Permalänk
Medlem

@plajton:

Japp, jag tror också anledningen till att de valde att börja om på nytt var att få lite mindre kapital att behöva hantera, och på sett återställa det läge som de var i för ett par år sedan, för att ha en chans att kunna göra ett lika bra jobb.

Frågan är väl bara hur lång tid det tar tills så pass många av de som äger Robur Ny Teknik upptäcker detta. Jag upptäckte på mågå att de inte stod listade som förvaltare för bara ~2-3 månader sedan, och började inte investerade nytt i deras nya för ens ytterligare någon månad senare (har kvar min gamla post i Robur tills vidare). Tror dock fonden funnits sedan sensommaren(?).

Lär bli en ström av folk som antingen investerar nytt i Core, alternativt placerar om det de har i Robur, allt eftersom de upptäcker det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Frågan är väl bara hur lång tid det tar tills så pass många av de som äger Robur Ny Teknik upptäcker detta. Jag upptäckte på mågå att de inte stod listade som förvaltare för bara ~2-3 månader sedan, och började inte investerade nytt i deras nya för ens ytterligare någon månad senare (har kvar min gamla post i Robur tills vidare). Tror dock fonden funnits sedan sensommaren(?).

Nej, fonden öppnade för investeringar i början av februari i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@plajton:

Japp, jag tror också anledningen till att de valde att börja om på nytt var att få lite mindre kapital att behöva hantera, och på sett återställa det läge som de var i för ett par år sedan, för att ha en chans att kunna göra ett lika bra jobb.

Frågan är väl bara hur lång tid det tar tills så pass många av de som äger Robur Ny Teknik upptäcker detta. Jag upptäckte på mågå att de inte stod listade som förvaltare för bara ~2-3 månader sedan, och började inte investerade nytt i deras nya för ens ytterligare någon månad senare (har kvar min gamla post i Robur tills vidare). Tror dock fonden funnits sedan sensommaren(?).

Lär bli en ström av folk som antingen investerar nytt i Core, alternativt placerar om det de har i Robur, allt eftersom de upptäcker det.

De har ju fått in 600 miljoner på 1½ månad, så det blir inte tal om någon återgång till det lilla formatet. Tror mer det handlade om att det blev ett bättre avtal för dem personligen, mer lön för arbetet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

De har ju fått in 600 miljoner på 1½ månad, så det blir inte tal om någon återgång till det lilla formatet. Tror mer det handlade om att det blev ett bättre avtal för dem personligen, mer lön för arbetet helt enkelt.

Och vad hade Robur teknik innan? För mig säger 600 miljoner inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Och vad hade Robur teknik innan? För mig säger 600 miljoner inte mycket.

Innan de hoppade av hade de ungefär 20 Mdkr att förvalta. Innan jul hade ca 5 Mdkr tagits ut sedan det kom ut att Sprinchorn och Armfelt skulle lämna.

https://www.va.se/nyheter/2018/12/20/miljardbelopp-strommar-u...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@plajton:

Japp, jag tror också anledningen till att de valde att börja om på nytt var att få lite mindre kapital att behöva hantera, och på sett återställa det läge som de var i för ett par år sedan, för att ha en chans att kunna göra ett lika bra jobb.

Frågan är väl bara hur lång tid det tar tills så pass många av de som äger Robur Ny Teknik upptäcker detta. Jag upptäckte på mågå att de inte stod listade som förvaltare för bara ~2-3 månader sedan, och började inte investerade nytt i deras nya för ens ytterligare någon månad senare (har kvar min gamla post i Robur tills vidare). Tror dock fonden funnits sedan sensommaren(?).

Lär bli en ström av folk som antingen investerar nytt i Core, alternativt placerar om det de har i Robur, allt eftersom de upptäcker det.

Japps, började månadsspara i den fonden. ligger dock kvar i robur ett tag till.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hur folk "förvarar" sin buffert (låt säga 6 månaders grundläggande levnadskostnader) för att inte bli uppäten av inflationen?

Är det 2-3 % påfyllnad per år för att matcha? Låst sparkonto med ränta (måste erbjuda uttag mot straffavgift om skiten träffar fläkten)?

Eller några hela andra metoder? Är i starten av min privatekonomiska reda och tar tacksamt emot tips kring detta (och annat).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Lite nyfiken på hur folk "förvarar" sin buffert (låt säga 6 månaders grundläggande levnadskostnader) för att inte bli uppäten av inflationen?

Är det 2-3 % påfyllnad per år för att matcha? Låst sparkonto med ränta (måste erbjuda uttag mot straffavgift om skiten träffar fläkten)?

Eller några hela andra metoder? Är i starten av min privatekonomiska reda och tar tacksamt emot tips kring detta (och annat).

Skickades från m.sweclockers.com

buffert läggs i Hoist/sevenday med fria uttag 0,75-0,90% ränta. Jag skulle säga att 6 mån buffert är i överkant. 3-4 månadslöner brukar vara standard som ekonomer rekommenderar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Innan de hoppade av hade de ungefär 20 Mdkr att förvalta. Innan jul hade ca 5 Mdkr tagits ut sedan det kom ut att Sprinchorn och Armfelt skulle lämna.

https://www.va.se/nyheter/2018/12/20/miljardbelopp-strommar-u...

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tnx.
Ja, det var ju rätt stor skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

buffert läggs i Hoist/sevenday med fria uttag 0,75-0,90% ränta. Jag skulle säga att 6 mån buffert är i överkant. 3-4 månadslöner brukar vara standard som ekonomer rekommenderar.

Tack för svar! Kollade lite närmare på sidorna du länkade och det känns som ett mycket bra alternativ för en lättillgänglig buffert som klarar inflationen lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Tack för svar! Kollade lite närmare på sidorna du länkade och det känns som ett mycket bra alternativ för en lättillgänglig buffert som klarar inflationen lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag siktar på att ha strax under 1 månadslön snabbåtkomligt. Dvs sparkonto + kreditkortsbuffert.
Sedan har jag räntefonder till ca 20% av mitt fondsparande. Dessa räknar jag in i bufferten med.

Ser inget behov av att ha mer pengar på ett rent sparkonto som någon lätttillgängligbuffert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Jag siktar på att ha strax under 1 månadslön snabbåtkomligt. Dvs sparkonto + kreditkortsbuffert.
Sedan har jag räntefonder till ca 20% av mitt fondsparande. Dessa räknar jag in i bufferten med.

Ser inget behov av att ha mer pengar på ett rent sparkonto som någon lätttillgängligbuffert.

Jag har tänkt den tanken också - men blir du inte påverkad om du skulle behöva komma åt pengarna när marknaden går ner/kraschar. Tänker mig att bufferten ska vara ett tryggt sparande som är så oberoende av marknaden som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: tekniskt sätt kan det ju dessutom vara så att man förlorar jobbet just som ett resultat av en lågkonjunktur.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag har tänkt den tanken också - men blir du inte påverkad om du skulle behöva komma åt pengarna när marknaden går ner/kraschar. Tänker mig att bufferten ska vara ett tryggt sparande som är så oberoende av marknaden som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: tekniskt sätt kan det ju dessutom vara så att man förlorar jobbet just som ett resultat av en lågkonjunktur.

Det är det jag tänker mina räntefonder är, de kommer troligen inte krasha och tappa värde helt.
Om det skulle hända så är jag rökt ändå, detta då eventuellt kontanter inte lär vara värda mycket mer ändå i det scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Tack för svar! Kollade lite närmare på sidorna du länkade och det känns som ett mycket bra alternativ för en lättillgänglig buffert som klarar inflationen lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoist har lite lägre ränta, men av erfarenhet är de snabbare i sina transaktioner gentemot storbank och har ett mycket bättre anvädnargränssnitt. jagar man dock enbart ränta ska man gå på sevenday. (jag har provat både Hoist och sevenday)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lägger 2000kr i månaden på Avanza Global och har tänkt att göra så i 30år så får vi se vad det blir i extra pension. Orkar inte ha koll så tycker fonder är smidigt. Kommer väl öka sparandes succesivt desto äldre man blir.

Ligger även ett startkapital på 100k där sen några månader tillbaks.

Just nu är mitt liv dyrt med mycket hobbies och semestrar som kostar men man ska leva när man är pigg o fräsch.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nordax Xtra Sparkonto verkar också vara ett vettigt alternativ. Någon med erfarenhet av detta?

Erbjuder: insättningsgaranti, 0,95 % ränta (10 - 950 000:-), fria och obegränsade uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av phantom:

Jag siktar på att ha strax under 1 månadslön snabbåtkomligt. Dvs sparkonto + kreditkortsbuffert.
Sedan har jag räntefonder till ca 20% av mitt fondsparande. Dessa räknar jag in i bufferten med.

Ser inget behov av att ha mer pengar på ett rent sparkonto som någon lätttillgängligbuffert.

Min buffer är mycket liten, har nästan inga pengar på kontot utan allt i fonder/aktier, just nu är min buffert värd runt 70kr då jag använde den för att betala min deklaration. Men jag brukar ha runt 8 - 10k där.

Det kanske är dumt men jag har mycket svårt att se något som skulle hända mig där jag absolut måste ha pengar just nu, i värsta fall tar det bara några dagar bara för att sälja av fondandelar.

