Kryptovalutor deklaration

Permalänk

Tack för svar @gibbon_, även om det var ett "tråkigt" svar. Att cointrackings metod inte stämmer har jag förstått så jag hoppades att detta skulle fungera.

Jag har visserligen inte lekt med stora summor, men det är däremot väldigt många transaktioner (100k+) vilket gör det mer eller mindre omöjligt att räkna fram detta manuellt.

Finns det någon i denna tråd som känner till något annat verktyg eller tjänst man kan använda sig av?

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom tråden, men om man under 2018 i mars har sammanlagt puttat in ca 25.000kr och daytradeat hit och dit och har nu kvar 4000kr av dem (Ligger nu på kraken som xrp). Hur mycket pengar får jag tillbaks om jag orkar deklarera detta? Känns som det kommer ta bra mycket tid leta upp alla trades, så undrar om det ens är värt det?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@PontusLSE: Ingen fara, tråkiga meddelanden är vad jag gör bäst.

För att vara extra tydlig ang. CoinTrackin.info's egna beräkning vill jag stressa att det som är nytt för i år är att de nu säger sig stödja AVCO, alltså i teori ska man kunna använda det för att rapportera korrekt till skatteverket, men deras beräkningar görs fel och alltså avråder jag det.

Ett enkelt sätt att verifiera detta själva är att generera en rapport och kolla i de detaljerade beräkningarna. Där kan man se hur cost basis kan ändras utan att ni skaffat nya BTC eller vad det nu rör sig om. Detta ska inte ske om AVCO görs på rätt sätt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

@gibbon_: Var precis inne och testade average cost basis på cointracking själv nu och fick väldigt mycket lägre skatt med deras beräkning än jag fick med mitt eget verktyg. Tänkte jag skulle gräva i varför men om du redan konstaterat att det är helt off så har du sparat mig tid. Tack!

Apropå mitt script på github, jag vill gärna att det blir korrekta skatterapporter. Kanske har jag missat ditt meddelande. Vad var det för problem du hittat?

Permalänk
Medlem

@bitsofwinter: Här är meddelandet jag skickade som PM till dig här på swec i augusti.

Skrivet av gibbon_:

cryptotaxsweden review

Halloj,

I våras knåpade jag ihop en klump awk-script för att ordna mina crypto-skatter, och nu i helgen valde jag att uppgradera det till något mer stabilt skrivet i Haskell. I vevan så gjorde jag en lätt "review" av ditt projekt, då det trotts allt gör typ samma sak. Tänkte bara dela med mig några tankar.

1) Sortering av trades baserat på datum fungerade inte särskilt bra för mig, då jag har många transaktioner på samma klockslag. (Vet inte varför cointracking inte exporterar med sekund åtminsone) Istället vände jag upp och ner på listan bara för att komma vidare: return Trades(reversed(trades))

2) Du får gärna försöka ändra min åsikt här, men jag är ganska säker på att du fått value_sek bak-och-fram. Dvs trade.sell_value bör vara default, och trade.buy_value används bara ifall trade.buy_coin == native_currency.. Jag har fått nog med huvudvärk från att tänka igenom vilket "value" som ska användas var, så undviker helst att gå in på djupet med det .. men tänk gärna till en gång extra och säg till ifall du inte håller med mig.

3) Lite subjektivt då tom cointracking föreslår att man kan använda gift/tip för forks .. men jag tycker det är fel, för om man verkligen får något i gåva, då betalar man inte skatt på det. Dvs value := det riktiga värdet. Dvs det är rätt att sätta value := 0 för en fork, men att använda gift/tip är tvivelaktigt.. anywho. Minar inte själv så har inte tänkt helt igenom det där.

4) Du tar inte transaktionsavgifter i beräkning. Skatteverket må inte explicit tala om dessa, men tänker man på det så är en transaktions avgift något man betalar för en service, dvs du avyttrar crypto för att betala för något. Det borde räknas in en TaxEvent alltså. Vare sig man gillar det eller ej, låt tänka på vad som händer när man ignorerar avgiften istället: Mängden BTC tex anses högre än vad man verkligen har kvar, vilket påverkar cost basis vid varje nytt köp. Desto fler transaktioner man gör desto större blir gapet och desto värre blir ens cost basis fel. Man kan se det som att ens cost basis "segas ner", och det i tur gör att man kan få betala mer skatt i goda tider och få större avdrag i dåliga tider. "Trade off" kanske man kan tänka om man inte vill göra något åt det, men obra är det. Så vad ska man göra, dra av amount och räkna den som "lost"? Eller gå tillbaka till den där jobbiga meningen i början av paragrafen här..

5) Mer av en FYI, jag har kommit att inse att "Value in SEK" är egentligen en konvertering av "Value in BTC" baserad på ett gäng marknader. Dvs alla valutor, vare sig USD eller BTC, går vägen via BTC för att konverteras till SEK. Jag har sett ett par galna värden när jag tex sålde 200 USD som blev närmre 60k JPY enligt cointracking, för antagligen fanns det nå galet arbitrage just vid det tillfället. (borde ha varit närmre 20k) Poängen är, Value in SEK går väl att använda, men man bör nog se till att ha något mer riktigt. Mitt förslag är att exportera med Value in USD sen använda en riktig källa för att pre-processa USD direkt till SEK.. vilket du redan har stöd för, så bra där!

Hoppas något av ovan kommer till nytta, låt mig höra ifall jag fått något om bakfoten då det inte är helt lätt att tänka igenom allt själv.

/Mathias

Jag läste igenom igen och står fast vid varje punkt. Ang. 1) undrar jag om en korrekt sortering hade gjort '--max-overdraft' onödig. Ang. 5) har jag lärt mig att det är värre än så, jag vet inte vilken typ av häx-formel de använder för att ta fram deras rates till FIAT men det kan variera från export till export vilket såklart är helt oacceptabelt i skattemyndigheternas ögon. Jag har ett år kvar på min "subscription" av CoinTracking och tänker göra det bästa av det under tiden, men med alla dessa brister tänker jag absolut inte fortsätta använda deras skräp. Att de inte ens kan få AVCO i närheten av rätt är illa nog för att förbanna dem till konkurs.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

@bitsofwinter: Här är meddelandet jag skickade som PM till dig här på swec i augusti.

Jag läste igenom igen och står fast vid varje punkt. Ang. 1) undrar jag om en korrekt sortering hade gjort '--max-overdraft' onödig. Ang. 5) har jag lärt mig att det är värre än så, jag vet inte vilken typ av häx-formel de använder för att ta fram deras rates till FIAT men det kan variera från export till export vilket såklart är helt oacceptabelt i skattemyndigheternas ögon. Jag har ett år kvar på min "subscription" av CoinTracking och tänker göra det bästa av det under tiden, men med alla dessa brister tänker jag absolut inte fortsätta använda deras skräp. Att de inte ens kan få AVCO i närheten av rätt är illa nog för att förbanna dem till konkurs.

Tack för alla förslag på förbättringar.

Ang 1) så håller jag med dig men vet inte hur det kan lösas i och med att det är en begränsning hos cointracking. Om du har några idéer på en bra lösning som skulle fixa det för ditt case så säg till, jag tar gärna emot pull requests också.

Ang 2) jag vill minnas jag hade en längre diskussion om det här i en issue på github för att lista ut vad som var bäst kompromiss angående detta eftersom Skatteverket inte specificerar exakt hur det här skall göras. Jag tror slutsatsen var att vi tog den variant som generellt gav högst skatt, hittar dock inte diskussionen nu.

Ang 3) Utifrån mitt scripts synvinkel är Gift/Tip bara ett sätt att markera att coinsen kom från en fork t.ex. så att den vet vilken cost basis den skall sätta, i.e. cost basis på 0kr. Det var så här Skatteverket tyckte man skulle göra när jag ringde dem, men å andra sidan verkar de anställda där som svarar i telefon inte ha så superbra koll.

Ang 4) Detta är ju något jag skulle kunna testa att implementera om det gick att få cointracking att exportera SEK-värdet för avgifterna. Hittar du ett sätt att göra det så säg till.

