Apple avtäcker kreditkortet Apple Card

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

En rak fråga då: Tycker du att en bra lödning skall gå att avlägsna mekaniskt? Om nej, löder Apple dåligt. Om ja, så undrar jag varför man överhuvudtaget löder saker. Det räcker ju isåfall med typ silvertejp. Lite jävla stolthet får man ha.

Sen vet jag inte exakt hur många Macbooks han lagat, han har ju tusentals videos vid det här laget, men jag tror aldrig jag sett en bra lödning där.

Sen är det i och för sig mycket vattenskador och sådant han jobbar med så det blir en del korrosion, men även det skal väl en bra lödning hålla för? Man ska väl liksom inte kunna hälla vatren på en lödning för att försvaga den. Det är inte kvalitet.

Men om man tycker att "det behöver inte vara bra kvalitet sålänge det håller", så visst, då blir resten av diskussionen ganska meningslös. Men jag tänker aldrig försvara en dålig lödning, oavsett företag eller privatperson.

Finns inget i denna värld som inte går att avlägsna mekaniskt, allt handlar om hur mycket kraft som behövs och hur mycket av den som föremålet kan utsättas för under normal användning. Om det krävs åverkan som är kraftigare än produkten klarar av andra orsaker så har det ju verkligen ingen betydelse för produktens kvalitet, diskussionen blir därför inte bara meningslös utan även analretentiv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det du säger är sant men sättet du säger det på målar upp Apple som "the bad guy" vilket är helt fel.
Det är inte Apple som sätter transaktionspriserna (antar att det är VISA och Mastercard?). Om man dessutom får tillbaka 2% insatt på sitt konto, till skillnad från värdecheckar, så har de även en av de högsta återbäringen. Åtminstone jämfört med svenska kreditkort, kanske ser annorlunda ut i staterna.

Frågan är bara vad de tänkt sig för årskostnad. Många kort är ju gratis.

(Själv använder jag gladeligen kreditkort om de inte har någon årskostnad samt om det ger mig ett par hundralappar i värdecheckar då och då. Kortet från min bank ger ju inte ett jota så det känns dumt att låta bli.)

Riktade inte riktigt kritiken mot Apple utan hela upplägget med att ha återbäring på ett betalsystem (oavsett om det är Apple eller någon annan).
Några exempelsiffror (ej riktiga belopp)
-Varan kostar 100kr
-Butiken får betala 5kr till kortföretaget
-Av dessa 5 kr är 1kr faktiska kostnader för att genomföra transaktionen, 2kr vinst till kortföretaget och 2kr bonus till kunden.
-Butiken fick alltså 95kr och kunden betalade 98kr.

Hade man betalat med ett kort utan det här systemet hade butiken fortfarande fått 95 och kunden betalat 100kr.

Men hade man struntat i de här dumma bonussystemen så hade varan faktiskt kunnat kostat 98kr i butik för ALLA varav 3 kr går till kortföretaget. Hänger ni med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Riktade inte riktigt kritiken mot Apple utan hela upplägget med att ha återbäring på ett betalsystem (oavsett om det är Apple eller någon annan).
Några exempelsiffror (ej riktiga belopp)
-Varan kostar 100kr
-Butiken får betala 5kr till kortföretaget
-Av dessa 5 kr är 1kr faktiska kostnader för att genomföra transaktionen, 2kr vinst till kortföretaget och 2kr bonus till kunden.
-Butiken fick alltså 95kr och kunden betalade 98kr.

Hade man betalat med ett kort utan det här systemet hade butiken fortfarande fått 95 och kunden betalat 100kr.

Men hade man struntat i de här dumma bonussystemen så hade varan faktiskt kunnat kostat 98kr i butik för ALLA varav 3 kr går till kortföretaget. Hänger ni med?

I EU får kortföretaget 0,3% för kreditbetalningar. Har butiken en kostnad på 5 % eller något liknande för inlösenavtal, support och kortutrustningshyra får de leta efter en annan leverantör. Bonusen kommer från avbetalningarna.