Permalänk
Medlem

Billiga licenser?

Behöver en ny windows licens till svärföräldrarna och kollar runt lite och hittar sidor som livekort.se (https://livekort.se/windows-10-pro-64) och digitallicense.nl (https://www.digitallicense.nl/windows-10-home-swe-oem-32-64-b...). Är det här riktiga licenser och hur kan de isf vara typ 1/5 av priset mot om man skulle köpa från microsoft store (https://www.microsoft.com/sv-se/p/windows-10-home/d76qx4bznwk...)?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Varför behöver du en NY licens?

Permalänk
Medlem

Det var en dyr licens. Finns för 50 kr.

Den version av Windows 10 som har minst skräp och bloatware i heter Windows 10 LTSB.

Permalänk
Medlem

Svärföräldrarnas datamaskin håller på att lägga av så dom ska få en annan av mig men den bara bara windows 8 och det kan dom juh inte köra runt i, som några jävla grottmänniskor. Förut fanns det juh gratis uppgradering från win8 till 10 men den tänker jag att MS slutat med nu?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Ebay!
tror inte jag betalade mer än 60kr för Windows 10 PRO när jag köpte därifrån.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Avstängd

Ojdå, sökfunktionen trasig igen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Svärföräldrarnas datamaskin håller på att lägga av så dom ska få en annan av mig men den bara bara windows 8 och det kan dom juh inte köra runt i, som några jävla grottmänniskor. Förut fanns det juh gratis uppgradering från win8 till 10 men den tänker jag att MS slutat med nu?

Win8 gunkar fortfarande utan bekymmer.
När det gäller peiserna på sådana sidor så är det lite som kinguin och liknande spelnykel sidor, det är "gråzon" försäljning, antingen rabaterade/gratis skollicenser, stulna nycklar eller dylikt, rätt vanligt att samma nyckel säljs flera gånger och skapar strul då licensen enbart kan vara aktiv i ett system åt gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Förut fanns det juh gratis uppgradering från win8 till 10 men den tänker jag att MS slutat med nu?

Vad jag vet ska det fortfarande gå att uppgradera från Win7/Win8 till Win10 genom att använda deras Media Creation Tool. En kollega testade detta senast förra veckan och det fungerade klockrent.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Svärföräldrarnas datamaskin håller på att lägga av så dom ska få en annan av mig men den bara bara windows 8 och det kan dom juh inte köra runt i, som några jävla grottmänniskor. Förut fanns det juh gratis uppgradering från win8 till 10 men den tänker jag att MS slutat med nu?

Funkar att uppgradera fortfarande, har kört ett antal Windws 7 maskiner senaste månaden genom "Media Creation Tool" sedan väljer man bara att uppgradera enheten.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Exempel på billig licens

Här köpte jag en. 50 spänn eller så

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Om media creation tool så är juh det klockrent. Tack för svaren.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Funkar att uppgradera fortfarande, har kört ett antal Windws 7 maskiner senaste månaden genom "Media Creation Tool" sedan väljer man bara att uppgradera enheten.

Använde själv det verktyget för att ominstallera en maskin som hade Windows 7. Var inga problem att aktivera med Windows 7 koden efter installation.

Permalänk
Medlem

Kan man installera om en oem version av Windows om man byter moderkort? Läste på en sida att oem (dem billiga versionerna) inte går att installera från en gammal till en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kefka88:

Kan man installera om en oem version av Windows om man byter moderkort? Läste på en sida att oem (dem billiga versionerna) inte går att installera från en gammal till en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om du lägger Windows 10 nyckeln till din ms-konto..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

den bara bara windows 8 och det kan dom juh inte köra runt i, som några jävla grottmänniskor.

Tack du gjorde min dag!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Ja om du lägger Windows 10 nyckeln till din ms-konto..

Nope, inte OEM version. Byter du moderkort så behöver du en ny nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Det var en dyr licens. Finns för 50 kr.

Den version av Windows 10 som har minst skräp och bloatware i heter Windows 10 LTSB.

LTSB är ju long term support, vilket innebär inga updates för tex säkerhet osv... Det är ju inte bra i privatsammanhang.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av RSX:

Nope, inte OEM version. Byter du moderkort så behöver du en ny nyckel.

Det har ms tagit bort för det var många som håll på å ringa kundservice och medela om att dem har bytt modekort å då nollställde dem den nycklen till att börja med. Så gjorde min bror när han bytte modekort.. Så länge du lägger nyckeln till ditt ms-konto så kan du byta hur mkt du vill.. jag har oem på skiva använt den på 2st modekort utan att behöva prata med ms. Visserligen Windows 7..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

LTSB är ju long term support, vilket innebär inga updates för tex säkerhet osv... Det är ju inte bra i privatsammanhang.

Vad tror du support betyder egentligen? Givetvis får LTSB säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av DarkBob:

Svärföräldrarnas datamaskin håller på att lägga av så dom ska få en annan av mig men den bara bara windows 8 och det kan dom juh inte köra runt i, som några jävla grottmänniskor. Förut fanns det juh gratis uppgradering från win8 till 10 men den tänker jag att MS slutat med nu?

Körde grottmänniskorna runt i Windows 8 tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd:

Tvärtom, det är just sådana uppdateringar man får men slipper övriga.

Permalänk
Medlem

Köpte en win10 pro licens för 20kr igår på ebay, den funkade fint

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Skrivet av DarkBob:

Svärföräldrarnas datamaskin håller på att lägga av så dom ska få en annan av mig men den bara bara windows 8 och det kan dom juh inte köra runt i, som några jävla grottmänniskor. Förut fanns det juh gratis uppgradering från win8 till 10 men den tänker jag att MS slutat med nu?

Känner mig smått kränkt då jag använder 8.1 dagligen, har funkat mycket bättre än 10. Men ja ja, skämt åsido, som andra redan har sagt så är det bara att knappa in win8 licensen när du ska aktivera 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Känner mig smått kränkt då jag använder 8.1 dagligen, har funkat mycket bättre än 10. Men ja ja, skämt åsido, som andra redan har sagt så är det bara att knappa in win8 licensen när du ska aktivera 10.

Fungerat bättre än 10 på vilket sätt?

OT: Köp bara på Ebay, tar 5min så har du licensnyckeln på din mail redo för aktivering. inte svårare än så. Köpt många nycklar där för runt 50kr/st. Smidigt, billigt och den enklaste vägen.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

Fungerat bättre än 10 på vilket sätt?

Är fullt beredd att erkänna att det är jag som inte har gett det en tillräcklig chans Men iallafall, har mest att göra med att jag inte får välja när uppdateringar installeras, och hela privacy-grejen. Också för att det inte finns något snyggt aeroglas tema till 10
Men jag får se, kommer nog att uppgradera nästa gång jag behöver installera om...

Permalänk
Skrivet av DarkBob:

Behöver en ny windows licens till svärföräldrarna och kollar runt lite och hittar sidor som livekort.se (https://livekort.se/windows-10-pro-64) och digitallicense.nl (https://www.digitallicense.nl/windows-10-home-swe-oem-32-64-b...). Är det här riktiga licenser och hur kan de isf vara typ 1/5 av priset mot om man skulle köpa från microsoft store (https://www.microsoft.com/sv-se/p/windows-10-home/d76qx4bznwk...)?

Jag tror jag har samma problem, men jag har redan wibdows 10 utgången och det är en watermark nere i högra hörnet. Den lyder aktivera windows nu. Var finns de billigaste nycklarna? Några tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Nope, inte OEM version. Byter du moderkort så behöver du en ny nyckel.

Inte när det gäller Windows 7 OEM licenser, bara skriva in nyckel vid installationen av windows 10 så funkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Funkar att uppgradera fortfarande, har kört ett antal Windws 7 maskiner senaste månaden genom "Media Creation Tool" sedan väljer man bara att uppgradera enheten.

Inte bara uppgradera. Jag gjorde en nyinstallation på en helt annan hårddisk med hjälp av Media Creation Tool, och aktiverade med min Win 7 nyckel. Funkar sen två veckor tillbaka utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Inte bara uppgradera. Jag gjorde en nyinstallation på en helt annan hårddisk med hjälp av Media Creation Tool, och aktiverade med min Win 7 nyckel. Funkar sen två veckor tillbaka utan problem.

Det är bra att veta då slipper man installera Windows7 innan och sen uppgradera utan man kan köra direkt med Windows10 och sen bara sin Windows7 key.

Tack för tipset

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.