Är det *alltid* lagligt att köra enligt hastighetsbegränsningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kör nog som regel typ alltid snabbare än satt hastighet. Kör mycket landsväg och där är det bara nötter som inte kör lite snabbare när vägen är fin.

En högt personlig reflektion att dom som kör för sakta är i regel en småbils förare oftast en kvinna eller åldring som sitter med näsan i ratten. Troligen pga dom är osäkra på sin körförmåga.

Ändå ser jag fler manliga förare inblandade i olyckor längs med vägarna.
Men vad vet jag, lägger ju bara några mil under däcken varje skift.
*hämtar kaffe*

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kör nog som regel typ alltid snabbare än satt hastighet. Kör mycket landsväg och där är det bara nötter som inte kör lite snabbare när vägen är fin.

En högt personlig reflektion att dom som kör för sakta är i regel en småbils förare oftast en kvinna eller åldring som sitter med näsan i ratten. Troligen pga dom är osäkra på sin körförmåga.

instämmer...
ligger nästan alltid på 130+ på E6:an (som många andra i dagens trafik)...
blev tom omkörd av en polis en gång, med mätaren mellan 130-135
vid halka/dåligt väder eller köer, får man naturligtvis anpassa sig
det ABSOLUT viktigaste rådet oavsett hastighet är HÅLL AVSTÅND, samt ha en god uppfattning om omgivningen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

En högt personlig reflektion att dom som kör för sakta är i regel en småbils förare oftast en kvinna eller åldring som sitter med näsan i ratten. Troligen pga dom är osäkra på sin körförmåga.

Och (inte alla) män står för 75% av dödsfallen i trafiken sannolikt för att de har en övertro på sin förmåga?
Statistik

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Idioter som kör under hastighetsbegränsningen har inte på vägarna att göra. Livsfarliga, utsätter andra för onödiga omkörningar.

Idioter som kör över hastighetsbegränsningen har inte på vägarna att göra. Livsfarliga, utsätter andra för onödiga omkörningar.

Permalänk
Medlem

Åhh dessa trådar är alltid så goa, folk som anser det vara förenligt med livsfara att utföra en enkel omkörning.

Det är lite intressant att det verkar finnas 2 olika sorters förare vad gäller detta.
Dels de som tycker omkörningar är livsfarliga och dels oss andra, som när vi kommer ikapp ett fordon vi vill köra om hittar ett lämpligt ställe att genomföra omkörningen på, genomför omkörningen på ett säkert sätt och fortsätter sedan vår resa.

En omkörning är ingen big deal för oss som kan köra bil kan man väl sammanfatta det med.

Folk får köra i exakt vilken hastighet de vill vad mig anbelangar, traktorer och mopedbilar är välkomna att nyttja vägarna de också. Hanterar sådana situationer enkelt.

(Ska vi gissa att nån snart kommer skryta med hur många mil de kör per år för att lägga tyngd bakom sina argument? Jag gissar på att de kommer säga minst 4k mil/år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Idioter som kör över hastighetsbegränsningen har inte på vägarna att göra. Livsfarliga, utsätter andra för onödiga omkörningar.

Hur ska man göra med människor som kör lite för sakta och bromsar upp trafikens flöde då?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Då kommer ju de som inte kan hålla hastigheten (hög som låg) in och börjar jojo köra mellan 85 och 50. Okej det är extremflal men det händer de med.
Bara att pendla mellan 85 och 80 är enormt enerverande när man ligger bakom med farthållare, har tyvärr inte adaptiv. Så även om man vill "chill köra", så händer det ofta att dessa människor sabbar även det.
Gissar att ditt svar då är att sänka hastigheten igen på farthållaren, då kommer personen framför göra detsamma med sin fot. Händer för ofta.
Kör ofta om på 90 väg för att förarna framför pendlar mellan 70-100 av varierande grad, kör om och lägger mig sen på 90 enligt hastighetsmätaren, drar på farthållaren och är nöjd över livet.

Du nämnde ingenting om att pendla i hastighet, bara de som kör långsamt.

Ojämn hastighet är största orsaken för köer, även när man kör snabbare än andra vilket är värre då det skapar hårdare inbromsningar och större kedjereaktioner osv.

Men det jag menade var att några kilometer lägre inte ger något, de flesta kör under hastigheten pga:
1. Mätaren visar fel och det är inte alltid säkert man vet med hur mycket.
2. Fartkameror, ingen vet vad gränsen ligger på för att den ska blixtra till, dessa gör också att folk stirrar mer på hastighetsmätaren än vägen tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna diskussionen är inte ny på sweclockers och kan säga att jag fortfarande stannar kvar på samma lag.

Anser att de som kör 5-10 över är mindre farliga än de som ligger 5-10 under.

De som ligger under skapar allt som oftast bara oros och irritationsmoment bland i princip alla andra förare oavsett hur tålmodiga de är till en början.

24 på en 30 väg? Nope
36 på en 40 väg? Nope
77 på en 80 väg? Nope
85 på en 90 väg? Nope

Tror inte att det finns någon som någonstans tänker "Jag gillar att ligga bakom någon som systematiskt kör något långsammare än tänkt när jag ska pendla 45 minuter till jobb, det känns tryggt och bra"

så 35-40 på en 30 väg är enligt ditt påstående rimligt? ( dvs ca 2-4 meter längre reaktionssträcka ) själv skulle jag inte vilja förklara för en barnfamilj att dem har ett barn mindre för att man inte han bromsa... så bråttom har man inte till jobbet.

Det är MIN åsikt iallafall, sen självklart så kör jag också för fort, precis som alla andra F1-Förare i trafiken, men inte på 30/50 vägar just pga av anledningen ovanför.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Själva omkörningen är inte farlig men när man hamnar bakom någon mupp som kör åt helvete för sakta så ser man ju att folk blir snea och försöker köra om på farliga ställen.

Jag brukar vara restriktiv med omkörning och ta dom när det är supersafe. Iaf i bilen. På hojen kör jag om överallt oavsett men den tar ju ingen plats.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det som står på skyltarna är HÖGSTA tillåtna hastighet. sen bestämmer givetvis föraren själv om man behöver åka saktare för att kunna köra säkert.
Vet inte men du får nog böter speciellt om alla andra ligger i tex 50km/h. men frågan är nog om polisen hinner före diket

Man ser typ när temperaturen ligger vid nollan och det är blankis lite här och där. Många lättar på gasen inför skarpa kurvor medan vissa inte ens lättar på foten. Troligtvis i brist på erfarenhet och konsekvenstänk. De finns lite fördelar med de som har busat lite på parkeringen på vintern och de är att de har lärt sig hur mycket eller lite som krävs för att bilen skall få sladd. Dock vill de ju till att man inte busar i trafiken för att ha nytta av den erfarenheten. Sen kan det säkert finnas en koppling till personer som äger bilar med antispinn och antisladd och diverse tekniker vilket nog kan skapa en övertro till bilens förmåga vid halt underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Panzerfister: Själva omkörningen är inte farlig men när man hamnar bakom någon mupp som kör åt helvete för sakta så ser man ju att folk blir snea och försöker köra om på farliga ställen.

Jag brukar vara restriktiv med omkörning och ta dom när det är supersafe. Iaf i bilen. På hojen kör jag om överallt oavsett men den tar ju ingen plats.

Att du refererar till den som kör lugnt som en "mupp" men de som kör om på farliga ställen som "folk" säger väl det mesta.

Tycker själv att det är mer mupp-beteende att bli sne i trafiken och börja göra farliga omkörningar, men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Panzerfister: Själva omkörningen är inte farlig men när man hamnar bakom någon mupp som kör åt helvete för sakta så ser man ju att folk blir snea och försöker köra om på farliga ställen.

Är inte problemet snarare bilförarna som "blir snea" för att någon ligger 5 km/h under hastighetsgränsen?

Det kan vara farligt att köra för långsamt så väl som för snabbt, på grund av ökad risk för onödiga omkörningar. Det är däremot bara farligt för att omkörande bilister gör fel och har så väldigt bråttom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Hur ska man göra med människor som kör lite för sakta och bromsar upp trafikens flöde då?

Då anpassar man sin hastighet och vid lämpligt, säkert, tillfälle kan man köra om. Förare med impulsproblem och mindervärdeskomplex bör nog söka hjälp för det utanför trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då anpassar man sin hastighet och vid lämpligt, säkert, tillfälle kan man köra om. Förare med impulsproblem och mindervärdeskomplex bör nog söka hjälp för det utanför trafiken.

Problemet är att det inte är så enkelt som du vill få det att framstå.
Det är inte svart eller vitt och det är inte bara personbilar där ute och det är det jag vill lyfta fram och göra dig och många andra medvetna om.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Det finns i princip oändligt många anledningar till att inte köra max tillåtna hastighet på vägen, allt ifrån egen körförmåga, vägens skick, väder och vind etc.

Alla vi som befinner oss på vägarna måste ju visa hänsyn till övriga trafikanter, allt från fotgängare och cyklister till Formel1- och flygförare. Värt att tänka på är att även om din GPS visar en mer noggrann hastighet, så kan du inte förvänta dig att dina medtrafikanter kör efter samma utrustning. Du måste helt enkelt anpassa dig till omgivande trafik, och hålla ordentligt avstånd (3sek-regeln?). När tillfälle ges, så är du välkommen att göra en omkörning.

Klarar du inte av att visa hänsyn till dina omgivande trafikanter, och anpassa hastigheten där efter, så har du faktiskt ingenting bakom ratten att göra.

Permalänk

Finns två typer till som kan reta gallfeber på övriga trafikanter och jag har haft erfarenhet av båda.

Den första ligger mellan 75-80 på en 90 väg och ökar farten när jag vill om, men tog mig om och fortsatte i 90. Personen jag körde om kommer vid nästa raksträcka i full fart och kör om, det han sedan gör är att bromsa ner till 70. Jag kan inte köra om pga möten och skymd sikt samt att personen ser till att hålla ett så stort avstånd att jag inte kan få upp tillräckligt med fart att köra om. När jag saktar ner till 40 så hänger den andra med så att avståndet hela tiden är det samma. Andra bilister som kommer ifatt kan han inte hindra eller väljer att låta bli. När jag till slut tröttnar och stannar i en vägficka så stannar personen också och åker vidare först när jag har släckt framlyset och för att göra så måste motorn stängas av.

Nästa är om 2+1 väg där personen som kör har en lägre hastighet när det är enkelväg och en högre när det är tvåfiligt. Samt även lägger sig i vänsterfil just för att förhindra omkörningar. Fick reda på via omvägar att polisen stoppade den bilisten längre fram och förklaringen var tvådelat. Personen var osäker i trafiken när det var enfiligt och ville därigenom hålla en lägre hastighet.
När det var tvåfiligt så var tydligen osäkerheten borta och att personen låg i vänsterfil var att eftersom skyltarna avser högsta hastighet och personen höll den så var det tillåtet att ligga i vänsterfilen. Högerfilen var till för de som höll en lägre hastighet.

Finns i och för sig en tredje. De som tror att bara för att bilen är utrustad med alla tänkbara säkerhetsalternativ och fyrhjulsdrift så kan de köra som att det är sommarväglag även på vintern. Naturlagar upphävs inte bara för att bilen har ABS med mera.

För att inte vara helt offtopic. Svaret på frågan som ställdes i första inlägget är att det kan du inte om du inte vill träffa farbror blå (polisen).

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du nämnde ingenting om att pendla i hastighet, bara de som kör långsamt.

Ojämn hastighet är största orsaken för köer, även när man kör snabbare än andra vilket är värre då det skapar hårdare inbromsningar och större kedjereaktioner osv.

Men det jag menade var att några kilometer lägre inte ger något, de flesta kör under hastigheten pga:
1. Mätaren visar fel och det är inte alltid säkert man vet med hur mycket.
2. Fartkameror, ingen vet vad gränsen ligger på för att den ska blixtra till, dessa gör också att folk stirrar mer på hastighetsmätaren än vägen tyvärr.

Jag skrev ju som en fortsättning på att om man går ner i hastighet och sätter igång farthållaren som du föreslog, så hamnar man bakom dessa personer.

