Samsung vinstvarnar till följd av sjunkande minnespriser och telefonförsäljning

Permalänk
Melding Plague

Samsung vinstvarnar till följd av sjunkande minnespriser och telefonförsäljning

Som en konsekvens av sjunkande försäljning av smarta telefoner samt sjunkande minnespriser vinstvarnar nu Samsung, något företaget aldrig gjort tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innan folk drar för stora växlar av det här så går dom alltså med mindre vinst. Inte med förlust

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte går med tillräckligt stor vinst == Förlust enligt investerare för dom förväntar sig % avkastning och nästan lånar den avkastningen för att sedan investera igen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Innan folk drar för stora växlar av det här så går dom alltså med mindre vinst. Inte med förlust

Det är precis sånt som folk drar stora växlar på. Hela tjafset om Apples "problem" började efter att företaget hade rapporterat sitt näst bästa kvartal i historien, på både vinst och omsättning.

Dock tror jag att Samsung klarar sig bättre. Apples problem var att den kinesiska ekonomin går dåligt, och Samsung är ganska okänsliga för det eftersom de redan tappat all mobil-försäljning där (marknadsandel för 2018 var 0.8%).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så med andra ord borde man köpa minne och SSDer nu om man vill få det för lågt pris eller gäller detta bara telefoner?

Permalänk
Medlem

Ja det är väl ingen som vill köpa telefoner och grafikkort när priserna sticker iväg upp över 10k

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

"Det gångna året har varit svårt för många företag i hårdvarubranschen."

Ja, allt är ju relativt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Samsung vinstvarnar för att bristanda minneskarteller har lett till att minnespriserna nu har börjat sjunka.

Permalänk
Medlem

Frågan är när man ska köpa en 970 Evo plus, kommer priserna hålla i sig till diverse sommarrea, kanske sjunka ännu mer? Eller kommer priserna börja stiga igen i höst?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag tycker då rakt inte synd om dem. De har länge haft sötebrödsdagar på kundernas bekostnad. Sen att försäljningen av telefoner minskar är väl inte så särskillt konstigt alls när de begär sådanna hutlösa priser för dem. Börja erbjud produkter till rätt pris och sväva inte iväg med drömpriser så ska ni se att det blir lönsamt igen.

Att gå från "sjukt jävla bra" intäkter till OK intäkter är knappast dåligt för kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Ska priserna börja stiga igen precis när de har börjat sjunka? Vid tidigare minneskonjunkturer så har väl ändå låga respektive höga priser varat i mer än ett år.
RAM-minnespriserna är fortfarande lite högre än de var innan priskartellerna drog upp dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker då rakt inte synd om dem. De har länge haft sötebrödsdagar på kundernas bekostnad. Sen att försäljningen av telefoner minskar är väl inte så särskillt konstigt alls när de begär sådanna hutlösa priser för dem. Börja erbjud produkter till rätt pris och sväva inte iväg med drömpriser så ska ni se att det blir lönsamt igen.

Att gå från "sjukt jävla bra" intäkter till OK intäkter är knappast dåligt för kunderna.

Angående telefonerna så finns det bra billiga telefoner idag. Frågan är dock om Samsung ens vill försöka konkurrera på denna marknad? Jag ser det lite som att Volvo skulle göra billiga bilar för att konkurrera emot Kia, Dacia etc.

Så konkurrens har lett till problem för dem. När jag googlade så gör de idag än mobiler för under 2000kr, men typ ingen nämner dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående telefonerna så finns det bra billiga telefoner idag. Frågan är dock om Samsung ens vill försöka konkurrera på denna marknad? Jag ser det lite som att Volvo skulle göra billiga bilar för att konkurrera emot Kia, Dacia etc.

Så konkurrens har lett till problem för dem.

Galaxy S4 kostade runt 6000Kr vid release och ja vad kostar en S10 idag? Klart att inflationen och kronkursen har viss del i skulden här men mentaliteten att realpriset för premiumlurarna bara skall stiga och stiga är ju tydligt att den finns där, och jag tycker inte det skall vara så, utan det skall ligga på samma nivå eller sjunka. Samma med minnen och annat. Det är en jävla roffamentalitet hos dem och jag tycker inte om det. Att det finns billigare alternativ är väl bra men att "det dyraste har blivit dyrare" känns inte rätt, och att de nu tvingas inse fakta är jag glad för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Så med andra ord borde man köpa minne och SSDer nu om man vill få det för lågt pris eller gäller detta bara telefoner?

Priserna faller. Visst kan du köpa nu men har du inget behov nu utan om 6månader så lär priserna vara betydligt lägre. Intel har fortfarande problem att leverera cpuer så det kommer inte bli nån överraskning att nu har priserna sjunkit nog och alla köper och priserna går upp. De är fö fortfarande dyrare än för nått år sen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

@Ozzed: Lite annan utveckling nu på mobilfronten, fram tills nyligen har flaggskeppsmodellerna varje år nästan dubblerat i prestanda och höjt priset med ca 500kr. Nu har dubbleringsökningen stått stilla men fortsatt höjda priser vilket gör att konsumenter slutar uppgradera sina lurar efter bara ett år passerat.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

@Ozzed: Lite annan utveckling nu på mobilfronten, fram tills nyligen har flaggskeppsmodellerna varje år nästan dubblerat i prestanda och höjt priset med ca 500kr. Nu har dubbleringsökningen stått stilla men fortsatt höjda priser vilket gör att konsumenter slutar uppgradera sina lurar efter bara ett år passerat.

Så för att de gjort det mindre värt att uppgradera, så att färre uppgraderar, så ska vi betala deras bibehållna vinstkrav. Det är inte etiskt. Det vore bättre om de behöll flaggskeppspriserna de haft innan och gav oss en anledning att uppgradera så vi köpte oftare.

Som det är nu så är det ju ovärt att uppgradera dels för att prestandaökningen och innovationen minskar för varje generation, och dels för att det är dyrare. "Här, betala mer pengar för relativt sett mindre" är ingen slogan som direkt gör att det börjar suga i köptarmen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsung kunde ju på prov tillsätta en grupp som får innovera med funktioner som befintliga kunder faktiskt vill ha, istället för att krysta fram kostsamma ideer vars slutresultat ingen önskat sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Priscykler. Så passa på när minnespriser för 16GB går ned till, säg 800 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ja det är väl ingen som vill köpa telefoner och grafikkort när priserna sticker iväg upp över 10k

priserna är sinnesjuka idag! fan en samsung telefon för 10k är ju totalt siinesjukt! man tyckte telefonerna var dyra när dem låg runt 3500-4000 sedan har det bara skenat iväg!
Sjunkande försäljning? go figure!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Priserna faller. Visst kan du köpa nu men har du inget behov nu utan om 6månader så lär priserna vara betydligt lägre. Intel har fortfarande problem att leverera cpuer så det kommer inte bli nån överraskning att nu har priserna sjunkit nog och alla köper och priserna går upp. De är fö fortfarande dyrare än för nått år sen.

Jo men visst är det så RAM-minne är fortfarande dyrare än för något år sen. Men SSD priserna är ju galet låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Jo men visst är det så RAM-minne är fortfarande dyrare än för något år sen. Men SSD priserna är ju galet låga.

860 Evo har inte fallit nått sen black friday, dom är hyggligt stabila ändå, men visst, priserna går åt rätt håll ändå.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4655197

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730