Huawei lanserar P30 och P30 Pro med upp till fem gånger optisk zoom

Permalänk
Melding Plague

Huawei lanserar P30 och P30 Pro med upp till fem gånger optisk zoom

Huaweis senaste telefonserie P30 består av två modeller med hårt fokus på fotografering, varav toppmodellen stöder 5x optisk zoom och upp till 50x med en så kallad periskopteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Början på slutet för kompaktkameran när telefoner börjar få optisk zoom?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Lego Master

Oooh... dis nice. Gillar kamerauppsättningen. Men hur är Huaweis PRO-lurar att leva med? Vad har dom för UI relativt stock Android eller Samsungs?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gillar inte frontkameran. Tar bara onödig extra skärmyta.

Permalänk
Avstängd

Väldigt fina telefoner, både innanför och utanpå.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Grym telefon på alla sätt och vis men om jag fattat rätt så har den inte wifi 6. Samsung s10 har det, kan inte förstå varför inte man utrustat telefonen med det då det kommer göra wifi så mycket bättre. mycket tråkigt annars hade jag nog uppgraderat.

Permalänk
Inaktiv

Problemet jag har med mina mobiler är framförallt riktigt dålig macrozoom förhoppningsvis blir det bättre med de kommande mobilerna. Alltså ta bilder på små saker och förstora upp det så man lättare kan se. Jag har en förstoringsapp i mobilen som man på frihand zommar in, men när min kamera suger så blir resultatet dåligt.

Permalänk
Medlem

Hmm... lågupplöst skärm, sämre ip klassning, inget 3,5 mm utag, ingen reverse laddning, ir läsning av fingeravtryck istället för ultraljud, ingen samsung pay osv osv och kostar 9k. Nä..inget val alls om man vill ha det mesta för pengarna. S10+ är fortfarande förstavalet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Är otroligt nöjd med min P10. Hade kunnat tänka mig en uppgradering men med tanke på priset stannar jag kvar

Permalänk
Medlem

Är sugen, bra kamera och stort batteri är mina #1, 2 för vad jag vill ha i min nästa telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm... lågupplöst skärm, sämre ip klassning, inget 3,5 mm utag, ingen reverse laddning, ir läsning av fingeravtryck istället för ultraljud, ingen samsung pay osv osv och kostar 9k. Nä..inget val alls om man vill ha det mesta för pengarna. S10+ är fortfarande förstavalet.

Håller lite med ang. upplösningen på P30 PRO varianten, men Samsung är ju dock sista valet i ALLA lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Oooh... dis nice. Gillar kamerauppsättningen. Men hur är Huaweis PRO-lurar att leva med? Vad har dom för UI relativt stock Android eller Samsungs?

Spontanköpte en Mate 9 Pro någon dag sedan av ren nyfikenhet. Och måste säga att jag är då nöjd än så länge med UI, hastighet, stabilitet, byggkvalitet etc. Enda som saknas är väl fokushastigheten på Galaxy-kameror. Och att de inte är vattentåliga är givetvis en nackdel.

Sedan är det givetvis så att den tusenlapp jag betalade influerar mitt omdöme, hade den kostat 5000-6000 kronor skulle nog en S7/S8 som släpptes samtidigt stått som den tydliga vinnaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Question is, Har P30 Pro kurvad skärm? Ser ut så på bilderna, men hittar ingen info om det.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet när de lanserar freebuds 2 i Sverige? Hittar inte så mycket på nätet om det.
Tack

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Början på slutet för kompaktkameran när telefoner börjar få optisk zoom?

Början på slutet var väl för cirka 5 år.

Med eller ej optisk zoom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imponerande hårdvara, men själv så tål jag inte Huaweis UI, dessutom tveksamheter med deras faktiska relation med den kinesiska staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm... lågupplöst skärm, sämre ip klassning, inget 3,5 mm utag, ingen reverse laddning, ir läsning av fingeravtryck istället för ultraljud, ingen samsung pay osv osv och kostar 9k. Nä..inget val alls om man vill ha det mesta för pengarna. S10+ är fortfarande förstavalet.

Kollade på reviews för p30 pro ihop med en kollega idag och den modellen har reverse laddning.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bra lösning på frontkameran med en minimal notch, betydligt snyggare än ett gräsligt skärmhål mitt i bilden som på Samsung S10.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer någon mobil med bättre kameror blir det nog ett köp framåt hösten då de blivit lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är otroligt nöjd med min P10. Hade kunnat tänka mig en uppgradering men med tanke på priset stannar jag kvar

Kör också en P10.
Kan inte säga att jag gillar det fabriksmonterade skärmskyddet som på min slitits rätt rejält (trots skal med lock).
Men kameran är bra, den är snabb och batteriet har inte försämrats nämnvärt på de 2 år jag haft den.
Och den var ju halva priset jämfört med de andra värstingarna (fick min för 3600:- vill jag minnas, utan abb.).
P30 däremot verkar ju hamna på samma vansinnespriser som resten, så där går den ju bort direkt.

Sugen på en Sony igen, dom gör ju saker lite annorlunda.
Och dom verkar fortfarande med bred marginal vara bäst på batteritid.
Kör ju Sony på jobbet, och dom är väldigt robusta

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Imponerande hårdvara, men själv så tål jag inte Huaweis UI.

Intressant, upplever själv att den är bra nära standard android.
Om man inte sitter och djupdyker i allt hela tiden såklart.
Betydligt bättre än samsungs variant IMO.

Men hur man upplever ett UI är ju väldigt personligt.

Permalänk
Medlem

Garanterat min nästa lur med eller utan statsfinansierad mjukvara från Kinesiska staten! Tänker lite att med tanke på senaste årets nyheter om detta så lär väl många vilja titta närmre på både hård och mjukvara. Så finns det någon substans i påståendena så kommer nog någon hitta bevis för det inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Jag har en P20 pro.

Mina referenser i tidigare lurar har varit IOS: iphone 3gs, iphone 4, iphone 5, iphone 6s och iphone 8 plus.
ANDROID: Sony Z3, Samsung Galaxy S6 Edge, Samsung Galaxy S8.

I min mening är P20 pro den bästa telefonen jag haft. Sony och Samsung har inte lyckats med ett lika bra flöde som Huawei i vardagsanvänding. Huawei känns dessutom mycket mer responsiv på scroll och fingergester (Samma nivå som iphone, varken mer eller mindre)

Friheten i Android, kombinerat med användarvänligheten hos iphone har gjort huawei till mitt självklara val, och hade jag inte haft en p20 pro så hade jag definitivt köpt en p30 pro.

2 nackdelar med p20 pro är 1: avsaknad av trådlösladdning men med ett batteri som för mig i snitt håller 2-3 dygn så är detta inga problem i praktiken. 2: Den är väldigt tunn och lätt att tappa, detta löser Huawei genom att slänga med ett väldigt bra och snyggt gummiskydd samt från fabrik påklistrat skärmskydd, så inte heller detta är ett problem.

Det känns som att Huawei gjort ett gediget jobb när det kommer till research utav marknaden och konkurrensen och satt ihop en produkt som ger en allt man kan förvänta sig av en lur idag, utan massa onödigt krimskrams, som dessutom funkar precis som man intuitivt förväntar sig.

Firar snart 1 års dag med min p20

PS: Visst är UI något som man individuellt upplever olika, men jag tror att om man inte har erfarenhet av något UI så kommer Huawei kännas lika enkel som Iphone, och när man väl vänjer sig så känns det till och med smidigare än iphone någonsin varit.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Början på slutet var väl för cirka 5 år.

Med eller ej optisk zoom

Skickades från m.sweclockers.com

Optisk zoom är en dealbreaker som gör att kompaktkameran fortfarande har en plats mellan mobiltelefoner och DSLRs etc. Någonting som en fotointresserad kan ha med sig i fickan hela tiden men fortfarande kunna ta okej bilder vid de flesta tillfällen förutom extremfall (där det krävs teleobjektiv som exempel). En mobilkamera utan optisk zoom räcker inte hela vägen i fall det dyker upp ett s.k. kodak moment som kräver inzoomning.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm... lågupplöst skärm, sämre ip klassning, inget 3,5 mm utag, ingen reverse laddning, ir läsning av fingeravtryck istället för ultraljud, ingen samsung pay osv osv och kostar 9k. Nä..inget val alls om man vill ha det mesta för pengarna. S10+ är fortfarande förstavalet.

Två fel. Samma IP klassning och har visst reverse laddning.
1080p är defenitivt nog för en mobilskärm med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Question is, Har P30 Pro kurvad skärm? Ser ut så på bilderna, men hittar ingen info om det.

Japp det har den, väldigt likt S10

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Genx031:

Question is, Har P30 Pro kurvad skärm? Ser ut så på bilderna, men hittar ingen info om det.

Står i artikeln:

Citat:

[...] medan den större modellen P30 Pro kliver upp till 6,47 tum med bibehållen upplösning och får välvda sidor

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Varför skulle en Huawei ha Samsung Pay? Min Huawei fungerar utmärkt med Google Pay.

Riktigt trevlig telefon detta, däremot har jag blivit "allergisk" mot böjda skärmar efter min Samsung S6.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik11:

Står i artikeln:

Shit alltså. Måste varit trött på jobbet förut när jag läste artikeln

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar