du får många roliga timmar med nya systemet nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.