Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan AplAy,
Välkommen till "vi som bygger själva"-klubben! Du är i goda händer.
Nu är jag sen till tråden, vet inte om du redan monterat CPU-kylaren.
Linus Tech Tipts har en video som visar att det i princip inte spelar någon roll vilken metod man använder
https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ
Det viktiga är att du använder kylpasta.
En annan sak som är bra att känna till är att CPuerna nu för tiden har inbyggda skydd mot överhettning.
Och till sist, skulle något gå fel så är det bara att göra om!!!

Hör gärna av dig hur det gick.

PS
Bara så vi är på det säkra, kylpastan skall appliceras ovanpå CPUn, inte i sockeln...
DS

Tjena! Oj, det har gått en månad nu sedan jag posta.

Det gick vägen: det var tre ränder redan applicerat på medföljda processorfläkten så det var bara att placera den korrekt så att CPU-fläktkabeln nådde rätt CPUFAN-kontakten på moderkortet så gick det finfint!

Enda problemet jag stötte på var att kabeln fastna i CPU-fläkten vid start så fläkten gick inte alls och det upptäckte jag inte förrän jag hade installerat färdigt Win10 men processorn verkar ha överlevt ändå.

Fläkten betedde oxå sig på ett "smart" sätt: så fort den kände motstånd så stanna den istället för att försöka skära av kabeln och när kabeln var ur vägen så försökte den snurra och det gick.

Tack för alla tips - jag kmr använda mig av dessa i framtida datorbyggen! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Med andra ord, köp inte en oem dator från msi?😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt och det har alltid fungerat!

https://m.youtube.com/watch?v=TnyoJtv9Cx0

Disclaimer: All applicering sker på egen risk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Precis. Jag brukar använda en bomullsrondell och sprit eller aceton spelar ingen roll. Man häller det inte i datorn direkt. Lagom blöt bomull och torka. Upprepa med en ny, blöt bomullsboll (eller rondell) tills det är borta.
Ett tips är att kolla i tjejens (eller mammas) badrumsskåp. Det kan finnas mycket "bra ha" saker där. Nagellacksborttagning innehåller ofta nästan ren aceton och löser och rengör det mesta. Annars fungerar vanlig handsprit hyggligt så länge det inte är gel. Bomullsbollar finns garanterat, likaså tops.

Skickades från m.sweclockers.com

Varningens finger för nagellacksborttagning. Den innehåller ofta tillsatser i form av oljor för att inte torka ut huden så mycket.
Bra för nagelbanden, dåligt för cpun.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag lägger kylpasta på cpun och smetar ut den väldigt tunt med en kniv eller ett rakblad.
Litar inte på att kylaren kommer sprida den jämnt.

Samma här, brukar gå bra om att smeta ut med finget också om man har latexhandskar eller något på sig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Liten klick i mitten, typ ett riskorn, sen är det bara att trycka dit kylaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu necrar jag kanske tråden lite, men sällan har jag sett en så här utförlig genomgång, så jag tyckte det var värt att dela ändå

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...

TL;DR. Ett tunnt X på kylaren är bäst

Permalänk
Medlem

Vad det inte Linus Tech Tips som gjorde en utförlig undersökning av detta för några år sedan?
Vill minnas att deras slutsats var att det spelar marginell roll hur mycket man använder och hur man lägger ut det, det viktiga var att man använder kylpasta.
Gamers Nexus/Der8auer har också en video som var intressant:

Hittade LTT-videon:

Permalänk
Medlem

Kör post-it och finger-plast metoden