Eng 5) Har inte lagt märke till detta själv, det kanske bara är tur i mitt fall, har ju inte heller några extrema mängder trades så kanske inte får så stort utslag med fluktuationer för mig. Har inte heller handlat med annan fiat än SEK och EUR och dessa kanske de har bättre data för än JPY t.ex. Detta är ju dock ett problem med cointracking så inte mycket jag kan göra åt det så länge scriptet är beroende av cointracking. För min egen del ser jag det inte som ett så stort problem att jag inte vågar använda cointracking+scriptet för min egen deklaration och har man ändå gjort sitt bästa på det här sättet har jag ju svårt att se att de skulle tycka man begått något skattemässigt fel, däremot kan de ju komma och göra en revision men då känner jag mig i alla fall trygg nog med beräkningarna att jag inte tror det kommer diffa på mer än några procent, det borde inte bli ett privatekonomiskt problem.

Ang deras nya average cost basis beräkning på cointracking... kan inte den största missen där vara att de gör 100% avdrag för förluster? I Sverige är ju regeln att man bara får dra 70% av förluster. Det skulle väldigt lätt kunna förklara den lägre skatten i deras beräkningar jämfört med mitt script.

Så summa summarum så håller jag med dig i mycket av problembeskrivningen men tycker inte att problemen är riktigt så stora som du väljer att framställa dem. Hittar du bättre alternativ för att räkna ut deklarationen i Sverige så säg gärna till. Jag har begränsad tid att underhålla det här scriptet just nu.

Permalänk
Medlem

@bitsofwinter: Det handlar mer om vad som är rätt och fel än hur jag "valt" att framställa problemen. Visst är det bättre att göra så gott man kan än att inte deklarera öht, men mitt syfte med att dela med mig av min review var bara att upplysa om bristerna, och nu när det är skattesäsong, låta folk förstå vilka risker de själva tar.

Ang 1) och 4) går det att exportera mer precis information om man hittar rätt flik/tabell på CoinTracking. För 1) blir det som sagt rätt om man bara tar reverse då listan exporteras sorted men i fel ordning.

Ang 2) tänkte jag mig vad som händer om man köper "utanför marknaden", som jag själv gjort. Tänk igenom tex fallet om 1 BTC kostar 10k enligt marknaden, men du köpte den för 5k.

Ang 3) håller jag med om forks, men det blir fel om man rent av fick något i gåva. Tex. gav jag diverse crypto till min bror vid en tidpunkt, och han ska inte betala skatt på det som om det vore en fork.

Vidare är jag inte medveten om någon bättre lösning än din ifall man har en större mängd trades och inte vill betala multum. Själv har jag ändå inget val annat än att använda mina egna system då jag har en extra hårig situation med olika länders skatteregler och metoder att ta hänsyn till etc.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Orkar inte läsa igenom tråden, men om man under 2018 i mars har sammanlagt puttat in ca 25.000kr och daytradeat hit och dit och har nu kvar 4000kr av dem (Ligger nu på kraken som xrp). Hur mycket pengar får jag tillbaks om jag orkar deklarera detta? Känns som det kommer ta bra mycket tid leta upp alla trades, så undrar om det ens är värt det?

Du får kvitta 70% av förlusten mot vinst i inkomstslaget kapital (aktievinster, utdelning o.s.v.), d.v.s. (21-4)*0,7=14700 i kapitalförlust i deklarationen. (om du sålt och förlorat 21000, har du kvar allt men värdet är 4000 så har du inte gjort någon förlust, den uppstår ju först när man säljer till förlust)

D.v.s. om du haft kapitalinkomster som skattas till 30% så är det 4441kr mindre skatt du ska betala för vinsten om du kvittar förlusten mot vinsten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får kvitta 70% av förlusten mot vinst i inkomstslaget kapital (aktievinster, utdelning o.s.v.), d.v.s. (21-4)*0,7=14700 i kapitalförlust i deklarationen. (om du sålt och förlorat 21000, har du kvar allt men värdet är 4000 så har du inte gjort någon förlust, den uppstår ju först när man säljer till förlust)

D.v.s. om du haft kapitalinkomster som skattas till 30% så är det 4441kr mindre skatt du ska betala för vinsten om du kvittar förlusten mot vinsten.

