En dator i hushållet kommer inte åt router

Permalänk

En dator i hushållet kommer inte åt router

Hej!

Har problem med att få internetuppkoppling på en av datorerna i hushållet efter att ha bytt router. Fungerar utmärkt på de andra datorerna.

Testat med:
byta kabel
byta port
ipconfig /flushdns
ipconfig /release
ipconfig /renew (inget händer)
statisk ip
ping till 127.0.0.1 (funkar)
ping till 192.168.0.1 (funkar inte)
Ett flertal omstarter både på modem, router och dator.

gjorde även en ipconfig /all och datorn visar en ip som inte alls liknar ipn för de andra datorerna som är kopplade till routern, och inte heller liknade den ipn till den förra routern, utan var mer likt ipn från något hamachi-skräp som brorn laddat ner.

Någon gissning på vad som kan göras för att rätta till problemet?

Permalänk

Drivrutiner till nätverkskort? Testa det

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

Hej!

Har problem med att få internetuppkoppling på en av datorerna i hushållet efter att ha bytt router. Fungerar utmärkt på de andra datorerna.

Testat med:
byta kabel
byta port
ipconfig /flushdns
ipconfig /release
ipconfig /renew (inget händer)
statisk ip
ping till 127.0.0.1 (funkar)
ping till 192.168.0.1 (funkar inte)
Ett flertal omstarter både på modem, router och dator.

gjorde även en ipconfig /all och datorn visar en ip som inte alls liknar ipn för de andra datorerna som är kopplade till routern, och inte heller liknade den ipn till den förra routern, utan var mer likt ipn från något hamachi-skräp som brorn laddat ner.

Någon gissning på vad som kan göras för att rätta till problemet?

Fråga: Du är säker på att routern ligger på 192.168.0.1 (Frågar eftersom du även pingade 127.0.0.1)

Gå till egenskaper för nätverkskortet sedan till egenskaper för IPv4. Står allt på automatiska inställningar där?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Drivrutiner till nätverkskort? Testa det

Ominstallerade drivrutinerna till nätverkskort. Ingen skillnad tyvärr.

Skrivet av HoboCop:

Fråga: Du är säker på att routern ligger på 192.168.0.1 (Frågar eftersom du även pingade 127.0.0.1)

Gå till egenskaper för nätverkskortet sedan till egenskaper för IPv4. Står allt på automatiska inställningar där?

Du har nog rätt, pingade den korrekta ipn till router men får felmeddelande "transmit failed".
Inställningarna är insatta på automat, det gick inte vare sig den stog på automat eller om jag skrev in en statisk ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

Ominstallerade drivrutinerna till nätverkskort. Ingen skillnad tyvärr.

Du har nog rätt, pingade den korrekta ipn till router men får felmeddelande "transmit failed".
Inställningarna är insatta på automat, det gick inte vare sig den stog på automat eller om jag skrev in en statisk ip.

Transmitt failed är jag inte säker på exakt vad det innebär. Får du packet loss då?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Transmitt failed är jag inte säker på exakt vad det innebär. Får du packet loss då?

Japp, den skickar ut men får inget svar

Permalänk
Medlem

Tänds överhuvudtaget lysdioderna för nätverksporten på datorn resp. routern?
Och vad är det förövrigt för utrustning du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

Japp, den skickar ut men får inget svar

Står allt på automatiskt på datorn, så ska den broadcasta ut att den vill ha en IP-adress, och då ska routern fixa det. Är DHCP påslaget i router?

Därefter börjar jag tro att det är hårdvarurelaterat. Har du en annan nätverkskabel du kan prova med?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Tänds överhuvudtaget lysdioderna för nätverksporten på datorn resp. routern?

Japp, routern har alla lysen tända, och nätverksporten lyser den med.
Så som jag förstår har datorn problem med att identifiera routern, då den fastnar på "identifiering sker..."

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Står allt på automatiskt på datorn, så ska den broadcasta ut att den vill ha en IP-adress, och då ska routern fixa det. Är DHCP påslaget i router?

Därefter börjar jag tro att det är hårdvarurelaterat. Har du en annan nätverkskabel du kan prova med?

DHCP är påslaget, och har testat med ett flertal antal kablar men till ingen nytta. Kablarna funkar utan problem på laptop.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem när jag bytte router.

Det som löste det var att avinstallera drivrutinen för nätverkskortet och sen starta om datorn. Då kickade den igång av sig själv utan att jag behövde installera ny drivrutin (Windows gjorde det själv antagligen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Perwis:

Jag hade liknande problem när jag bytte router.

Det som löste det var att avinstallera drivrutinen för nätverkskortet och sen starta om datorn. Då kickade den igång av sig själv utan att jag behövde installera ny drivrutin (Windows gjorde det själv antagligen).

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerade tyvärr inte för mig, testade även att använda ett annat nätverkskort men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Ok. Såg inte det i din första post men nu ser jag att du skrev det senare.

Men varför kan du pinga 127.0.0.1? Har du två routrar? Vad har routern för iP-adress? Om du loggar in på routern vad ser den för Mac-adresser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

Men varför kan du pinga 127.0.0.1? Har du två routrar? Vad har routern för iP-adress? Om du loggar in på routern vad ser den för Mac-adresser?

127.0.0.1 (localhost) är operativsystemets loopback interface och går alltid att pinga förutsatt att TCP/IP fungerar.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Testa också att koppla in sladden från datorn som inte vill i en annan port på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

Fungerade tyvärr inte för mig, testade även att använda ett annat nätverkskort men det gjorde ingen skillnad.

Vad är det för dator? Vad är det för annat nätverkskort du provat med?

Testa att ladda ner en Linux dist och skapa ett bootbart USB-Minne. Tex Ubuntu
https://www.ubuntu.com/
Skapa bootbart USB:
https://www.balena.io/etcher/
Boota upp Linux och se om nätverket fungerar. Gör det det är det inte fel på hårdvaran iallafall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Baerbaerpaepaer
@No_Jah

Som No_Jah redan föreslog, pröva med en LAN port som bekräftat fungerar för en annan enhet. Du kanske har en Playstation/Xbox, laptop etc kabelansluten till routern som fungerar? Pröva ansluta datorn till den porten. Det finns en möjlighet att porten som datorn är ansluten till är pajjad.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova