Galax släpper M.2-baserad lagring med förinstallerad kylfläns

Permalänk
Melding Plague

Galax släpper M.2-baserad lagring med förinstallerad kylfläns

Kinesiska tillverkaren Galax introducerar en ny SSD-enhet i HOF-serien, vilken kommer med förmonterad kylfläns för att bättre leda bort värmen och bibehålla prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Måste bara dela med mig av deras produktsida http://www.szgalaxy.com/__ZH_GB__/Product5/ProductDetail?proI.... Många konstiga bilder, typ den här:

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Epic:

Måste bara dela med mig av deras produktsida http://www.szgalaxy.com/__ZH_GB__/Product5/ProductDetail?proI.... Många konstiga bilder, typ den här: https://i.imgur.com/Xp3Z6pe.jpg

Visa inte den för Jonas då har ni inga tangentbord kvar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Behöver min 970 evo kylfläns? Tänkt börja avända den med ryzen 3000 serien när jag även går över till win10.
Räcker det med en fläkt som blåser lite på den eller finns det flänsar att köpa? Är det konstant överhettning eller bara under tung belastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är M.2 minnen ens i behov av kylning?
Förbrukningen är typ MAX 4W, och temp på det?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver min 970 evo kylfläns? Tänkt börja avända den med ryzen 3000 serien när jag även går över till win10.
Räcker det med en fläkt som blåser lite på den eller finns det flänsar att köpa? Är det konstant överhettning eller bara under tung belastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Tung belastning under längre perioder är ett problem. Windows och att spela spel är knappast ett problem, om det nu är det du använder datorn till. Har själv ett nvme 960 m2 utan kylfläns till detta och inga som helst problem.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Bra med konkurrens men jag köper enbart svensktillverkade datorer som abc80..
Skämt åsido, jag är skeptisk emot nya tillverkare inom lagring, men de har gjort några ssd innan när man googlar.

Nya märken får mig att tänka på GoldStar som var typ det billigaste märket som såldes på våra elektronikbutiker. En vanlig tv kostade 4000kr en goldtstar 1999kr.. Alla kallade detta märke skit, men knappast inte LG som idag är Goldstar rebrandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver min 970 evo kylfläns?
Är det konstant överhettning eller bara under tung belastning?

Skrivet av Kare:

Är M.2 minnen ens i behov av kylning?

Vad jag har hört är att dem blir för varma efter ca 90-120 sekunder om de belastas fullt ut, och då sänks prestandan för att minska värmeutvecklingen. I "vanliga" användningsfall så borde det dock inte vara något problem(?)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Decster:

Vad jag har hört är att dem blir för varma efter ca 90-120 sekunder om de belastas fullt ut, och då sänks prestandan för att minska värmeutvecklingen. I "vanliga" användningsfall så borde det dock inte vara något problem(?)

Det stämmer, sedan säger vissa att det är cache som tar slut. Men vanliga nmve ssd som Samsung 970 PRO är idag för slö för vanlig användning av en datornörd, speciellt efter den tid du nämnde. Det räcker att man bara kopierar en liten större fil för att det ska vara störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Är M.2 minnen ens i behov av kylning?
Förbrukningen är typ MAX 4W, och temp på det?

Som jag förstått det så är det inte minnet utan själva minneskontrollerna som kan bli lite varma och sänka prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har en 960 evo 250GB m.2, den är monterad vertikalt från moderkortet. Provade att kopiera 80GB till den från en SATA SSD, kopieringen gick med ~500MB/s, tempen på 960 evo steg till 58C enligt Aida64.
Verkar som disken trottlade då skrivhastigheten gick ned till ~214MB/s från ~500MB/s. Antingen tempen som orsakade det eller att skrivbufferten som var full.

Kan tänka mig att temperaturen kommer stiga ännu fortare om kopieringen skett från m.2 till m.2.
Hur ofta kopierar man 80GB?

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Bra med konkurrens men jag köper enbart svensktillverkade datorer som abc80..
Skämt åsido, jag är skeptisk emot nya tillverkare inom lagring, men de har gjort några ssd innan när man googlar.

