Valve presenterar Index – VR-headset med lanseringsdatum i maj 2019

Permalänk
Melding Plague

Valve presenterar Index – VR-headset med lanseringsdatum i maj 2019

Anrika Valve har vid flera tillfällen testat vingarna inom hårdvarubranschen, genom bland annat Steam Link och Steam Machine. Inom kort släpper bolaget sitt VR-headset Index.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner någon annan att det troligen fanns ett dokument någonstans på Valve där det stod "Project VR-headset: Index" som rubrik på första sidan och alla bara använde det som namn på produkten?

Permalänk

Minst 4K OLED @ 90Hz please..

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

"The next few weeks"
#valvetime

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Minst 4K OLED @ 90Hz please..

Det lär bli roligt att driva!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Riktiga releasedatumet: Kanske 2019 om vi orkar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

Knappast en presentation då de inte avslöjat några specs. Men det hindrade inte reddit från att gå apeshit. De har redan bestämt sig att Oculus S är död etc. Helt utan att några specs avslöjats.

Det enda man ser är att den har en fysisk IPD inställning vilket ju Oculus skippat nu. Om den har inside out tracking så är det endast med två front riktade kameror vilket knappast ger en tillfredsställande tracking.

En del sajter har postat samma bild med konstrast och ljus ändrat och då framträder punkter som skulle kunna vara sensorer för tracking precis som vive har. Troligtvis har den alltså outside in med lighthouse.

Permalänk

@ClintBeastwood: Man måste inte alltid spela med maxade inställningar. Sedan måste man heller inte bara spela AAA-titlar från 2019.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Minst 4K OLED @ 90Hz please..

det är nästan garanterat en LCD panel, men förhoppningsvis över 140 FOV. Ser nästan mest fram emot Knuckles handkontrollerna nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice! Nu blev man taggad!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

@ggalaxyy: Ja 4K OLED-skärmarna i den storleken har precis börjat hitta ut på marknaden (Xperia 1) så chansen att detta headset har 4K OLED är närmast obefintlig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tracking utan torn är ju helt värdelöst. Så fort händerna hamnar utanför synfältet (för hmd) så slutar de att spåras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Knappast en presentation då de inte avslöjat några specs. Men det hindrade inte reddit från att gå apeshit. De har redan bestämt sig att Oculus S är död etc. Helt utan att några specs avslöjats.

Det enda man ser är att den har en fysisk IPD inställning vilket ju Oculus skippat nu. Om den har inside out tracking så är det endast med två front riktade kameror vilket knappast ger en tillfredsställande tracking.

En del sajter har postat samma bild med konstrast och ljus ändrat och då framträder punkter som skulle kunna vara sensorer för tracking precis som vive har. Troligtvis har den alltså outside in med lighthouse.

Gjorde samma själv, ENHANCE:

Det är dock möjligt att det är en bra uppgradering för vive ägare, både htc och oculus har något av en brist på "mid-range" produkter, antingen finns det instegsmodeller för $400 (nu med rift s och quest, vet inte vad vive cosmos blir) eller så finns det grejer för över $1000.

Om de har lyckats utveckla något med specs närmare en vive pro (kanske tom. bara headset + kontrollrar) för $500-600 kommer de definitivt ha köpare som är sugna på att uppgradera även om mängden folk som faktiskt kan driva skiten kommer vara liten.

Skrivet av ggalaxyy:

det är nästan garanterat en LCD panel, men förhoppningsvis över 140 FOV. Ser nästan mest fram emot Knuckles handkontrollerna nu.

Tror inte 140 FOV kommer hända med en så smal HMD (gissar på max 125), LCD ger massivt mindre screen-door imo men då har de varit utan fysisk IPD justering (förutom pimax vad jag vet) som på denna.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt att det är värt att köpa om man redan har en rift/vive men samtidigt är all utveckling bra och konkurrans kan även det vara trevligt. Hoppas bara att spelutvecklingen blir ännu mer splittrad nu när det finns ett halvt dussin vr-set.

Själv längtar jag till den dagen foveated rendering når allmänheten.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte gå att köra hybrid inside out + en sensor/kamera som håller reda på om man för händerna bakom sig.
Jag har ett wmr headset och tycker ändå det funkar bra om man inte stannar med händerna utanför synfält för länge.
Men det skulle ändå vara trevligt om man kunde "enchanta" upplevelsen med tex en extra kamera bakom sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@ClintBeastwood: Man måste inte alltid spela med maxade inställningar. Sedan måste man heller inte bara spela AAA-titlar från 2019.

Nej man behöver ju inte köra max men även med 4k behövs väl supersampling (?) och fov tar ju en del på prestandan också så att ha 90 fps lär ändå krävas mer än ett ensamt 2080Ti tänker jag, såvida man inte kör väldigt basic spel och väldigt låga inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu får vi väl hoppas att de släpper något blockbuster spel med detta headset, ett HL VR skulle sitta fint...

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Inaktiv

Var missnöjd med Vive Pros upplösning, så väntar på något som är lika kompatibelt/bra som Vive men med högre upplösning... I'm sure it comes soon...

waitingskeleton.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tror inte 140 FOV kommer hända med en så smal HMD (gissar på max 125), LCD ger massivt mindre screen-door imo men då har de varit utan fysisk IPD justering (förutom pimax vad jag vet) som på denna.

135 är mer eller mindre confirmed. Tidigare läckor som varit korrekta visade på 135.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/b7488x/valve_index/ejp...

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Hoppas att Pimax får tummen ur och fixar sin tracking (som inte är dålig egentligen), för helt ärligt är deras 5K+ headset det bästa pris/prestanda headsettet på marknaden kan jag tycka i dagsläget.

https://pimaxvr.com/products/pimax-5k-series?variant=19912548...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej man behöver ju inte köra max men även med 4k behövs väl supersampling (?) och fov tar ju en del på prestandan också så att ha 90 fps lär ändå krävas mer än ett ensamt 2080Ti tänker jag, såvida man inte kör väldigt basic spel och väldigt låga inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet väl att man kan skala bilden?
Ett stort problem med VR är fortfarande rutnätet och det kan bli mindre med högre upplösning.
Jag förstår inte riktigt hur skalning ignoreras så ofta när folk ska diskutera VR....
Så bilden borde väl kunna köras upp till 4k med en 4k-display, spel och upplevelser är förstås mer eller mindre krävande, alla måste väl inte sitta och spela metro på 4k ultra inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du vet väl att man kan skala bilden?
Ett stort problem med VR är fortfarande rutnätet och det kan bli mindre med högre upplösning.
Jag förstår inte riktigt hur skalning ignoreras så ofta när folk ska diskutera VR....
Så bilden borde väl kunna köras upp till 4k med en 4k-display, spel och upplevelser är förstås mer eller mindre krävande, alla måste väl inte sitta och spela metro på 4k ultra inställningar?

Skalning påverkar bildkvaliten negativt. en av anledningarna till att 5k+ anses klarare än 8k varianten som kör med skalning. Men så länge de kör pentile så kan de absolut va värt för att minimera screendoor effekten. PSVR har ju betydligt lägre upplösning än pentile headset som rift och vive men har ändå knappt någon screendoor att tala om.

Samt att du kan se bättre på håll. Men det optimala är att inte behöva skala bilden fortfarande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du vet väl att man kan skala bilden?
Ett stort problem med VR är fortfarande rutnätet och det kan bli mindre med högre upplösning.
Jag förstår inte riktigt hur skalning ignoreras så ofta när folk ska diskutera VR....
Så bilden borde väl kunna köras upp till 4k med en 4k-display, spel och upplevelser är förstås mer eller mindre krävande, alla måste väl inte sitta och spela metro på 4k ultra inställningar?

Är det inte supersampling du pratar om med skalning eller menar du även att skala ner bilden, blir det inte skit då? Varför drar man upp AAA titlar som att endast det vore krävande, såna kommer väl oftast utan native support dessutom och då presterar det ännu sämre med headset om man vill spela det och får det att funka, annars körs det enligt mig bäst på en vanlig skärm. T.om i ett "lätt" spel som table tennis eller vad det heter, var det rätt krävande att driva med rift och ett 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skalning påverkar bildkvaliten negativt. en av anledningarna till att 5k+ anses klarare än 8k varianten som kör med skalning. Men så länge de kör pentile så kan de absolut va värt för att minimera screendoor effekten. PSVR har ju betydligt lägre upplösning än pentile headset som rift och vive men har ändå knappt någon screendoor att tala om.

Samt att du kan se bättre på håll. Men det optimala är att inte behöva skala bilden fortfarande.

Är det en bra scaler och är inte deras 8k en för tidig variant av tekniken?
Frågan är ju också om det är en bra idé att låta headsetet skala bilden eller ifall grafikkortet borde göra det.

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte supersampling du pratar om med skalning eller menar du även att skala ner bilden, blir det inte skit då? Varför drar man upp AAA titlar som att endast det vore krävande, såna kommer väl oftast utan native support dessutom och då presterar det ännu sämre med headset om man vill spela det och får det att funka, annars körs det enligt mig bäst på en vanlig skärm. T.om i ett "lätt" spel som table tennis eller vad det heter, var det rätt krävande att driva med rift och ett 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, jag menar att man skalar upp bilden till 4K som man t.ex gör på PS4 eftersom att hårvaran inte orkar med att driva så hög upplösning.
Det ger såklart inte lika bra resultat, men det gör ju så att man får fler pixlar vilket kan betyda tätare pixlar, vilket ger en mindre screendoor-effekt.
Jag tror inte att det blir skit, men jag har inte sett att det diskuteras någonstans när det kommer till VR, vilket jag tycker är konstigt.
Varför ska skärmens potentiella upplösning alltid vara flaskhalsen?

Lite deprimerande att Carmack pratade om VR i 10K innan Oculus CV1 skulle släppas och nu så känns det som att vi är ganska långt borta ifrån stabil 4k.
Mitt största problem med utvecklingen är att VR kanske måste dö en gång till eftersom att utvecklingen av hårdvara har stannat av.
Det känns som att man mjölkar VR, medans VR behöver få sin plats på marknaden innan dom borde göra det.

Det blir nog ingen VR för mig innan 4K >90HZ(förutom DK2), men när det väl kommer så är jag beredd betala 25k Kr för dator med VR-headset.
Jag tycker inte att det känns värt att lägga mycket pengar på en produkt som inte ger en tillräckligt bra upplevelse, det känns fortfarande som att VR är i beta-stadiet :/

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit en sammanfattning på läckor och spekulationer angående Valves nya produkt i fall något vill göra en djupdykning i vad som kanske komma skall

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1553555-valve-index-en...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

135 är mer eller mindre confirmed. Tidigare läckor som varit korrekta visade på 135.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/b7488x/valve_index/ejp...

Låter roligt, då använder de säkert några skärmar ingen annan använder i nuläget.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Låter roligt, då använder de säkert några skärmar ingen annan använder i nuläget.

Ännu bättre...

Index är med största sannolikhet en referens till deras nya teknik där dom använder dubbla fresnel-displayer i lager på varandra, vilket möjliggör en typ av böjning av ljus för sömlös övergång från ena till andra linsen, vilket möjliggör en mycket bredare FOV. Detta speglar också deras logotyp väldigt bra OCH hintar på namnet på produkten "Index" då tekniken kallas "index of refraction".Läs mer här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ännu bättre...

Index är med största sannolikhet en referens till deras nya teknik där dom använder dubbla fresnel-displayer i lager på varandra, vilket möjliggör en typ av böjning av ljus för sömlös övergång från ena till andra linsen, vilket möjliggör en mycket bredare FOV. Detta speglar också deras logotyp väldigt bra OCH hintar på namnet på produkten "Index" då tekniken kallas "index of refraction".Läs mer här.

Det låter spännande! Nuvarande optik slösar ju trots allt pixlar ju längre bort från centrum av linsen de är (varning för kul med mattematik nedan).

1/(cos(x)^2) är derivatan av tangents, och den kommer ge ut en multipel till hur många fler pixlar man behöver för att ta upp en vinkelenhet jämfört med rakt på linsen.

Som exempel kommer 45 grader (pi/4 radianer) från centrum ta upp dubbelt så många pixlar för att representera motsvarande i mitten av linsen, om detta går att fixa med dubbla linser skulle det ge mycket mer användbarhet till pixlarna ute i kanterna.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Den här kan man sitta virka med, som modernt stencil pappers arbete, hurr jag köper 2 & en till frugan & ungarna de kan ha den i källaren, deras hemmastad.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ser mest fram emot Knuckles-kontrollerna (om de nu bundlas med Index). Mina Vive-stavar känns verkligen hopplöst utdaterade rent ergonomiskt.

Skickades från m.sweclockers.com