Så om jag säljer dessa 4000kr som nu ligger på XRP i Kraken och för över till mitt bankkonto så kan jag betala 4441kr mindre i skatt?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Så om jag säljer dessa 4000kr som nu ligger på XRP i Kraken och för över till mitt bankkonto så kan jag betala 4441kr mindre i skatt?

Om du har vinst motsvarande förlusten (eller större) i inkomstslaget kapital och kan visa förlusten, d.v.s. du behöver kunna visa ditt inköpspris och ditt försäljningspris av varje transaktion, så du har bevis på den faktiska förlusten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om du har vinst motsvarande förlusten (eller större) i inkomstslaget kapital och kan visa förlusten, d.v.s. du behöver kunna visa ditt inköpspris och ditt försäljningspris av varje transaktion, så du har bevis på den faktiska förlusten.

Hmm det lät krångligt värre det där. Tack för svar!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag mineade förra året ravencoin, bytte detta vid ett antal tillfällen mot bitcoin, som jag senare sålde till BTCX. Jag har skummat igenom tråden men hittar inte direkt någon som verkar vara i min sits. Hur ska jag förhålla mig till omkostnadsbeloppet när jag deklarerar försäljningen av bitcoin?

Om jag tolkat det rätt ska jag då hantera det som 3 olika saker:

1. Mining av ravencoin. Är detta T2? Kan tillägga att när jag minade så fanns inte ravencoin på någon exchange, hur ska jag då tolka värdet på den valutan? 0? Här kan jag ju säga att jag blir förvirrad iom denna punkten under omkostnadsbelopp från skatteverkets hemsida:

"Om du minade dina bitcoin är ditt omkostnadsbelopp marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, det vill säga samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen."

Hur ska man då hantera mining av andra kryptovalutor än bitcoin?

2. Byte från ravencoin till bitcoin. Det här hanteras i K4 D och då ska jag alltså vid tillfället av bytet översätta den mängd ravencoin jag sålde till SEK och redovisa det som omkostnadsbelopp, men även försäljningspris? Är det flera transaktionstillfällen så snittar jag dessa värden?

3. Försäljning av bitcoin. Det här är även K4 D och liknande punkt 2?

Det blir bara fler och fler frågetecken....

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Thor: Om ravencoin inte hade någon marknad skulle jag kalla den värdelös vid miningtillfället, alltså 0 att skatta för punkt 1. Vid punkt 2 har ravencoin uppenbarligen fått ett värde, och du deklarerar hela beloppet som vinst när du säljer dessa. Dvs sålde du X ravencoin för 1 BTC och värdet på 1 BTC var 3k SEK, då gjorde du en vinst på 3k SEK. Inget snittande att göra här eftersom alla dina ravencoin skaffades till ett värde av 0 vardera. (snittet blir 0) Samma gäller vid punkt 3, fast nu har dina BTC ett omkostnadsbelopp vid förskaffning, så du får räkna ut snittet enligt "average cost basis" vad det nu kallas på Svenska.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Ni som har 1000+ transaktioner hur i hela friden ska man kunna göra en korrekt uträkning särskilt när man köpt och sålt med flera olika valutor. Har CoinTracking men den räknar åt helvete.

Gick nog 100.000:- back oavsett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@FlashGordon: För att få en någorlunda rätt deklaration, vilket är bättre än ingen deklaration, kan du använda bitsofwinters script.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Är det möjligt att på något sätt använda detta skript för att på något sätt få med valutahandelstransaktioner i SRU-filen? Dvs de som ska deklareras under avsnitt C i K4-blanketten?

Permalänk
Medlem

Använde skriptet 2018 för att deklarera alla transaktioner för året 2017. Tänkte använda det igen nu 2019 för att deklarera alla transaktioner för året 2018.

Till mina funderingar:
Behöver jag ta någon hänsyn till transaktionerna från 2017 (i.e. de jag redan deklarerat 2018) eller är det bara att köra på (i.e. mata in alla transaktioner från 2018 i skriptet)? Gick med vinst 2017, men förlust 2018, kommer avdrag från förlust ske per automatik om jag gör på detta sätt?

Tack @bitsofwinter. Hade fan inte överlevt utan skriptet. Donerar en slant om det fungerar i år igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyvell:

Till mina funderingar:
Behöver jag ta någon hänsyn till transaktionerna från 2017 (i.e. de jag redan deklarerat 2018) eller är det bara att köra på (i.e. mata in alla transaktioner från 2018 i skriptet)? Gick med vinst 2017, men förlust 2018, kommer avdrag från förlust ske per automatik om jag gör på detta sätt?

Du måste ha med all historik, annars får du fel vinster/förluster, om scriptet äns låter processen pågå.
Skatteverket kommer sköta avdrag efter du deklarerar dina förluster.

Footnote: Scriptet gör en bra nog uträkning för de flestas fall, men har en del problem som man bör vara medveten om särskilt ifall det rör sig om större belopp.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Ok. Tack för svar! Men om jag har med all historik får ju skatteverket dubbel information? Då får de ju med transaktioner jag redan har deklarerat förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyvell:

@gibbon_: Ok. Tack för svar! Men om jag har med all historik får ju skatteverket dubbel information? Då får de ju med transaktioner jag redan har deklarerat förra året.

Historiken krävs för att få rätt värden på dina innehav och scriptet kommer bara raportera skattehändelser under året du anger.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Nu är jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag mineade förra året ravencoin, bytte detta vid ett antal tillfällen mot bitcoin, som jag senare sålde till BTCX. Jag har skummat igenom tråden men hittar inte direkt någon som verkar vara i min sits. Hur ska jag förhålla mig till omkostnadsbeloppet när jag deklarerar försäljningen av bitcoin?

Om jag tolkat det rätt ska jag då hantera det som 3 olika saker:

1. Mining av ravencoin. Är detta T2? Kan tillägga att när jag minade så fanns inte ravencoin på någon exchange, hur ska jag då tolka värdet på den valutan? 0? Här kan jag ju säga att jag blir förvirrad iom denna punkten under omkostnadsbelopp från skatteverkets hemsida:

"Om du minade dina bitcoin är ditt omkostnadsbelopp marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, det vill säga samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen."

Hur ska man då hantera mining av andra kryptovalutor än bitcoin?

2. Byte från ravencoin till bitcoin. Det här hanteras i K4 D och då ska jag alltså vid tillfället av bytet översätta den mängd ravencoin jag sålde till SEK och redovisa det som omkostnadsbelopp, men även försäljningspris? Är det flera transaktionstillfällen så snittar jag dessa värden?

3. Försäljning av bitcoin. Det här är även K4 D och liknande punkt 2?

Det blir bara fler och fler frågetecken....

Nu är jag inte expert på detta men här är mina tankar och de ska vara godkända att använda.

1. För dina Ravencoin bör du använda schablonmetoden vilket innebär att 1/5 av försäljningspriset är omkostnadsbelopp. Denna används när inköpspriset är okänt vilket stämmer då du inte köpt Ravencoinen.

2. Ja, du bör kunna använda genomsnittsmetoden vilket är det du tänkt.

3. Ja, samma som 2.

Exempel:

Antal

Beteckning

Försäljningspris

Omkostnadsbelopp 1

Vinst

Förlust

1

100

Ravencoin

11000

2200

8800

2

10

Bitcoin

5000

8800

-3800

Summa

16000

11000

8800

-3800

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nu är jag inte expert på detta men här är mina tankar och de ska vara godkända att använda.

1. För dina Ravencoin bör du använda schablonmetoden vilket innebär att 1/5 av försäljningspriset är omkostnadsbelopp. Denna används när inköpspriset är okänt vilket stämmer då du inte köpt Ravencoinen.

2. Ja, du bör kunna använda genomsnittsmetoden vilket är det du tänkt.

3. Ja, samma som 2.

Exempel:

Antal

Beteckning

Försäljningspris

Omkostnadsbelopp 1

Vinst

Förlust

1

100

Ravencoin

11000

2200

8800

2

10

Bitcoin

5000

8800

-3800

Summa

16000

11000

8800

-3800

Som jag förstår det får man inte använda schablonmetoden:

Citat:

Du som skaffat eller fått kryptovaluta vid flera olika tillfällen

Om du har skaffat eller fått kryptovaluta vid flera olika tillfällen ska du beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Schablonmetoden, där man använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, får inte användas när du redovisar kryptovaluta.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Som jag förstår det får man inte använda schablonmetoden:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Udda att ha en special regel för just detta ”värdepappret”. Men då är det noll som gäller om man inte vill testa det i domstol för att få rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Udda att ha en special regel för just detta ”värdepappret”. Men då är det noll som gäller om man inte vill testa det i domstol för att få rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller fler värdepapper:

Citat:

Schablonmetoden

Du som inte har någon uppgift på vad du köpte aktierna för kan använda schablonmetoden. Även om du känner till det verkliga omkostnadsbeloppet kan du använda schablonmetoden.

Du får använda metoden bland annat om du har sålt marknadsnoterade aktier eller marknadsnoterade aktieindexobligationer. Du får inte använda metoden på terminer och optioner, och inte heller på teckningsrätter, fondaktierätter eller inlösen- och säljrätter som du har fått på grund av aktieinnehav.

Så torde även gälla onoterade aktier även om det inte står explicit att man inte får ovan.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@Thor: Om ravencoin inte hade någon marknad skulle jag kalla den värdelös vid miningtillfället, alltså 0 att skatta för punkt 1. Vid punkt 2 har ravencoin uppenbarligen fått ett värde, och du deklarerar hela beloppet som vinst när du säljer dessa. Dvs sålde du X ravencoin för 1 BTC och värdet på 1 BTC var 3k SEK, då gjorde du en vinst på 3k SEK. Inget snittande att göra här eftersom alla dina ravencoin skaffades till ett värde av 0 vardera. (snittet blir 0) Samma gäller vid punkt 3, fast nu har dina BTC ett omkostnadsbelopp vid förskaffning, så du får räkna ut snittet enligt "average cost basis" vad det nu kallas på Svenska.

Skrivet av Dahle86:

Nu är jag inte expert på detta men här är mina tankar och de ska vara godkända att använda.

1. För dina Ravencoin bör du använda schablonmetoden vilket innebär att 1/5 av försäljningspriset är omkostnadsbelopp. Denna används när inköpspriset är okänt vilket stämmer då du inte köpt Ravencoinen.

2. Ja, du bör kunna använda genomsnittsmetoden vilket är det du tänkt.

3. Ja, samma som 2.

Tack för hjälpen!

Efter funderingar, efterforskning och att talat med skatteverket så är min deklaration inskickad.

Det blev som följande.

1. Miningen. Eftersom att valutan var värdelös när denna skapades så deklareras detta inte.

2. Bytet RVN till BTC. Ren vinst, dvs inget omkostnadsbelopp pga att man inte får göra schablonavdrag för kryptovalutor.

3. Försäljningen av BTC. Omkostnadsbeloppet är värdet mina BTC hade när jag bytte till mig dessa för RVN.

Allt hanterades i K4 blanketten. Det enda som är värt att notera här är att antal under 0 inte kan användas, dvs man måste minimum ange 1. Exempelvis om man sålt 0,5 BTC för 10000:- då anger man att man sålt 1 BTC för 10000:-, sedan upplyser man om det verkliga antalet under .17 i deklarationen: övriga upplysningar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@bitsofwinter Jag får en massa problem med overdraft, funderar på om den här fixen skulle göra någon skillnad? https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden/pull/25

Skulle du ha tid att kolla på detta så hade jag blivit evigt tacksam, som det är nu så måste jag ha en ganska "lös" max overdraft, och jag misstänker att det beror på sorteringen av trades från den importerade filen från CT så som plilja skriver. Gör jag uträkning i CT så hittar den inga fel, alltså krypto som säljs utan ett inköp, men i scriptet dyker det upp ett par gånger.