Ang punkt nummer 2, kan inte tänka mig att någon tror att den gränsen är lägre än vad hastigheten är angiven på vägen.
Hört att folk utbildade till taxichaufförer fått reda på att 10 km/h över hastigheten inte är ett problem.
Personligen så brukade jag för ett antal år sen alltid ligga 5 km/h över utsatt hastighet, enligt min analoga hastighetsmätare.
Då det är praxis att bilar är inställda att visa 3 km/h högre hastighet än vad man färdas i, samt att kamerorna inte tar om du kör 2 km/h för snabbt. Aldrig fått en blixt.
Men som sagt hört att gränsen ska vara högre också, mycket pga hastighetsmätare som visar fel, de kan ju gå sönder och båda visa för hög hastighet men även för låg.
Att köra 50 istället för 70 förbi en kamera visar bara på okunskap och osäkerhet i trafiken. Jag förstår det, när man tar kortet när man är runt 18 år och det går 20+ år utan att man behöver förnya sina kunskaper i något form av test, så är det väl klart att många tappar all kunskap och bara kör efter best effort.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Problemet är att det inte är så enkelt som du vill få det att framstå.
Det är inte svart eller vitt och det är inte bara personbilar där ute och det är det jag vill lyfta fram och göra dig och många andra medvetna om.

Varför är det inte så enkelt menar du? Är det för att förare av yrkestrafik (mestadels då lastbilar) har sådan tidspress ifrån kunder/arbetsledning att de måste ligga med "plattan i mattan" för att nå sina vansinnigt snävt uppsatta mål? Eller något annat du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför är det inte så enkelt menar du? Är det för att förare av yrkestrafik (mestadels då lastbilar) har sådan tidspress ifrån kunder/arbetsledning att de måste ligga med "plattan i mattan" för att nå sina vansinnigt snävt uppsatta mål? Eller något annat du tänker på?

Anledningen till att det inte är så enkelt är för att varje fordon som framförs av en människa kommer aggera olika ute på vägarna.
Hade alla fordon varit självkörande hade trafikrytmen varit bättre men vi är inte där än.
Den mänskliga faktorn är fortfarande en bidragande del av problemen.

Det svåra är att få Gamla som unga, kvinna som man att inse detta.
DU är inte ensam ute på vägen, öppna upp ögonen och hjälp till i trafiken istället för att bete dig som en grinig 60-åring som inte vill ändra på sig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Anledningen till att det inte är så enkelt är för att varje fordon som framförs av en människa kommer aggera olika ute på vägarna.
Hade alla fordon varit självkörande hade trafikrytmen varit bättre men vi är inte där än.
Den mänskliga faktorn är fortfarande en bidragande del av problemen.

Det svåra är att få Gamla som unga, kvinna som man att inse detta.
DU är inte ensam ute på vägen, öppna upp ögonen och hjälp till i trafiken istället för att bete dig som en grinig 60-åring som inte vill ändra på sig.

Så det skall vara kapplöpning på vägarna då, menar du? För det är ju så att om man "sniglar sig fram" i lagstadgad hastighet, ja då blir andra så stressade att de tvingas göra vansinniga omkörningar... då måste man ju begå en lagöverträdelse för att hålla trafikrytmen. Och det samma gäller vid besvärligt väglag; jag menar, klart att alla har fyrhjulsdrift så man måste ju hålla minst 90 på 90-väg.

Vem är det som skall ändra sitt beteende egentligen? Den som stressar i trafiken eller den som kör ansvarsfullt (= grinig 60-åring)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Så det skall vara kapplöpning på vägarna då, menar du? För det är ju så att om man "sniglar sig fram" i lagstadgad hastighet, ja då blir andra så stressade att de tvingas göra vansinniga omkörningar... då måste man ju begå en lagöverträdelse för att hålla trafikrytmen. Och det samma gäller vid besvärligt väglag; jag menar, klart att alla har fyrhjulsdrift så man måste ju hålla minst 90 på 90-väg.

Vem är det som skall ändra sitt beteende egentligen? Den som stressar i trafiken eller den som kör ansvarsfullt (= grinig 60-åring)?

Jag skriver det igen.
Det är inte svart eller vitt, det är inte så enkelt.
Tyvärr.

