Intels Celeron- och Pentium-processorer får stöd för Optane

Permalänk
Melding Plague

Intels Celeron- och Pentium-processorer får stöd för Optane

Stödet för Intels minnesteknik utökas nu i och med en ny drivrutin, och innefattar numera även billigare processorer i Celeron- och Pentium-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan väl behövas till äldre och sådana som inte är så insatta på just datorer.

Och som ofta köper billiga färdigbyggda datorer och vill få snabbare PC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan väl behövas till äldre och sådana som inte är så insatta på just datorer.

Och som ofta köper billiga färdigbyggda datorer och vill få snabbare PC.

Fast optane är rätt dyrt och prestandan känns inte riktigt motiverad till så billiga / slöa processorer. Bra att stödet finns men lär knappast innebära speciellt mycket i slutändan. En vanlig SSD känns vettigare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Trevligt !
Behöver uppgradera 1.6Gb disken jag har i min P200 dator.
Nån som vet om den kommer med en ISA adapter ?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hypen med Optane.
Liknande prestanda kan fås till alla PC, intel eller AMD under huven med Primocache med buffer i RAM och eller en SSD i tillägg och de finns i väldigt större storlekar än Optane diskar.
Märk väl, jag sa liknande prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Jag har aldrig förstått hypen med Optane.
Liknande prestanda kan fås till alla PC, intel eller AMD under huven med Primocache med buffer i RAM och eller en SSD i tillägg och de finns i väldigt större storlekar än Optane diskar.
Märk väl, jag sa liknande prestanda.

Är det ett program du använder?
Är det samma sak som Ramdisk?
Hur automatiskt är det?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/ (du kan testa i 30dagar)

Du kan också använda Optane diskar till AMD system. LTT har testat detta så googla på.
Själv har jag kört Primocache i många år. Nu kör jag en 4gb RAM buffer och en äldre 60gb SSD till level2 cache åt min hdd med spel och lagring.
Har också testat på äldre maskiner med buffer i RAM. Gör en STOR skillnad i uppstartstid om man buffrar C:/ t.ex.

Det jag vill komma till är att man inte måste köpa en lite Optane för att få liknande prestanda, även på AMD och äldre system som officiellt inte stöder Optane. Primocache+RAm/SSD buffer fixar biffen. Själva idén inte är ny men tekniken med 3D xpoint är ny.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Gnarf: Hej

Lite iden med Optane till (Intel/AMD) är att den har mycket bra 4k läs/skriv i QD=1 som få andra SSD har. Skulle gissa på att inget slår detta än. De allra flesta SSD har ju större page storlek än Optane (och med erase page 128/256/512k)

https://images.techhive.com/images/article/2017/04/optane_cdm_4k_block_read_1t-100719287-large.jpg

Har kört PrimoCache på en OCZ SSD med lite L1 RAM sedan många år och håller med dig, PrimoCache funkar bra!

Permalänk
Medlem

Med Primocache kan man iaf utnyttja Optane på system som inte stödjer det (AMD och äldre Intel).
Se denna här: https://www.youtube.com/watch?v=rWXBo0bb_dU

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Gnarf: Hehe!!

Har redan sett den!! Men den där review saknar korrekthet och bara störande.... PrimoCache är en block-cache (dvs inga riktiga filer cachas, varken på L1 (RAM) eller L2 (SSD/?) utan en massa numrerade bitar av eventuellt hela filen, men det vet inte PrimoCache. Skulle funka bra i tex Linux med om bara drivern funka under linux.

Såg att du avsatte mycket RAM till L1, 4G: Har du testat att bencha det? Jag hittade "sweetspot" på ena av mitt system på 700-900M (AMD APU), satte L1 till 700M och ser inte några fördelar att ha mer utom i fall där jag öppnar massor med "nytt" matrial, då utnyttjas det större L1 utan ökad total accestid.

Jag har moderkort som klarar Store MI men kommer inte någonsin testa att "tier'a". Iden bakom PrimoCache är mycket bättre och liknar mer det som fanns i stordator/minidatorn tidigare då långsamma diskar inte accepterades.

Permalänk
Medlem

@Dack3:

Inte benchmarks direkt men i det sista spelet jag rundade, Witcher 3 så hade jag cachade hits på 80-90%.
Detta gjorde att spelet nästan inte rörde Hdd'n. Jag har en 5900rpm hdd för mina spel just nu...
Det var som natt och dag.
Men precis som Optane så måste man köra en del gånger för att hamna där. Ju mer man kör samma applikation ju mer cachas till nästa gång.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic