Eon förnybar energi?

Permalänk
Avstängd

Eon förnybar energi?

Hej!

Fick just ett sms från eon att jag valt något som heter "förnybar energi".
Vad är detta, är det något som kostar mer? Fattar inget.

Har googlat för att hitta ett kontakt nummer till eon men misslyckats.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Hittade ett nummer..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hittade ett nummer..

Fråga hyr de ser på fiskvägar osv. Som sportfiskare finna det bara ett bolag för vattenkraft och det är tranås energi.
https://www.fiskejournalen.se/etikett/vattenkraft/
Vattenkraftverk är ett helvete som tar död på en stor del vattenlevande organismer

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Vilka jävla svin. Jag hade tydligen inte sagt till att jag inte ville ha skitet så nu får betala mer...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Fråga hyr de ser på fiskvägar osv. Som sportfiskare finna det bara ett bolag för vattenkraft och det är tranås energi.
https://www.fiskejournalen.se/etikett/vattenkraft/
Vattenkraftverk är ett helvete som tar död på en stor del vattenlevande organismer

Jag vet.

Ps sjukt otrevlig människa jag pratade med. Jag sa att jag inte fått något brev från dem. Då sa hon att det är inte deras problem.

Det är ju redan svindyrt har gått upp med 30/40%...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du åkte samma som mig? Där dom förnyar ditt avtal på samma avtal som du hade tidigare? Man måste säga upp 31 kalenderdagar INNAN den ditt 1 års abbonemang går ut. I något med den stilen? Jag missade med 1 dag, röda dagar m.m räknas inte

Det du KAN göra är, att du förnyar ditt elavtal t.ex via Elskling inför nästa år, du kan binda dig t.o.m från Maj månad (då det brukar vara billigast i elbörsen) men att den gäller från nästa år när ditt nuvarande löper ut

Med andra ord, det priset som du tecknar ett avtal på 3 år, från Maj. Men den börjar inte gälla för än April 2020 så har du fortfarande samma pris som när du tecknade från första början i Maj 2019

Permalänk
Medlem

Jag valde Eon med ett 100% solkrafts-erbjudande som faktiskt slog mitt gamla med ett par öre, jag tycker kärnkraft > sol > vind > vatten > fossilt i min mening och ska något göras ska det göras utan att natur skadas. Hur Eon ser på det vågar jag inte säga, jag fick ett bra pris och körde på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fråga hyr de ser på fiskvägar osv. Som sportfiskare finna det bara ett bolag för vattenkraft och det är tranås energi.
https://www.fiskejournalen.se/etikett/vattenkraft/
Vattenkraftverk är ett helvete som tar död på en stor del vattenlevande organismer

Vattenkraft är en fantastisk källa till förnybar energi. Eon har ingen produktion längre utan det ligger i bolaget Uniper.
De bygger bland annat laxtrappor m.m
Får jag fråga vilken positiv inverkan sportfiskare har på de vattenlevande organismerna? Just det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag valde Eon med ett 100% solkrafts-erbjudande som faktiskt slog mitt gamla med ett par öre, jag tycker kärnkraft > sol > vind > vatten > fossilt i min mening och ska något göras ska det göras utan att natur skadas. Hur Eon ser på det vågar jag inte säga, jag fick ett bra pris och körde på.

det skulle kosta mer sa hon.
Verkade som hon blev arg när jag sa att jag inte ville betala mer för något jag inte bryr mig om.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Mitt gamla elbolag ringde 2 dagar efteråt och ville ha tillbaka mig. De gav mig ett nytt pris som var 20% högre än jag hade innan och jag svarade nej såklart. Han blev arg.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

det skulle kosta mer sa hon.
Verkade som hon blev arg när jag sa att jag inte ville betala mer för något jag inte bryr mig om.

Tråkigt att du skiter i planeten och pengarna är det enda viktiga. Var glad att du har tillgång till
el Ö.H.T.

Jag tror inte att höja El priserna är vägen framåt men överlag så kommer "Neddragningar" givetvis kosta någonstans att tro att vi ska bli naturvänliga utan komprissa är naivt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Tråkigt att du skiter i planeten och pengarna är det enda viktiga. Var glad att du har tillgång till
el Ö.H.T.

Jag tror inte att höja El priserna är vägen framåt men överlag så kommer "Neddragningar" givetvis kosta någonstans att tro att vi ska bli naturvänliga utan komprissa är naivt.

"Rädda planeten genom förnybar enegri"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag valde Eon med ett 100% solkrafts-erbjudande som faktiskt slog mitt gamla med ett par öre, jag tycker kärnkraft > sol > vind > vatten > fossilt i min mening och ska något göras ska det göras utan att natur skadas. Hur Eon ser på det vågar jag inte säga, jag fick ett bra pris och körde på.

Hur menar du att det är 100% solkraft? Har du bara el under dagen då?

EDIT: olja är 100% förnybar energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Rädda planeten genom förnybar enegri"

Man måste väl börja nånstans.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Man måste väl börja nånstans.

Hoppas du inte kör bil, flyger etc.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hur menar du att det är 100% solkraft? Har du bara el under dagen då?

EDIT: olja är 100% förnybar energi.

Det är inte något jag känner mig manad att behöva tänka på. Om de sparar skiten i batterier och skickar över eller inte ska inte jag som konsument behöva tänka på. Något annat än 100% solenergi vore direkt falsk marknadsföring.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Vattenkraft är en fantastisk källa till förnybar energi. Eon har ingen produktion längre utan det ligger i bolaget Uniper.
De bygger bland annat laxtrappor m.m
Får jag fråga vilken positiv inverkan sportfiskare har på de vattenlevande organismerna? Just det.

Jadu, läs på om ge fan i våra vatten för ett exempel, sen kan du läsa på om hur sportfiskarna arbetar för vattenmiljön. Nu kräver det dock att man är medlem där och alla sportfiskare är inte medlemmar, men alla sportfiskare vill att det finns fisk i vattnet och därmed finns en biotop för alla vattenorganismer.

Eon ägde iallafall yngeredsfors-dammen för några år sen, men de kanske sålt av det nu?
Annars så kan de som inköpare ställa hårdare krav på sina dammar och att det ska finnas fiskvägar + en minimitappning så att det ej kan stanna fisk nedanför ett kraftverk som sedan dör.

Förövrigt är det skillnad på fisktrappa och fiskväg, kolla en betongtrappa fisken leds genom och hertingprojektet i ätran eller tranås energis fiskvägar som är en bäckfåra runt dammen.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hoppas du inte kör bil, flyger etc.

Var sa jag att jag är 100% miljövänlig? Jag är iaf inte så nonschalant att jag hellre har kolkraft än tex kärn/vind/sol bara för att spara några kronor om det går att välja.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är inte något jag känner mig manad att behöva tänka på. Om de sparar skiten i batterier och skickar över eller inte ska inte jag som konsument behöva tänka på. Något annat än 100% solenergi vore direkt falsk marknadsföring.

All energi förutom kärnkraft härstammar väl från solen så du kanske kör skitig Tysk kolkraft då.

Själv är jag miljövänlig och förespråkar rena alternativ som t.ex kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

All energi förutom kärnkraft härstammar väl från solen så du kanske kör skitig Tysk kolkraft då.

Själv är jag miljövänlig och förespråkar rena alternativ som t.ex kärnkraft.

Det är mycket möjligt, men de sade att det är från solkraft aka solceller.
Jag tycker också kärnkraft är det absolut bästa men det är många som inte tycker om efter tjernobyl..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skäggig legend

Mera Kärnkraft. Done.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är mycket möjligt, men de sade att det är från solkraft aka solceller.
Jag tycker också kärnkraft är det absolut bästa men det är många som inte tycker om efter tjernobyl..

Problemet är att de inte fungerar när solen inte lyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Problemet är att de inte fungerar när solen inte lyser.

Och vi har ännu inte någon bra lösning för att lagra mer än en ytterst liten mängd av energin.

Nackdelen är att solkraften producerar som bäst när vi behöver den minst.

Permalänk
Avstängd

Det borde väl vara tvärtom att vill man betala mer för elen så måste man välja det aktivt. Är det verkligen lagligt att göra på det viset? (Om det inte står i avtalet från början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Och vi har ännu inte någon bra lösning för att lagra mer än en ytterst liten mängd av energin.

Nackdelen är att solkraften producerar som bäst när vi behöver den minst.

Eh okej?

Så du säger att Hushålls-, industri- och servicesektorn inte drar så mycket effekt mellan 9 och 16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Problemet är att de inte fungerar när solen inte lyser.

Jag vet. Tack.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Det borde väl vara tvärtom att vill man betala mer för elen så måste man välja det aktivt. Är det verkligen lagligt att göra på det viset? (Om det inte står i avtalet från början)

Håller med det är sjukt. Jag har varit kund i över 10 år och blir behandlad som skit.

Har knappt några pengar över efter jag betalar alla räkningar, kanske ni "miljökrigare" kan bidra med pengar?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

"Förnybart" är säljsnack och önödigt korkat.

https://www.researchgate.net/publication/329964319_Abandoning...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

När man läser på sin faktura blir man förbluffad att en sån liten procent av priset är den el man förbrukar.
Istället har man dessa , man ska betala för att man nyttjar elnätet men du ska också betala för att elbolaget ska köra elen igenom detta elnät.
Sen får vi inte glömma skatten " Synonymt med Sverige "
Helt jäkla sanslöst.
Årsavgift
Abonnemang
Elöverföring
Energiskatt
El

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Eh okej?
https://i.imgur.com/62IsDa4.png

Så du säger att Hushålls-, industri- och servicesektorn inte drar så mycket effekt mellan 9 och 16?

Va? Jag skrev:

Skrivet av Exxovion:

Och vi har ännu inte någon bra lösning för att lagra mer än en ytterst liten mängd av energin.

Nackdelen är att solkraften producerar som bäst när vi behöver den minst.