Nya märken får mig att tänka på GoldStar som var typ det billigaste märket som såldes på våra elektronikbutiker. En vanlig tv kostade 4000kr en goldtstar 1999kr.. Alla kallade detta märke skit, men knappast inte LG som idag är Goldstar rebrandad.

LG är en förkortning för lucky goldstar (som de också hette ett tag) så namnet lever väl på sätt och vis kvar hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

Jag har en 960 evo 250GB m.2, den är monterad vertikalt från moderkortet. Provade att kopiera 80GB till den från en SATA SSD, kopieringen gick med ~500MB/s, tempen på 960 evo steg till 58C enligt Aida64.
Verkar som disken trottlade då skrivhastigheten gick ned till ~214MB/s från ~500MB/s. Antingen tempen som orsakade det eller att skrivbufferten som var full.

Kan tänka mig att temperaturen kommer stiga ännu fortare om kopieringen skett från m.2 till m.2.
Hur ofta kopierar man 80GB?

Kopierar? Inte så ofta. Däremot skriver man ju med jämna mellanrum 40-80GB när man laddar hem nya spel. Långt ifrån alla är givetvis så stora, men det är ju inte extremt ovanligt längre.

Vet inte om man börjar bli lite halvparanoid, men jag känner mig väldigt tveksam till att stoppa in kinesiska produkter, framförallt något som hanterar data. Kanske är fånigt av mig, men har svårt att lita på Kina och kinesiska tillverkare - framför allt från större företag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kopierar? Inte så ofta. Däremot skriver man ju med jämna mellanrum 40-80GB när man laddar hem nya spel. Långt ifrån alla är givetvis så stora, men det är ju inte extremt ovanligt längre.

Vet inte om man börjar bli lite halvparanoid, men jag känner mig väldigt tveksam till att stoppa in kinesiska produkter, framförallt något som hanterar data. Kanske är fånigt av mig, men har svårt att lita på Kina och kinesiska tillverkare - framför allt från större företag.

Misstänker att det för tillfället är få som har tillräckligt snabbt internet för att maxa en nvme-disk, eller ens en sata-disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När jag var liten så var det få som hade en dator. De som hade det var ofta föräldrar som hade gott om pengar eller var företagare. Och enstaka ungdom som struntade i annat (moppe/tvspel etc) och skaffade en dator.
När man fick sin dator satt man där på egen hand, försökte leta upp kommandon. Frågade polare som skrev ner kommandon, man kämpade vidare. Ingen internet eller dator i skolan fanns det, det var många timmars kämpande för något som idag bara är en googling bort..

Nu idag några årtusende efter eller så när barn får en egen datamaskin uppkopplad till internet innan de har lämnat BB så har helt plötsligt kopiering av större filer blivit något exotisk sånt som bara eliten utför eller något..

Min poäng med detta, ja folk datorkunskaper har gått utför. Den stora skaran kopierar inte ens filer själv. Men om man går ifrån denna stora skara till mer dataintresserade, så är det inte ovanligt att kopiera filer som är många GB, inte ovanligt långt över 100GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

LG är en förkortning för lucky goldstar (som de också hette ett tag) så namnet lever väl på sätt och vis kvar hehe.

Lucky och Goldstar vsr iofs två separata bolag innan en sammanslagning. Sen tror jag att man släppt namnen helt och det är ingen förkortning längre. Hittar det inte i några officiella källor iaf.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Vet inte om man börjar bli lite halvparanoid, men jag känner mig väldigt tveksam till att stoppa in kinesiska produkter, framförallt något som hanterar data. Kanske är fånigt av mig, men har svårt att lita på Kina och kinesiska tillverkare - framför allt från större företag.

Behöver inte vara dåligt bara för att något tillverkats i Kina...

Här är lite matrial som Gamers Nexus har tagit fram;

https://m.youtube.com/watch?v=GcjcK72hey0 - NZXT i Kina
https://m.youtube.com/watch?v=8vPfmY0KlJE - Cooler Master i Kina
https://m.youtube.com/watch?v=cnAFTMaS5R0 - Gigabyte i Taiwan (republic of China)

https://m.youtube.com/watch?v=n8mbIsXCtTE - härdat glas från Kina för datorchassi som används av Lian-Li, Thermaltake, Corsair...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Lucky och Goldstar vsr iofs två separata bolag innan en sammanslagning. Sen tror jag att man släppt namnen helt och det är ingen förkortning längre. Hittar det inte i några officiella källor iaf.

De har väl försökt rebranda LG till Life is Good och de har väl själva knappast velat vara kvar i "lucky goldstar" efter att de bytt bort det namnet.
Men ja. Namnet LG kommer från lycky goldstar likväl.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

De har väl försökt rebranda LG till Life is Good och de har väl själva knappast velat vara kvar i "lucky goldstar" efter att de bytt bort det namnet.
Men ja. Namnet LG kommer från lycky goldstar likväl.

"Life is Garbage" tycker jag låter lämpligare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Kopierar? Inte så ofta. Däremot skriver man ju med jämna mellanrum 40-80GB när man laddar hem nya spel. Långt ifrån alla är givetvis så stora, men det är ju inte extremt ovanligt längre.

Vet inte om man börjar bli lite halvparanoid, men jag känner mig väldigt tveksam till att stoppa in kinesiska produkter, framförallt något som hanterar data. Kanske är fånigt av mig, men har svårt att lita på Kina och kinesiska tillverkare - framför allt från större företag.

Visserligen skriver du kanske ner ett stort spel men har du inte en uppkoppling som ger en verklig hastighet på > 30 Gbit/s så behöver du nog inte oroa dig så mycket för att ssdn blir en begränsning och skulle du ha den uppkopplingen så är det nog ändå inget stort problem för det går i så fall så fort att ladda hem det att det är klart på 30 sekunder och ssdn hinner inte bli överhettad....
Förresten, skulle man ens behöva ladda hem det för lokal lagring om man hade en så snabb uppkoppling ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Misstänker att det för tillfället är få som har tillräckligt snabbt internet för att maxa en nvme-disk, eller ens en sata-disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Visserligen skriver du kanske ner ett stort spel men har du inte en uppkoppling som ger en verklig hastighet på > 30 Gbit/s så behöver du nog inte oroa dig så mycket för att ssdn blir en begränsning och skulle du ha den uppkopplingen så är det nog ändå inget stort problem för det går i så fall så fort att ladda hem det att det är klart på 30 sekunder och ssdn hinner inte bli överhettad....
Förresten, skulle man ens behöva ladda hem det för lokal lagring om man hade en så snabb uppkoppling ?

Okey, jag trodde att det innebar att enheten blev för varm om man skrev och läste mycket till den, alltså utan att kanske ligga på 2GB/s läs- eller skrivhastighet. Nu har jag förvisso rusktigt snabb uppkoppling hemma men än så länge inget som kräver snabbare än en bättre mekanisk disk för att inte slå i taket ;>

Skrivet av Patrik356b:

Behöver inte vara dåligt bara för att något tillverkats i Kina...

Här är lite matrial som Gamers Nexus har tagit fram;

https://m.youtube.com/watch?v=GcjcK72hey0 - NZXT i Kina
https://m.youtube.com/watch?v=8vPfmY0KlJE - Cooler Master i Kina
https://m.youtube.com/watch?v=cnAFTMaS5R0 - Gigabyte i Taiwan (republic of China)

https://m.youtube.com/watch?v=n8mbIsXCtTE - härdat glas från Kina för datorchassi som används av Lian-Li, Thermaltake, Corsair...

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte heller sagt att det är fel på själva produkten, jag tror du misstolkade mig. Jag känner mig osäker/obekväm eftersom Kina är ett kommunistland som styr landet och dess invånare rätt hårt. Flertalet större tillverkare från Kina har ju varit i blåsväder gällande just integritet och spionprogram/övervakning. Jag har en fläktkontroller hemmma från NZXT och det känns inte så känsligt, men lagringsmedia eller t ex nätverkskort eller liknande känns som en klart större risk.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ser ut som en ägghuv för att hålla värmen inne snarare än en kylfläns...

Största problemet med M.2 och värme måste väl ändå vara att stickan på många moderkort sitter direkt i det varma luftflödet från grafikkortets kylare?

Permalänk

@trickeh2k: Tja, är det en fläktkontroller med app-styrning så kan den också göra skumma saker

Permalänk
Medlem

@Patrik356b: det är det inte, bara fysiska knappar ;>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2