Har man villa/barn etc kan det ju vara annorlunda, men för min del, att sitta med massa pengar på banken ser jag igen vinning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Japps, började månadsspara i den fonden. ligger dock kvar i robur ett tag till.

jag började också att spara månadsvis i core ny teknik, och petade in 10k på startdagen för fonden. Låter mitt innehav i Robur ny teknik ligga kvar tills vidare men många innehav på "topp 10" överlappar nu mellan core och robur så funderar på om man inte ska flytta allt till Core istället.

fimpade saltängen efter besked om minskad utdelning så där har jag lite torrt krut jag inte bestämt mig vart jag ska göra av heller

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av El1min4tor:

Nordax Xtra Sparkonto verkar också vara ett vettigt alternativ. Någon med erfarenhet av detta?

Erbjuder: insättningsgaranti, 0,95 % ränta (10 - 950 000:-), fria och obegränsade uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har använt det i några månader utan problem. Uttag från kontot har tagit 1-2 arbetsdagar.

Känns lite jobbigt att hålla koll på räntor och byta sparkonton på sikt vartefter räntorna ändras, men i och med golvet på 10 000 kr tror jag på att räntan kommer förbli relativt hög på kontot.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Angående vardagsbuffert
Om man vill kan man ha ett shell mastercard och sätta in 15000kr på kortet så har man det som vardagsbuffert med 2% ränta på iaf (även om det inte är så mkt varken ränta eller belopp) sedan använder man det kortet och handlar med och toppar upp till 15k när räkningen kommer. Sedan så får du även 0,5% cashback på allt du köper affärer/online (utom på konkurrerande bensinstationer) värdechecken kan du lösa in mot kontanter på shell eller handla/tanka för det. Handlar man som vanligt och betalar med kortet så blir det lite pengar på ett år iaf bättre än inget. Sedan kan man komplettera det med lite kontanter som buffert ifall man inte kan betala med kort av någon anledning.

Volvofinans har ett sparkonto som ger 0,75% ränta inte mkt men alltid något. Det var nyss 0,9% men det har sänkts.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har använt det i några månader utan problem. Uttag från kontot har tagit 1-2 arbetsdagar.

Känns lite jobbigt att hålla koll på räntor och byta sparkonton på sikt vartefter räntorna ändras, men i och med golvet på 10 000 kr tror jag på att räntan kommer förbli relativt hög på kontot.

Stort tack för input! Lutar åt Nordax just nu. Hade gärna öppnat Nordax konto via Avanza då det är skönt att samla inloggningarna på ett ställe - men hittar bara sparkontot med 0,35 % hos Avanza tyvärr. Ska maila och se om man kan öppna Xtra på något sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Stort tack för input! Lutar åt Nordax just nu. Hade gärna öppnat Nordax konto via Avanza då det är skönt att samla inloggningarna på ett ställe - men hittar bara sparkontot med 0,35 % hos Avanza tyvärr. Ska maila och se om man kan öppna Xtra på något sätt

Nordax har varit smidigt. Kan rekommendera. Egentligen handlar det väl mest om räntesats, tillgänglighet och statlig insättningsgaranti. Men de brukar följa normen för räntesparkonton. Finns alltid något nischat alternativ med lite bättre ränta, men på de här låga nivåerna anser jag inte det vara värt ett bar fjuttiga kronor om året för att välja ett (enligt mig) mer osäkert kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Lite nyfiken på hur folk "förvarar" sin buffert (låt säga 6 månaders grundläggande levnadskostnader) för att inte bli uppäten av inflationen?

Är det 2-3 % påfyllnad per år för att matcha? Låst sparkonto med ränta (måste erbjuda uttag mot straffavgift om skiten träffar fläkten)?

Eller några hela andra metoder? Är i starten av min privatekonomiska reda och tar tacksamt emot tips kring detta (och annat).

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger på två nettomånadslöner på ett konto med ett fritt uttag per år (d.v.s. den gången något mot förmodan skiter sig och jag behöver pengen). Ungefär 0,5% ränta tror jag. Jag har hus, bil, två kids. Kan ju, precis som tidigare skrivits, sälja av fonder/aktier och ha denna summa på kontot på någon dag varför jag inte anser mig behöva större buffert än så.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av svintooo:

Ligger på två nettomånadslöner på ett konto med ett fritt uttag per år (d.v.s. den gången något mot förmodan skiter sig och jag behöver pengen). Ungefär 0,5% ränta tror jag. Jag har hus, bil, två kids. Kan ju, precis som tidigare skrivits, sälja av fonder/aktier och ha denna summa på kontot på någon dag varför jag inte anser mig behöva större buffert än så.

Hmmmm, surt villkor det där med ett uttag per år för en så relativt låg ränta. Det finns en uppsjö banker som erbjuder högre ränta än 0,5% med helt fria uttag så jag skulle utnyttja det där uttaget och byta om jag vore du.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm, surt villkor det där med ett uttag per år för en så relativt låg ränta. Det finns en uppsjö banker som erbjuder högre ränta än 0,5% med helt fria uttag så jag skulle utnyttja det där uttaget och byta om jag vore du.

Instämmer. Borde gå att dubbla det till 1% om man offrar uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Instämmer. Borde gå att dubbla det till 1% om man offrar uttagen.

sevenday har ju 0,9% med fria uttag, varför offra något alls?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har en del olika portföljer som har olika fokusområden.

Privat så kör jag Avanza för i princip all värdepappershandel (Vissa onoterade innehav via Alternativa/Pepins är undantag). Har även sett till att flytta alla mina tjänstepensioner dit. Om jag räknar på att mitt totala kapital är 100%, så ligger ungefär 40% av detta i privata investeringar som är fördelade ungefär så här:

Avanza Privat:
Aktier 59.7% (40% Sverige, 40% Global samt 20% på olika högriskbolag)
Börshandlade fonder: 14.7%
Fonder (TJP): 12.3%
Likvida medel på sparkonto+ (0.75% Ränta): 6.6% (Används som stridskassa vid dippar i aktier jag vill öka i, fylls även på om jag skalar ner i aktier som ökat över kvoten som är satt för eventuell strategi)
Optioner hos min arbetsgivare på runt 6%

Har även ett privat investmentbolag som skapats efter diverse optionsprogram löst ut under åren där jag varit delägare i företag som sålts. Här investerar jag 50% i onoterade värdepapper och 50% i noterade högriskbolag. Detta representerar ca 40% av mitt totala kapital.

Resterande 20% är fördelade på ränteinvesteringar via Lendify (P2P Lending där jag ligger på 6-7% avkastning per år) som ligger på runt 10% och sedan har jag 10% i ren buffert. Har även lite småskvättar i olika små test-initiativ som Lysa o så men dessa räknar jag inte till min nettoförmögenhet.

Min avkastning sedan 2013 (då jag började på 0) har varit ca 32% om året på mitt totala kapital.
Min sparkvot ligger på ca 40% av nettolön.
Utdelningar ligger just nu på ca 1 nettolön per år, bör dock påpekas att jag inte har någon utdelningsstrategi i någon av mina portföljer.

Jag är 34 år och har inga lån.

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Min buffer är mycket liten, har nästan inga pengar på kontot utan allt i fonder/aktier, just nu är min buffert värd runt 70kr då jag använde den för att betala min deklaration. Men jag brukar ha runt 8 - 10k där.

Det kanske är dumt men jag har mycket svårt att se något som skulle hända mig där jag absolut måste ha pengar just nu, i värsta fall tar det bara några dagar bara för att sälja av fondandelar.

Har man villa/barn etc kan det ju vara annorlunda, men för min del, att sitta med massa pengar på banken ser jag igen vinning med.

Som du säger beror det på situation. Har man en villa och barn, bil etc. Vill man kanske inte sitta med 70kr på kontot innan löning.
Vår kyl och frys pajja för ett tag sen, då rök det ju 16 lax direkt.

Vitsen med en buffert är ju att du inte ska behöva sälja ditt långsiktiga sparande. Så det är ett skydd för klåfingriga fingrar, surt att behöva sälja en del för man behöver pengar och börsen ligger just då minus.

Sen ska man givetvis inte ha en sinnessjuk kontantbuffert. Får tänka de värsta som kan hända som inte en försäkring täcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm, surt villkor det där med ett uttag per år för en så relativt låg ränta. Det finns en uppsjö banker som erbjuder högre ränta än 0,5% med helt fria uttag så jag skulle utnyttja det där uttaget och byta om jag vore du.

Skrivet av serdyllon:

Instämmer. Borde gå att dubbla det till 1% om man offrar uttagen.

Skrivet av griid:

sevenday har ju 0,9% med fria uttag, varför offra något alls?

Ni har såklart rätt, men räntan på min buffert dvs 50 000 kronor, är ju näst intill obefintlig oavsett 0.5 eller 1% ränta. Så det är väl lite lathet i kombination med att jag gillar att se bufferten när jag loggar in på min ordinarie bank (övrigt spar på Avanza).

Permalänk
Mattecoach

@Icaruz:

Ser snyggt och genomtänkt ut.

Hur räknar du din totala avkastning? Med tanke på att du började från 0 så är ju insättningarna en väldigt stor del.
T.ex. kollar du kapital i början av året, jämför med slutet av året och drar bort insättningar? Man får ju avkastning på sina insättningar från när de kommer in, så har själv lite svårt att sätta upp en enkel modell för detta.