Tack för övrigt för att du gör det möjligt för oss som inte är jättebra på matte att reda ut i den här röran!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ecki:

@bitsofwinter Jag får en massa problem med overdraft, funderar på om den här fixen skulle göra någon skillnad? https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden/pull/25

Skulle du ha tid att kolla på detta så hade jag blivit evigt tacksam, som det är nu så måste jag ha en ganska "lös" max overdraft, och jag misstänker att det beror på sorteringen av trades från den importerade filen från CT så som plilja skriver. Gör jag uträkning i CT så hittar den inga fel, alltså krypto som säljs utan ett inköp, men i scriptet dyker det upp ett par gånger.

Tack för övrigt för att du gör det möjligt för oss som inte är jättebra på matte att reda ut i den här röran!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Är på semester utan tillgång till en maskin där jag kan fixa mac/win-packages just nu. Kan se om det ändå går att lösa men eventuellt är det en säkrare väg att gå att du försöker installera python och köra koden från PRen den vägen i stället.

Permalänk
Medlem

@ecki: Ser ut som att du sprang in i punkt ett i min post ovan.

Notera även att hela tanken med "overdraft" är lite farlig då det absolut ger dig en felaktig rapport. Lyckligtvis ska du inte behöva använda den efter din lösning. Om du fortfarande har bekymmer så bör du gå tillbaka till CoinTracking och se över dina trades innan du sträcker dig efter --max-overdraft igen. CoinTracking har nu även en vy där de hjälper dig hitta eventuella brister i din historik.

Eftersom du nämner CoinTrackings egna uträkningar också, se absolut till att inte använda dessa. De gör något galet fel i deras AVCO-metod. Det tog mig en jäkla massa fram och tillbaka med dem i support för att få dem att släppa ego lite och erkänna att de kanske gjort fel, men till slut gick det fram för dem. Tyvärr verkar de inte ha någon brådska att utreda det vidare, eller ens ta ner funktionen tills vidare. Denna händelse i kombination med andra brister jag nämner i posten ovan får åtminstone mig att hålla mig borta från dem helt och hållet efter min nuvarande plan går ut.

Kalla mig bitter, men det är skrämmande hur redo vissa är att erbjuda denna typ av tjänst med så bristande expertis. (Inte en jabb mot @bitsofwinter som jag tycker gjort bra i att erbjuda sitt script, även om han kunde vara lite tydligare om bristerna)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@bitsofwinter om du kunde fixa en win release med sorteringsfixen så hade det varit så jäkla bra för mig, jag är sjukt stressad över att få ihop deklarationen alls. Är det långsemester eller tror du att du skulle hinna med att fixa en .exe i april någon gång om jag inte får ordning på Python?

Jag har försökt installera python och de andra delarna av det som skall behövas men får ett felmeddelande: "File "report.py", line 50
print(f"Aborting tax computation.")
^
SyntaxError: invalid syntax"

Jag vet inte vad jag gör för fel, är inte så kunnig tyvärr, har googlat i timtal känns det som nu.

Jag sitter lite i skiten, vet inte hur jag ska få fram en deklaration just nu. Jag frågade en skatteredovisare, men det skulle kosta långt mer än jag har råd med trots att jag har alla mina transaktioner i en csv fil med priserna. Jag har även mailat Deklira som har någon tjänst för detta, väntar på svar. Problemet är att de saknar kryptovalutor jag köpt och sålt med i sin tjänst, och jag ser ingen metod för att räkna in min mining, men vi får se vad de säger.

Allra helst hade jag gjort det själv, jag har verkligen ingen stor budget, är student och har gått back på kryptoaffärerna redan.

Kan någon förklara hur jag installerar och kör scriptet som python annars och får rätt på felmeddelandet jag får?

Förresten @gibbon_ Vart hittar du var man kan se problem med sin transaktionshistorik i CT?

Tack för hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com