Logitech G305 Lightspeed – trådlös spelmus med hög prestanda och låg vikt

Permalänk

Rockar fortfarande en MX518 men om/när jag byter blir det nog till storebror G603. Har dock inte brytt mig om det ännu då jag ändå har kablar till TGB och min HOTAS.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

har varit sugen på trådlös ett tag, men aldrig vågat ta klivet ännu med tanke på eventuellt fördröjningar.

Har kört Logitech G900 sedan 2016 och kan garantera dig att det inte är några fördröjningar. Spelar enormt mycket fps-lir och har 20+ års erfarenhet av detta. Är alltså otroligt nöjd med min G900.

Blir dock råsugen på denna modell istället då jag inte har så stora händer och verkar passa min tass bättre i åtminstone teorin, men jag är alltså så jäkla nöjd med min (rätt så dyra investering) G900 så kan bara inte ditcha den :[

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Trevligt men jag är väldigt skeptisk mot Logitech efter jag sett såna här bilder :
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fpbs.twimg....

Permalänk
Medlem

Skulle väldigt gärna se ett test på G603 och veta hur de presterar mot varandra.
Har både en sån och en G502 och tycker att de är prestandamässigt lika men bra till olika saker.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Väntar på Logitech kommande trådlösa mus som för första gången på länge ser bra ut.
En mer traditionell form, storlek mellan Zowie FK1/FK1+

https://www.overclock.net/forum/375-mice/1696057-upcoming-log...
https://i.imgur.com/0eiWpTp.jpg

Till G305 hade jag kört med lithium batterier för att få ner vikten, laddbara skulle jag aldrig stoppa i då det ökar vikten.
Bästa är en AAA->AA adapter + AAA lithium för så låg vikt som möjligt, men också mindre juice då jämfört med vanliga AA lithium.
Struntade dock i denna musen då jag har en G pro med Paracord redan, inget behov utav denna då jag inte trivs med äggformen egentligen.

Varför är vikten så otroligt viktig här? De är ju inte så att man i praktiken märker av 5 gram eller så.
Jag köpte en G305 till sambon och med batteriet som medföljde så vart ändå G305 lättare än hennes gamla G402. Spelar hon bättre för att den blev knappa 10 gram lättare? Nä, de gör hon inte...
Poängen här är att G305 redan är lättare än vad många riktigt bra möss med sladd redan är.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Varför är vikten så otroligt viktig här? De är ju inte så att man i praktiken märker av 5 gram eller så.
Jag köpte en G305 till sambon och med batteriet som medföljde så vart ändå G305 lättare än hennes gamla G402. Spelar hon bättre för att den blev knappa 10 gram lättare? Nä, de gör hon inte...
Poängen här är att G305 redan är lättare än vad många riktigt bra möss med sladd redan är.

Kanske inte DU gör det?
Jag gör det, jag spelar betydligt bättre med låg vikt på en mus.
Bara för din flickvän inte spelar bättre betyder det inte att jag inte gör det

Poängen är att låg vikt är alltid att föredra för mig, och en hel del andra.
Varför tror du annars ex Finalmouse blev populär ? Jo för den väger in på runt 70gram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Kanske inte DU gör det?
Jag gör det, jag spelar betydligt bättre med låg vikt på en mus.
Bara för din flickvän inte spelar bättre betyder det inte att jag inte gör det

Poängen är att låg vikt är alltid att föredra för mig, och en hel del andra.
Varför tror du annars ex Finalmouse blev populär ? Jo för den väger in på runt 70gram.

Så kan de absolut vara. Men när 1 till 3 gram gram bli avgörande för om man spelar bra eller ej så är de hela bara psykologiskt. Alltså i stort en placeboeffekt. Om de är värt de är ju upp till var och en. Börjar vi prata 10 gram eller mer så är de en annan sak. Men nu handlade de om skillnaden mellan ett alkaliskt och ett lithium batterier i vikt. Och då anser jag att de bara är psykologiskt, inge annat.

Jag personligen spelar bättre om musen har en bra passform till mina händer. Om den sen väger 120 gram eller 95 gram påverkar inte min prestation någonting. Däremot påverkar närvaron av sladd och själva musmattan min prestation.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

G703/G403 Wireless är väldigt populärt bland Overwatch spelare, ialf nästan nån i varje lag spelade med de i Overwatch League turneringen som var :O. Även i Cs Go lag har jag sett fler och fler bytt sig till G703/G403. G2, Cloud9 osv karrigan i Faze och EliGE i Team Liquid med flera. Så de lär ju vara väldigt bra prestanda i mössen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Så kan de absolut vara. Men när 1 till 3 gram gram bli avgörande för om man spelar bra eller ej så är de hela bara psykologiskt. Alltså i stort en placeboeffekt. Om de är värt de är ju upp till var och en. Börjar vi prata 10 gram eller mer så är de en annan sak. Men nu handlade de om skillnaden mellan ett alkaliskt och ett lithium batterier i vikt. Och då anser jag att de bara är psykologiskt, inge annat.

Jag personligen spelar bättre om musen har en bra passform till mina händer. Om den sen väger 120 gram eller 95 gram påverkar inte min prestation någonting. Däremot påverkar närvaron av sladd och själva musmattan min prestation.

Givetvis måste musen ha "bra passform" som man är van vid, men det är väl ändå underförstått när man börjar snacka vikt att grepp och ergonomi är enligt preferenser.

Går du från det medföljande batteriet ner till ett lithium AAA klipper du ju typ 10 gram. Beror ju rätt mycket på vad du kör för grip/sens hur mycket skillnad det gör; sitter du och vanligtvis palmgrippar en 120grams mus och typ behöver 50cm för att göra en 360 sväng i ett fps-spel så gör det nog ingen skillnad. Men tex kör du fingertip och typ 15cm för en 360 så är 10 gram mindre som dag och natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Har varit sugen på en trådlös mus till gaming men har också hört att scroll-click på Logitechs modeller har ganska högt motstånd, intressant att nu få se mätdata på detta!

Någon som vet hur detta står sig mot Roccat Kone Pure OWL? Dota-spelar som använder scroll-click för att flytta runt skärmen blir det en del klick i ett game och ganska ömma fingertoppar om knappen är smal och kräver kraft att trycka ner.

Jag hade också gärna velat veta motståndet på scroll knappen. Någon som har musen som kan berätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nope. Sitter med en G Pro (samma form, trådar) vanligtvis och märker ingen prestandaskillnad mellan dem

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det är jag som är blind men finns det någon uppgift om batteritid om man använder det snabba läget konstant?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av daskedennis:

Vet inte om det är jag som är blind men finns det någon uppgift om batteritid om man använder det snabba läget konstant?

Batteritiden ska vara runt 250 timmar då. Lite svårt att testa det under testperioden, men har använt musen hemma nu under semestern och har fortfarande inte bytt batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kenneth: oj! Jag trodde 250h var i det långsamma läget. Med 8ms fördröjning eller vad det var. Då är det ju fantastiskt bra!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av daskedennis:

@Kenneth: oj! Jag trodde 250h var i det långsamma läget. Med 8ms fördröjning eller vad det var. Då är det ju fantastiskt bra!

Långsamma läget har 9 månaders batteritid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Say whaaaat?? Jäääklar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@Kenneth: oj! Jag trodde 250h var i det långsamma läget. Med 8ms fördröjning eller vad det var. Då är det ju fantastiskt bra!

Skrivet av Kenneth:

Långsamma läget har 9 månaders batteritid

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av daskedennis:

@Kenneth: Say whaaaat?? Jäääklar.

Precis, 8 ms-läget som man använder till slösurfande och så vidare ska klara 9 månader medan 1 ms-läget ska klara 250 timmar.
Kolla även på G603 som erbjuder 500 timmar respektive 18 månader (klarar även 18 månader över Bluetooth) och kan använda ett eller två AA. Är själv väldigt nöjd med den, men tvivlar inte på att G305 också är en bra mus med tanke på alla likheter.
Har jämfört Hero-sensorn med 3366 och upplever ingen skillnad, jag är väldigt överraskad över hur bra trådlöst är nuförtiden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

För spel, ja man märker skillnad. Sensorn arbetar inte fullt ut då så snabba rörelser (tänk FPS-spel) har den problem med.

Men om man bara surfar runt så är det inte problem. Det är inte direkt att muspekaren laggar efter

Skickades från m.sweclockers.com

@Kenneth
Vet du om detta strömsparläge bara finns till de möss med utbytbara batterier? Jag hittar inte alternativet till min G Pro iallafall. =S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av StuntmanMike:

@Kenneth
Vet du om detta strömsparläge bara finns till de möss med utbytbara batterier? Jag hittar inte alternativet till min G Pro iallafall. =S

oj, det vet jag faktiskt inte. Spontant skulle jag säga att det borde finnas med alla Hero-sensorer, men kanske inte stämmer om du inte hittar det i G Pro. Verkar inte hitta något om det på nätet heller så Logitech kanske tog bort det för att fokusera på Esport/prestanda.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

oj, det vet jag faktiskt inte. Spontant skulle jag säga att det borde finnas med alla Hero-sensorer, men kanske inte stämmer om du inte hittar det i G Pro. Verkar inte hitta något om det på nätet heller så Logitech kanske tog bort det för att fokusera på Esport/prestanda.

Ja jag började fundera i dom banorna också men ville dubbelkolla med h(m)us-gurun först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag började fundera i dom banorna också men ville dubbelkolla med h(m)us-gurun först.

Skickades från m.sweclockers.com

@Kenneth det går väl att ändra polling rate även för pro wireless vilket i praktiken borde innebära strömsnålare?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

@Kenneth det går väl att ändra polling rate även för pro wireless vilket i praktiken borde innebära strömsnålare?

Ja, det går. Men Hero-sensorn har ytterligare strömsparläge som ställer ner flera värden för att få betydligt längre batteritid. Just den verkar inte finnas i G PRO Wireless.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

G pro wireless är ju ett skämt, 1500 spänn för den plastigaste musen som gjorts. Skickade tillbaks min efter 2 timmar. Bara att sätta i laddkabeln känns riskabelt då hela innandömet flyttar sig av trycket. Titta på youtube, finns flera videos på det.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av wimon:

G pro wireless är ju ett skämt, 1500 spänn för den plastigaste musen som gjorts. Skickade tillbaks min efter 2 timmar. Bara att sätta i laddkabeln känns riskabelt då hela innandömet flyttar sig av trycket. Titta på youtube, finns flera videos på det.

Hmm, det har inte jag hört något om. Försökte hitta någon video om det man sökte nog fel. Har du någon på lager? Vore intressant att kika på

Permalänk
Medlem

299:- för den här musen är ju klart odyrt. Beställd!
https://www.webhallen.com/se/product/287416-Logitech-G305-Lig...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem min G305 som jag plockade upp för 350 kr på Elgiganten. Och min första tanke var jäklar vad baktung den var. Direkt när man plockar upp den så sjunker ju baken ner till mattan... Det riktiga problemet är dock LOD:en! Den är ju galet hög, ospelart hög skulle jag vilja påstå. Tryckte fast en svart tejpbit på undre delen av sensorn och det gjorde susen, men seriöst. Hur kan folk spela med sådan hög LOD, och hur kan Logitech släppa en mus med sådan hög LOD utan att göra så att man kan ändra den? Aja, funkar helt okej nu. Blir dock AAA till AA adapter när någon butik får in en sådan i lager.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Jag är inne på min andra mus nu. Bägge två har problem med en dubbelklickande sidoknapp. (Bakåt-knappen)
Den första köptes vid release och höll ganska länge. I maj tröttnade jag och köpte en ny, men nu efter ca 3 månader så börjar knappen dubbelklicka.
Någon annan som har samma problem?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Jag är inne på min andra mus nu. Bägge två har problem med en dubbelklickande sidoknapp. (Bakåt-knappen)
Den första köptes vid release och höll ganska länge. I maj tröttnade jag och köpte en ny, men nu efter ca 3 månader så börjar knappen dubbelklicka.
Någon annan som har samma problem?

Har haft min i lite över 5 månader nu och har inte märkt av det problemet. Använder dock i princip aldrig M5, utan mest M4 och då endast när jag lirar dbd

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Har haft min i lite över 5 månader nu och har inte märkt av det problemet. Använder dock i princip aldrig M5, utan mest M4 och då endast när jag lirar dbd

Jag använder M5 ofta. Både till webbläsaren, och som push to talk i Discord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk

Är detta fortfarande en vettig mus 4 år senare? Ni har inte gjort något test på motsvarande tangentbord? Köpte MX540 men det gick inte att använda. Räckvidd några meter och laggar enormt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är detta fortfarande en vettig mus 4 år senare? Ni har inte gjort något test på motsvarande tangentbord? Köpte MX540 men det gick inte att använda. Räckvidd några meter och laggar enormt.

Den är fantastisk för priset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.