Ta bara en sådan sak som folks okunskap om att hastighetsmätaren i deras bil inte visar faktiskt hastighet utan ett bonusvärde.
Hur tror du detta påverkar människor som faktiskt har koll på läget?
Det blir ett ojämnt flöde.

Det jag säger är att _Alla_ behöver ha förståelse för mer än vad de upplever i sin lilla "bubbla".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: 2+1 vägen är ju klassiker. Under hastighet vid 1 och gaspådrag vid 2. Det är enormt störande.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ta bara en sådan sak som folks okunskap om att hastighetsmätaren i deras bil inte visar faktiskt hastighet utan ett bonusvärde.
Hur tror du detta påverkar människor som faktiskt har koll på läget?

Ja... nej, jag kan inte se att de kan ta sig igenom dagen efter en sån sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Ja... nej, jag kan inte se att de kan ta sig igenom dagen efter en sån sak.

Åter igen ett exempel på att en person inte ser längre än sin egna lilla bubbla.
Om en person jobbpendlar 2h (tor) fem dagar i veckan, hur många gånger tror du per vecka detta sker?
En gång? Två gånger?

Och prova att vidga din syn ytterligare, hur många gånger per månad tror du detta blir?
Är det något som man kanske t.o.m skulle börja reagera på att det sker?

Och gott folk. Sänk hastigheten vid vägarbeten. Våra kära arbetare ute på vägarna ska inte behöva arbeta med livet som insats.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Bara för att du kör på en 90-väg så är det inte den hastighet du ska hålla utan det är högsta tillåtna hastighet du får hålla. Så om det då är folk som följer sina hastighetsmätare i bilen som visar för lågt värde och därmed ligger under 90 km/h så gör de inget fel. Det finns inget krav på att man ska ha en gps eller annan utrustningen i bilen som visar exakt hastighet, och inte ens då är kravet att man måste köra i den hastighet som står på skylten eftersom det fortfarande är den högsta tillåtna hastigheten och inte den lägsta tillåtna hastigheten. Det är du som ska ta och lugna ner dig. Kör de i 85 eller i t.o.m. 80 så gör de inget olagligt. Om nu inte polisen kommer och påtalar detta för dem. Du har inte varken kompetens eller rätt att avgöra detta när du blåser fram i trafiken så nästa gång du träffar på en hemsk bilist som inte ligger i minst 89.99999 km/h så ta du och lugna ner dig och tänk på att det kommer nog gå bra ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@backspace: Bara för att du kör på en 90-väg så är det inte den hastighet du ska hålla utan det är högsta tillåtna hastighet du får hålla. Så om det då är folk som följer sina hastighetsmätare i bilen som visar för lågt värde och därmed ligger under 90 km/h så gör de inget fel. Det finns inget krav på att man ska ha en gps eller annan utrustningen i bilen som visar exakt hastighet, och inte ens då är kravet att man måste köra i den hastighet som står på skylten eftersom det fortfarande är den högsta tillåtna hastigheten och inte den lägsta tillåtna hastigheten. Det är du som ska ta och lugna ner dig. Kör de i 85 eller i t.o.m. 80 så gör de inget olagligt. Om nu inte polisen kommer och påtalar detta för dem. Du har inte varken kompetens eller rätt att avgöra detta när du blåser fram i trafiken så nästa gång du träffar på en hemsk bilist som inte ligger i minst 89.99999 km/h så ta du och lugna ner dig och tänk på att det kommer nog gå bra ska du se.

Absolut, jag håller med dig.
Men skillnaden här verkar vara att några kan förstå att folk är olika och att den riktiga världen är full av olika människor som aggerar, tänker och resonerar olika.
Några verkar ha noll förståelse för att det inte är, åter igen, svart och vitt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Å herre gud, vad har ni nu ställt till med?

Här lämnar man sin tråd ifred ett tag för att välkomnas av totalt kaos. Det är lustigt hur den här frågan alltid väcker så starka känslor. Jag säger "alltid" eftersom den har varit uppe flera gånger och det är samma visa varenda gång. Nån som vill satsa på när första personangreppet kommer (kanske är det jag)? Hur många timmar innan någon mod rensar 80 % av inläggen?

Eftersom jag är trådskapare är mitt ord lag (det är sant!), så:
x - Alla tuffa grabbar som knyter näven åt folk som kör 5-10 km/h under hastighetsbegränsningen har i mina ögon samma mindset som artonåringar med nytaget körkort (hint: inte så positivt ute på vägen).
x - Alla paragrafryttare som blir rosenröda när någon kör 5-10 km/h över hastighetsbegränsningen skulle nog må bra av att se värden mindre svartvit.
x - 99 % av "stoppklossarna" på vägen är fullgoda förare och har all rätt att vara där. Om de tycker det är säkrare att köra lite under hastighetsbegränsningen så är det klart som fan att de ska få göra det. inget negativt kan uppstå av att köra under begränsningen, inom rimliga gränser förstås. Menar man annorlunda kanske man behöver se över sin egen körstil.
x - Få saker är like uppenbara som att det är de med tung högerfot som hamnar i flest, och allvarligast, olyckor.

Som sista punkt vill jag ta upp det om i mitt tycke är det viktigaste att komma ihåg.

-"Men asså lixom bah. Visst att de som kör snabbt hamnar i fler olyckor men duh... det gäller ju bara alla andra, jag är världen bästa förare. hurrdurrdurr!!1"
Ja, förhoppningsvis är du bättre än den genomsnittliga föraren men precis som du själv berättar varannan minut så är alla andra förare idioter och livsfarliga. Hur dumt är det då inte att ignorera alla som hittat sitt körkort i flingpaketet och köra som om du vore ensam på vägen? För oavsett vad du vill så kommer de finnas kvar. Se videon från första inlägget för ett perfekt exempel.

(Om det inte är uppenbart så är det jag beskrivit karikatyrer av olika förare på vägarna. Det ska självklart inte tas alltför allvarligt även om själva poängen kvarstår.")

I övrigt vill jag tacka de som svarade på mig fråga

Skrivet av Spiffman:

Exemplet är ju lite speciellt eftersom dåren framför inte ser att det stannat och kör över en heldragen linje där vår förare tror han är safe.
Dock ska han räkna med det och det är den som kör på någon som får ta skulden även om den man kör på är korkad.

Nja... Jag förstår hur du tänker men så är inte alltid fallet. Tänk t.ex. om du har grönt i en korsning och helt plötsligt kommer någon farandes från sidan. Tvivlar starkt på att du skulle anses skyldig.
I just den här videon tror/hoppas jag att det är dåren (som vi kallar honom) som anses skyldig. Men, som jag nämnde menar jag samtidigt att OP kör på tok för snabbt för att vara fri från skuld.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Farthinder:

så 35-40 på en 30 väg är enligt ditt påstående rimligt? ( dvs ca 2-4 meter längre reaktionssträcka ) själv skulle jag inte vilja förklara för en barnfamilj att dem har ett barn mindre för att man inte han bromsa... så bråttom har man inte till jobbet.

Det är MIN åsikt iallafall, sen självklart så kör jag också för fort, precis som alla andra F1-Förare i trafiken, men inte på 30/50 vägar just pga av anledningen ovanför.

Nej, I det fallet som du nämner så håller jag med dig till fullo.

30 vägar är för mig själv 'lag' och den bryter jag ej.

Jag menar nog mer på mentaliteten än på faktiska värden.
T. Ex halt underlag är en sådan sak.

Jag är hellre på samma väg med en person som då och då leker av sig och kasar med bilen på en 'säker plats' och lär sig känna den än med en person som är 100% strikt och aldrig någonsin skulle göra något sådant.

Person 1 lär ha hundra gånger bättre koll och större chans att undvika att en olycka när något faktiskt sker än person 2.

Exempel på 30 väg:
Scenario 1:

Om 5 bilar ligger i 30 på en 30 väg så anser jag att detta är lägst risk för olycka.

Alla 5 bilar håller samma hastighet och är uppmärksamma mot varandra och fotgängare.

Scenario 2:

Om någon av dessa 5 håller en högre hastighet (logiskt vis kan endast den första av dem göra det, till en början åtminstone)

Så anser jag att risken är något högre än vid 30, de andra 4 bilarna vet att den första kör snabbare men behöver ej tänka på den första bilen mer än om den höll 30. De har fortfarande samma uppsikt jämtemot varandra samt fotgängare.

Scenario 3
Första bilen håller 24.

Jag skulle tro att I de flesta fallen detta händer så är minst 1 av bakomliggande bilförare redan irriterade och antingen helt enkelt kokar eller planerar hur han möjligt kan komma förbi den där bilen som bromsar ner trafikflödet.

Anser att risken här är betydligt högre än i övriga scenarion, en eller flera uppskattas vara irriterande, undra hur länge detta kommer pågå och planerar ev att ta en annan väg för att slippa undan situationen. Fokus ligger allt mindre på övriga trafikanter och fotgängare.

Flera skriver redan något i stil med att man bör isåfall ta bort folk som blir irriterade och inte de som irriterar.

Fungerar den logiken i övrigt?
Finns flera exempel men kan ta ett riktigt standard.

Är det säkrare för två bilar att ligga bredvid varandra i olika filer i exakt 110 km/h för det är det lagen säger? Man bör ju enligt lagens ögon inte överhuvudtaget köra om om de andra trafikanterna ändå också håller 110.

Eller är det säkrare att fokusera på sig själv, se till att man ej blockerar andra människor och låta dem bryta lagen om de så valt? Om de har en bra eller dålig anledning är ju inte riktig upp till andra trafikanter att döma ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Jag skriver det igen.
Det är inte svart eller vitt, det är inte så enkelt.
Tyvärr.

Ta bara en sådan sak som folks okunskap om att hastighetsmätaren i deras bil inte visar faktiskt hastighet utan ett bonusvärde.
Hur tror du detta påverkar människor som faktiskt har koll på läget?
Det blir ett ojämnt flöde.

Det jag säger är att _Alla_ behöver ha förståelse för mer än vad de upplever i sin lilla "bubbla".

Hur det påverkar folk som har koll på läget? Ja, du, det beror ju på personligheten hos den som kommer ifatt den som de uppfattar sniglar på. Stressa eller agera förståndigt, det är vad den som kommer ifatt har att välja på. Det är inte svårt! Sedan att vissa personligheter inte klarar av att ligga i 85 på 90-väg är ju bara att beklaga, men de kan ju då i alla fall tänka så långt att de lugnar ner sig till dess de kan göra en säker omkörning. Inte ligga dikt an framförvarande bil och kanske även blinka med helljuset för att stressa den föraren till att endera öka sin hastighet eller eventuellt köra ut på vägrenen (och det kan vara väl så farligt, både för bilisten om vägkanten är svag eller en eventuell cyklist som dyker upp efter ett krön).

Man skall som förare inte behöva ha sin hastighetsmätare uppmätt mot en GPS och sedan ha ett "ansvar" att lägga till så att jag kör i 95 enligt min hastighetsmätare på en 90-väg... bara för att en bakomvarande bilist blir uppretad för att denne har mätt upp sin mätare och tror att man måste hålla MINST 90 på 90-väg... helst lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Nästa är om 2+1 väg där personen som kör har en lägre hastighet när det är enkelväg och en högre när det är tvåfiligt. Samt även lägger sig i vänsterfil just för att förhindra omkörningar. Fick reda på via omvägar att polisen stoppade den bilisten längre fram och förklaringen var tvådelat. Personen var osäker i trafiken när det var enfiligt och ville därigenom hålla en lägre hastighet.

2+1 tenderar att generera mycket frustration för mig också, dock utan att de som kör sakta på 1-filsdelen sedan kör i vänster på 2-filsdelen. Snarare sker det ofta istället att de ökar från 10 under hastighetsbegränsningen till 10 över när varje 2-filsdel börjar, vilket gör att jag som börjat pressa i vänsterfilen antingen får kör snabbare än vad jag är bekväm med eller vackert får dyka in bakom jäkeln igen för att släppa fram de som är bekväma med att köra 20-30 över hastighetsbegränsningen för att precis hinna om innan det blir en fil igen. Sedan blir det en fil, då ska man plötsligt köra 10 under igen...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz